beantwoord

Zitplaatsen boeken

• 4 januari 2017
  • 19 reacties
  • 1721 Bekeken

Reputatie 7
Waarom kan je in Nederlandse intercity's geen zitplaatsen reserveren? In zo ongeveer ieder ander land waar ik per intercity reis is dat een optie ( of soms zelfs verplicht). Zo kan je in de ICE in Duitsland plaatsen reserveren als je dat wilt. Ik snap dat het voor een korte afstand niet nodig is, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen graag een plek willen reserveren voor Amsterdam - Maastricht, om maar iets te noemen. Is dit ooit wel mogelijk geweest in Nederland?
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 5 januari 2017, 08:37

Zitplaatsen reserveren kan in Nederland alleen in sommige internationale treinen (ICE, IC Berlijn, Thalys). Onze intercity's komen overigens meer overeen met de Duitse sneltreinen (regionalexpres). De Duitse ICE is wat bij ons de IC Direct is zegmaar.

In veel andere landen rijden treinen overigens minder vaak dan in ons land. Bij ons heb je in de spits veel kwartiersverbindingen.

Ik ben niet zo goed op de hoogte dat ik weet of reserveren nooit mogelijk is geweest voor binnenlandse reizen.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Zitplaatsen reserveren kan in Nederland alleen in sommige internationale treinen (ICE, IC Berlijn, Thalys). Onze intercity's komen overigens meer overeen met de Duitse sneltreinen (regionalexpres). De Duitse ICE is wat bij ons de IC Direct is zegmaar.

In veel andere landen rijden treinen overigens minder vaak dan in ons land. Bij ons heb je in de spits veel kwartiersverbindingen.

Ik ben niet zo goed op de hoogte dat ik weet of reserveren nooit mogelijk is geweest voor binnenlandse reizen.
Er is wel mee geëxperimenteerd, eind jaren 70 reed de Intercity plus, waar je een plaats kon reserveren.
Maar er was te weinig belangstelling voor.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Intercity_Plus
Reputatie 7
Ik vroeg het omdat ik hoor dat sommige ouderen de trein links laten liggen om deze reden. Ze willen dan in het weekend een lange reis maken maar zijn beducht voor overvolle treinen. Zoals bijvoorbeeld in Den Bosch, waar overstappen op de IC naar Utrecht en Amsterdam op zaterdagmorgen geen pretje is. Die treinen zitten vaak al overvol bij aankomst in Den Bosch. Daarnaast hoor ik toeristen weleens vragen naar gereserveerde plaatsen, die zien dat als service die - voor hen vaak onbegrijpelijk - niet geboden wordt.
Ik denk ook dat het niet zou werken. Ik vermoed dat je in Nederlandse treinen veel discussie zou krijgen (net zoals dat nu altijd is over de stiltecoupés, waar ik in het buitenland in betreffende coupés nooit iemand over hoor klagen). Mijn ervaring in Duitsland en Groot-Brittannië is, dat iedereen keurig opstaat en plaats maakt als de reiziger met reservering dat aangeeft, ook al is de trein overvol.
Misschien zou het in Nederland kunnen werken in de 1e klas.
Waarom is een reservering in de Thalys eigenlijk verplicht? Terwijl dat in de Duitse ICE (bijv. Amterdam - Frankfurt) niet persé noodzakelijk is. Ze rijden allebei (gedeeltelijk) over hogesnelheidstrajecten.
Reputatie 6
Badge +1
Volgens mij heeft dat ermee te maken dat de DB in de ICE staan accepteert, maar de SNCF wil dat iedereen op een stoel zit.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij heeft het verschil tussen TGV (ook Thalys) en ICE te maken met het gewicht van de trein zelf. TGV's hebben lichtere constructies en bij veel staande reizigers moet de snelheid van de trein worden verminderd. Ik heb dat een keer meegemaakt tijdens een staking in Frankrijk. De TGV was toen stampvol en mocht niet harder rijden dan 200 km/u. Dat werd ook omgeroepen in de trein. De SNCF reguleert dit door tijdens normale omstandigheden het aantal bezette zitplaatsen te maximeren door verplichte reserveringen. Er zijn wel wat extra plaatsen voor reizigers zonder reservering (bijvoorbeeld flexibele tickets). Wanneer alle plaatsen bezet zijn, kunnen die plaatsnemen op de klapstoeltjes (strapontins in het Frans) op de balkons. Tegelijkertijd biedt de verplichte reservering de mogelijkheid om de prijzen van de tickets te reguleren al naar gelang het reizigersaanbod op bepaalde dagen en tijdstippen.

Bij de ICE's is dit allemaal minder kritisch en is er geen verplichte reservering. Wel gebruikt DB de zitplaatsreserveringen om goedkope tickets met verplichte reservering en treinbinding aan te bieden.

