beantwoord

Zonder geldig vervoersbewijs aan reis begonnen

• 19 februari 2020
  • 14 reacties
  • 628 Bekeken

Gisteren, dinsdag, 18 februari, in het buitenland, online een ticket geboekt voor de intercity Schiphol airport naar Rotterdam. Vandaag naar NL terug gevlogen en na aankomst op Schiphol dus de intercity trein van 16:53 genomen voor het laatste deel van de reis.

Onderweg op het traject Schipl - Rotterdam controle op vervoersbewijs. Ik toon de NS conductrice de in de NS app opgeslagen ticket en krijg te horen, u heeft de toeslag niet betaald……!!?? Was even met stomheid geslagen.

Ik had toch wel degelijk een online boeking gedaan voor de intercity met toeslag. De email bevestiging die ik kreeg, verzonden door no-reply.eticket@ns.nl  vermeldde toch overduidelijk het volgende:

Dit heb je besteld

1x Enkele reis € 14,80
1x Toeslag Intercity direct € 2,60
Totaal € 17,40

Blijkbaar strookt hetgeen NS per email bevestigt niet met de werkelijkheid.

Omdat de toeslag niet was betaald, moet ik hiervoor nu een boete betalen 10,00 euro. Ik vind dit volkomen ten onrechte en niet redelijk. Vanzelfsprekend ben ik gaarne bereid alsnog de toeslag van 2,60 euro te betalen die om de een of andere reden blijkbaar dus niet door NS is rekening is.gebracht.; daar over bestaat geen enkele discussie uiteraard.

Hoe kan dit worden opgelost, dat ik alsnog de 2,60 euro betaal . Ik hoor het graag.

icon

Beste antwoord door Thom 19 februari 2020, 19:51

U kunt het beste even contact opnemen met Klantenservice en het uitleggen. 

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, en tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt het beste even contact opnemen met Klantenservice en het uitleggen. 

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, en tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Goedenavond stevinsonboy, welkom op de NS Community. 

Wat vreemd dat dit is fout gegaan! Je hebt het e-ticket dan bij controle laten zien? De e-mail is geen geldig vervoerbewijs. Als onze klantenservice kan controleren dat je een geldig ticket had voor de reis en datum waarop je in de trein zat, dan kunnen ze vast helpen met de restitutie van die 10,- euro! Laat je weten hoe het afloopt? 

Als ik het zo lees, heeft u een nationaal ticket in e-ticket vorm van Schiphol naar Rotterdam. Ik zie dat u de toeslag meebesteld heeft. Dit zijn twee aparte e-tickets. De ICD toeslag zit nimmer verwerkt in het nationale ticket, want men kan ook opteren voor de langere reis via Leiden Centraal. Ik vermoed dat uw toeslag ticket ofwel nog geladen moest worden in de app of u heeft deze niet opgehaald. Ik zou tijdens controle altijd verder meekijken als ik zo'n bestelling zie. Ik vermoed dat het daar dus verkeerd is gegaan.

Ik zal als eerste op de laatste reactie reageren zonder daarbij de 2 vorige reacties te kort te doen.

Ik woon permanent in het buitenland en kom eens per jaar naar NL. Met andere woorden gebruik praktisch of nooit de trein. Deze keer na een kort uitstapje in een Zuid Europees tijdens mijn verblijf in NL besloten bij terugkeer vandaag van de intercity Schiphol - Rottercam gebruik te maken en derhalve gisteren online een ticket besteld. 

De email bevestiging sprak al voor zich al is dat uiteraard geen vervoersbewijs.

Ik heb zojuist online de afschrijvingen op mijn bankrekening ingezien en dan wordt er wel degelijk 17,40 euro door NS Groep NV van mijn rekening afgeschreven, met andere woorden ik heb wel degelijk de toeslag van 2,60 euro betaald.

Ook nog eens in de NS app gekeken en daar staat maar een ticket in.

Wie maakt er hier nu een zooitje van….ik in ieder geval niet, ik heb betaald wat in de bevestiging staat en als de app dan enkel een nationaal ticket kan produceren en geen apart ticket voor de toeslag, mag NS het voor me uitzoeken.

Wil, naar een desbetreffende afdeling binnen NS met alle plezier de betaal gegevens, omschrijving enz. of desnoods een hard copy via scan opsturen dan wel een rekening afschrift.

Ik hoor het wel van de NS maar deze jongen betaalt dus niet nogmaals 2,60 euro..

De klantenservice zal het ongetwijfeld voor u gaan rechttrekken, maar ik heb geen antwoord op de vraag waarom het ICD toeslagticket niet geladen is. Dat had naar mijn weten wel moeten gebeuren.

