Zit plaatsen

• 27 oktober 2016
  • 44 reacties
  • 1198 Bekeken

Toon eerste bericht

44 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik ben het met je eens dat wat groter en duidelijker beter zou zijn. Een sticker over het hele raam met Stilte er op, valt echter sommigen nog niet op 😉 Dat heeft echter niets met slechtziendheid te maken, vrees ik.
Reputatie 7
Overigens mag u een conducteur vragen of u, gezien de omstandigheden, in de eerste klas plaats mag nemen. Hij zal dit per geval beoordelen. Ik heb het wel meegemaakt dat in een hele trein niemand ging staan voor een hoogzwangere vrouw en zij van de conducteur in de eerste klas plaats mocht gaan zitten. Daar maakt echt niemand bezwaar tegen, zelfs onze eersteklas moppersmurf niet. ;-)
Toevallig pas geleden nog iemand die netjes kwam vragen of hij en zijn vriendin eerste klas mochten zitten. Trein was heel erg vol, de een had net een zware knie operatie gehad, de ander had een spierziekte. In dit geval heb ik het ook toegelaten. Dus inderdaad, ieder geval is anders en het staat je in zulke, vervelende, situaties uiteraard vrij om te vragen. Het is dan nooit een recht, maar wij zijn ook mensen en denken af en toe met je mee 😉
Reputatie 5
Badge
@Thom Wellicht kunnen de stickers de ramen wat meer vullen. Over het totale oppervlak van de ruit met allerlij symbolen en woorden erop. Dit geldt ook voor het interieur en exterieur van de coupé. Is het dan duidelijk?
Zelfde geldt voor de zitplekken voor mensen met een handicap.
Reputatie 7
Overigens hoeven we het wiel niet opnieuw uit te vinden, in de bussen bijvoorbeeld in dit geval van Breng (Nijmegen Arnhem) vind ik dit een mooie oplossing. De stoel een andere kleur met speciale opdruk.

Reputatie 5
Badge
@Slidestops Klinkt als een goede, klantvriendelijke zet. Het bewijst ook maar weer dat een nette vraag stellen meer op kan leveren dan het gewoon te doen. ;)

En over de stoelen, voor zover ik weet is dit bij Syntus Overijssel en OV Regio IJsselmond (dochter van CXX, net als Hermes dat in Arnhem-Nijmegen als Breng rijdt)
Reputatie 7
Badge +4
Ik had niet anders van je verwacht, Slidestops. Het probleem zit hem in de zwak-sociale reizigers die het als recht opeisen. Zij worden dan uiteraard gediscrimineerd en het is dan de bedoeling dat je je daardoor schuldig voelt als conducteur. Sociaal zijn is goed, maar toegeven aan dit soort types?

Dacht het niet.
Reputatie 6
@Groene Ruiter: ik heb ook al elders op dit forum gepleit om bij binnenkomst van een coupe gewoon altijd de eerste zitplaats links of rechts als prioriteitsplek aan te merken, en dit op de NS website duidelijk te communiceren. Desnoods geef je de stoel een ander motiefje op de bekleding, zoals in de bussen van Connexxion.
Reputatie 7
Badge +4
@Thom Wellicht kunnen de stickers de ramen wat meer vullen. Over het totale oppervlak van de ruit met allerlij symbolen en woorden erop. Dit geldt ook voor het interieur en exterieur van de coupé. Is het dan duidelijk?
Zelfde geldt voor de zitplekken voor mensen met een handicap.

Zoals ik al aangaf naar Virm: Het kan groter en duidelijker een een stoel met een afwijkende kleur, eventueel met gehandicaptensymbool, lijkt me een duidelijker oplossing. Ik ben het helemaal met je eens.
Reputatie 7
Er zit natuurlijk altijd een groot verschil in mensen die hem opeisen, of mensen die het netjes vragen. Betreffende mensen kwamen eerst vragen of het goed was of ze in de 1e klas op de grond of op een leuning mochten zitten. Dan ga ik uit van hun goedheid en eerlijkheid.
Ik probeer altijd in te schatten of mensen de waarheid spreken, maar je werkt met mensen, dus ik zal af en toe ook wel een foutje maken 😉
Reputatie 5
Badge
@VIRM Ja, dat zou een goede zet zijn, maar ik vrees dat de invoering op zich laat wachten.
Reputatie 7
Badge +4
Er zit natuurlijk altijd een groot verschil in mensen die hem opeisen, of mensen die het netjes vragen. Betreffende mensen kwamen eerst vragen of het goed was of ze in de 1e klas op de grond of op een leuning mochten zitten. Dan ga ik uit van hun goedheid en eerlijkheid.
Ik probeer altijd in te schatten of mensen de waarheid spreken, maar je werkt met mensen, dus ik zal af en toe ook wel een foutje maken ;)

