beantwoord

Zitplaatsen voor mindervaliden

• 30 oktober 2014
  • 14 reacties
  • 411 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Als de politiek aandringt gebeurt het wel? De NS lijkt eindelijk in te zien dat zitplaatsen voor mindervalide nodig zijn:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/mindervaliden-krijgen-aparte-plekken-in-trein~a3779253/

Beetje jammer dat de NS niet direct naar de reiziger luistert.
icon

Beste antwoord door Herman NS 31 oktober 2014, 10:36

Hallo Niek,

Ik snap je punt. Het zou wenselijk zijn als mensen uit zichzelf plaatsmaken voor reizigers die niet voor langere tijd kunnen staan. Hierbij kun je natuurlijk ook denken aan zwangerschappen, minder valide mensen etcetera.

Veel suggesties worden bij ons geregistreerd en onderzocht op haalbaarheid. Hier gaat soms enige tijd overheen.
Indien er veel meldingen komen over een een bepaald onderwerp kunnen wij kijken of we wijzigigingen kunnen doorvoeren voor de reizigers. Als jij als klant een goede suggestie hebt, dan vernemen wij dat uiteraard graag.

Je topic heb ik verplaatst naar het subforum 'in de trein'.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bekijk origineel

14 reacties

Hallo,

Die plaatsen bestaan ook al deels je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van:
http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/reizen-met-een-functiebeperking/extra-voorzieningen-in-trein-en-station.html

Fijne dag.
Het gaat niet om een rolstoel (die mensen hebben al een zitplek), het gaat om mensen die niet langdurig kunnen staan.
Als je dat bedoeld zou je de huisregels van de trein eens kunnen lezen. Daar staat informatie op over het plaats maken voor een minder valide. Alleen zijn er geen speciale plekken voor aangewezen.
Als je dat bedoeld zou je de huisregels van de trein eens kunnen lezen. Daar staat informatie op over het plaats maken voor een minder valide. Alleen zijn er geen speciale plekken voor aangewezen.
Het hele punt is dat de aangewezen zitplaatsen een welkome service zijn. Zie bijvoorbeeld: https://forum.ns.nl/de-trein-11/zwanger-reizen-de-spits-5642

Of de specifieke reactie van een conducteur: "Het idee van de "priority seating" vind ik ook erg nuttig." https://forum.ns.nl/de-trein-11/zwanger-reizen-de-spits-5642/index1.html#post36106
In praktijk betekent dat dat er geen plek is. Zelfs bij de duidelijk aangegeven fietsplekken zijn er vrijwel geen reizigers die de fiets voorrang verlenen zoals de sticker vermeldt.
Hallo Niek,

Ik snap je punt. Het zou wenselijk zijn als mensen uit zichzelf plaatsmaken voor reizigers die niet voor langere tijd kunnen staan. Hierbij kun je natuurlijk ook denken aan zwangerschappen, minder valide mensen etcetera.

Veel suggesties worden bij ons geregistreerd en onderzocht op haalbaarheid. Hier gaat soms enige tijd overheen.
Indien er veel meldingen komen over een een bepaald onderwerp kunnen wij kijken of we wijzigigingen kunnen doorvoeren voor de reizigers. Als jij als klant een goede suggestie hebt, dan vernemen wij dat uiteraard graag.

Je topic heb ik verplaatst naar het subforum 'in de trein'.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Wat veel mensen vergeten is dat je het vaak niet aan mensen kan zien als ze medische problemen hebben, ik heb verschillende cases hier op het forum langs zien komen. Bijvoorbeeld: https://forum.ns.nl/de-trein-11/lichamelijke-klachen-beste-reizen-5011

In een volle trein staat niemand op voor een op het eerste gezicht gezonde 25jarige vrouw. Ik ga nu als het echt niet anders kan in de eerste klas zitten, maar voel me daar toch altijd erg ongemakkelijk over.
Biedt de NS hier mogelijkheden voor om met deze problemen toch te kunnen reizen?

