beantwoord

Zitten voor lange mensen

• 5 September 2021
  • 8 reacties
  • 198 Bekeken

Hey,

Dit is een bericht voor reizigers die net zoals ik ook erg lang zijn. Momenteel zit ik in een dubbeldekker, en het valt mij op dat ik niet met  zowel de hoofdsteun als het zitvlak in gebruik. Ik zit in de 1.90m, maar ik zou toch verwachten dat er toch wel hogere stoelen gemaakt zouden zijn. Daarom mijn vraag, mede lange mensen, hoe zitten jullie in stoelen die te klein zijn voor jullie? 

icon

Beste antwoord door Tamzin 6 September 2021, 08:13

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben 1.89 maar heb weinig problemen in Nederlandse treinen.

Alleen in de oudste series VIRM (met die grijzige stoelen) zat ik ongemakkelijk maar sinds die zijn gerenoveerd heb ik daar ook geen probleem mee.

Echt een probleem waren de destijds gerenoveerde stellen Plan-T. Die stoelen stonden zo de dicht op elkaar dat ik liever bleef staan.

In het algemeen vind ik het Arriva materieel voor lange mensen wel wat comfortabeler dan dat van NS.

Vervelend dat je niet lekker kan zitten in de stoelen! Houd er wel rekening mee dat mensen van 1,50/1,60m ook moeten zitten in dezelfde stoelen en dat we dus niet voor iedere lengte een perfecte stoel kunnen neerzetten. :)

Ik ben 1.87 m en heb nergens last van. Misschien ligt het ook aan je postuur of je goed zit of niet.

Reputatie 6

Of de trein. Ik ben niet bijzonder lang, ik kan overal prima zitten, alleen in de SNG kan ik consequent m’n benen niet kwijt. Daar kan ik toch niet de enige in zijn?

Reputatie 2

Vervelend dat je niet lekker kan zitten in de stoelen! Houd er wel rekening mee dat mensen van 1,50/1,60m ook moeten zitten in dezelfde stoelen en dat we dus niet voor iedere lengte een perfecte stoel kunnen neerzetten. :)

ik denk dat mensen van 1,50m er weinig moeite mee hebben dat de stoelen wat verder uit elkaar staan (geeft alleen maar extra beenruimte). Wat wel vreemd is dat er geen minimum eis is. Voor woningen is er volgens mij het bouwbesluit dat tegenwoordig een minimale deurhoogte van 2,30 voorschrijft. Nu gaan woningen misschien wat langer mee dan treinen, maar een stoel ontwerpen met een steek die past bij mensen van 1,80 is wel erg ouderwets.

Reputatie 2

In sommige toiletten valt me ook op dat alle mensen van 1,70 of groter moeten bukken om de knop van de wasbak te kunnen zien. Erg onhandig.

Reputatie 6

ik denk dat mensen van 1,50m er weinig moeite mee hebben dat de stoelen wat verder uit elkaar staan (geeft alleen maar extra beenruimte). Wat wel vreemd is dat er geen minimum eis is. Voor woningen is er volgens mij het bouwbesluit dat tegenwoordig een minimale deurhoogte van 2,30 voorschrijft. Nu gaan woningen misschien wat langer mee dan treinen, maar een stoel ontwerpen met een steek die past bij mensen van 1,80 is wel erg ouderwets.

Het is niet per sé ouderwets, het is “zuunig”. Minder steek = meer zitplaatsen. De vraag is of we allemaal wat meer zouden willen betalen voor ons treinkaartje als je dan meer ruimte zou hebben. Ik wel, maar ik denk de meeste mensen niet.

Reputatie 7
Badge +3

Nog minder zitplaatsen? Er zijn tegenwoordig al veel minder zitplaatsen omdat er extra ruimte moest komen voor mega-toiletten, rolstoelen, fietsen, etc. Het houdt natuurlijk wel een keer op met het verminderen van het aantal zitplaatsen voor allerlei kleine doelgroepen. Ik ben zelf overigens 1.89. 

Reageer