Zijn er inmiddels ook treinen en/of coupe's waar een bar in is te vinden? Of horeca. | NS Community
beantwoord

Zijn er inmiddels ook treinen en/of coupe's waar een bar in is te vinden? Of horeca.

  • 22 September 2022
  • 13 reacties
  • 303 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Bij internationale treinen zie je dit natuurlijk wel, maar hoe fijn als je dit ook in NL hebt. 🍻

icon

Beste antwoord door JurgenH 22 September 2022, 14:04

Bekijk origineel

13 reacties

Hallo? 

Nou ja zeg

Reputatie 7
Badge +1

Nee, die zijn er niet in binnenlandse treinen. Daarvoor is de gemiddelde reisafstand veel te kort.

Eerder had je nog wel de railcatering in de intercity's, maar daar maakten te weinig mensen gebruik van en dus is NS er mee gestopt.

Trouwens: geduld is een schone zaak. Binnen een paar minuten reactie verwachten is wel heel erg snel.

Reputatie 7
Badge +4

In het binnenland kun je van de grote buitenlandse treinen gebruik maken. Verder bestaat het niet. ICE Frankfurt heeft nog wel een aardig assortiment.

Ik ben nog groot geworden met een restauratie waar men uitsmijters bakte, tja, opa vertelt uit eigen werk.

Reputatie 5

Helaas niet. De reisafstanden in NL zijn daar immers te kort voor. Zelfs op het langste traject in een Intercity zit men vrijwel nooit langer dan een paar uur in dezelfde trein.

In het verleden was er nog de Railcatering op specifieke routes, maar sinds vorig jaar bestaat dat niet meer.

In het buitenland zie je bars/bistro’s/restaurants in mijn ervaring alleen op hogesnelheids- grensoverschrijdende- of langeafstandstreinen. In een Duitse Regionalbahn trein of Belgische NMBS trein vind je bijvoorbeeld ook geen horeca aan boord.

Reputatie 7
Badge

Nou ja zeg

Waarover klaag je eigenlijk? ;-)

Reputatie 7
Badge

Vroeger hadden Intercity's een buffetafdeling met tafels en bediening. Is allang voltooid verleden tijd.

Reputatie 7
Badge +3

Kan me nog wel herinneren dat er in Zwolle (en waarschijnlijk ook op andere stations) vanaf het perron koffie werd verkocht aan de reizigers in de trein. Raampje open en geld en koffie uitwisselen. Vond ik als kind wel mooi 🙂

Dinnertrain ;)

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn genoeg plekken op de grotere stations om iets te eten/drinken te kopen. Wat let je om zelf iets mee te nemen?

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me niet voorstellen dat catering in de trein ooit nog terugkeert. Het is niet rendabel te krijgen. Treincatering was vooral groot in de tijd van voor supermarkten op de stations. 

Een uitsmijter bestellen in de buffetafdeling van mat54 (waar roken en kansspelen verboden waren)  kan ik me heel vaag nog herinneren. ‘s Ochtends na aankomst met de nachtboot uit Harwich aanschuiven in de buffetafdeling van de boottrein naar Amsterdam. Dat is pure reisnostalgie.

Daarna hebben we nog de tijden van de minibar gekend, vooral gekenmerkt door slechte koffie en kleffe broodjes. De kritische consument anno 2022 zit daar echt niet op te wachten. Treincatering moet een fatsoenlijk niveau hebben en de reistijden moeten lang genoeg zijn. Anders kun je er maar beter helemaal niet meer aan beginnen.

 

Reputatie 7
Badge +4

De treincatering vond ik toch wel prettig op de lange afstanden, in mijn geval Groningen-Leeuwarden-Randstad. Maar als de treinen zo vol raken door te korte of te weinig frequente treinen kan de catering er niet meer door. Het rendement was al matig en dan stopt het. Van te voren even langs de winkeltjes, vrees ik. De kwaliteit is inderdaad beter, zoals @iMark terecht opmerkt. Ik zie de rijdende catering nog niet terugkomen.

Overigens at je je uitsmijter in de zeer zware rook van de restauratie en dat vonden we nog normaal ook. Je moet er niet meer aan denken.

De laatste binnenlandse treinen waar je nog een restauratie had waar je wat kon eten was in Plan E tussen Zandvoort en Maastricht tot begin jaren 80. Op andere binnenlandse treinen was er toen soms nog een buffet (wel drinken, niet eten) en die waren berucht door de ladderzatte soldaten op vrijdag en zondag. Begin tachtiger jaren kwam de minibar die het een jaar of 25 heeft volgehouden gevolgd door de oranje zakkenlopers. Allemaal hopeloos verliesgevend.

Reageer