beantwoord

Zitplaatsen voor gehandicapten

Ik heb een beperking aan mijn knie, tegenwoordig moet je de trap op of aflopen in de trein.
meestal reis ik met een middelslag hond en reistas en kruk.
Is het niet mogelijk om de zitplaatsen waarbij je niet de trap hoeft te gebruiken te reserveren voor gehandicapten of mensen met een beperking, zodat zij geen trap hoeven te lopen. ik denk dat daar een heleboel ouderen en gehandicapten erg blij mee zullen zijn.
icon

Beste antwoord door Stephan NS 3 juni 2014, 09:10

Beste chippyko,

Welkom op het NS Serviceforum. Via http://www.ovtijden.com kun je inderdaad zien op welk traject welk materieel wordt ingezet. Ik begrijp dat het bij dubbeldekkers lastiger is om een zitplaats te zoeken, vanwege de trap naar boven en naar beneden. Hier is voor gekozen omdat dubbeldekkers meer capaciteit hebben, en met name in de spits is de vraag hiernaar groot. Vaak zijn er op het balkon (ruimte waar de deuren zich bevinden) wel klapstoeltjes aanwezig en soms ook een aantal normale zitplaatsen, de vierzits wat Loes aangeeft. Mocht je hiernaast hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen, dan zou je ook Assistentieverlenging om hulp kunnen vragen. Klik hier voor meer info. Ik zal in ieder geval je suggestie doorgeven, bedankt voor je feedback. 🙂 Je topic is verplaatst naar "In de trein", daar wordt het beter vindbaar voor anderen.

Groet,
Stephan
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 1
Mag ik vragen om welk traject het gaat? Dat je de trap op en af moet lopen is volgens mij alleen bij de treinen van het type VIRM (DubbelDekker). Je zou dus eventueel via www.ovtijden.com kunnen kijken of je een trein kan nemen waar geen VIRM in zit er waar je dus ook geen trap hoeft te lopen.
Reputatie 1
Mag ik vragen om welk traject het gaat? Dat je de trap op en af moet lopen is volgens mij alleen bij de treinen van het type VIRM (DubbelDekker). Je zou dus eventueel via www.ovtijden.com kunnen kijken of je een trein kan nemen waar geen VIRM in zit er waar je dus ook geen trap hoeft te lopen.
Vergeet de NID/DDZ niet. 😉
De dubbeldekkers hebben op de meeste balkons gewoon zitplaatsen hoor. Soms een normale vierzits of anders met klapstoelen. Deze stoelen zijn dus gewoon te gebruiken zonder de trap te hoeven gebruiken. Ik heb er alleen geen sticker bij gezien waar staat dat het gereserveerd is voor minder validen reizigers, dus misschien is dat inderdaad een oplossing voor het probleem ja. Wie weet wordt het opgepakt.
Reputatie 1
De dubbeldekkers hebben op de meeste balkons gewoon zitplaatsen hoor. Soms een normale vierzits of anders met klapstoelen. Deze stoelen zijn dus gewoon te gebruiken zonder de trap te hoeven gebruiken. Ik heb er alleen geen sticker bij gezien waar staat dat het gereserveerd is voor minder validen reizigers, dus misschien is dat inderdaad een oplossing voor het probleem ja. Wie weet wordt het opgepakt.
Ik bedoelde eigenlijk meer dat m.u.v. de DDZ/VIRM de andere treinen een gelijke instap hebben en geen trappen. dat is namelijk het meest ideale beeld.
dat klopt mijn vraag zou dan ook eigenlijk moeten zijn kunnen daar geen invalide stickers komen

ben ik het mee eens. maar meestal tref ik een dubbeldekker op mijn trajecten.
Ik bedoelde eigenlijk meer dat m.u.v. de DDZ/VIRM de andere treinen een gelijke instap hebben en geen trappen. dat is namelijk het meest ideale beeld.
Vergeet de NID/DDZ niet. ;)

de meeste trajecten zijn hoofddorp-amsterdam en hoofddorp - den helder
Beste chippyko,

