Zonder juiste vervoersbewijs in de eerste klas.

Reputatie 1
Hallo,

Regelmatig zitten er tweede klassers in de eerste klas en vaak weten ze heel goed dat ze verkeerd zitten en waarom wordt er niet altijd een boete uitgeschreven?

17 reacties

De conducteur maakt altijd zelf de afweging om wel of niet een Uitstel van Betaling uit te schrijven. Mocht de conducteur vermoeden dat het om een eerlijke vergissing gaat, dan kan de conducteur ervoor kiezen om de reiziger weg te sturen of te begeleiden naar de tweede klas. Het komt namelijk nog steeds voor dat reizigers (bijvoorbeeld toeristen) oprecht niet in de gaten hebben dat ze in de verkeerde coupé zitten. Om die reden wordt er niet standaard gekozen voor het uitschrijven van een Uitstel van Betaling.
Reputatie 1
Oké toeristen een waarschuwing maar de rest gewoon een boete want vaak zijn het de zelfde soort mensen die verkeerd zitten of helemaal geen treinkaartje hebben.
Reputatie 7
Badge +4
Hoe zou de verhouding zijn tussen het aantal reizigers zij die er bewust gaat zitten en het aantal reizigers dat zich echt vergist?

Als je wordt weggestuurd, heb je toch mooi in de eerste klas gezeten en als er geen controle is de hele reis. Zolang er ook nog eens niet wordt beboet, is dat nogal aantrekkelijk. Voor mensen die eerste klas reizen vanwege de werk- en stiltecultuur een onnodige bron van ergernis.

Gelukkig wordt er de laatste tijd vaker gehandhaafd en de beboete reizigers verbazen zich daar in hoge mate over. Het is kennelijk niet het verwachtingspatroon dat mensen met een goedkoper kaartje hebben.
Ook 'toeristen' zouden de voorwaarden moeten kunnen begrijpen.
Reputatie 7
Badge +4
Het vereist niet veel abstractievermogen om een '1' van een '2' te onderscheiden. De stoelen zien er ook bepaald anders uit.
Reputatie 1
Jammer genoeg heb ik geen bonnenboekje anders had ik er elke dag een nieuwe nodig.
Heb je geen vervoersbewijs dan heb je niks te zoeken in de trein dus gewoon een boete
Zit je verkeerd ook gewoon een boete.
Het vereist niet veel abstractievermogen om een '1' van een '2' te onderscheiden. .

Voor sommige reizigers kan dat lastig zijn. De meesten zullen dit wel begrijpen, of niet.
Misschien wil NS als proef een tweetal coupés tooien met een 1 op de hoofdsteun om de eerste klas beter herkenbaar te maken. Dan halen ze ze een paar weken later weer weg en laten ze weten dat ze het toch beter vinden als reizigers elkaar erop aanspreken.
Reputatie 1
Pe_pe het verschil duidelijk de stoelen zijn ruime en brede en er staat toch duidelijk eerste klas.
Reputatie 7
Badge +3
Het is ook niet zo handig dat in veel treinen 1e en 2e klas in hetzelfde rijtuig zitten. In andere landen is het onderscheid vaak makkelijker te zien doordat 1e klas bijvoorbeeld aan het begin (of einde) van de trein zit. NS heeft dit bij veel materieel verkeerd ontworpen. Wie haalt het in zijn hoofd om in bijvoorbeeld de VIRM de 1e en 2e klas slechts te scheiden door een glazen tussenwand?
Reputatie 1
Het is ook niet zo handig dat in veel treinen 1e en 2e klas in hetzelfde rijtuig zitten. In andere landen is het onderscheid vaak makkelijker te zien doordat 1e klas bijvoorbeeld aan het begin (of einde) van de trein zit. NS heeft dit bij veel materieel verkeerd ontworpen. Wie haalt het in zijn hoofd om in bijvoorbeeld de VIRM de 1e en 2e klas slechts te scheiden door een glazen tussenwand?