Zonder mensenkennis kom je in jouw vak niet zo ver, dus het zal wel goed zitten. Een menselijke beslissing voor wie dat nodig heeft, is doorgaans ook wel goed.
Reputatie 6
Dus kunnen de NS-moderators die suggestie ergens bij de organisatie naar binnen steken ?
Het is immers alleen van belang voor de NS, want alleen die hebben nog een eerste klasse.

Ik zal de suggestie doorspelen maar zoals Loes al aangaf bestaat er al een mogelijkheid om deze reis op een aangename manier te maken.

Tevens maken wij tijdens de reis mensen hier op attent op te staan indien iemand daar om vraagt.

Dank je wel, Erryt !

Overigens werkt dat dus niet met die pictogrammen. Daar gaat de eerste post over. Mijnheer heeft een ruime zitplaats nodig, maar hij krijgt hem niet, want de andere passagiers vinden dat hij maar moet staan.
Reputatie 5
Badge
@Ferdinand Delasoie Arriva hanteert nog 1e klasse in al haar treinen.
Reputatie 6
Badge
Ook bij de RET hebben de stoelen in de bussen aparte omhulsels waarop invalide poppetjes te zien zijn. Erg handig ja.
Zelf ga ik vaak op zo'n invalideplek zitten en hou ik deze lekker bezet! ;)

En als er dan een minder valide persoon instapt!

"Gaat u maar hier zitten."
Reputatie 3
Badge
Ik kom die aanduidingen ook in alle treintypes tegen. In een ander topic heb ik al iets gezegd over duidelijkheid: wat voor verreweg de meesten duidelijk is, hoeft dat niet voor iedereen te zijn. En zelfs als iets voor een heel klein aandeel van de reizigers niet duidelijk is, gaat het bij NS altijd nog om honderden mensen per dag. En ik ben er ook van overtuigd dat er altijd een groep mensen zal blijven die er moeite mee heeft. Daarnaast heb je de categorie mensen die het niet WILLEN begrijpen, en die zich ook niks van stiltecoupé's en fietsplaatsen aantrekken. Een discussie over 'duidelijk of niet' heeft dan ook niet zo veel zin...

Belangrijker is na te denken over de oplossing:
a) inderdaad zo duidelijk mogelijk maken
b) reizigers opvoeden: zelfs als de rest van de coupé leeg is, dan zal een valide reiziger die op een prioriteitsplaats voor mindervaliden zit, plaats moeten maken
c) oplossingsgericht handelen door HC's; in mijn ervaring gaan die echt wel een eersteklas-plekje regelen als daar aanleiding voor is.

Heb zelf onlangs meegemaakt dat er niemand opstond voor een duidelijk zwangere dame, en dat de HC haar een plaats in de 1e aanbood. En ook met een dame die onwel was geworden in de trein van Den Haag naar Utrecht, waarna de HC een eersteklas-plek ging regelen in haar aansluitende trein. Hartstikke mooi, maar ik vind het eigenlijk te maf voor woorden dat een HC moet ingrijpen omdat reizigers onderling niet met een fatsoenlijke oplossing kunnen komen....
Reputatie 2
De 2e klas heeft invalideplaatsen, maar als invalide kun je beter 1e klas reizen. er kunnen wel gehandicapten plaatsen zijn en gehandicapten hebben voorrang maar als je er niet bij komt omdat het hele balkon en gangpad volstaat dan heb je er niet veel aan.
Reputatie 6
Badge
Daarom is het verstandig en gebeurt het ook vaak dat minder validen dan buiten de spits rijden, of de bus verkiezen boven de trein voor korte afstanden.
Badge +3
Afgelopen zondag is mij in de SLT voor het eerst die sticker opgevallen. Ook daar formaat postzegel. Op deze manier lijkt het me een zinloze exercitie bij NS. Op papier is het probleem opgelost.

Reageer