beantwoord

Zitplaatsen

Ik begrijp de logica van de plaatsen van deze stickers niet, dit is geen 1.5m afstand. Hoe zit dit precies?

icon

Beste antwoord door Jeroen 14 mei 2020, 15:35

Dat klopt, de 1,5 mtr. in het OV is inmiddels bestempeld als “niet haalbaar” i.v.m. de toenemende drukte in de trienen en wordt vanaf 1 juni dan ook losgelaten met als extra bescherming voor reiziegrs het verplciht dragen van een mondkapje. Echter is het aanbrengen van de stickers een aanzienlijke klus en ook geen prettige voor degene die dat mogen doen en om die reden is er nu al gestart met het aanbrengen van de stickers.

Het is wel de bedoeling dat iedereen aan de raamkant plaats neemt om zo de afstand tot het gangpad zo groot mogelijk te houden. En indien mogelijk de 1,5 meter proberen aan te houden in het OV.

Bekijk origineel

47 reacties

Badge

Dat klopt, de 1,5 mtr. in het OV is inmiddels bestempeld als “niet haalbaar” i.v.m. de toenemende drukte in de trienen en wordt vanaf 1 juni dan ook losgelaten met als extra bescherming voor reiziegrs het verplciht dragen van een mondkapje. Echter is het aanbrengen van de stickers een aanzienlijke klus en ook geen prettige voor degene die dat mogen doen en om die reden is er nu al gestart met het aanbrengen van de stickers.

Het is wel de bedoeling dat iedereen aan de raamkant plaats neemt om zo de afstand tot het gangpad zo groot mogelijk te houden. En indien mogelijk de 1,5 meter proberen aan te houden in het OV.

Dank voor je reactie Jeroen. Ik kan je helemaal volgen, wel zou ik de rechter sticker juist weglaten zodat er 1.5m ruimte is met degene die voor of achter je zit. Had ook een hoop stickers gescheeld...

Reputatie 7
Badge +3

Had ook een hoop stickers gescheeld...

Ja, maar ook een hoop capaciteit. Vandaar de mondkapjes.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan je helemaal volgen, wel zou ik de rechter sticker juist weglaten zodat er 1.5m ruimte is met degene die voor of achter je zit.

Dan houd je amper 20-25% van de plaatsen over. Dat kan noch organisatorisch noch financieel. 

Reputatie 5

Voor het openbaar vervoer is omdat 1,5 meter hier bij drukte niet past gekozen voor mondkapjes en ik denk dat dit de enige juiste manier is om het over eind te houden en voor diegene die er afhankelijk van zijn de enige manier om te reizen.

Dat neemt niet weg dat het voor de risicogroepen en ouderen beter is er op dit moment geen gebruik van te maken en andere mogelijkheden van vervoer te kiezen of alleen er voor te kiezen als er geen andere mogelijkheid is.

Het openbaar vervoer is niet verboden maar hoe en of je het gebruikt is na de versoepeling van 1 juni aan jezelf overgelaten en het inschatten van je eigen risico

Badge +3

En dus ook gewoon twee personen in een vierzitje, en dan niet schuin maar recht tegenover elkaar.. zo ver mogelijk van het gangpad.

En dus ook gewoon twee personen in een vierzitje, en dan niet schuin maar recht tegenover elkaar.. zo ver mogelijk van het gangpad.

Ja, daar begrijp ik dus ook echt helemaal niks van! Zo dicht op elkaar is dat, belachelijk!!

Reputatie 7
Badge +3

Dat is om gezinnen/partners tegemoet te komen.kunnen ze toch bij elkaar zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, daar begrijp ik dus ook echt helemaal niks van! Zo dicht op elkaar is dat, belachelijk!!

Betere oplossing die ook nog betaalbaar is?

Betere oplossing die ook nog betaalbaar is?

Anderhalve meter is anderhalve meter. Naar mijn idee gaat gezondheid boven betaalbaarheid. Want dat er alleen maar reizigers in de treinen stappen die echte noodzakelijke reizen gaan maken, daar geloof ik ook niet in. En al helemaal niet wanneer de temperatuur boven de 20 graden komt.

Reputatie 7
Badge +3

Anderhalve meter is anderhalve meter.

Niet in het OV, vandaar de mondkapjes.

