Skip to main content

Goedemorgen allen,

Vlak na station Zaltbommel (richting Den Bosch) gaat de intercity al een aantal weken in de ankers. Naast het spoor, parallel aan de parkeerplaats, staan ook erg veel zandzakken.

Weet een insider misschien wat voor TSB hier precies op zit, op welke termijn de reparatie gaat plaatsvinden, of het traject tijdelijk dicht moet en hoe lang de TSB erop blijft? :-)

Alvast bedankt!

Er liggen momenteel tussen Utrecht en Den Bosch 3 TSB's. 1 net vóór de Lekbrug van 80 km/u (lees net dat deze is opgelost, dus nu nog maar 2 van 40 km.u), 1 tussen Culemborg en Geldermalsen van 700 meter voor 40 km/u (die er al belachelijk lang in ligt en waarschijnlijk nog wel een tijd blijft ook) en nu bij Oud Zaltbommel ook voor 40 km/u, waarbij je duidelijk voelt waaróm die daar ligt (trein gaat zelfs met lage snelheid nog aardig heen en weer en op en neer).

 

Hoe lang ProRail denkt nodig te hebben om dit te verhelpen weet ik niet, maar ben (gezien andere TSB's) niet bepaald optimistisch gestemd.

 

Om de ‘toestand baan’ bij Oud Zaltbommel te verhelpen zal hoogstwaarschijnlijk wel een buitendienststelling nodig zijn, maar verwacht niet dat dat een lange zal zijn. Het stuk tussen Culemborg en Geldermalsen is een ander verhaal.


Even teruggekeken, in de open data die op 24 september op https://data.ndovloket.nl/ns/ gepubliceerd is zaten deze werkzaamheden al verwerkt, inclusief vervangende bussen. Dus de NS zal er zeker al een maand van af geweten moeten hebben.


Ik vermoed dat de verzakking zodanig vervelend is geworden, dat men besloten heeft er op korte termijn iets aan te gaan doen. De permanente oplossing hiervoor zal nog steeds in 2026 geboden worden verwacht ik, maar om de treindienst toch gaande te houden, heeft men vermoedelijk tot deze werkzaamheden besloten.

 

Misschien weet @Bemined meer?


Zoals al in een ander topic gemeld, bij Rijdendetreinen staan deze werkzaamheden 2 keer vermeld.

Bij de onderste is de laatste update vandaag 10:52, maar bij de bovenste melding staat “Laatste update: 23 september 2024 15:30”. 

Zou er bij de eerste update van 23 september misschien iets niet goed gegaan zijn waardoor die niet (meer) zichtbaar was op de werkzaamheden pagina van NS, maar wel gearchiveerd door RdT? En dat de melding vanmorgen (opnieuw) geplaatst is nadat men er na de vele klachten achter kwam dat de melding niet (meer) in het overzicht stond? 


@Edwin @West 

Geen treinen tussen Den Bosch en Utrecht, lange wachtrij voor bussen (nos.nl)

Citaat: 

“Het treinverkeer tussen Den Bosch en Utrecht ligt stil vanwege geplande herstelwerkzaamheden bij Zaltbommel. Daar werkt ProRail aan de afwatering bij het spoor. Sinds de zomer zijn daar volgens ProRail al problemen mee.

Als gevolg hiervan ligt het spoor op die plek niet stabiel genoeg en daardoor gold al maanden een snelheidsbeperking. Naar verwachting zullen de werkzaamheden in de komende nacht worden afgerond.”

 

Eerder heb ik in dit topic gelezen dat het probleem pas in 2026 wordt aangepakt. Wat maakt dat men toch vandaag al met herstelwerkzaamheden bezig is? Verder is in dit topic eerder aan bod geweest dat de verwachting is dat een langere buitendienststelling nodig is. Wat rechtvaardigt de verwachting dat de herstelwerkzaamheden alleen vandaag nodig zullen zijn?

Ik hoop dat er iemand met wat meer inside informatie is die hier wat meer over kan vertellen!

 

Ik heb er geen inside info over verder helaas.

Op de site van prorail lees ik inderdaad dat ze het binnen 24 uur gaan oplossen. Wellicht spreekt het eerder aangehaalde artikel met datum 2026 over de gehele lijn Utrecht - Den bosch. Er zijn op die lijn namelijk meerdere problemen die spelen. 

