beantwoord

zou ik een keer een dagje mee mpgen met de machinist

• 26 augustus 2014
  • 12 reacties
  • 3792 Bekeken

Hallo ik ben 13 jaar oud ik wil later heel graag machinist worden en het lijkt mij leuk om een keer een dagje met een machinist mee te mogen

Zou de NS mij uitzondering willen geven PLEAS :)

Groetjes Lucas
icon

Beste antwoord door Loco 26 augustus 2014, 18:18

Dag Lucas,

Helaas. Ook wij moeten ons houden aan de regels die worden opgesteld.
Een van de regels waaraan wij ons moeten houden luidt als volgt:

U mag maximaal twee personen in de bediende cabine toelaten. Als
toegangsbewijs (hieronder staan ze alle 4) gelden in combinatie met het bedrijfslegitimatiebewijs:
1. cabinekaart (op naam gesteld)
2. cabinekaart met begeleidend document
3. instructiekaart
4. wegleeropdracht in samenhang met nr. 1/2

Hier val jij niet onder.
Helaas verleent de NS ook geen cabinekaart aan uit om een keertje mee voorin te rijden.
Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd.

De tip die John gaf is misschien wel interessant.
En anders staan er ook genoeg filmpjes online.

Nog een prettige avond.

==============================================
extra informatie:
Nu ik toch het handboek naast mij heb liggen.
Er zijn personen die zonder toegangsbewijs de cabine mogen betreden, dat zijn de volgende personen:

1. personeel van hulptreinen
2. personeel voor het opsporen van defecten
3. personeel dat leiding geeft bij een calamiteit op het te berijden
traject
4. personeel dat volgens dienstopdracht moet meereizen, en waarvoor
geen andere plaats in de trein is
5. KLPD voor het opsporen van een strafbaar feit
6. onderzoekers en leden van de Raad voor de Transportveiligheid
7. personeel dat op uw verzoek bij een defecte dodeman of een calamiteit
meerijdt.

Overigens moeten ze zich kunnen legitimeren aan mij door middel van hun bedrijfslegitimatie.

Het is gewoon gevaarlijk om personen mee te nemen die niet onder de bovenstaande genoemde personen vallen.
Je voert immers een veiligheidsfunctie uit en daar ben ik mijn gehele carrière bewust al van. Mocht er iets gebeuren dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 4
Badge
Beste Lucas,
Een machinist moet heel goed opletten wat er op het spoor gebeurt. Daarom zijn er maar heel weinig mensen die bij een machinist in de cabine mogen, bijvoorbeeld de conducteur. Meerijden met een machinist kan alleen als je zelf een machinist in opleiding bent.
Er zijn wel treinen waarbij je kunt zien wat de machinist doet, zoals de ICE naar Duitsland, waar je door een glasruit kunt meekijken. Misschien kun je een keer een stuk met zo'n trein meerijden (tussen Arnhem en Amsterdam).
John, ik begrijp dat de machinist niet afgeleid moet worden maar kan het niet voor 1 keer
Hoi Lucas,

Helaas is het verboden om met een machinist op pad te gaan. Jan (SLT2456) kan hier veel meer over vertellen, maar ik als HC mag niet eens voorin bij de machinist komen als de trein rijdt. Er zijn uitzonderingen overigens, maar dan praat je al snel over een calamiteit.
Mocht ik als HC voorin gespot worden door controleurs, dan kan dat allebei onze baan kosten, zowel van de machinist als de HC, het wordt als veiligheidsfout gezien, dus een buitenstaander zal hier helaas ook geen toestemming voor krijgen en er worden geen cabinekaarten meer afgegeven. Helaas ook niet voor 1 dag, maar ik denk dat Jan daar nog wel meer over kan vertellen dan ik dat kan. Die weet wie er wel mogen komen en wie niet.
Dag Lucas,

Helaas. Ook wij moeten ons houden aan de regels die worden opgesteld.
Een van de regels waaraan wij ons moeten houden luidt als volgt:

U mag maximaal twee personen in de bediende cabine toelaten. Als
toegangsbewijs (hieronder staan ze alle 4) gelden in combinatie met het bedrijfslegitimatiebewijs:
1. cabinekaart (op naam gesteld)
2. cabinekaart met begeleidend document
3. instructiekaart
4. wegleeropdracht in samenhang met nr. 1/2

Hier val jij niet onder.
Helaas verleent de NS ook geen cabinekaart aan uit om een keertje mee voorin te rijden.
Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd.

De tip die John gaf is misschien wel interessant.
En anders staan er ook genoeg filmpjes online.

Nog een prettige avond.

