beantwoord

Zakelijk reizen

• 7 februari 2019
  • 9 reacties
  • 206 Bekeken

Beste Iedereen en in het bijzonder de NS,

Ik ben een jonge ondernemer en heb besloten vaker met de trein te gaan ondat zodoende mijn reistijd ook werktijd kan zijn. Echter hoort af en toe telefoneren bij mijn werk. Ik begrijp dat mensen dit onprettig vinden en zodoende mijn vraag: Kan er geen ruimte in de trein beschikbaar komen voor eerste klasse reizigers waarin je mag praten, bellen (binnen redelijk volume) en waarin je rustig kan werken? Ik ben ook benieuwd naar de meningen over dit onderwerp want als ik opdracht huidige manier belaagd blijf worden tijdens een telefoongesprek stop ik met treinreizen.

Groeten Zakelijk reiziger
icon

Beste antwoord door Loes 7 februari 2019, 11:45

U mag in de trein in principe in elke coupe praten en bellen mits u anderen niet hindert met te luide gesprekken. De enige coupe's waar men niet mag praten of bellen zijn de stiltecoupes en daar reageren reizigers sneller op elkaar om elkaar aan te spreken om het stil te krijgen. Ik vermoed dat u in stiltecoupes heeft gezeten, want op normaal volume praten en bellen geeft geen problemen.
Als ik reizigers op hun belgedrag in de andere coupes moet aanspreken, dan bellen ze ofwel via videochat, via luidspreker of men schreeuwt. Ik ben meer bezig met stiltecoupes stil te krijgen dan dat er belproblemen zijn om eerlijk te zijn.
Bekijk origineel

9 reacties

U mag in de trein in principe in elke coupe praten en bellen mits u anderen niet hindert met te luide gesprekken. De enige coupe's waar men niet mag praten of bellen zijn de stiltecoupes en daar reageren reizigers sneller op elkaar om elkaar aan te spreken om het stil te krijgen. Ik vermoed dat u in stiltecoupes heeft gezeten, want op normaal volume praten en bellen geeft geen problemen.
Als ik reizigers op hun belgedrag in de andere coupes moet aanspreken, dan bellen ze ofwel via videochat, via luidspreker of men schreeuwt. Ik ben meer bezig met stiltecoupes stil te krijgen dan dat er belproblemen zijn om eerlijk te zijn.
Hallo Zakelijkreiziger1988 en welkom bij de NS Community.

Zoals Loes al aangeeft mag je in elke coupé praten behalve de stiltecoupé. Kunnen we verder nog iets voor je betekenen?
Ik ben me heel bewust van het wel of niet aanwezig zijn in een stiltecoupe. Mensen storen zich aan het telefoneren in de trein en na daar een beetje in gedoken te hebben kan ik nergens een duidelijke statement vinden dat bellen mits op normaal volume toegestaan is. Ook in de treinen is dat nergens duidelijk aangegeven zowel in positieve zin (toestemming) als in negatieve zin (volume).
In de reguliere coupé mag je doen wat is toegestaan binnen de huisregels. We ontnemen je nergens in de huisregels het recht om te bellen in de trein, behalve in de stiltecoupé. Dat is op dit moment voldoende. Andere reizigers die zich storen aan het bellen hebben geen basis voor een eventuele klacht bij jou of bij de conducteur, zoals Loes in feite ook al aangeeft.
Reputatie 7
Badge +3
Er staat inderdaad niet specifiek iets over bellen in de trein. Wel staat in de huisregels “stoor uw medereizigers niet met luide (telefoon)gesprekken of muziek”.
Wat mij zelf regelmatig opvalt is dat bepaalde reizigers die bellen dit op een nogal luid volume doen. En misschien is het niet bedoeld om luid te bellen maar gaat dit ongemerkt, maar dit is wel storend voor de andere reizigers.

Daarnaast schijnt het ook zo te zijn dat mensen zich storen aan bellers in de trein omdat ze maar één kant van het gesprek horen. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, ik lees meestal in de trein en als iemand naast of tegenover me een lang telefoongesprek voert kan ik me minder op mijn boek concentreren, ongewild luister ik dan toch me.