TGV's kennen verplichte reservering vanaf het moment dat ze zijn gaan rijden in september 1981.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
De problemen in Den Bosch op zaterdagmorgen komen omdat mensen allemaal in de voorste paar rijtuigen instappen terwijl het achterste treinstel dan meestal grotendeels leeg is.
Zoals Keuzereizger al aangaf rijden de Intercity Direct treinen vaker dan in andere landen, hierdoor is het niet noodzakelijk om een reservering te plaatsen, mis je de trein of zit hij vol gaat er snel weer 1. Ook kan je denken aan de wijzigingen van procedures en wat dit allemaal teweeg brengt zoals reserveringskosten en lege plekken indien er iemand niet tijdig de trein kan halen die wel een reservering heeft geplaatst.
Reputatie 7
Badge +3
Toch wil de EU voor alle treinen naar België en Duitsland vanaf 2018 een volledige registratie en identiteitscontrole van alle passagiers vooraf, wat per saldo neerkomt of verplichte reservering voor iedereen.

Los van hoe dat moet voor stoptreinen als Antwerpen - Roosendaal, etc. zal die rompslomp dus toch geïntroduceerd worden.
De techniek zal niet de beperkende factor zijn, wel de manier waarop men het zal invoeren. Anoniem reizen..???
Reputatie 7
Badge +3
De bedoeling is dat van alle reizigers paspoort of ID wordt gecontroleerd bij instappen en dat vergeleken wordt met de reservering. Voor de Benelux kun je wel een volledige verplichte reservering invoeren met instapcontrole maar voor stoptreinen lijkt me dat vrij onhandig worden.
Reputatie 7
Misschien bij aankomst in ander land volledige controle door de trein incl ID enzo..

Dus aankomst Roosendaal, reizigers in een fuik en door V&S icm Kmar controle bijvoorbeeld. Hoe dan ook, zal arbeidsintensief worden..
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat niet om controle maar om iedereen te registreren die in de trein zit zodat men later kan nagaan wie met welke trein heeft gereisd.
Later? Vooraf zal effectiever zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Het doel is om te kunnen traceren waar en wanneer mensen die men zoekt hebben gereisd, in feite wil je van iedere treinrit dus een passagierslijst bijhouden. Uiteraard moet je dan bij het instappen checken of de mensen die instappen op die lijst staan en dat er geen mensen die wel op die lijst staan ontbreken.

Ik vraag me alleen nog steeds af hoe men dat bij stoptreinen denkt te gaan doen.
Technisch lijkt mij het geen probleem. Misschien tijdelijk enige maatschappelijke weerstand al verwacht ik dat dat wel zal meevallen. Camera's, gezichtsherkenning, etc, etc... Het lijkt mij 'nuttiger' om te bepalen waar mensen naartoe gaan.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat het vooral een groot commercieel probleem wordt en dat veel treinen zullen verdwijnen omdat ze onrendabel worden.

Het internationale busvervoer zit in een veel betere positie daar zijn nu al verplichte reservering en passagierlijsten.

En verder zullen er vooral veel meer mensen met de auto gaan, het autoverkeer wordt immers niet gecontroleerd.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb zelden grotere onzin gelezen dan de Belgische ideeën voor verplichte registratie van grensoverschrijdende reizigers. Het levert alleen maar tijdverspilling op voor argeloze reizigers en terroristen en andere criminelen vinden eenvoudig andere wegen om de controles te ontwijken. Het druist bovendien in tegen alle principes van het Schengenakkoord.

Iedereen lijkt alweer vergeten te zijn dat in de tijd voor het Schengenverdrag terroristen van bijvoorbeeld de RAF zonder enig probleem van Duitsland naar Nederland konden reizen, terwijl er bij alle doorgaande snelwegen grenscontrole was en alle treinen gecontroleerd werden. Het is veel effectiever wanneer de inlichtingen- en politiediensten beter gaan samenwerken en de lidstaten geld steken in contraspionage. Dat is veel effectiever dan alle burgers opzadelen met onnodige en onnozele bangmakerij en administratieve en onnodige rompslomp.

Verplichte passagierslijsten op bussen is ook volkomen zinloos voor terrorismebestrijding omdat de chauffeurs niet in staat zijn om valse identiteitspapieren te herkennen.
Reputatie 7
Badge +3
Of het allemaal nuttig is doet niet ter zake het gaat politici om de beeldvorming. Het Belgische idee zal de discussie omtrent verplichte reservering in alle Internationale treinen zeker nieuw leven inblazen. En in Duitsland ook de discussie over wel/niet verplichte reservering in alle ICE/IC-treinen. In Nederland zal het meest voelbare effect verplichte reservering in de Benelux-trein zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Juist omdat het alleen maar om beeldvorming zonder enig praktisch nut gaat, zullen we ons luider moeten uitspreken tegen alle onzin die er wordt voorgesteld.

In Spanje vindt er sinds de aanslagen in Madrid bagagecontrole plaats bij alle langeafstandstreinen. Dat lijkt een goede maatregel maar de aanslagen vonden plaats in voorstadstreinen en die worden nog steeds niet gecontroleerd. Daar moeten vraagtekens bij worden gezet. Net als bij de Belgische onzin.

Reageer