Zit plaatsen

• 27 oktober 2016
  • 44 reacties
  • 1198 Bekeken

Mijn man kan zijn been niet zit houding zette rechts als de trein vol is vrage mensen vaak of hij hem kan intrekken maar dat gaat dus niet. Vandaag zecht er 1 dat i maar moes gaan staan pfff hebbe jullie daar geen oplossing voor bv eerste klas toegankelijk maken voor invalide mensen zit toch bijna niemand

44 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De eerste klas is gewoon toegankelijk voor invalide mensen, hoor. Met een eerste klas-vervoersbewijs uiteraard 🙂
Okee ja dat begrijp ik maar als het erg druk is vind ik dat 2e klas reizigers die invalide zijn best wel daar kunne zitte
Badge +3
Het is een beter idee wanneer NS prioriteitsplaatsen zou invoeren, net als in ander openbaar vervoer als bus, tram en metro. Daar zijn altijd een paar plaatsen die bestemd zijn voor mensen met een beperking en moeten worden opgegeven wanneer iemand met een beperking instapt.
Aangegeven met bijvoorbeeld een aanduiding als deze: https://sergiofelter.files.wordpress.com/2010/04/cc8304e255ffddeca42eb3fe40c23379.jpg?w=544

Vraag aan NS. Waarom hebben jullie treinen geen prioriteitsplaatsen voor mensen met een beperking? Ik bedoel dan niet de speciale plekken waar rolstoelen kunnen staan maar zitplaatsen met een speciale aanduiding of een zitting in een afwijkende kleur.
Reputatie 7
Badge +3
Die zijn er wel, maar volgens mij niet in alle typen treinen.
Mee eens dit kan ook ja
Nog nooit gezien hoor
Reputatie 7
Badge +3
Dat betekent niet dat ze er niet zijn :)
Deze stickers kom je in sommige treinen tegen en er is ook een versie voor gehandicapten:
Die ken ik wel ja maar andere nooit gezien
Reputatie 7
Badge +3
Bij deze:
In elke soort trein horen deze pictogrammen te zien te zijn.

Ik weet zeker dat ze in al ons intercity materieel worden aangegeven en in het sprintermaterieel SLT zeker ook. Ik weet even niet uit me hoofd hoe het bij het ouder materieel is, maar ook daar horen ze in te zitten. Ik heb straks nog dienst op een oude DDAR en zal er even op letten. Koppel het hier terug.
Badge +3
In de ICM en de VIRM heb ik die stickers nog nooit gezien. Evenmin in de SGMm. Ik zal nog eens goed kijken. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat iemand opstond omdat ze op een prioriteitsplaats zaten.

In de tram in Amsterdam stond vroeger aan de binnenkant van de ruiten: "Opstaan voor iemand misstaat niemand."
Reputatie 5
Badge
@iMark Hetzelfde wordt in sommige treinen op het OBIS systeem aangegeven. Dat men gevraagd wordt om op te staan voor mensen met een zichtbare of onzichtbare handicap.
Ik heb die stickers voor een korte tijd in de VIRMs zien hangen, direct bij de eerste zitplaatsen bovenaan de trap. De laatste weken zie ik ze echter niet meer. Toeval of is de NS gestopt met gehandicaptenplaatsen op de bovenetage van een dubbeldekker?
Reputatie 5
Badge
@Bemined Ik heb ze afgelopen weekend nog zien hangen.
ICM vandaag gehad en daar was het netjes in geregeld, idem voor SLT, DDZ en in de DDAR. Zelfs op de bovenetage is het aangegeven, zie foto.
Reputatie 6
Badge
Beste Brigitte, ik adviseer je man om zich voortaan te beroepen op de plaatsen met prioriteit voor invaliden. Deze vind je meestal dicht bij de deur, en anders kan je man ook vragen aan anderen of ze misschien een plaats voor hem vrij kunnen maken omdat hij moeilijk ter been is. Dat zullen mensen vast begrijpen.
Reputatie 6
Ik vind het geen slecht idee. Op vertoon van een model medisch attest - vorm door de NS te bepalen - of ook op vertoon van hun invalidenparkeerkaart kunnen invaliden met een tweedeklaskaartje eersteklas gaan zitten.

Idem voor zwangere vrouwen in de laatste 3 maanden van hun zwangerschap. Het blanco attest wordt door het consultatiebureau verstrekt als bijlage van het moederschapsboekje. De behandelend geneesheer attesteert de datum van vermoedelijke zwangerschap en dus ook de datum drie maanden daarvoor.
Met dat attest kunnen die vrouwen met een tweedeklaskaartje in de eerste klasse zitten.

