beantwoord

Zeer vieze treinen

• 27 november 2017
  • 34 reacties
  • 1263 Bekeken

Reputatie 1
Waarom zijn de treinen vaak zo vies? Als ik de conducteur vraag of de trein wat vaker schoongemaakt kan worden, is het antwoord nee en wordt de schuld van een vieze trein bij de reizigers gelegd. Ook hier op het forum is het een vaak gehoord antwoord. In de tussentijd blijven de treinen zo vies dat ik er niet met plezier in zit en mijn tas liever niet op de grond zet, ondanks de drukte. Dus nogmaals de vraag of hier wat aan te doen is? En dan heb ik het net over incidentele zeer vieze treinen die met een twitterbericht gemeld kunnen worden, maar over structureel vieze treinen. Graag een serieus antwoord NS. Bedankt.
icon

Beste antwoord door Bezemsteel 27 november 2017, 20:13

Zo nu en dan komt het onderwerp over vieze treinen aan de orde. Uit uw reactie begrijp ik dat u deze topics heeft doorgelezen. Ik zal iets proberen te vertellen over mijn ervaringen. Er zijn veel verschillende redenen waarom treinen vies zijn. Het zijn de reizigers die treinen bevuilen en sommige maken er (bewust) een grote zooi van. Een passend en structureel reinigingsprogramma is nodig om de treinen schoon te houden. Treinen in Nederland worden intensief gebruikt. Het is belangrijk dat een trein dagelijks acceptabel wordt schoonmaak om de kwaliteit op niveau te houden. Door verschillende redenen kan een treinschoonmaak een of meerdere dagen een acceptabele schoonmaakronde missen.

Treinschoonmaak op zichzelf is een bijzonder proces wat niet onderschat mag worden.
Daarnaast denk ik dat een van de grootste problemen de verschillende bedrijven die bij de schoonmaak zijn betrokken een probleem vormen. Het hele proces zou in mijn mening eenvoudiger gemaakt mogen worden en schoonmakers zouden meer vrijheid mogen krijgen.
Voorbeeld: voordat er aan de reiniging begonnen mag worden, moet er toestemming gevraagd worden aan de procesleider (NS-operations). De voorman van de schoonmaakploeg vraagt deze toestemming, maar helaas niet rechtsstreeks aan de procesleider. Hiervoor moet iemand gebeld worden, soms iemand op een andere locatie die vervolgens toestemming vraagt. De procesleider zelf zit op loopafstand van het verblijf waar ik werk. Het zou tijd besparen als de voorman naar het kantoor van de procesleider loopt om het een en ander te bespreken.
Schoonmaakplannen worden van bovenaf gemaakt. (Hago), Nedtrain en NS hebben hiervoor een protocol opgesteld. Het zou kunnen zijn dat de mensen die over de protocollen hebben beslist, zelf nooit een trein hebben schoongemaakt, waardoor er bijzondere protocollen ontstaan zijn.
Een ander punt, en dit is puur mijn ervaring, ik heb niet altijd het idee gehad dat de treinschoonmaak de juiste prioriteit heeft gehad. Inmiddels is dit veranderd. Het aantal vieze startende treinen is het afgelopen kwartaal flink gedaald, dit is gebeurd is samenwerking tussen Hago en NS. En ook vanuit NS hoor ik als medewerker van de schoonmaak vaker iets, daar waar ik nooit iets van NS hoorde. We worden meer betrokken in het proces en er wordt meer samengewerkt.

Het filmpje van Erryt is uit de periode rond 2011. Toen waren en diverse schoonmaakbedrijven actief. Vanaf 2012 is de schoonmaak aan Hago uitbesteed, de schoonmaak ziet er daarmee nu anders uit. Het is een mooi filmpje wat een indruk geeft over vooral de periodieke reiniging, maar geeft geen goed beeld over hoe de schoonmaak er nu uitziet.

