zitplaatsreservering i.p.v. spitsheffing

  • 13 August 2023
  • 30 reacties
  • 277 Bekeken

In plaats van spitsheffing zitplaats reserveren

Afgelopen jaar reisden wij met de trein in Italië. Voor de eerste klas moet je daar reserveren, in èn buiten de spits. In plaats van een spitsheffing kan de NS heel eenvoudig een zitplaatsreserveringssysteem invoeren. Wie in de spits of op drukke momenten buiten de spits een zitplaats wil, moet vooraf een zitplaats reserveren. Dat betekent dat je op drukke trajecten in de spits een zitplaats moet reserveren, maar op minder drukke trajecten in de spits hoeft dat niet. Wie niet reserveert kan staand meereizen. Zo heeft iedereen een keuze en kan men toch in de spits reizen met of zonder reservering. 

Zo kan het probleem van de drukte heel eenvoudig worden opgelost, zonder allerlei ingewikkelde veranderingen in het systeem van de ov-kaarten. Met een app kan men eenvoudig een stoel reserveren.

Vital (probeer zoveel mogelijk in daluren te reizen)


30 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Geen slecht idee, maar denk gezien het aantal mensen dat nu zonder 1e klaskaartje bij drukte in de 1e klas gaat zitten dit niet gaat werken.

Als NS meer inkomsten nodig heeft om niet in de rode cijfers te blijven/komen dan zou er meer gecontroleerd moeten worden. Daar is nog winst uit te halen.

Geen slecht idee, maar denk gezien het aantal mensen dat nu zonder 1e klaskaartje bij drukte in de 1e klas gaat zitten dit niet gaat werken.

De eerste klas is mede oncontroleerbaar geworden omdat er bij een groot deel van de reizigers geen draagvlak meer voor is.

 

Als NS meer inkomsten nodig heeft om niet in de rode cijfers te blijven/komen dan zou er meer gecontroleerd moeten worden. Daar is nog winst uit te halen.

De vraag is of er bij NS een inkomsten probleem is of een uitgaven probleem. De tarieven behoren al tot de hoogste van de wereld en dan lijkt het logischer eerst maar eens kritisch naar de uitgaven te kijken.

Veel meer inkomsten zijn er zonder reizigersgroei vrees ik niet te halen maar waar die reizigersgroei vandaan moet komen als er steeds minder treinen rijden is me ook onduidelijk. Gebrek aan efficiency is vrees ik het echte probleem.

Reputatie 5

Vind het wel een leuk idee. Spitsreizigers voor werk kunnen makkelijk voorspellen welke treinen ze nemen en reserveren. Het zou wel handig zijn om in je app te kunnen zien op welke rit er nog een plekje is. Of dat je kan accepteren dat het een sta-plaats wordt. Of hopen dat iemand niet is komen opdagen en dat er nog een stoel vrij is.

Maar bij het volgende station komt er dan iemand binnen die wel gereserveerd had. Gaan we dan iedereen beleefd vragen of er iemand zonder reservering toch is gaan zitten?

Of moet er dan standaard na elk station gecontroleerd worden? Dat zou misschien een eerste stap kunnen zijn richting zo’n systeem. Beetje controle hier en daar zou sowieso geen kwaad kunnen 😉

.Maar bij het volgende station komt er dan iemand binnen die wel gereserveerd had. Gaan we dan iedereen beleefd vragen of er iemand zonder reservering toch is gaan zitten?

De vraag stellen is hem beantwoorden.

Reserveren is een goed systeem voor lange afstanden zoals ook in Duitsland bij de IC/ICE maar niet voor forensenvervoer over afstanden van gemiddeld 30 kilometer. Daarnaast zijn er in Nederland dagelijks zoveel vertragingen, storingen en stremmingen en is de materieelinzet zo onvoorspelbaar dat daar niets van terecht zou komen (denk ook even aan het volkomen mislukte experiment met fietsplaatsreservering vorig jaar).

En na ieder station controleren. Hoe zie je dat voor je? Moet de conducteur van de sprinter Uitgeest-Amsterdam iedere 3 minuten (na ieder station) steeds weer 600 reizigers controleren op hun reservering?

Verder gaat het bij NS bij de spitsuurheffing niet om zitplaatsen vs staanplaatsen maar omdat het helemaal weren van reizigers in de spits (dus ook niet staan).

