beantwoord

Zwart reizen in de eerste klas

• 22 september 2017
  • 62 reacties
  • 1846 Bekeken

Waarom moeten reizigers in eerste klas geen toeslag betalen als ze een tweede klas kaartje hebben?
Het is oneerlijk tegenover diegenen die wel eerste klas betalen. Nu wordt er weinig gecontroleerd, en als er wel controle is, worden deze reizigers naar tweede klas gestuurd zonder toeslag of boete te hoeven betalen.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 22 september 2017, 11:10

Hallo E Rotterdam en welkom op het NS Serviceforum.

Je hebt gelijk: het is niet de bedoeling dat 2de klasse reizigers niet in de 1st klasse plaatsnemen als zij daar geen vervoerbewijs voor hebben. Dit is alleen maar toegestaan als de conducteur hier toestemming voor geeft (bij grote drukte etc.) maar dit is een uitzonderingssituatie. Er zal hier strenger op moeten worden gehandeld, of het een toeslag zal worden is onduidelijk, maar binnen NS zijn we bezig om hier meer ruchtbaarheid aan te geven. Prioriteit ligt bij de treincapaciteit, wat het achterliggende probleem is. Als reizigers in de 2de klasse kunnen zitten, zullen ze niet snel plaatsnemen in de 1ste klasse. Bedankt voor het delen van jouw mening, ik zal dit ook neerleggen bij de verbetermanagers.
Bekijk origineel

62 reacties

Reputatie 7
Badge
Maar ze worden tenminste wel gewoon naar de tweede klas gestuurd. Dat is toch zoals het hoort?
Reputatie 6
Badge
Ik vind dat ze wel strenger mogen optreden. Ik reis vaak eerste klas (mét een eerste klas reisrecht, offcourse) en ik zie helaas nog te vaak dat de 2e klassers die daar zitten alleen maar worden weggestuurd.

Gewoon beboeten met 15 euro toeslag bijvoorbeeld.
Reputatie 7
Hallo E Rotterdam en welkom op het NS Serviceforum.

Je hebt gelijk: het is niet de bedoeling dat 2de klasse reizigers niet in de 1st klasse plaatsnemen als zij daar geen vervoerbewijs voor hebben. Dit is alleen maar toegestaan als de conducteur hier toestemming voor geeft (bij grote drukte etc.) maar dit is een uitzonderingssituatie. Er zal hier strenger op moeten worden gehandeld, of het een toeslag zal worden is onduidelijk, maar binnen NS zijn we bezig om hier meer ruchtbaarheid aan te geven. Prioriteit ligt bij de treincapaciteit, wat het achterliggende probleem is. Als reizigers in de 2de klasse kunnen zitten, zullen ze niet snel plaatsnemen in de 1ste klasse. Bedankt voor het delen van jouw mening, ik zal dit ook neerleggen bij de verbetermanagers.
Reputatie 7
Toeslag ben ik geen fan van, gewoon direct de wettelijke verhoging + verschil 2 en 1. En dan gewoon iedereen handhaven :)

Gisteren heb ik er nog een stuk of 5 geschreven, Dus het gebeurt wel hoor;)
Reputatie 7
Badge
Is dat niet een beetje hard? Zeker als je alleen maar in de 1e klas zit. 😞
Reputatie 6
Nee, dat is niet hard. Mensen gebruiken iets waar zij niet voor hebben betaald. Dus wat slidestops heeft gedaan is alleen maar goed en zouden meer mensen bij de NS moeten doen.
Reputatie 7
Badge
Nee, dat is niet hard. Mensen gebruiken iets waar zij niet voor hebben betaald. Dus wat slidestops heeft gedaan is alleen maar goed en zouden meer mensen bij de NS moeten doen.