Ik kan uw vraag helaas niet heel goed beantwoorden of spreken vanuit NS of Hago, maar hoop iets bij te kunnen dragen vanuit mijn ervaringen.
Bekijk origineel

34 reacties

Spijtig dat je vaak in een smerige trein zit. De klachten die wij hierover krijgen worden altijd doorgezet en snel opgelost. Overdag worden treinen tijdens de dienst gereinigd, deze reiniging bestaat uit het legen van prullenbakken en het verwijderen van grof vuil zoals kranten. 's Nachts wordt vervolgens het interieur gereinigd. De intensieve reiniging is elke drie maanden bij de Periodieke reiniging. Hierover hebben wij ook ooit een filmpje op Youtube gezet. Ook is er iemand van de reiniging actief op het forum, maar ik heb hem al een tijdje niet meer actief gezien.
Reputatie 3
Zo nu en dan komt het onderwerp over vieze treinen aan de orde. Uit uw reactie begrijp ik dat u deze topics heeft doorgelezen. Ik zal iets proberen te vertellen over mijn ervaringen. Er zijn veel verschillende redenen waarom treinen vies zijn. Het zijn de reizigers die treinen bevuilen en sommige maken er (bewust) een grote zooi van. Een passend en structureel reinigingsprogramma is nodig om de treinen schoon te houden. Treinen in Nederland worden intensief gebruikt. Het is belangrijk dat een trein dagelijks acceptabel wordt schoonmaak om de kwaliteit op niveau te houden. Door verschillende redenen kan een treinschoonmaak een of meerdere dagen een acceptabele schoonmaakronde missen.

Treinschoonmaak op zichzelf is een bijzonder proces wat niet onderschat mag worden.
Daarnaast denk ik dat een van de grootste problemen de verschillende bedrijven die bij de schoonmaak zijn betrokken een probleem vormen. Het hele proces zou in mijn mening eenvoudiger gemaakt mogen worden en schoonmakers zouden meer vrijheid mogen krijgen.
Voorbeeld: voordat er aan de reiniging begonnen mag worden, moet er toestemming gevraagd worden aan de procesleider (NS-operations). De voorman van de schoonmaakploeg vraagt deze toestemming, maar helaas niet rechtsstreeks aan de procesleider. Hiervoor moet iemand gebeld worden, soms iemand op een andere locatie die vervolgens toestemming vraagt. De procesleider zelf zit op loopafstand van het verblijf waar ik werk. Het zou tijd besparen als de voorman naar het kantoor van de procesleider loopt om het een en ander te bespreken.
Schoonmaakplannen worden van bovenaf gemaakt. (Hago), Nedtrain en NS hebben hiervoor een protocol opgesteld. Het zou kunnen zijn dat de mensen die over de protocollen hebben beslist, zelf nooit een trein hebben schoongemaakt, waardoor er bijzondere protocollen ontstaan zijn.
Een ander punt, en dit is puur mijn ervaring, ik heb niet altijd het idee gehad dat de treinschoonmaak de juiste prioriteit heeft gehad. Inmiddels is dit veranderd. Het aantal vieze startende treinen is het afgelopen kwartaal flink gedaald, dit is gebeurd is samenwerking tussen Hago en NS. En ook vanuit NS hoor ik als medewerker van de schoonmaak vaker iets, daar waar ik nooit iets van NS hoorde. We worden meer betrokken in het proces en er wordt meer samengewerkt.

Het filmpje van Erryt is uit de periode rond 2011. Toen waren en diverse schoonmaakbedrijven actief. Vanaf 2012 is de schoonmaak aan Hago uitbesteed, de schoonmaak ziet er daarmee nu anders uit. Het is een mooi filmpje wat een indruk geeft over vooral de periodieke reiniging, maar geeft geen goed beeld over hoe de schoonmaak er nu uitziet.

Ik kan uw vraag helaas niet heel goed beantwoorden of spreken vanuit NS of Hago, maar hoop iets bij te kunnen dragen vanuit mijn ervaringen.
Reputatie 6
Badge
Reizigers mogen ook wat netter zijn. De kleine prullenbakken matchen niet met de grote verpakkingsmaterialen (lees: producten) die op de stations verkrijgbaar zijn. Die prullenbakken zijn een bron van bacteriën. Het lijkt me naar (en qua plek lastig) om die schoon te moeten maken. Daar zou eens iemand van de ARBO naar moeten kijken.

