Zakkenrollers bedelaars 1e klas scheefrijders

• 18 oktober 2018
  • 8 reacties
  • 435 Bekeken

Badge +3
Een overweging... berichtje via Twitter,

Let op uw bagage, want er rijden zakkenrollers mee in deze trein' aldus NS conductrice.

A. Hoe weet ze dat?
B. Wie zijn dit dan?
C. Wanneer komt de (spoorweg)politie dan langs?

Terechte vraag lijkt me (en bijzonder kleine moeite om zoiets even om te roepen als daar aanleiding voor is natuurlijk).

Heb ook al eens een kwartier stil gestaan vlak voor Den Bosch om zo'n akkefietje. Zonder omroep natuurlijk, want die kwam pas achteraf. Wel met excuses en de reden... achteraf, en een voucher voor koffie/thee voor iedereen die dat wilde, of zich meldde bij de Kiosk.

Statuspagina NS zou 'inzet hulpdiensten' moeten melden, maar ja, als het één trein betrof niet meteen nodig natuurlijk.

En nog meer 'maar ja'.. Als HC (mention @Loes) is het wél jouw trein! Die moet eigenlijk door natuurlijk, maar als je wéét dat er reizigers zijn die bestolen zijn, zet hem dus gerust stil totdat iedereen zijn eigendommen terug heeft en de dader(s) zijn ingerekend. De reiziger op 1, 2 en 3 tenslotte. En dan zijn persoonlijke bezittingen wel belangrijk.

Dus als je dat doortrekt naar de zielige zakdoekjesverkopers en niet-zo-zielige 1e klas 'scheefrijders' (of mensen die zich niet houden aan stilte in de daarvoor bestemde coupés), dan is het toch niet zo lastig om dat ook om te roepen, of ze de trein uit te donderen, met ontvangst van V&S op het perron indien nodig?

En als ze er niet uit willen (want geen heterdaad bewijs, omdat ze toevallig wel een geldig kaartje hebben) ze heel duidelijk te laten weten dat je hun gezicht gezien hebt, en dat ze een volgende keer minder 'coulance' krijgen en (wat mij betreft) naar een weiland begeleid mogen worden...

Sorry, maar uw reis eindigt ongeveer hier, of op het politiebureau. Gewoon keihard handhaven dus, mijn mening. Er worden dus daadwerkelijk treinen voor stil gezet blijkbaar?

Helemaal prima! (mijn mening)...

8 reacties

Reputatie 7
Op de HSL en voornamelijk internationale treinen lopen meerdere acties van meerdere instanties binnen Nederland. Meer ga ik er niet over zeggen op een openbaar forum. Er wordt veel aan gedaan om dit tegen te gaan. Het grote probleem is de heterdaad situatie, want de verdachte pak je alleen als ie er nog bij is.

Verder wat betreft bedelen en geen vvb, ze krijgen daar continu bonnen voor, ze worden stations uitgezet etc. Het is lastig omdat het Nederlandse rechtsysteem hier (te) weinig middelen tegen heeft.
Badge +3
Dank @Slidestops !

Het zakdoekjes bedelen door Roemeense bendes (die rond rijden in auto's met Franse kentekens blijkbaar) heeft al het nationale nieuws gehaald.

Ze tellen hun geld/opbrengst (soms best veel mensen die er in trappen) en hebben maling aan boetes dus.

Heterdaad is het probleem. Als ik een zakdoekje krijg bel ik meteen 0900 8844 (HC zoeken is vaak lastig, ander onderwerp)

Maar ja, op het volgende station staat dan een man of 3 van die bende te wachten, en slepen de 'bedelaarster' gewoon mee in een auto voordat er ook maar één persoon V&S aanwezig is...

Dat moet stoppen dus, die uitbuiting! Oók buiten de trein/station of ons interessegebied
Van alle actiesdie gehouden worden, kan ik net als Slidestops weinig zeggen. Ik kan wel even ingaan op de omroep die geplaatst is.

Helaas heb ik ook wel eens te maken met diefstal in mijn trein. Meestal hoor ik dat achteraf en zal dan preventief toch deze omroep plaatsen. De zakkenrollers of bagagedieven zijn vaak al lang en breed uit de trein. Ze slaan meestal op stations toe.
Zien wij onze bekende bedelaars, roep ik het ook om. Op dat moment is er nog niets gebeurd en kan ik niet doorpakken.
Als voorbeeld (fictief): Ik zie een man, die mijn moeder ooit beroofd heeft. Hij heeft hiervoor gezeten, maar als ik hem zie, blijf ik op mijn hoede, want ik heb slechte ervaringen met de man, die ms zijn leven heeft gebeterd. Dan roep je het gewoon algemeen om.

Stel ik heb inderdaad met een heterdaad te maken,dief zit nog in de trein. Lijkt mij niet handig om reizigers in te lichten dat we op de politie wachten ivm een dief, deze zit dan in het nauw en kan rare sprongen maken. Op de site inzet van hulpdiensten zetten heeft ook niet mijn voorkeur, de dief weet dan wat er komen gaat en qua veiligheid voor iedereen lijkt me dit gewoon zeer onhandig. Achteraf uitleggen werkt voor mij het veiligst en reizigers snappen dit ook gelukkig.

Ik houd er ook niet van om om niet goed te informeren, maar vanuit veiligheid moet je dat gewoon wel doen.
Bedelaars... het is en blijft een dingetje maar achter de schermen wordt hard gewerkt om het probleem te tackelen! Robert, het is mijns inziens niet nodig om religie en afkomst hierin te betrekken.
Badge +3
Aangepast.
Reputatie 7
Badge +3
In de trein van/naar Schiphol wordt regelmatig omgeroepen dat er zakkenrollers actief kunnen zijn, ik zie dat als een preventieve omroep.

Heel lang geleden zag ik vandalisme op een station, de daders stapten in dezelfde trein als wij. Ik heb daarover contact gezocht met de conducteur en de daders aangewezen. Bij het eerstvolgende station bleven de deuren dicht en stond de politie klaar. Er werd aan de reizigers geen verklaring gegeven voor het later opengaan van de deuren.
Badge +3
Ik had me niet moeten uitlaten over afkomst (en al helemaal niet over reli-geneuzel) maar het valt toch wel op dat het vaak en steeds weer dezelfde groepen zijn die 'problemen zoeken of veroorzaken'. Daar wilde ik het bij laten eigenlijk....

Maar ze worden naar de 2e klasse verwezen, de trein uit gezet, of krijgen lachend hooguit een UvB.

Dus hooguit met V&S te maken "u bent nu aangehouden/gearresteerd wegens..."
En de volgende dag flikken ze hetzelfde weer! 🤔

@Slidestops hoe zit dat dan?
Reputatie 7
Bedelen is een strafbaar feit waar we Voor kunnen bekeuren, dus niet aanhouden. Zakkenrollen is alleen heterdaad en dan aanhouden als burger, omdat we daar niet voor bevoegd zijn

Reageer