Oke dan.
Reputatie 7
Badge +4
Er is niks hards aan. Het lijkt hooguit hard omdat het te weinig gebeurt. Het is eerder hard voor de eersteklasreizigers, die betalen terwijl te veel mensen dat niet doen en er toch mee weg komen. "Gaat u maar in de tweede klas zitten." Als er al controle is, dan wordt er zelden bekeurd. Dat kun je wel aanvoelen wat er gebeurt en mag je met je eersteklaskaartje gaan staan omdat anderen zonder kaartje zitten. Dat is pas hard. Deze morele minkukels die functioneren ten koste van een ander, moet je gewoon beboeten. Het is een taal die elke zwartrijder spreekt en begrijpt. Met een agressie- of escalatietoeslag, dat is nog erger dan zwartrijden, want ook nog eens overlastgevend voor de medereiziger.
Het achterliggende probleem van te weinig zitplaatsen hoeft niet te worden afgewenteld op de fors betalende reiziger in de eerste klas.

Echt: Iedereen mag een eersteklaskaartje kopen en er mee reizen. Mensen met een eersteklaskaartje gaan zelden per vergissing in de tweede klas zitten, andersom is schering en inslag. Gedogen is mogen voor velen met weinig ruggengraat. Ik zit lekker zonder te betalen en laat die sukkels die dat wel doen maar lekker staan.

Meer Slidestops in de trein.
Reputatie 6
Mee eens tom: meer slidestopsen in de trein. Maar er is op dit forum ook meerdere malen gesuggereerd dat HC's op z'n minst de eerste klas van een trein kunnen controleren.
Reputatie 5
Misschien eens nadenken over een andere manier van prijsstelling. Voor de 1ste klas een vaste toeslag van 5 of 10 euro ongeacht da afstand, net als de toeslagen op sommige internationale treinen of ic direct. De 1ste klasse zal dan niet zo snel door 2de klassers gebruikt worden. 10 euro toeslag op een kaartje van 4 euro is al snel onbetaalbaar.
Reputatie 6
Ik denk niet dat er een vaste toeslag komt: de eerste klas levert veel geld op voor de NS.

De prijsstelling is niet het probleem, wel de handhaving en het onvoldoende optreden van HC's door het niet uitschrijven van UvB's.
Reputatie 6
Badge
Natuurlijk ga je niet per ongeluk plaats nemen in de goedkope klasse met een duurder kaartje: waar betaal je dan extra voor?
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben het er helemaal mee eens dat alleen streng handhaven helpt tegen het zonder ervoor betaald te hebben in de eerste klas zitten. Net zo goed dat alleen streng handhaven helpt tegen gekakel in de stiltezones.

@Thom
Een reizigers met een eersteklas kaartje zal zelden of nooit in de tweede klas zitten. En bij controle is natuurlijk geen enkel probleem. Maar een beetje controleur zal er natuurlijk wel op wijzen dat voor de eerste klas betaald is en het zonde is om geen gebruik te maken van de mogelijkheid.
Reputatie 6
Dat lijkt mij na de vele klachten wel duidelijk. Wellicht kan een moderator terugkoppelen of er iets mee wordt gedaan?

Vorige week zaterdag had ik een eersteklas upgrade gekocht. Ik heb toen in zeven treinen gezeten, waarvan er vier langeafstandsritten van meer dan een half uur. Slechts in één van die vier ritten werd ik gecontroleerd.
Reputatie 7
Badge
Er is niks hards aan. Het lijkt hooguit hard omdat het te weinig gebeurt. Het is eerder hard voor de eersteklasreizigers, die betalen terwijl te veel mensen dat niet doen en er toch mee weg komen. "Gaat u maar in de tweede klas zitten." Als er al controle is, dan wordt er zelden bekeurd. Dat kun je wel aanvoelen wat er gebeurt en mag je met je eersteklaskaartje gaan staan omdat anderen zonder kaartje zitten. Dat is pas hard. Deze morele minkukels die functioneren ten koste van een ander, moet je gewoon beboeten. Het is een taal die elke zwartrijder spreekt en begrijpt. Met een agressie- of escalatietoeslag, dat is nog erger dan zwartrijden, want ook nog eens overlastgevend voor de medereiziger.
Het achterliggende probleem van te weinig zitplaatsen hoeft niet te worden afgewenteld op de fors betalende reiziger in de eerste klas.

Echt: Iedereen mag een eersteklaskaartje kopen en er mee reizen. Mensen met een eersteklaskaartje gaan zelden per vergissing in de tweede klas zitten, andersom is schering en inslag. Gedogen is mogen voor velen met weinig ruggengraat. Ik zit lekker zonder te betalen en laat die sukkels die dat wel doen maar lekker staan.