Reputatie 7
Badge +4

Er is in de spits een veel te groot aanbod en dat bestaat voor een groot deel uit mensen die wel in de spits moeten reizen. Als er alleen met dure gereserveerde zitplaatsen wordt gewerkt, kunnen heel veel mensen gewoon niet meer met de trein mee en is het middel erger dan de kwaal

 

Eerst het aanbod aan plaatsen kunstmatig verkleinen, het personeelstekort zag men aankomen, en dan de spits alleen toegankelijk maken voor mensen die de hoge prijs wel kunnen en willen betalen is een maatregel zonder het inzicht hoe de samenleving in elkaar steekt. Heel veel mensen die dit niet kunnen opbrengen, zullen de dupe zijn, omdat ze in de praktijk niet meer in de spits kunnen reizen, terwijl ze de keus niet hebben de spits te mijden.

Reputatie 4

Ik voel hier wel wat voor: vanuit het internationaal reizen ben ik het sowieso wel gewend. Het zou een hoop problemen oplossen, alhoewel het de NS waarschijnlijk wel de nodige inkomsten gaat schelen.

Het spreekt natuurlijk voor zich dat "de Nederlandse samenleving” door het dak knalt als je dit voorstelt. De geveinsde woede en de kamervragen schrijven zichzelf zo'n beetje. Gaat dus ook nooit gebeuren.

Reputatie 7
Badge +3

Het grootste probleem voor NS is dat het bedrijf al decennia afhankelijk is van het contract voor het studentenreisproduct met het ministerie van OCW. NS wil aan de ene kant wel de inkomsten van dat contract maar weigert om te investeren op de (te) drukke trajecten.

In de zomervakantie is het verschil goed te merken. De studenten kunnen dan niet onbeperkt reizen en er is in de spits geen capaciteitsprobleem. In ieder geval niet op het traject waar ik regelmatig reis.

Het is opmerkelijk dat de enorme olifant in het midden van de kamer door niemand benoemd wordt. Ik kan het gekakel van NS over extra hoge spitstarieven dan ook nauwelijks serieus nemen. Tenzij NS geen verlenging van het contract met OCW meer wil.

Reputatie 2

Hoorde onlangs in een podcast, volgens mij Hoge Bomen, dat er een gebrek was aan collegezalen, als er daar een aantal meer van kwamen dan zou zou er door scholen beter gespreid kunnen worden, NS was daar ook wel over in gesprek met scholen.

Hoorde onlangs in een podcast, volgens mij Hoge Bomen, dat er een gebrek was aan collegezalen, als er daar een aantal meer van kwamen dan zou zou er door scholen beter gespreid kunnen worden, NS was daar ook wel over in gesprek met scholen.

Dat lijkt me juist andersom. Spreiding van colleges dwing je juist af als er te weinig zalen zijn want dan is het fysiek onmogelijk dat iedereen tegelijk les krijgt. 

Het grootste probleem voor NS is dat het bedrijf al decennia afhankelijk is van het contract voor het studentenreisproduct met het ministerie van OCW. NS wil aan de ene kant wel de inkomsten van dat contract maar weigert om te investeren op de (te) drukke trajecten.

Het studentenvervoer is inderdaad de olifant in de kamer. 35% van alle reizigers reist op een SOV, maar in de spits is dat 50%.

NS durft dat niet ter discussie te stellen omdat de politiek dan waarschijnlijk zal besluiten de kaart af te schaffen of in ieder geval niet meer voor iedere student verplicht te stellen. En ja, dan vallen de inkomsten uit de SOV ook (grotendeels) weg en die kan NS gezien de acute geldnood nu even niet missen  

Anderzijds is het bedrag dat NS per student krijgt zo laag dat extra investeringen daarvan niet te betalen zijn. Wel is er in dat verband al langer het terechte verwijt dat nieuw materieel dat NS bestelt keer op keer minder zitplaatsen heeft dan het materieel dat het vervangt. Voor het gebrek aan zitplaatsen bij SLT en ICNG is destijds al bij voorbaat gewaarschuwd. 

Reputatie 5

Een betaalde zitplaatsreservering voor reizigers die ook tijdens de drukste spitsuren per se willen kunnen zitten lijkt mij ook een uitstekend idee. Wie geen geld voor een reservering (over) heeft, zal dan moeten accepteren in de spits soms te moeten staan. Om de controle te vereenvoudigen zou je ook slechts een deel van de trein voor reserveringen kunnen aanwijzen; de wagon waar ook de eerste klasse in zit bijvoorbeeld. Ik heb zoiets geloof ik in het buitenland ook wel eens in stoptreinen gezien.