Reputatie 7
Badge +3

@JCHarting

Een bezetting van hooguit 10-20% zoals nu kan voor één of twee maanden maar dat is voor langere termijn niet houdbaar en ook niet betaalbaar. In onze buurlanden mag overigens gewoon 100% van de zitplaatsen gebruikt worden, mondkapjes vindt men daar voldoende bescherming. Overigens is het OV vanaf 2 juni niet alleen meer voor vitale beroepen, ook scholen voor voortgezet onderwijs gaan dan weer beginnen. 

Badge

Het is aan de reiziger zelf waar hij/zij gaat zitten, u hoeft niet plaats te nemen in een vierzit maar omdat er meer reizigers verwacht worden dan degene die nu reizen wordt er nu uitgegaan van zo.n 40% van de zitplaatsen die nodig zijn en daar in zijn keuzes gemaakt.om de plekken bij het raam aan te wijzen als zitplekken zodat de afstand naar reizigers in het gangpad zo groot mogelijk blijft zodat daar eventueel ook staanplaatsen zijn indien het te druk wordt.  De 25% die anders ongeveer overblijft is straks niet voldoende voor het aantal reizigers en het is de vraag of 40% dat wel is.

We kunnen alleen hopen dat mensen echt alleen met het OV blijven/gaan reizen als het echt niet anders kan.

Op dit moment zie je het alweer flink drukker worden in het OV dus hoe druk het straks zal zijn is nog de grote vraag.

En omdat de 1,5 meter niet haalbaar meer is in het OV met de toenemende drukte worden de mondkapjes verplicht om de risico’s weer wat in te perken.  Alleen is het grootste risico voor de reiziger straks waarschijnlijk het mondkapje zelf, want bij onjuist gebruik is dat een besmettingsbron van het virus.

Reputatie 5

Dit is een prachtige theoretische oplossing. Gaat helemaal goed komen, als iedereen die op enig moment de trein in wil ook echt mee kan. Maar zo mooi zal de praktijk niet zijn. Het wordt vast regelmatig dringen om de trein in te kunnen en een zitplaats bij het raam te zoeken, met als gevolg heen en weer lopen door de trein om een plekje te vinden. Daar gaat je anderhalve meter……
Het veroorzaakt meer problemen dan dat het oplost.

Badge

Dit is een prachtige theoretische oplossing. Gaat helemaal goed komen, als iedereen die op enig moment de trein in wil ook echt mee kan. Maar zo mooi zal de praktijk niet zijn. Het wordt vast regelmatig dringen om de trein in te kunnen en een zitplaats bij het raam te zoeken, met als gevolg heen en weer lopen door de trein om een plekje te vinden. Daar gaat je anderhalve meter……

De oplossing is het best mogelijke op dit moment, waar u het over heeft is het gedrag van reizigers dat kun je alleen maar proberen te beïnvloeden en dat wordt geprobeerd door deze stickers toe te passen in de treinen en met allerlei stickers op de stations.

Het menselijke gedrag is veel lastiger om aan te passen en dat is aan de mensen zelf, de OV bedrijven kunnen alleen proberen een steentje daar aan bij te dragen door te informeren en door mensen te wijzen op hun gedrag.

Maar u had liever geen stickers gehad en dan met zijn vieren gezellig in zo’n zitje bij elkaar zitten?

Reputatie 7
Badge +3

Het feit dat mensen alleen aan de raamkant mogen zitten, maakt het juist makkelijker om bij het binnenrijden van de trein te zien waar nog plek is.

Verder moet ook op het perron enbij het instappen de 1,5 m aangehouden worden, dus niet dringen.

Reputatie 5

Maar u had liever geen stickers gehad en dan met zijn vieren gezellig in zo’n zitje bij elkaar zitten?

Ik denk dat de meeste mensen die na 1 juni de trein nemen dit niet voor de lol zullen doen en geen alternatief hebben. Ik moet het nog zien of het wel zo druk gaat worden, dat kan wel eens mee vallen. Natuurlijk moeten er basisregels zijn: mondkapjes, zoveel mogelijk afstand houden, niet voor de lol reizen...En kijk dan eerst eens of dit voldoende werkt.
Zo werken ze in België en Duitsland en het lijkt mij het meest realistisch en het minst voor problemen zorgen. Daar worden geen stoelen afgeplakt en zitten de reizigers redelijk gespreid. Je kunt gewoon niet op 1 stoeletje kijken, want dan vraag je om chaotische toestanden.

Reputatie 7
Badge +3

Waar dat idee van die grote drukte vanaf 1 juni op gebaseerd is mij ook een raadsel. Veel mensen zullen met grote boog om het OV heen blijven lopen, zeker nu NS aankondigt dat ze de corona maatregelen niet gaan handhaven. Ik denk dat de meeste treinen straks nog steeds voor 90% leeg zullen zijn. 