Wat ik wil zeggen: Reizigers zouden hun rommel gewoon mee naar buiten moeten nemen en op het station in de bakken moeten gooien. Dat zou al een goede eerste stap zijn.
Het probleem zit hem eigenlijk bij beide partijen (denk ik). Er zijn reizigers die nogal veel rotzooi maken (grootste probleem), maar deze personen kunnen niet allemaal in de gaten gehouden worden (dan kun je weer de discussie starten van het controleren van de conducteurs/conductrices, maar daar zijn al genoeg topics over 😉 ). Daarom moet de NS de schoonmaak van de treinen ook iets opvoeren om dit juist te kunnen compenseren en de treinen netjes en schoon te kunnen houden .

Dan valt mij nog wel iets anders op. Als ik soms ergens sta op het balkon dan zie ik soms wel heel erg dikke vieze stoflagen tussen kieren. Dit zou schoongemaakt moeten worden bij de periodieke intensieve schoonmaak (elke drie maanden), maar deze stofnesten zitten er al duidelijk veel langer. Het gaat hierbij om de eerste generatie van de VIRM.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat je wanneer je van het begin af aan alles keurig en netjes schoon houdt, dat de vervolg schoonmaak minder intensief hoeft te zijn, omdat het dan een stuk gemakkelijker gaat. Een goed voorbeeld zijn de prullenbakken in de VIRMs, daar zitten ondertussen al een hele vieze aangekoekte lagen "spul" op die er heel moeilijk af te krijgen zijn. Wanneer dit gewoon goed onderhouden wordt, kun je het veel makkelijker schoon houden. Ik denk dus dat er ook efficiënter schoongemaakt kan worden, maar dat is ook weer een ander verhaal.
Reputatie 7
Badge
Reizigers mogen ook wat netter zijn. De kleine prullenbakken matchen niet met de grote verpakkingsmaterialen (lees: producten) die op de stations verkrijgbaar zijn. Die prullenbakken zijn een bron van bacteriën. Het lijkt me naar (en qua plek lastig) om die schoon te moeten maken. Daar zou eens iemand van de ARBO naar moeten kijken.

Wat ik wil zeggen: Reizigers zouden hun rommel gewoon mee naar buiten moeten nemen en op het station in de bakken moeten gooien. Dat zou al een goede eerste stap zijn.