==============================================
extra informatie:
Nu ik toch het handboek naast mij heb liggen.
Er zijn personen die zonder toegangsbewijs de cabine mogen betreden, dat zijn de volgende personen:

1. personeel van hulptreinen
2. personeel voor het opsporen van defecten
3. personeel dat leiding geeft bij een calamiteit op het te berijden
traject
4. personeel dat volgens dienstopdracht moet meereizen, en waarvoor
geen andere plaats in de trein is
5. KLPD voor het opsporen van een strafbaar feit
6. onderzoekers en leden van de Raad voor de Transportveiligheid
7. personeel dat op uw verzoek bij een defecte dodeman of een calamiteit
meerijdt.

Overigens moeten ze zich kunnen legitimeren aan mij door middel van hun bedrijfslegitimatie.

Het is gewoon gevaarlijk om personen mee te nemen die niet onder de bovenstaande genoemde personen vallen.
Je voert immers een veiligheidsfunctie uit en daar ben ik mijn gehele carrière bewust al van. Mocht er iets gebeuren dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Lucas, zoals hierboven uitvoerig is beschreven is dit helaas niet mogelijk. Ik hoop dat je enthousiasme voor het beroep hierdoor niet vermindert. Ik heb je topic verplaatst naar 'in de trein' om de vindbaarheid te vergroten.
Worden er ook eisen gesteld als je mee gaat met de conducteur dat zou ik ook wel willen maar ik heb zo'n klein gevoel dat dit ook niet kan

ik begrijp het natuurlijk ook want er mogen geen ongelukken gebeuren
Reputatie 7
Badge +4
Tja, Lucas, ik heb wel een beetje met je te doen maar de machinist moet nu eenmaal goed op de veiligheid letten dat is het allerbelangrijkste. Dat moet jij later ook als je machinist bent geworden.

Als je een keer met de ICE reist, mag je ook niet in de cabine maar je kunt wel heel goed meekijken als je voorin gaat zitten. Het is wel niet helemaal echt maar het lijkt wel heel echt, je ziet bijna evenveel.

Op Youtube zijn ook heel veel cabineritten te zien, ook van de Thalys. De camera zit dan helemaal voorin. Tussen Rotterdam en Antwerpen gaat hij heel hard, 300 km/u.

https://www.youtube.com/watch?v=9Vm8_l5oye4

https://www.youtube.com/results?search_query=cabinerit+thalys

https://www.youtube.com/watch?v=7OmRlMR05bs

https://www.youtube.com/watch?v=ob-QSMdDwy8

In het Duits heet het een Führerstandsmitfahrt. Dan gaat het meestal over landen als Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Maar Rotterdam - Gouda zit er ook bij.
Reputatie 4
Badge
Beste Lucas,
Ik denk dat ook een conducteur vooral geconcentreerd haar/zijn werk moet kunnen doen. Nu kun je van het werk van de conducteur wel wat meer zien, omdat die veel in de trein en op het perron is, waar de reizigers ook zijn.

In dit topic https://forum.ns.nl/de-trein-11/kaartcontrole-aanwezigheid-conducteur-1277 heeft conducteur Loes heel uitgebreid aangegeven wat een conducteur zoal doet. Misschien is dat interessant voor je.
Een conducteur heeft nog wel veel te doen maar welke eissen stelt de NS voor mensen die meegaan met de conducteur

Ik weet die van de machinist
PS alsnog bedankt voor alle antwoorden 🙂
Ook een conducteur kan in de trein op plaatsen komen waar reizigers niet mogen komen.
Bovendien wordt een conducteur ook regelmatig geconfronteerd met contacten met passagiers die nogal privacy-gevoelig kunnen zijn en waar zij dus liever geen "meelopers" bij willen hebben.

Aan de andere kant staat het natuurlijk een ieder vrij om te zorgen voor een geldig vervoerbewijs (want dat is de eerste eis) en op de trein te stappen. En omdat vragen altijd vrij staat, kun je natuurlijk altijd vragen stellen aan een conducteur. Alleen meelopen zou wel eens al hinderlijk ervaren kunnen worden.

Overigens zijn er elk jaar spoorwensdagen .

Waarom dien je daar je wens(en) niet eens in.
Je zal - uit veiligheidsoverwegingen - vrij zeker niet op de bok mee mogen, maar ik weet dat er conducteurs zijn die op zo'n dag best wel eens een "hulpje" meenemen.
Het meelopen met een conducteur zou geregeld kunnen worden via de spoorwensdagen, zoals Hertog dat aangeeft of je hebt een geweldige motivatie om een keer mee te gaan, dan moet je toevallig de juiste persoon bereiken.

Zelf heb ik laatst meegeholpen met de spoorwensdagen en heb toen inderdaad een hulp meegehad op de trein.

Hoe dan ook is de kans groter om eens met een conducteur mee te lopen dan met een machinist. Er worden vooraf altijd duidelijke afspraken gemaakt als het via de juiste weg is geregeld.
Bedankt voor die tip ik ga zodra de wensen ingevuld kunnen worden mijn wens invullen

Reageer