Reputatie 7
Badge +4

Het zal toch echt via de kanalen van Klantenservice opgelost moeten worden. Ik noemde ze in een eerdere reactie, en het kan gratis.

Let wel: dit forum is geen direct kanaal van Klantenservice.

Dit is gewoon een technisch foutje, maar zal bij de klantenservice direct worden opgelost ;)

Reputatie 6

De klantenservice zal het ongetwijfeld voor u gaan rechttrekken, maar ik heb geen antwoord op de vraag waarom het ICD toeslagticket niet geladen is. Dat had naar mijn weten wel moeten gebeuren.

Zijn dat twee handmatige acties van de gebruiker ? Als ‘deze jongen’ dat dus niet heeft gedaan, dan is het duidelijk wat er fout is gegaan.

Overigens had de HC ook net zoals Loes moeten reageren: “Heeft u daar toevallig ook een toeslag bij gekocht ?” Dat had voor iedereen - behalve de HC - heel veel werk gescheeld.

Wat is de reden dat er uberhaupt reden is van de toeslag? Ik heb laatst een oude Zembla aflevering gezien op NPO. Daar wordt beweerd dat NS veel te veel betaald heeft voor de HSL consessie? 

Ook lees ik dat de HSL in de huidige vorm zeer onbetrouwbaar is…. is een toeslag dan wel OK? 

Ik heb inmiddels de kwestie aan NS voor gelegd. Binnen 5 dagen zou ik antwoord krijgen, benieuwd of dat wel werkt want mijn vertrouwen in NS is tot ver onder het vriespunt gedaald. Blijft natuurlijk een vreemde zaak als je het volledige bedrag on line betaalt bij het kopen van een NS kaartje en in de NS app alleen het treinkaartje wordt getoond maar niet de toeslag. Was het het dan zoveel moeite voor de conducteur de betaling te controleren, iets wat 10 jaar of nog langer geleden een Duitse conducteur deed op een ICS trein toen bleek dat een passagier zijn uitgeprrinte ticket was vergeten en de kwestie binnen een paar minuten was opgelost en niet zoals nu een boete bon uitschrijven. Ach ja, service gericht en een welwillende en vol betaalde reiziger terwille te zijn, is blijkbaar iets te veel gevraagd van NS. 

Reputatie 5

Wat is de reden dat er uberhaupt reden is van de toeslag? Ik heb laatst een oude Zembla aflevering gezien op NPO. Daar wordt beweerd dat NS veel te veel betaald heeft voor de HSL consessie? 

Ook lees ik dat de HSL in de huidige vorm zeer onbetrouwbaar is…. is een toeslag dan wel OK? 

De HSL is zeer onbetrouwbaar. De reden van de toeslag zegt u zelf al: NS heeft destijds inderdaad veel te veel betaald voor de concessie. Volgens mij minstens het dubbele van de normale prijs. Men was panisch van angst om de concessie te verliezen. 

In het boek “De ontsporing” van Marcel van Silfhout en Andries van den Berg wordt dit alles uitvoerig beschreven.

Tja en waarom neemt de politiek hier genoegen mee? Een geld kwestie of andere redenen? Waarom laten we de SNCF niet lekker tuffen of Duitse Arriva. Wat betreft het toeslag verhaal is mijn mening dat iemand die boekt een keuze moet krijgen en dat de ticket incl toeslag is. Maar bovenal toeslag is pas valide wanneer het product goed is. (Ik zie wel dat prestaties stijgen). NS doet ook veel goed! Maar soms moeten dingen logischer en klantgerichter. 2 losse tickets terwijl je 1 reis boekt is geen common sense. (Leg de keuze voor) ik ga dat boek eens lezen:)

Zoals eerder door een aantal forumleden is verzocht, hierbij de afronding van het geschil.

Vandaag, dus heet van de naald zo gezegd, per verlate email (waarvoor men zich verontschuldigde) bericht ontvangen dat e.e.a. is uitgezocht  waaruit bleek dat ik idd. zowel treinreis als toeslag had betaald. Met het toesturen van het nummer van het UVB formulier, zal NS deze kwestie definitief afhandelen.

Ik wil iedereen die zijn/haar steentje heeft bijgedragen mij wat meer bit wijs te maken met alles wat NS betreft bedanken.

Mijn volgende NS reis beter toch maar niet de NS app gebruiken maar een OV chip kaart, scheelt een hoop……!!

Reputatie 6

Bedankt voor de terugmelding !

Nu kan er met de OV-chipkaart en die toeslag ook van alles gedaan. Reizen met de NS… altijd een beetje een avontuur.

Reageer