Welkom op het NS Serviceforum. Via http://www.ovtijden.com kun je inderdaad zien op welk traject welk materieel wordt ingezet. Ik begrijp dat het bij dubbeldekkers lastiger is om een zitplaats te zoeken, vanwege de trap naar boven en naar beneden. Hier is voor gekozen omdat dubbeldekkers meer capaciteit hebben, en met name in de spits is de vraag hiernaar groot. Vaak zijn er op het balkon (ruimte waar de deuren zich bevinden) wel klapstoeltjes aanwezig en soms ook een aantal normale zitplaatsen, de vierzits wat Loes aangeeft. Mocht je hiernaast hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen, dan zou je ook Assistentieverlenging om hulp kunnen vragen. Klik hier voor meer info. Ik zal in ieder geval je suggestie doorgeven, bedankt voor je feedback. 🙂 Je topic is verplaatst naar "In de trein", daar wordt het beter vindbaar voor anderen.

Groet,
Stephan

Heb je wel eens een ICM, ICR en SGMm of Mat'64 gezien? Ook die hebben treden bij de instapdeuren.
Er rijdt momenteel slechts 1 treintype rond met een instap die qua hoogte min of meer gelijk is aan het perron, n.l. de SLT.
Bij de rest is het allemaal "klimmen en klauteren".
Heb je gelijk in Hans, maar ik doelde (en ik denk chippyko ook) hier specifiek op de dubbeldekkers. Om extra info te geven, heb ik informatie voor Assistentieverlening erbij gegeven. Die kunnen ook helpen bij de instap van de andere treinen die je noemt - en deze heb ik inderdaad wel eens gezien. 😉
Heb je gelijk in Hans, maar ik doelde (en ik denk chippyko ook) hier specifiek op de dubbeldekkers. Om extra info te geven, heb ik informatie voor Assistentieverlening erbij gegeven. Die kunnen ook helpen bij de instap van de andere treinen die je noemt - en deze heb ik inderdaad wel eens gezien. ;-)

En ik reageerde dus op de reactie van Wouter15 die met zijn opmerking
"Ik bedoelde eigenlijk meer dat m.u.v. de DDZ/VIRM de andere treinen een gelijke instap hebben" de indruk wekt dat alle overige treinstellen een gelijkvloerse instap hebben.

Alle treintypes die ik noemde hebben één of meerdere tredes om in de trein te komen.
Slechts de SLT is gelijkvloers met het perron met bovendien een uitschuivende trede die de afstand tussen trein en perron iets verkleint.
Ik heb een beperking aan mijn knie, tegenwoordig moet je de trap op of aflopen in de trein.
meestal reis ik met een middelslag hond en reistas en kruk.
Is het niet mogelijk om de zitplaatsen waarbij je niet de trap hoeft te gebruiken te reserveren voor gehandicapten of mensen met een beperking, zodat zij geen trap hoeven te lopen. ik denk dat daar een heleboel ouderen en gehandicapten erg blij mee zullen zijn.

Dan rijst onherroepelijk de vraag waar je de grens legt.
Een lichamelijke beperking is doorgaans zichtbaar; da's buiten kijf.
Maar wat doe je met diegenen aan wie niet te zien is dat zij bijv. hart-/longpatient zijn (zoals ik)?
Als ik de trap of de hellingbaan naar het perron heb overwonnen ben ik compleet buiten adem (nee, we hebben hier geen lift) en dan mag ik me daarna ook nog even in de trein hijsen.
Krijg ik dan een pasje om aan te tonen dat ik "ziek" ben en aanspraak kan maken op een plaats voor minder-validen? Iemand van zijn zitplaats wegjagen omdat mijn lijf niet helemaal lekker meer functioneert?
Zelfs voor een zichtbaar zwangere vrouw staat men tegenwoordig niet meer op.
Iedereen - vooral de jongere generaties - hebben altijd wel een argument om te blijven zitten.
Zo'n 10% van de bevolking heeft bijv. COPD, dus ook zo'n 10% van de reizigers.
Hoe wil je 10% van de reizigers een zitplaats bieden op een paar vierzittertjes of enkele klapstoeltjes in een trein? Klapstoeltjes die je soms ook nog vrij moet maken als iemand daar zijn fiets wil plaatsen?

Als we het al over reizigers met een beperking hebben, dan is het probleem vele malen groter dan diegenen die (met alle respect) een zichtbare beperking hebben.
Er is vele malen meer onzichtbaar "leed".

Reageer