Zuurstoftekort! SLT trein flauwvallen

• 7 april 2019
  • 5 reacties
  • 619 Bekeken

Afgelopen vrijdag viel ik bijna flauw in de SLT trein door enorme zuurstoftekort, omdat de machinist blijkbaar had besloten om met dit weer de verwarming omhoog te gooien! ik pakte zoals dagelijks de sprinter van 7.19 uur vanuit Sassenheim. Toen ik eenmaal instapte voelde ik me al raar en steeds meer afzwakken. Eenmaal aangekomen op Den Haag centraal wilde ik opstaan maar dat lukte mij met moeite ik zag alle passagiers wazig en werd draaierig ik riep maar naar iemand dat ik onwel werd in de hoop optijd hulp te krijgen. Ik wist dat ik uit die trein moest maar had de kracht niet ik begon te hyper ventileren door enorme zuurstoftekort en gelukkig kwamen een aantal conducteurs net optijd mij helpen naar buiten. Ik vind het erg kwalijk dat niet aan de passagiers bij deze word gedacht en er ook geen raam is die je kan openen. Ik als zwangere vrouw kan voorlopig niet meer met een veilig gevoel de trein instappen door deze nare ervaring.

5 reacties

De machinist en ook de conducteur kunnen de climate control niet regelen. Ook niet wanneer en verwarming of de airco aan moet gaan. Wat de machinist wel kan is de climate control uitschakelen door een defect aan het systeem en op noodventilatie draaien. Hier zijn overigens richtlijnen voor. Ik vind het vervelend te lezen dat u deze ervaring heeft meegemaakt en het is niet de bedoeling dat de climate control niet correct werkt.
Reputatie 7
Badge +3
wat een vervelende ervaring. Ik hoop dat het inmiddels goed met u is? U schrijft dat u al niet lekker was bij het instappen, werd het gevoel van onwel worden misschien versterkt door de warmte? Was het erg druk in de trein en kwam het misschien door de combi drukte en warmte?
Als dat voor u zelf kunt achterhalen, weet u of dit waarschijnlijk eenmalig was, of dat dit terug zou kunnen komen bij volgende reizen en kunt u daar rekening mee houden als u tijdens uw zwangerschap nog met de trein zou moeten reizen.
Ja inderdaad het werd versterkt door de warmte en in combinatie met de drukte. Maar het is iedere ochtend een volle trein en druk daar heb ik normaal nooit last van! De verwarming zorgde voor de ellende dit zou niet horen met de temperaturen van nu. Ik heb helaas geen andere keus dan met de trein te reizen naar werk. En dat de climate controle niet altijd naar behoren werkt in combinatie met dat er geen ramen open kunnen lijkt mij ook niet echt volgens de veiligheidsvoorschriften.
Reputatie 7
Badge +3
De afgelopen 2 weken zijn veel treinen, ook sprinters, wel drukker dan anders vanwege de werkzaamheden bij Leiden en de daardoor uitgevallen Intercities. Wellicht was het door deze drukte in de trein warmer dan normaal en kon de climate control dit niet goed aan.
Vergelijk het maar met bv een vergaderruimte die bedoeld is voor 4 tot 6 personen, als daar opeens langere tijd 12 of meer personen dan wordt het daar ook veel warmer dan normaal.

Niet iedereen heeft daar dan in die mate last van dat hij of zij flauwvalt, maar bv zwangere vrouwen, oudere mensen of mensen met astma of andere longaandoeningen zullen daar eerder last van hebben.

Deze werkzaamheden bij Leiden duren nog 1 week, vanaf de 15e zou het dan niet meer zo druk moeten zijn.
Goed dat je dit hier komt melden. Mijn collega Loes heeft al uitleg gegeven wat het rijdend personeel kan doen. Ik zal er een melding van maken dat dit heeft plaats gevonden. Ik hoop dat je dit niet nogmaals hoeft mee te maken.

Reageer