Dus kunnen de NS-moderators die suggestie ergens bij de organisatie naar binnen steken ?
Het is immers alleen van belang voor de NS, want alleen die hebben nog een eerste klasse.
Badge +3
Zoals eerder gezegd zijn die stickers mij nog nooit opgevallen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet zijn. In ieder geval wordt er weinig ruchtbaarheid aan gegeven en het is ook onduidelijk wat de sancties zijn als iemand niet wil opstaan.

@Ferdinand Delasoie
Er zijn verschillende regionale vervoerders in Nederland waar men ook eerste klas kan reizen. Een vergelijkbare regeling als in Belgiƫ zal een nationale regeling moeten zijn. Ik vind het wel een sympathieke gedachte maar ik heb mijn twijfels over het praktisch nut ervan.
Dus kunnen de NS-moderators die suggestie ergens bij de organisatie naar binnen steken ?
Het is immers alleen van belang voor de NS, want alleen die hebben nog een eerste klasse.

Ik zal de suggestie doorspelen maar zoals Loes al aangaf bestaat er al een mogelijkheid om deze reis op een aangename manier te maken.

Tevens maken wij tijdens de reis mensen hier op attent op te staan indien iemand daar om vraagt.
Reputatie 7
Badge +3
Zo schitterend, die tekst "Niet elke handicap is immers zichtbaar" i.c.m. een plaatje van een zwangere vrouw 😃
In een vroeg stadium is zwangerschap niet altijd te zien mrfreeze. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook als eerste dacht bij het zien van dit plaatje.
Reputatie 7
Badge +3
In een vroeg stadium is zwangerschap niet altijd te zien mrfreeze.

Klopt helemaal, maar om het dan een handicap te noemen ... 😉
Reputatie 7
Badge +4
Dat Brigitte van Sas de gehandicaptenplaatsen heeft gemist in de trein kan natuurlijk, maar zoals hoofdconducteur Loes al aangaf: ze zijn echt overal in elk type trein te vinden. Het probleem zit hem ook niet in de voorzieningen van NS maar het is meer een mentaliteitsprobleem van de mensen die er al zijn gaan zitten. Deze nulmentaliteit is echter een maatschappelijk probleem, dat zich ook bij NS manifesteert.
Zwangerschap is natuurlijk geen handicap, maar vormt zeker in de laatste maanden wel degelijk een belemmering, waarmee de medemens best rekening mag houden.

Het zal wel een hopeloos ouderwetse opvatting inhouden, maar eigenlijk zouden deze voorzieningen niet nodig moeten zijn en spontaan geboden moeten worden op basis van het normale sociale gevoel van de medereiziger. Eerste klas reizen mag iedereen, mits in het bezit van een geldig eersteklaskaartje.

Als je de eerste klas voor alle handicaps openzet krijg je na korte tijd helaas last van de "Ik dacht in mijn voordeel-mentaliteit", waarbij men zich beroept op de handicap of zwangerschap, zonder dat aan de formele voorwaarden is voldaan. Dit uiteraard gekoppeld aan de intimidatie met 'discussie' en helaas ook agressie. NS zal het de reizigers met een betaald eersteklaskaartje ook een beetje naar de zin willen maken en die stellen die domme zwart-en grijsrijdersleugens, die ten onrechte discussies worden genoemd, doorgaans niet zo op prijs.

Al zal dit nooit luidop gezegd worden. De gedachte van: Er is in de eerste plaats nog wel plek, dus ik mag er wel gaan zitten, heeft nogal wat ongewenste bijeffecten. Dan kun je de eerste klas net zo goed afschaffen en NS is zo dom echt niet, het levert in verhouding veel te veel op.

Overigens mag u een conducteur vragen of u, gezien de omstandigheden, in de eerste klas plaats mag nemen. Hij zal dit per geval beoordelen. Ik heb het wel meegemaakt dat in een hele trein niemand ging staan voor een hoogzwangere vrouw en zij van de conducteur in de eerste klas plaats mocht gaan zitten. Daar maakt echt niemand bezwaar tegen, zelfs onze eersteklas moppersmurf niet. 😉
Reputatie 6
Die stickers zijn er inderdaad wel, maar vallen niet heel er gop. Laatst reisde ik met een goedziende vriend in de ICD, die op de sticker wees. Tsja, die sticker hing aan het bagagerek en had het formaat van een opgepimpte postzegel...
Reputatie 5
Badge
@VIRM De stickers zijn inderdaad niet echt duidelijk.

Reageer