Hier ben ik het mee eens. 🙂
Reputatie 7
Badge
Ik denk ook dat het gewoon overmacht is voor de schoonmakers en daardoor blijven een paar treinen helaas vies.
Maar ja...wat zou daar nou een gepaste oplossing voor kunnen zijn?
Zou het ook niet kunnen zijn dat deze mensen onder tijdsdruk moeten werken (bijv een halfuur per trein)?. Als dat zo is dan snap ik dat er minder gelet wordt op plekken die niet of nauwelijks zichtbaar zijn en dat er dus alleen "voor het oog" schoongemaakt wordt.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord, Bezemsteel. Dat waardeer ik enorm.
Reputatie 1
Bedankt voor de antwoorden. Mijn waardering is er nog niet. Ik had liever de toezegging van NS gehad dat er gewerkt wordt aan verbetering. Helaas is er meer nodig om NS in beweging te krijgen. Bij deze nodig ik de medewerkers die over de schoonmaak gaan graag uit voor en ritje in een rijdende prullenbak.
We werken constant aan verbetering, zo zie je af en toe ook schoonmaakpersoneel dat meerijdt op de trein. En dat is echt niet alleen voor de beeldvorming, ze maken daadwerkelijk schoon. Als je in een trein zit en je constateert verontreiniging, dan kun je direct een tweet sturen naar Hago Rail Services. Zij reageren over het algemeen erg vlot, wat ook opgaat voor de actie die zij er aan koppelen.
Reputatie 1
Beste Klaas-Jan, ik vertrouw er op de NS aan verbetering werkt. Daarom wijs ik op dit verbeterpunt. Zoals je in mijn eerste bericht kan lezen, wil ik niet twitteren met hago. Ik wil gewoon altijd in een schone trein zitten waarin ik mij comfortabel voel. Daar betaal ik toch voor? Dus graag niet lullen maar poetsen (-; mochten de managers niet overtuigd zijn van de noodzaak dan laat ik ze graag de realiteit zien. Het aanbod staat.
Ik verplicht je uiteraard tot niets. En alle begrip voor dit standpunt. Ik zit zelf ook graag in een schone trein. We geven met enige regelmaat dit soort feedback door, specifiek op het gebied van schoonmaak. We zullen jouw feedback daaraan toevoegen.
Reputatie 5
en sommige maken er (bewust) een grote zooi van.
Bewust nogal ?!
Ik krijg eerder de indruk dat de combinatie -tig verschillende snackbars op stations en te kleine prullenbakjes de oorzaak zijn. Zeker tegen de avond als er mensen instappen met bakken patat, pasta, noedels, döner en weet ik veel, lopen die bakjes op een gemiddelde rit binnen een half uur overvol. Moet je dan met zo'n kleffe bak in je handen zitten tot je eindstation ?
( overigens ; ik vind het onzin om met dat soort voer in een openbaar vervoermiddel te stappen, maar de NS biedt die mogelijkheid nou eenmaal en verdient er waarschijnlijk zelfs aan ??)
Ik denk niet dat je de schuld moet leggen bij de hoeveelheid voedsel dat er geconsumeerd wordt in de trein. Zelf neem ik mijn verpakking mee naar buiten en gooi het op het station weg, niet omdat de prullenbakken vol zitten, maar het scheelt gewoon weer ruimte. Dit geldt overigens voor een kortere afstand dan waar jij het over hebt, dus ik snap je punt dat het zeker niet fijn is om alles in de hand te houden tot je op je eindbestemming bent.

Wat eventueel een mogelijkheid is, is het opnemen van minimaal 1 schoonmaker per trein (met name intercity's, de sprinters zijn er immers voor korte ritten, en tegenwoordig zijn er al grote prullenbakken opgenomen in de sprinters ook voor het scheiden van afval.) Deze schoonmaker loopt dan 1 of meerdere malen door de trein heen om (groot) afval van mensen op te halen. Hier zou je misschien ook kunnen denken aan extra vuilniszakken op verschillende plekken hangen waardoor schoonmakers die alleen bij de schoonmaak aan het eind van de dag de trein door te lopen om deze zakken op te halen

Als reiziger kun je hier aan meewerken door helemaal geen (groot) voedsel te consumeren, maar om dit te verbieden lijkt mij praktisch gezien niet echt reëel.

Wat ook nog kan is het opnemen van grote prullenbakken op de balkons van de intercity' s als daar ook ruimte voor is. Als deze vaak geleegd worden is het prima te doen met een prullenbak can normaal formaat.

Wat mij overigens nog wel opvalt is de schoonmaak in de treinen van Connexxion (Valleilijn). Hier kan ik wel van zeggen dat de treinen altijd schoon zijn en zeer vaak zie ik er schoonmakers doorheen lopen die de prullenbakken legen(In mijn beleving, ik weet niet hoe anderen hier tegen aan kijken).
Reputatie 5
is het opnemen van minimaal 1 schoonmaker per trein (met name intercity's, de sprinters zijn er immers voor korte ritten,
Ik heb het juist over de sprinter (SGM in dit geval) en zou de rit niet kort willen noemen ; Den Haag - Dordrecht is bijna een uur onderweg (was voor de splitsing zelfs DH - Roosendaal, nog langer). En in de spits is er voor een schoonmaker geen doorkomen aan, zelfs Ipsos en conducteurs zie je niet :D

en tegenwoordig zijn er al grote prullenbakken opgenomen in de sprinters

Die Flirt ? Op hoeveel trajecten gaat die rijden komende maanden ? Hier in ieder geval niet ...
Inderdaad voor de SGM's moet daar daarom nog een oplossing voor gevonden worden, maar ik zei ook tegenwoordig (de nieuwe Flirts inderdaad). Ik heb je overigens niet zien vertellen dat je het had over sprinters, maar deze zijn over het algemeen voor de kortere ritten. Er rijden toch ook intercity' s op dat traject (richting Vlissingen)?!

