beantwoord

Zitplaaten mindervaliden

• 8 december 2015
  • 7 reacties
  • 354 Bekeken

Beste mensen van de NS,

Hierbij een vraagje:

Ik ben slecht ter been en kan moeilijk (dit door een beenlengteverschil) staan in de trein. Nu heb ik begrepen dat er speciale plaatsen zijn voor mindervalide mensen zoals ik om te zitten . Deze zijn aangegeven met een sticker.

Nu is mijn vraag: Waar kan ik deze stoelen (met sticker) vinden?
icon

Beste antwoord door Inge NS 8 december 2015, 19:05

Welkom op het forum ronman!
De priority seats worden aangeduid met twee markeringen. De ene afbeelding is een persoon met een stok, de andere een zwangere vrouw. De priority seats worden verder gelijkmatig over de coupés verdeeld. Je vindt ze zo dicht mogelijk bij het balkon. In de meeste gevallen gaat het om het eerste zithoekje als je de coupé inloopt.
Bekijk origineel

7 reacties

Welkom op het forum ronman!
De priority seats worden aangeduid met twee markeringen. De ene afbeelding is een persoon met een stok, de andere een zwangere vrouw. De priority seats worden verder gelijkmatig over de coupés verdeeld. Je vindt ze zo dicht mogelijk bij het balkon. In de meeste gevallen gaat het om het eerste zithoekje als je de coupé inloopt.
Beste Inge NS,

Bedankt voor je antwoord. Naar aanleiding hiervan heb ik nog een vraag:

Zijn de verschillende markeringen voor de priority seats specifiek bestemd voor de doelgroep die op de markeringen staan of kan ik van beide soorten zitplaatsen gebruik maken als minder valide?
Beide symbolen staan voor minder validen en ouderen, dus hier is het antwoord ja op.
Ik reis sindskort met de trein naar mijn werk vanaf Purmerend naar Schiphol en terug.

Ik heb ook een handicap dat ik niet lang kan staan, loop ook met een stok.
Maar als je in een overvolle sprinter stapt ziet niemand meer die stok.
De zitplekken met priority seats zijn in de sprinter in de 4 zits banken, daar kom je never nooit in de buurt omdat het balkon propvol staat en ik met m'n wankel evenwicht me er niet doorheen kan duwen.
Nu dacht ik geef mensen op vertoon van hun officiële invalide kaart een ov kaart met het zelfde invalide logo erop, en geef dan toestemming bij een overvolle trein om in de eerste klas plaats te mogen nemen, daar is meestal wel plek.
Ik dacht eerst aan een klasse wissel kaartje maar die moet je op je ov laden, dat werkt niet omdat je pas ziet hoe vol de trein zit als ie aankomt. Dus dan kan ik met m'n handicap het er niet even snel opzetten.
Het is maar een idee.
Met vriendelijke groet
Pim
Reputatie 7
Als je zelf naar de 1e klasse wil wisselen, kan dat wel via NS flex. Dan kun je tot 15 minuten na inchecken nog van klasse wisselen via de app. Op die manier kun je dus wel flexibel eerst kijken hoe druk het is en dan een keuze maken.
De eerste klas is echt bestemd voor reizigets eerste klas, hier zijn (helaas) geen uitzonderingen op.
Bedankt voor de tip! Nu moet ik checken met m'n werkgever of hij dit wilt.
Ze vergoeden eigenlijk alleen een jaar traject kaart.
Maar ik ga het vragen.
Nogmaals bedankt.

Reageer