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk vragen om capaciteitsproblemen als je dubbeldekstreinen gaat vervangen door enkeldekstreinen. De ICNG is ongetwijfeld een mooie trein, maar heeft natuurlijk veel minder capaciteit per bak dan een VIRM. 

Waarbij natuurlijk de kanttekening gemaakt moet worden dat er druk was om nieuw materieel volledig zelfstandig toegankelijk te maken voor reizigers met een functiebeperking. Dat is een behoorlijke uitdaging bij dubbeldekkers. Maar binnen het Nederlandse omgrenzingsprofiel is dubbeldeksmaterieel veruit de meest efficiënte oplossing om zoveel mogelijk reizigers per rijtuig te vervoeren.

Ik ben inmiddels oud genoeg om me de invoering van de OV-studentenkaart te kunnen herinneren. Voor de zieltogende OV-bedrijven was het indertijd een reddingsboei. Het was in die tijd in de spits redelijk druk in de treinen maar niet zo exorbitant als na invoering van de OV-studentenkaart. Studenten hadden nogal eens een auto, zeker als ze ver van het ouderlijk huis woonden. En er werd behoorlijk wat gelift op vrijdag en zondag.

Een betaalde zitplaatsreservering voor reizigers die ook tijdens de drukste spitsuren per se willen kunnen zitten lijkt mij ook een uitstekend idee.

Onuitvoerbaar en oncontroleerbaar, hoe zie je dat voor je als mensen voor iedere sprinter moeten gaan reserveren? Vertragingen, stremmingen en andere verstoringen zijn daarnaast aan de orde van de dag en dan draait dat hele reserveringsysteem meteen in de soep. Ook moet de materieelinzet dan al ver van te voren betrouwbaar vast liggen, nu weet NS 's vaak morgens nog niet wat er 's middags wordt ingezet.

 

Wie geen geld voor een reservering (over) heeft, zal dan moeten accepteren in de spits soms te moeten staan. 

Het doel van de spitsheffing is niet om iedereen een zitplaats te geven, zitten of staan is een hele andere discussie. NS wil reizigers weg hebben uit spits zodat ze de hoeveelheid materieel en personeel flink kunnen inkrimpen .

Reputatie 4

Het spreekt voor zich dat er groepen zullen zijn die het aan hun laars gaan lappen a la stiltecoupe en de eerste klasse. Wat dat betreft ben ik het er wel mee eens dat het qua uitvoering nooit gaat werken.

Het is natuurlijk vragen om capaciteitsproblemen als je dubbeldekstreinen gaat vervangen door enkeldekstreinen. De ICNG is ongetwijfeld een mooie trein, maar heeft natuurlijk veel minder capaciteit per bak dan een VIRM. 

Voor HSL-treinen die 200+ kmh kunnen is er niet veel keuze, zeker als het perse een Europese fabrikant moet zijn. Maar dan nog is de keuze voor een trein op Jacobsdraaistellen niet handig omdat het moeilijk is om die in te richten met veel zitplaatsen. 

 

Waarbij natuurlijk de kanttekening gemaakt moet worden dat er druk was om nieuw materieel volledig zelfstandig toegankelijk te maken voor reizigers met een functiebeperking. Dat is een behoorlijke uitdaging bij dubbeldekkers. Maar binnen het Nederlandse omgrenzingsprofiel is dubbeldeksmaterieel veruit de meest efficiënte oplossing om zoveel mogelijk reizigers per rijtuig te vervoeren.

De Siemens HC die voor de RRX is aangeschaft is bijv. prima geschikt voor zowel een inrichting als IC als een inrichting als Sprinter. Probleem is wel dat ProRail i.v.m. de bodemgesteldheid in toenemende mate moeilijk doet over dubbeldekkers.

Reputatie 5

Zitplaatsreservering werkt helemaal niet voor het woonwerkverkeer op die (meestal) korte afstanden. Zeker als je van aansluitend busvervoer naar het station afhankelijk bent, weet je vaak niet welke trein je wel of net niet haalt. Ook met het vaak plotseling wisselende materieelinzet is het moeilijk vooraf al vaste plaatsen te boeken. Ik vind het persoonlijk ook veel te veel gedoe, zeker op korte afstanden. Bovendien is er een risico dat als NS eenmaal met zitplaatsreserveringen gaat werken, deze steeds meer ook verplicht worden op bepaalde trajecten, met variabele tarieven afhankelijk van de vraag. Dat komt de aantrekkelijkheid van (spontaan) de trein nemen niet echt ten goede, denk ik.