Waarom gaan ze dan niet gewoon tweede klas zitten als er geen verschil is?
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind het niet zo vreemd dat je instapt in de tweede klas, op zoek gaat naar een plekje, bemerkt dat het druk is en vervolgens achter een glazen deur in hetzelfde rijtuig. nog vrije plekken ziet en daar gaat zitten. Als deze plekken fysiek in een ander rijtuig, en dus niet zichtbaar, zouden zijn, is de kans op 'vergissingen' veel kleiner.
Reputatie 1
Als ik met de vlitegtuig ga en heb een ticket voor economyclass ga je ook niet businessclass zitten omdat er een plek vrij is en dit geldt ook in de trein heb je een tweede klas kaartje hoor je niet thuis in de eerste klas en zie je het verschil niet wordt het misschien tijd voor een bril.
In VIRM vind ik het verschil niet bijzonder opvallend en in het sprintermaterieel valt het me alleen op omdat ik weet dat de eerste klas rode en de tweede klas blauwe stoelbekleding heeft en ik niet kleurenblind ben. Nieuwe reizigers gaan niet eerst door de trein lopen om de eerste en de tweede klas met elkaar te vergelijken, die zien doorgaans alleen de coupé waar ze het eerst binnenkomen. Ik heb vlak na de renovatie van DDZ/NID (Hoe moeten we die uiteindelijk noemen van NS?) een keer een groepje verbaasde niet-Nederlandssprekende reizigers uit moeten leggen dat ze zich bevonden in een tweede-klas coupé en geen eerste-klas coupé. Op dezelfde manier kan ik me de omgekeerde vergissing in VIRM goed voorstellen. Afgezien van de breedte van de stoelen ziet die coupé er niet lux uit. Je moet dan maar net weten dat in de tweede klas in Nederland meestal 4 stoelen op een rij staan, anders valt het niet op.
Hoi Dennis.

Even voor mijn beeldvorming: hoe weet je dat er mensen met een 2e klas vervoerbewijs in de 1e klas zitten?

Het is inderdaad aan de conducteur om te bepalen of een Uitstel van Betaling wordt uitgeschreven. Heb je last van bepaalde reizigers, dan kun je dit natuurlijk altijd aankaarten.
Ik heb sinds een jaar mijn Dal Vrij abonnement van de tweede naar de eerste klas overgezet, en zie voortdurend mensen zonder geldig vervoerbewijs daar zitten, daar door de conducteur op aangesproken worden, maar geen boete krijgen. Ik vind het (gebrek aan) beleid van de NS hierop erg vreemd.

Het antwoord dat hier gegeven wordt is dat conducteurs zelf die afweging maken. Dat lijkt me nu juist het probleem: de handhaving van zulke simpele regels zou niet afhankelijk moeten zijn van subjectieve afwegingen. Want nee, de meeste conducteurs zijn niet objectief. Bijvoorbeeld: laatst werd een leuk blond meisje betrapt met een 2e klas kaartje in de 1e klas. Krijgt geen boete, maar wordt naar de 2e klas gestuurd. (Nogal coulant, aangezien ze met haar Brabantse accent duidelijk geen toerist is, en we mogen toch ook aannemen dat ze tot 2 kan tellen en weet hoe treinen werken). Ze blijft gewoon zitten. Twintig minuten later komt dezelfde conducteur weer langs; ziet haar zitten, en zegt dat ze toch echt weg moet gaan. Weer geen boete. Drie minuten later zijn we op de eindbestemming.

Een week later zie ik in dezelfde trein hoe twee donkere jongens voor hetzelfde vergrijp wel beboet worden. Waarom? Denkt de conducteur dat zij "het soort mensen" zijn dat bewust de regels overtreedt terwijl blonde witte meisjes dat niet doen? Of had hij gewoon een ochtendhumeur?

Dit is slechts 1 willekeurig voorbeeld van wat ik bijna wekelijks zie gebeuren. Ik bedoel niet te zeggen dat alle NS conducteurs vooringenomen zijn, maar objectief zijn ze allerminst, en zo lang je in een bepaald plaatje past kom je er gewoon mee weg (vandaag gebeurde dat zelfs twee keer, in twee verschillende treinen; vandaar dat ik dit forum bezoek). De respons van de NS is op z'n minst naïef te noemen. Het is echt absurd om te stellen dat er geen boete wordt uitgeschreven omdat conducteurs denken dat er een "eerlijke vergissing" is gemaakt.

Ik gun iedereen een plek in de 1e klas, maar als zwartrijders gewoon gedoogd worden dan wil ik eigenlijk het geld dat ik ervoor betaald heb ook terug hebben. Ik denk er ook over om mijn abonnement weer terug te zetten, want met dit gedoogbeleid is zwartrijden volgens mij een stuk goedkoper.
Reputatie 2
Het is ook niet zo handig dat in veel treinen 1e en 2e klas in hetzelfde rijtuig zitten.
Als niet in elk rijtuig beide klassen aanwezig zijn lijkt het me wel erg lastig om treinen van verschillende lengten samen te stellen.

Reageer