Zoals ik het lees gaat de snelheidsbeperking bij Zaltbommel in elk geval verdwijnen na deze werkzaamheden. 

https://www.prorail.nl/nieuws/herstelwerkzaamheden-aan-het-spoor-bij-zaltbommel


Beide snelheidsbeperkingen dacht ik alleen in het rechter spoor, dus richting Den Bosch. 


Beide snelheidsbeperkingen dacht ik alleen in het rechter spoor, dus richting Den Bosch. 

Yep, klopt helemaal.


Gisteren zijn er nieuwe problemen bij gekomen en er komen nog veel meer zandzakken.

Overigens heeft ProRail weinig haast, pas in 2026 willen ze de problemen gaan aanpakken.

https://www.bd.nl/zaltbommel/nieuwe-scheur-in-spoordijk-bij-zaltbommel-prorail-plaatst-nog-eens-600-grote-zandzakken~aab28edb/

 


"Maar nu moeten ook intercity’s en goederentreinen op de rem. Volgens de woordvoerster gaat het om een tijdelijke maatregel. Zodra alle zandzakken er liggen, kunnen treinen er volgens haar weer met normale snelheid overheen."

Dat is niet mijn ervaring.

Dat klopt inderdaad niet, er geldt gewoon een snelheidsbeperking en dat zal vrees ik tot 2026 ook zo blijven.


Er zijn ook in 2025 nog enkele werkzaamheden gepland op dit baanvak, maar ik kan zo snel geen doordeweekse werkzaamheden vinden, alleen een paar losse weekenden.


De planning van ProRail is om dit in 2026 op te gaan lossen. Dat was al langer bekend, zie de link die ik hierboven al geplaatst had.

Het probleem is dat de onderlaag (rivierklei van 100 jaar oud) onvoldoende water doorlaat bij hevige regenval. Er moet een nieuwe onderlaag van zand komen.

De reparatie wordt een flinke operatie omdat daarvoor de hele spoorlijn moet worden afgegraven. Dat wordt dus enige weken busvervoer.


De snelheidsbeperking bij Zaltbommel is inderdaad nog steeds van kracht 😑


Even teruggekeken, in de open data die op 24 september op https://data.ndovloket.nl/ns/ gepubliceerd is zaten deze werkzaamheden al verwerkt, inclusief vervangende bussen. Dus de NS zal er zeker al een maand van af geweten moeten hebben.

Hoi Bemined,

Zijn er binnenkort nog dergelijke werkzaamheden gepland op ditzelfde punt toevallig?

Nee (uitgezonderd plotselinge spoedwerkzaamheden) omdat morgen de 80 weken durende werkzaamheden aan de Betuweroute beginnen en dit traject dan nodig is voor het omleiden van een deel van de goederentreinen. De definitieve reparaties zullen pas plaatsvinden in 2026 na afloop van de werkzaamheden aan de Betuweroute want daarvoor moet het baanvak waarschijnlijk enkele weken volledig dicht.


@Edwin @West Bedankt voor de -als altijd- waardevolle input.

Het artikel op de website van Prorail was op zich inzichtelijk. Wel had ik gehoopt op communicatie over of het doel van de werkzaamheden is bereikt.

Vanochtend had ik in elk geval niet de indruk dat de TSB er af was.


Ik denk eerlijk gezegd dat de eisen van het spoor gisteren helemaal niet meer behaald werden (of bijna niet) en dat ze het spoor dus even weer goed moest leggen, het probleem zelf is dus nog helemaal niet opgelost. Want het lijkt mij dat je dat ook niet lukt in 24 uur.

Het hoeft opzich geen spoedgeval te zijn, misschien konden ze zien dat de situatie steeds meer verslechterde en dus even snel herstelwerkzaamheden er tussen hebben gepropt.

 

Het zijn ook allemaal speculaties, misschien dat je ProRail even kan bereiken via X? @Melake 


@Edwin @West 

Vanochtend had ik in elk geval niet de indruk dat de TSB er af was.

De verlengde rijtijden van Utrecht naar Den Bosch zijn in een ieder geval niet uit de reisplanner gehaald.

Zoals @Gorott terecht opmerkt: het is hoogst onwaarschijnlijk dat je het probleem in 24 uur kunt oplossen. Dan zouden ze dat wel eerder gedaan hebben.

