beantwoord

Zwart reizen in de eerste klas

• 22 september 2017
  • 62 reacties
  • 1846 Bekeken

Waarom moeten reizigers in eerste klas geen toeslag betalen als ze een tweede klas kaartje hebben?
Het is oneerlijk tegenover diegenen die wel eerste klas betalen. Nu wordt er weinig gecontroleerd, en als er wel controle is, worden deze reizigers naar tweede klas gestuurd zonder toeslag of boete te hoeven betalen.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 22 september 2017, 11:10

Hallo E Rotterdam en welkom op het NS Serviceforum.

Je hebt gelijk: het is niet de bedoeling dat 2de klasse reizigers niet in de 1st klasse plaatsnemen als zij daar geen vervoerbewijs voor hebben. Dit is alleen maar toegestaan als de conducteur hier toestemming voor geeft (bij grote drukte etc.) maar dit is een uitzonderingssituatie. Er zal hier strenger op moeten worden gehandeld, of het een toeslag zal worden is onduidelijk, maar binnen NS zijn we bezig om hier meer ruchtbaarheid aan te geven. Prioriteit ligt bij de treincapaciteit, wat het achterliggende probleem is. Als reizigers in de 2de klasse kunnen zitten, zullen ze niet snel plaatsnemen in de 1ste klasse. Bedankt voor het delen van jouw mening, ik zal dit ook neerleggen bij de verbetermanagers.
Bekijk origineel

62 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Nou, niet in mijn bijzijn tot nu toe. Ik zie weinig controle, en dan is handhaving niet waarschijnlijk. Bedenk wel dat het geboeid afvoeren een deel van de jongens status bezorgt, het werkt soms anders in deze omgeving.

Maar ik mijd dit traject inmiddels. Via Den Haag kom ik ook in Leiden.
Het is een BOA, of dat nu in je gedachten is of niet. Recht staat los van je gelijk of ongelijk. Op basis van je al dan niet vermeende gelijk, kun je niet besluiten al dan niet mee te werken. Dat heb je volgens de Nederlandse wetgeving maar te doen. De achternaam van de conducteur is niet van Nazareth maar die van de meeste reizigers ook niet. Fouten en willekeur zijn nooit helemaal uit te sluiten, ook niet van de kant van de reiziger.
Met wat verbale begaafdheid moet ook wel iets te doen zijn in een dergelijk geval, nog een leuk woordenspel ook. ;-)

Je kunt gelijk hebben, maar dat geeft nooit het recht tot beledigen, agressie of het belachelijk maken van degenen die moeten toezien op de naleving van regels en wetgeving. Ze hebben meer bevoegdheden, maar werken ook onder ambtseed. Handhaving is niet goed mogelijk zonder bovengenoemde zaken.

Ik zeg niet dat ik agressief wordt of de reiziger, ik zeg dat de conducteur dan kan beoordelen dat ik niet genoeg meewerk volgens hem en dan krijgt de reiziger volkomen willekeurig een extra boete, terwijl hij helemaal niet agressief is.

En die reiziger kan dat nimmer bewijzen, want de conducteur zijn verhaal wordt geloofd.
@Thom,
Met de 'juiste' uitstraling kun je ver komen. Een vriendelijke Bommel versus ...
Badge +3
Nooit gedacht dat ik dat traject zou moeten mijden, wel -door personeel bevestigd- drama overstap van Utrecht naar bijv. Waddinxveen of Boskoop (zowel via Gouda als Alphen meer dan een kwartier).

Maar goed, dat was toen NS daar nog pendelde, in 2015 of zo.

Als je daar moet zijn dus oppassen voor die 'gastjes' in een onbemenste trein?
Reputatie 7
Badge +4
Volstrekt off-topic:

De beer is een soort tussenvorm tussen geest en materie.
Hij is een beetje onhandig,
omdat de overbrugging tussen die twee zo ontzettend moeilijk is.
Net zoals de mens probeert de beer het Hoge te bereiken,
maar dat wordt bemoeilijkt door zijn eigen plompheid.
Dat wist ik niet,
maar dat heb ik vanzelf ontdekt door de theorieën van Bommel.
(Marten Toonder, geciteerd in Hervormd Nederland, 28-03-1992)
Reputatie 4
Nou, niet in mijn bijzijn tot nu toe. Ik zie weinig controle, en dan is handhaving niet waarschijnlijk. Bedenk wel dat het geboeid afvoeren een deel van de jongens status bezorgt, het werkt soms anders in deze omgeving.