Ja dus, dat moet je niet tegen mij zeggen. Ik rij niet eens zwart.
Reputatie 7
Badge +4
Ik zeg het niet tegen jou, ik breng het in in de discussie.
Reputatie 7
Badge
Ik zeg het niet tegen jou, ik breng het in in de discussie.

Oke ja, ik dacht al.
...
Ja dus, dat moet je niet tegen mij zeggen. Ik rij niet eens zwart.

Gelukkig niet Trein-D. 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Iemand die met een tweedeklaskaartje in de eerste klas zit, is niet in het bezit van een geldig vervoersbewijs voor de eerste klas. De toeslag, zo men wil, bestaat dan uit de bekende vijftig euro plus de volledige kosten van een kaartje eerste klas en dat zonder korting. Dat is voorschrift. Deze bekeuring bij agressie of verbaal geweld verhogen lijkt me alleszins redelijk. Juist dat is wat we moeten bestrijden als samenleving.

Gewoon consequent handhaven wat de regel is. Zwaardere boetes hoeven niet, gewoon de pakkans vergroten.

Aan zwaardere boetes zonder controle en handhaving heeft de dik betalende eersteklasreiziger niks.
Maar een beetje controleur zal er natuurlijk wel op wijzen dat voor de eerste klas betaald is en het zonde is om geen gebruik te maken van de mogelijkheid.
Ik heb in het verleden regelmatig 2e klas gezeten met een 1e klas kaartje, meestal uit praktisch oogpunt (minder ver lopen op begin- en eindstation, samen reizen met collega), maar ik ben er toen echt nooit op gewezen dat ik "verkeerd" zat.
Het verbaast mij dan ook hoe Thom kan weten dat dat zelden gebeurt. Aan mijn neus kon je in ieder geval nooit zien of ik per ongeluk of bewust 2e klas zat.
Reputatie 7
Badge +4
Wel goed lezen he. Ik heb het over mensen die per vergissing, of eigenlijk per 'vergissing' in de verkeerde klasse gaan zitten. Er zijn weinig mensen die met een eersteklaskaartje in de tweede klas gaan zitten maar het per 'vergissing' in de eerste klas gaan zitten met een tweedeklaskaartje is een duidelijke ergernis die hier juist besproken wordt. Dit komt zo vaak voor en wordt zo weinig gecontroleerd dat daarbij vele tenen krom staan.

Ik reis ook wel eens met iemand in de tweede klas mee of ga er zitten als de eerste klas vol zit. Dat eerste kan een sociale maatregel zijn en ik heb gewoon ook voor de tweede klas betaald. Je laatste suggestie is dan ook merkwaardig en komt niet van mijn kant. Het lijkt me beter argumenten te hanteren.
Reputatie 7
Badge

Gelukkig niet Trein-D. :)

Ja inderdaad, gelukkig niet he Noorduitgang!? of had jij ook nog wat te zeggen?
Reputatie 7
Badge
Ik heb soms het gevoel dat sommige mensen graag willen dat de boete word opgehoogd naar 1000 euro ofzo. :?
Reputatie 7
Badge +4
Er is een rechtsprincipe dat straffen in verhouding moeten zijn met die van vergelijkbare vergrijpen. Een dergelijk boetebedrag voor zwartrijden is buiten iedere orde.

Het is nergens voor nodig. Het zijn boetebedragen die voor veel Nederlanders ook niet op te brengen zijn.
Wel goed lezen he. Ik heb het over mensen die per vergissing, of eigenlijk per 'vergissing' in de verkeerde klasse gaan zitten.
Ik heb uitstekend gelezen en ik vraag me dus af hoe jij weet dat het zelden voorkomt dat mensen met een 1e klas kaartje per vergissing in de 2e klas gaan zitten. Wanneer ik 2e klas ging zitten, werd ik er niet op gewezen door een conducteur en je kon aan mij ook echt niet zien of ik dat bewust of per vergissing deed. En dat was nog in de tijd dat je aan het kaartje kon zien of het voor de 1e of 2e klas was. Aan een chipkaart zie je helemaal niks. Dus ik vraag me af hoe jij dat wel herkent?

Reageer