In de spits wordt het lastig inderdaad maar daarom zou het wel een mogelijkheid zijn om plastic zakken op te hangen als er (nog) geen prullenbakken aanwezig zijn.
Reputatie 5
maar deze zijn over het algemeen voor de kortere ritten.
Tsja, als het uitkomt.
Maar ik moet bijv. van Lombardijen naar Den Haag Centraal. Op L stoppen alleen maar sprinters, dus die moet ik sowieso pakken. Overstappen op bijv. R'dam CS schiet niet op, bijna alle IC's rijden via Den Haag HS en de aansluiting op die ene die wel naar DH Centraal rijdt is knudde. Moet ik dus op HS weer overstappen op (diezelfde) sprinter. Schiet niet op ...
Maar we dwalen af 😉
Als de NS nou eens begint met het verbieden van eten en drinken in de trein, dan zijn we van de meeste viezigheid af.

Ook de mensen die geen kruimel achterlaten van hun croissantje, pakken na consumptie met hun vieze vingers nog van alles vast. Na 100 van zulke reizigers begint alles te plakken.
Ik denk niet dat dat een reële oplossing is Martin7182, met name omdat de controle momenteel heel weinig is. Er is overigens al in meerdere topics ingegaan op het verbieden van voedsel, een tegenargument voor zo'n beleid is dat wanneer men voor een lange tijd moet reizen heel graag wat zou willen consumeren (met name rond de etenstijden). Daarbij, waar trek je dan de grens ? Een tussendoortje verbieden is ook wat.
Reputatie 5
Het gaat ook niet om tussendoortjes. Volgens mij wordt daaronder verstaan een broodje kaas, krentenbol, muesli-reep en zo.
Maar bakken met pasta, noedels, patatje-met en zo dat werkt natuurlijk niet in een volle trein. Afgezien van de 'geur' en overvolle afvalbakken, waar denk je dat al die vlekken op de bekleding vandaan komen ?? Ik zie eters zich in alle bochten wringen om niet op zichzelf te morsen, maar ja, waar komt het dan terecht ??
Kwestie van wennen. Een mens kan echt wel een paar uurtjes zonder voedsel.
Uitzonderingen met doktersverklaring daargelaten.

Je hoeft een verbod ook niet zo actief te handhaven. Haal gewoon de prullenbakken weg en handhaaf net zoals de andere regels.
Dat wordt het nog viezer dan vies in de trein.

Je vergeet dat een hoop mensen al langere tijd onderweg zijn naar de trein ook, ik ga bv met de bus en metro en dan wil ik in de trein wel eens wat eten.

NS moet gewoon meer geld vrijmaken voor schoonmakers. Ze verdienen ook genoeg geld met het aanbieden van het voedsel.
handhaaf net zoals de andere regels.

Niet ?
Reputatie 5
Kwestie van wennen. Een mens kan echt wel een paar uurtjes zonder voedsel.
Uitzonderingen met doktersverklaring daargelaten.

Je hoeft een verbod ook niet zo actief te handhaven. Haal gewoon de prullenbakken weg en handhaaf net zoals de andere regels.

Dat is een bullshit regel. Als ik in de trein naar huis wil heb ik echt wel zin om even wat te gaan eten in de trein. Lekker een banaantje, sultanaatje, snackje (geen kroket, maar snoepgoed ofzo), boterhammen.

Wil je dat allemaal verbieden? Have fun met het handhaven.
Reputatie 7
Badge

NS moet gewoon meer geld vrijmaken voor schoonmakers. Ze verdienen ook genoeg geld met het aanbieden van het voedsel.

Dan worden de trein tarieven misschien nog duurder om al die schoonmakers te kunnen betalen. Dat zie ik ook niet echt zitten eerlijk gezegd.

Reageer