Door priority zitplaatsen wordt het voor deze groep mensen gemakkelijker om iemand in een overvolle trein te vragen voor hen op te staan.
Het zou wenselijk zijn als mensen uit zichzelf plaatsmaken voor reizigers die niet voor langere tijd kunnen staan. Hierbij kun je natuurlijk ook denken aan zwangerschappen, minder valide mensen etcetera.

Prima, als dat gecombineerd wordt met enige assertiviteit van de minder validen. Ik sta graag op voor anderen maar ik kan niet makkelijk zien of iemand slecht ter been is. Als je gewoon vraagt of je mag zitten omdat je niet lang kunt staan, dan is dat eigenlijk nooit een probleem en heb je geen aparte zitplaatsen nodig.
Ook als je wel denkt te zien dat iemand een zitplaats nodig heeft, wordt het soms als een belediging ervaren als je voorstelt je plaats af te staan.

@Martin7182
Daarmee krijgen minder-validen een soortgelijk dilemma: Die moeten dan aan zittende reizigers zien wie er prima kan staan.
Prima, als dat gecombineerd wordt met enige assertiviteit van de minder validen. Ik sta graag op voor anderen maar ik kan niet makkelijk zien of iemand slecht ter been is. Als je gewoon vraagt of je mag zitten omdat je niet lang kunt staan, dan is dat eigenlijk nooit een probleem en heb je geen aparte zitplaatsen nodig.
Precies, iemand moet assertief zijn. En het gaat niet om aparte zitplaatsen. Het gaat om duidelijk maken dat wanneer je dicht bij de deur gaat zitten op een zitplaats met een mindervalide sticker (bijvoorbeeld), dat er dan een kans is dat iemand vraagt om op te staan. Het start een dialoog.

Uitgaan van het uiterlijk van iemand heeft weinig zin (en leidt inderdaad vaak tot belediging), ondersteun dus de mensen die het moeten vragen (want zitplaatsen zijn vaak schaars in ICs).
@Pe_pe, daarom zei ik ook: "als dat gecombineerd wordt met ". Als iedereen nou een beetje oplet dan is een verbale of nonverbale hint soms al genoeg. Die stickers ben ik nooit zo'n voorstander van. Je zou maar met meer minder-valide mensen staan terwijl er minder zitplaatsen met sticker zijn. Met stickers kan een minder-valide zo'n plaats claimen, maar daar tegenover staat dat een niet-gestickerde plaats eerder geclaimd kan worden door valide mensen.

Niemand heeft recht op een zitplaats, maar als we allemaal een beetje meedenken dan moet het toch goed komen? De vraag "wilt u zitten?, ik kan makkelijk staan" is net zo makkelijk gezegd als "mag ik op uw plek zitten?, ik kan niet zo lang staan".
Niemand heeft recht op een zitplaats, maar als we allemaal een beetje meedenken dan moet het toch goed komen?
In ICs hoort er wel genoeg zitplek voor iedereen te zijn, langdurig staan is tegen de richtlijnen van de NS zelf.
De richtlijn is dat je in een IC niet langer dan een kwartier moet hoeven staan. Aangezien NS-IC's vaak niet veel langer aan een stuk doorrijden dan een kwartier, betekent dat ruwweg dat er net zoveel mensen mogen staan als dat er mensen bij een station uitstappen, want dan kunnen de staande reizigers gaan zitten en de instappende reizigers de staplaatsen overnemen.
De richtlijn is dat je in een IC niet langer dan een kwartier moet hoeven staan. Aangezien NS-IC's vaak niet veel langer aan een stuk doorrijden dan een kwartier, betekent dat ruwweg dat er net zoveel mensen mogen staan als dat er mensen bij een station uitstappen, want dan kunnen de staande reizigers gaan zitten en de instappende reizigers de staplaatsen overnemen.
Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal: 29 minuten
Nijmegen - Utrecht Centraal: 55 minuten

De trein stopt dan misschien op een tussenstation, maar in mijn ervaring stappen daar zo weinig (tot geen) mensen uit dat het effect op beschikbare zitplaatsen minimaal is. Zelf kocht ik vaak een 1e klas upgrade van Nijmegen naar Utrecht, om dan pas naar de 2e klas te kunnen verhuizen. Nu wordt het dus een uur staan, met het verdwijnen van de upgrade kaartjes.

Reageer