Je kan dan beter werken met een aantal zitplaatsen die bestemd zijn voor gehandicapten/ouderen die moeilijk lang kunnen staan, zodat die altijd een zitplaats hebben als het druk is.

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal mee eens. Zitplaatsreservering voor forensenverkeer over korte(re) afstanden is een illusie. 

Ik zie al de problemen voor me van mensen die niet van een gereserveerde plaats willen opstaan. Of mensen die niet komen opdagen waardoor er een stoel leeg blijft.

Je kan dan beter werken met een aantal zitplaatsen die bestemd zijn voor gehandicapten/ouderen die moeilijk lang kunnen staan, zodat die altijd een zitplaats hebben als het druk is.

Het gaat niet om zitplaatsen vs staanplaatsen. NS wil gewoon een deel van de reizigers weg hebben uit spitstrein zodat ze met flink minder materieel en minder personeel toe kunnen.

NS wil die inkrimping realisten door de extra spitstreinen op te heffen en de rest van de treinen in de spits korter te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Je kan dan beter werken met een aantal zitplaatsen die bestemd zijn voor gehandicapten/ouderen die moeilijk lang kunnen staan, zodat die altijd een zitplaats hebben als het druk is.

Die speciale zitplaatsen zijn er al in OV, maar zie daar heel vaak mensen neerploffen die duidelijk niet zwanger of slecht ter been zijn, het liefst met kinderen, bagage en/of vouwfiets. Nu is niet aan iedereen te zien dat ze niet lang kunnen staan en/of slecht ter been zijn, maar heb sterk de indruk dat het men niet interesseert wat er bij zo'n plek staat aangegeven, als men maar zit. Helaas voor hen die niet lang kunnen staan/slecht ter been zijn: er wordt tegenwoordig voor niemand meer opgestaan.

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft vreemd hoe weinig NS leert van andere aanbieders van openbaar vervoer. In de bussen van o.a. Connexxion zijn de speciaal aangeduide stoelen voor mensen met verminderde mobiliteit sinds jaar en dag in een sterk afwijkende kleur uitgevoerd. Hoe moeilijk kan het zijn?

Het blijft vreemd hoe weinig NS leert van andere aanbieders van openbaar vervoer. In de bussen van o.a. Connexxion zijn de speciaal aangeduide stoelen voor mensen met verminderde mobiliteit sinds jaar en dag in een sterk afwijkende kleur uitgevoerd. Hoe moeilijk kan het zijn?

De discussie over de spitstoeslag heeft helemaal niets met zitten of staan te maken. Er zijn hier nog steeds mensen die denken dat die heffing wordt ingevoerd om te zorgen dat iedereen dan kan zitten.

Ook met een spitsheffing zullen er procentueel evenveel mensen moeten staan als nu. De bedoeling is om de capaciteit in de spits te verminderen en zo materieel en personeel te kunnen uitsparen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik reageerde op een eerdere bijdrage over mensen die zitten op voorrangsplekken. Die zijn bij NS zo slecht aangeduid dat mensen geen idee hebben dat ze op een voorrangsplek zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft vreemd hoe weinig NS leert van andere aanbieders van openbaar vervoer. In de bussen van o.a. Connexxion zijn de speciaal aangeduide stoelen voor mensen met verminderde mobiliteit sinds jaar en dag in een sterk afwijkende kleur uitgevoerd. Hoe moeilijk kan het zijn?

Ook daar ploffen mensen zonder te kijken neer, omdat het zo fijn vlak bij de deuren is.

Reputatie 3

Ik ga zelf ook vaak (per ongeluk) op prioriteitsplekken zitten omdat ik pas later erachter kom dat het eentje is. Zowel in de trein als de bus staan ze in mijn ervaring niet heel duidelijk aangeduid.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga zelf ook vaak (per ongeluk) op prioriteitsplekken zitten omdat ik pas later erachter kom dat het eentje is. Zowel in de trein als de bus staan ze in mijn ervaring niet heel duidelijk aangeduid.

Hoe wil je ze dan hebben aangeduid? Heb je daar ideeën bij?

Bij NS staat er een teken boven de stoelen en bij bussen afwijkende kleur in bekleding met afbeeldingen van logo van zwangeren en mensen met een stok.

Ik verwacht bij spitsheffing dat die stoelen (vlak bij de deuren) als 1e bezet zijn. Dat zie ik nu ook gebeuren.

Reageer