Maar ik mijd dit traject inmiddels. Via Den Haag kom ik ook in Leiden.
Wat ook meespeelt is dat men dezelfde dag alweer op straat staat omdat ze aangehouden worden voor lichte overtredingen. Overigens vervelend dat het traject tegenwoordig berucht is.
Reputatie 4
Het is een BOA, of dat nu in je gedachten is of niet. Recht staat los van je gelijk of ongelijk. Op basis van je al dan niet vermeende gelijk, kun je niet besluiten al dan niet mee te werken. Dat heb je volgens de Nederlandse wetgeving maar te doen. De achternaam van de conducteur is niet van Nazareth maar die van de meeste reizigers ook niet. Fouten en willekeur zijn nooit helemaal uit te sluiten, ook niet van de kant van de reiziger.
Met wat verbale begaafdheid moet ook wel iets te doen zijn in een dergelijk geval, nog een leuk woordenspel ook. ;-)

Je kunt gelijk hebben, maar dat geeft nooit het recht tot beledigen, agressie of het belachelijk maken van degenen die moeten toezien op de naleving van regels en wetgeving. Ze hebben meer bevoegdheden, maar werken ook onder ambtseed. Handhaving is niet goed mogelijk zonder bovengenoemde zaken.

Ik zeg niet dat ik agressief wordt of de reiziger, ik zeg dat de conducteur dan kan beoordelen dat ik niet genoeg meewerk volgens hem en dan krijgt de reiziger volkomen willekeurig een extra boete, terwijl hij helemaal niet agressief is.

En die reiziger kan dat nimmer bewijzen, want de conducteur zijn verhaal wordt geloofd.

Ik had het niet anders willen verwoorden. Binnen het Nederlands rechtssysteem is er ook bewust geen ruimte voor de inbreng van de handhaver op de sanctie om juist willekeur te voorkomen.
De NS kan er wel wat aan doen, want een BOA mag zonder tussenkomst van de rechter een stationsverbod opleggen. In 2016 is dit ruim 100 keer gedaan. Hoe dat in zijn werk gaat, geen idee. Daar laat de NS zich niet over uit.
... Als reizigers in de 2de klasse kunnen zitten, zullen ze niet snel plaatsnemen in de 1ste klasse...
Ik word wel vervelend van NS die altijd aangeeft dat als de capaciteit wordt verbeterd het probleem van mensen die voor de 2e klas hebben betaald en 1e klas gaan zitten dan snel zal verdwijnen.

Regelmatig zie ik gebeuren 'ja dat weet ik wel Ans dat het niet mag, maar hier is in ieder geval plek. Kom, we gaan gewoon hier.'
En een lieve conducteur komt, als hij al komt, langs. Mevrouw en mevrouw, u mag hier niet zitten met dit vervoerbewijs. U kunt naar de 2e klasse gaan. "Oh meneer, dit wist ik helemaal niet. Bedankt hoor, we verplaatsen meteen." En als het even kan ook nog blijven zitten want hij komt toch niet weer opnieuw langs.

De trein is dan halfvol, Ans en haar vriendin hebben dan geen zin om wat verder te lopen, ze ploffen in de 1e klas neer.

Een probleem is het niet consequent handhaven en behoorlijk vaak controleren en niet van 'als we de capaciteit maar verbeteren' dus wat mij betreft.
Reputatie 7
Badge
De NS kan er wel wat aan doen, want een BOA mag zonder tussenkomst van de rechter een stationsverbod opleggen. In 2016 is dit ruim 100 keer gedaan. Hoe dat in zijn werk gaat, geen idee. Daar laat de NS zich niet over uit.
Een HC kan dit beslist níet. Stationsverboden worden opgelegd bij herhaaldelijk overlast en door V&S, nooit door een HC.
Een HC kan dit beslist níet. Stationsverboden worden opgelegd bij herhaaldelijk overlast en door V&S, nooit door een HC.

Ik doelde op de overlast op het traject Gouda - Alphen. En je hebt helemaal gelijk dat een HC dat op dit traject niet kan, want die HC is er niet.
Reputatie 7
In theorie zou het wel kunnen hoor, de bevoegdheid heeft een HC ook gewoon. Er wordt echter voor gekozen het door V&S te laten doen 🙂 Heb er laatst een paar uitgeschreven.

Reageer