Overigens denk ik dat de horeca ook een teleurstelling wacht en dat de drukte vies zal tegenvallen. En met een terras moet je dan eerst nog maar hopen dat juni geen natte maand wordt. 

Dat klopt dus niet, Tamzin. Zoals je net in het andere topic kan lezen zullen mijn collega's gewoon hun werk zo goed mogelijk blijven doen.

De mondkapjes houden het virus ook niet tegen. Dus ga je met de trein, dan gegarandeerd Corona. Zo iets??

Het is aan de reiziger zelf waar hij/zij gaat zitten, u hoeft niet plaats te nemen in een vierzit maar omdat er meer reizigers verwacht worden dan degene die nu reizen wordt er nu uitgegaan van zo.n 40% van de zitplaatsen die nodig zijn en daar in zijn keuzes gemaakt.om de plekken bij het raam aan te wijzen als zitplekken zodat de afstand naar reizigers in het gangpad zo groot mogelijk blijft zodat daar eventueel ook staanplaatsen zijn indien het te druk wordt.  De 25% die anders ongeveer overblijft is straks niet voldoende voor het aantal reizigers en het is de vraag of 40% dat wel is.

We kunnen alleen hopen dat mensen echt alleen met het OV blijven/gaan reizen als het echt niet anders kan.

Op dit moment zie je het alweer flink drukker worden in het OV dus hoe druk het straks zal zijn is nog de grote vraag.

En omdat de 1,5 meter niet haalbaar meer is in het OV met de toenemende drukte worden de mondkapjes verplicht om de risico’s weer wat in te perken.  Alleen is het grootste risico voor de reiziger straks waarschijnlijk het mondkapje zelf, want bij onjuist gebruik is dat een besmettingsbron van het virus.

En dat betekent dus dat mensen/ouderen zonder auto deze zomer dus nergens heen kunnen als zij niet in de trein mogen stappen? Krijgen zij dan een vergoeding voor de maanden dat zij geen gebruik kunnen maken van hun abonnement (dal voordeel abonnement)????

Reputatie 7
Badge +3

De mondkapjes houden het virus ook niet tegen. Dus ga je met de trein, dan gegarandeerd Corona. Zo iets??

Nederland staat langzamerhand volledig alleen in de mening dat mondkapjes niet zouden helpen.

Reputatie 7
Badge +3

En dat betekent dus dat mensen/ouderen zonder auto deze zomer dus nergens heen kunnen als zij niet in de trein mogen stappen? Krijgen zij dan een vergoeding voor de maanden dat zij geen gebruik kunnen maken van hun abonnement (dal voordeel abonnement)????

Ze mogen nog wel in de trein stappen, het wordt alleen sterk afgeraden om zo de trein beschikbaar te houden voor mensen die noodzakelijke reizen maken. Als u een aantal maanden niet reist zal u geen vergoeding krijgen voor uw abonnement. Wel kunt het het abonnement stopzetten of wijzigen naar NS Flex zonder abonnement zodat u geen abonnementskosten hoeft te betalen. Naderhand wanneer u weer wel gaat reizen kunt u weer een abonnement afsluiten.

Reputatie 7
Badge +3

Niet gegarandeerd, maar natuurlijk wel grotere kans dan als je bv. met je eigen auto gaat. Als je erg bang bent om het op te lopen, zou ik het OV inderdaad niet adviseren.

Reputatie 5

@JCHarting

Een bezetting van hooguit 10-20% zoals nu kan voor één of twee maanden maar dat is voor langere termijn niet houdbaar en ook niet betaalbaar. In onze buurlanden mag overigens gewoon 100% van de zitplaatsen gebruikt worden

Zoals onze buurlanden dit doen is het meest realistische en geeft de minste problemen. Ik krijg steeds meer het gevoel dat hier de mensen achter de tekentafel met geen gevoel voor de praktische uitwerking het voor het zeggen hebben. Het doel is hier: anderhalve meter afstand houden. Het doel moet zijn: het risico op verspreiding van het virus zo klein mogelijk houden, in deze situatie dus rondom de treinreis.

Onze oplossing zorgt voor zo veel problemen (al vaker genoemd: dringen, ergernis, agressie enz..) waardoor in die situaties de anderhalve meter afstand bij lange na niet nagekomen wordt, dus al met al zorgt dit voor een grotere kans op verspreiding. 

Reageer