Ik denk dat alles weer even recht gelegd is voordat het grote werk aan de Betuweroute in Duitsland komende maand gaat beginnen.


Even teruggekeken, in de open data die op 24 september op https://data.ndovloket.nl/ns/ gepubliceerd is zaten deze werkzaamheden al verwerkt, inclusief vervangende bussen. Dus de NS zal er zeker al een maand van af geweten moeten hebben.

Hoi Bemined,

Zijn er binnenkort nog dergelijke werkzaamheden gepland op ditzelfde punt toevallig?


@Edwin @West 

Geen treinen tussen Den Bosch en Utrecht, lange wachtrij voor bussen (nos.nl)

Citaat: 

“Het treinverkeer tussen Den Bosch en Utrecht ligt stil vanwege geplande herstelwerkzaamheden bij Zaltbommel. Daar werkt ProRail aan de afwatering bij het spoor. Sinds de zomer zijn daar volgens ProRail al problemen mee.

Als gevolg hiervan ligt het spoor op die plek niet stabiel genoeg en daardoor gold al maanden een snelheidsbeperking. Naar verwachting zullen de werkzaamheden in de komende nacht worden afgerond.”

 

Eerder heb ik in dit topic gelezen dat het probleem pas in 2026 wordt aangepakt. Wat maakt dat men toch vandaag al met herstelwerkzaamheden bezig is? Verder is in dit topic eerder aan bod geweest dat de verwachting is dat een langere buitendienststelling nodig is. Wat rechtvaardigt de verwachting dat de herstelwerkzaamheden alleen vandaag nodig zullen zijn?

Ik hoop dat er iemand met wat meer inside informatie is die hier wat meer over kan vertellen!

 

 


Er zijn ook in 2025 nog enkele werkzaamheden gepland op dit baanvak, maar ik kan zo snel geen doordeweekse werkzaamheden vinden, alleen een paar losse weekenden.

Is er al ergens een overzicht van werkzaamheden in 2025?


Er zijn lijsten ja (te vinden op de websites van de betreffende goederencorridors), maar niet echt in een fatsoenlijk leesbaar formaat. Ik bedenk me nu trouwens dat oorspronkelijk ook het hulpspoor in Vught eind 2025 in dienst gesteld had moeten worden wat een flinke buitendienststelling zou kosten, maar die kan ik zo snel niet meer terugvinden.


Dat staat op de site van BAM, Bemined.


@Bemined 

De situatie in Vught kennende denk ik dat het wellicht mogelijk is om dan (grotendeels) enkelspoor te kunnen rijden zodat ICE en goederenvervoer kan doorgaan. Binnenlandse reizigers moeten dan met de bus.


Het aansluiten van het hulpspoor omvat ook het plaatsen van nieuwe wissels bij de splitsing richting Tilburg, dat kost je meestel meer dan een weekendje en dat is ook niet iets wat men bij ProRail enkelsporig wil doen. Bij de RET (Rotterdamse metro) doet men dat overigens wel, daar vervangt men soms complete wisselstraten in fases met een tijdelijke snelheidsbeperking van 20km/u op de naastgelegen sporen.


Het aansluiten van het hulpspoor omvat ook het plaatsen van nieuwe wissels bij de splitsing richting Tilburg, dat kost je meestel meer dan een weekendje en dat is ook niet iets wat men bij ProRail enkelsporig wil doen. 

Alleen een wissel plaatsen lukt nog wel in een weekend. Als je dat dan doet in een van de periodes van beperkt enkelsporig treinverkeer tussen Emmerich en Oberhausen is het nog wel te overzien. 

En in het uiterste geval komt het hulpspoor pas medio 2026 in dienst, sowieso eerst maar eens afwachten of de planning daarvoor gehaald wordt. Vrijwel alle grotere werkzaamheden in Brabant de afgelopen jaren zijn qua planning flink uit de hand gelopen.


Even teruggekeken, in de open data die op 24 september op https://data.ndovloket.nl/ns/ gepubliceerd is zaten deze werkzaamheden al verwerkt, inclusief vervangende bussen. Dus de NS zal er zeker al een maand van af geweten moeten hebben.

Dan is de enige conclusie dat er iets gruwelijk mis is gegaan bij de communicatie naar de reiziger.


Reageer