Zijn treinen en locomotieven in eigendom van NS of geleased?


Reputatie 1
Heeft de NS in de jaren 90 alle treinen, die onlangs nog gerenoveerd zijn gekocht of via een derde partij zoals een bank geleased?

12 reacties

NS heeft een eigen dochterbedrijf daarvoor, NS Lease. De gerenoveerde dubbeldekkers zijn ook eigendom van dat bedrijf.
Reputatie 7
Badge +3
Daarnaast worden wel 45 Traxx locomotieven (tijdelijk) geleased van Akiem, nadat NS deze vorig jaar aan dit bedrijf verkocht heeft.
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/06/05/ns-verkoopt-45-traxx-locomotieven-en-gaat-deze-leasen/
Reputatie 1
NSFSC is dus eigenlijk de interne leasemaatschappij van de NS. Maar hoe zijn zij als private partij dan aan de financiële middelen gekomen om al die treinen te kunnen bestellen?
NSFS (NS Financial Services) bestaat niet meer, dat is nu dus NS Lease BV.
Voor de aankoop worden uiteraard leningen verstrekt door de banken, zoals dat voor alle grote bedrijven met alle grote aankopen gaat. Zie bijvoorbeeld https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/07/10/ns-sluit-lening-af-van-450-miljoen-euro-voor-icng-treinen-bij-europese-bank/
Reputatie 3
Leasen van materieel kan ik wel het voordeel van zien, maar als die maatschappij een eigen dochterbedrijf is??? Dat is allemaal puur om te zorgen dat het materieel geen onderdeel is van NS als deze failliet gaat?
Reputatie 7
Badge +3
@eriksl
Ik vermoed dat de banken het geld niet rechtstreeks aan NS willen lenen precies om de reden die je noemt. Failliet gaan en een doorstart maken is in Nederland een beproefde methode om je schuldeisers niet terug te betalen. Een bank kan dat risico met een leaseconstructie ondervangen.
Badge
Dit is allemaal helemaal niet zo bijzonder, elk groot bedrijf is onderverdeeld in meerdere BV's met vaak vastgoed BV's er bij dit simpelweg om bij een mogelijk faillissement van de werkmaatschappij te voorkomen dat het hele bedrijf opgedoekt wordt en alles in het faillissement valt. Het zijn gewoon beschermingconstructies welke alleen werken als er geen mismanagement is want is er het risico dat wel alles op de fles gaat.
Reputatie 3
Dat (beide reacties) bevestigt dus mijn vermoeden. Thx!
Reputatie 1
Maar waarom helemaal in Ierland gevestigd terwijl het om Nederlandse treinen gaat?
Badge
Maar waarom helemaal in Ierland gevestigd terwijl het om Nederlandse treinen gaat?
Belastingklimaat is er voordeliger en ook hier geldt dat veel Nederlandse bedrijven dit doen omdat het dus voordeliger is.
Nieuwe treinen zouden niet meer via de Ierse constructie besteld worden

https://www.businessinsider.nl/ns-stopt-met-fiscale-truc-treinen-niet-langer-gekocht-door-ierse-dochter-549091/
De Ierse constructie is afgelopen april helemaal beëindigd. Zie https://nieuws.ns.nl/ns-beeindigt-activiteiten-ierse-lease-dochter-nsfs/

Reageer