Waarom zijn bellers in de trein irritant?Britse psychologen denken dat ze het antwoord weten. We storen ons eraan omdat we maar één kant van het gesprek horen, schrijven ze deze week in het vakblad Behaviour and Information Technology. Daardoor krijgen we het idee dat we elk moment aan het gesprek kunnen gaan mee-doen en dat dwingt ons te luisteren.
De psychologen lieten voor hun onderzoek studenten in een trein geschreven dialogen voorlezen. Soms voerden twee studenten zo een gesprek, andere keren sprak een student in een mobiele telefoon, maar soms ook zaten twee studenten tegenover elkaar maar sprak een van hen zijn teksten niet uit. Vervolgens werd andere treinreizigers gevraagd aan welke gesprekken ze zich hadden gestoord. De mobiele conversaties sprongen eruit, maar de 'halve, natuurlijke' gesprekken scoorden net zo hoog op de ergernisbalk. Vermoedelijk was de behoefte om mee te luisteren niet de enige factor. Uit een ander onderzoek in hetzelfde blad blijkt dat het hogere volume van de mobiele gesprekken eveneens stoort. ,,De bellers krijgen van hun gesprekspartners van alles te horen, maar niet dat ze te hard praten”, verklaren deze onderzoekers. En ging het dan nog maar ergens over. ,,Mensen vinden het prima als ze de reden voor het gesprek inzien, bijvoorbeeld als de beller meldt dat het wat later wordt. Bellen om het bellen is veel minder acceptabel.”
https://www.trouw.nl/home/vragen-waarom-zijn-bellers-in-de-trein-irritant-~afad32da/
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat wanneer u op gedempt niveau spreekt, er niks aan de hand is. Dan vinden mensen het niet storend. De ergernis ontstaat als er luid wordt gesproken. De toon van de zakelijke gesprekken is ook niet altijd prettig en helaas ook wel eens erg brallerig. Als u wilt stoppen met treinreizen is dat uw eigen keuze. Het klinkt als dreigement, dat is onnodig. Het voelt niet als rekening met uw medepassagiers houden.
Persoonlijk zou ik proberen de ergernis te voorkomen. Het is een vorm van openbaar vervoer, en dat vereist een beetje inschikkelijkheid van alle kanten, zo is het nu eenmaal. Luid spreken is hinderlijk en hoeft helemaal niet. In West-Nederland zijn de lontjes ook wel eens wat kort, dat is helaas zo.
Ik reis altijd en veel in de eerste klas en een gebaar van wat zachter werkt bijna altijd goed, De meeste telefoongesprekken die echt belangrijk zijn worden ook niet zo gevoerd dat iedereen mee kan genieten. Bellers zijn zich er ook niet altijd van bewust, omdat het geluid van een mobiel nu eenmaal zacht staat en dit onbewust mensen luider laat praten.
Een beetje zachter en niet langer dan nodig lost alles op. Je kunt niet voor alle gedragsvormen aparte coupés inrichten, en in de praktijk gaat het doorgaans prima samen in de eerste klas. De eersteklasreiziger hecht doorgaans aan rust en beschaving en en die vind je er doorgaans, dat mag ook wel eens gezegd. Ik reis veel en met alle plezier in de trein.

Een opmerking van 'als de medereizigers niet aan mijn voorwaarden voldoen, dan stop ik met treinreizen', is buiten iedere orde. Het is niet zo moeilijk. Ik hou van de muziek van Monteverdi, maar de meeste mensen niet zo. Ik let er gewoon op dat het niet hoorbaar is voor anderen, ondanks een zeker gehoorverlies. Er bestaat helemaal geen aparte categorie zakelijk treinreizen. Dan zou je er nog wel een aantal kunnen verzinnen.

@Momo Grappig artikel. Het klopt ook wel, denk ik.Ik was al bang dat ik het gemist had, maar het is van 2004.
Thom bedankt voor je verhelderende bericht maar helaas sla je de plank mis. Ik heb meerdere keren gehad dat ik in de eerste klas en niet in een stilte coupe best onaardig benaderd word over het bellen. Ik praat zeker niet luid en probeer rekening te houden met de mensen om me heen. Waar het mij omgaat is dat de etiquette niet voorzien in hetgeen de regels toestaan namelijk bellen. Het stoppen met openbaar vervoer is geen dreigement maar een gevolg.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb het uiteraard niet over de stiltecoupé. Daar bellen is sowieso te gek voor woorden. Het is aan u in de trein te blijven reizen of niet, met mijn naar voren gebrachte opvattingen staat niets dat in de weg. Zaken doen in de trein kan gewoon, mits op een niet storend volume. Dat lijkt me de goede plank, want die is goed voor iedereen, . 😉 Mijn reistijd is elke week werktijd, dat is al veertig jaar zo, het kan echt.

Ik gaf ook aan dat de lontjes wel eens erg kort zijn. Maar het is actie-reactie. Daarom adviseer ik om de actie te beperken om reactie te voorkomen. Wat je voorkomt, hoef je niet op te lossen. Dat is geen waarheid maar wijsheid denk ik. Wijsheid is zelfs meer dan waarheid, imho.
Nu ben ik toch ook benieuwd met welk type trein u vaak reist, want de DDZ heeft ook de onduidelijke werkcoupes, waar men soms onterecht van denkt dat dit stiltecoupes zijn.

Even terugkomend als hoofdconducteur over het storende gedrag. Helaas maak ik soms mee dat een reiziger mij aanspreekt, dat men last heeft gesprekken, vaak wel het telefoongesprek. Als ikzelf vaststel dat het te luid is en ik zie geirriteerde reizigers naar mij kijken, weet ik voldoende, maar het is lastig te bepalen wat te luid is. Met een simpele afspraak tussen alle betrokken reizigers lukt het me bijna altijd het op te lossen, maar het is me nu 1x overkomen, dat ik door de betrokken reiziger zodanig beledigd ben, dat deze zich voor de rechter mocht verantwoorden.

Wat is voor mij luide gesprekken? Als ik het hele gesprek een halve coupe verder volledig kan volgen.

Reageer