zwart rijder meer recht dan reizigers?

Beste NS

Vandaag loopt er iemand zonder te betalen achter mij aan poortjes door met opmerking mooi iemand doet het poortje voor mij open. Na korte conversatie meld ik het bij instappen aan conducteur. Hij reageert met dat gebeurt regelmatig op dit tijdstip en beste is uw mond te houden en zo in te checken dat niemand mee kan. Tot daar aan toe geen probleem, ik heb het gemeld en wat conducteur is zijn pakkie an. 

Maar wat scherts mijn verbazing... Meneer zei vervolgens: mocht u daar regelmatig last van hebben kunt u beter op ander tijdstip reizen!!!???? Wat denkt men dat ik na mijn werk nog even paar uur rond ga lopen om dit te kunnen voorkomen? Dit antwoord vind ik eigenlijk ronduit onbeschoft. Het is niet mijn taak om te voorkomen dat mensen zwartrijden maar ik ben zo vriendelijk om te melden. Maar om mij te zeggen dat ik dan maar niet op dat tijdstip moet reizen (daar komt het feitelijk op neer) is tonduit belachelijk

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Beste NS

Vandaag loopt er iemand zonder te betalen achter mij aan poortjes door met opmerking mooi iemand doet het poortje voor mij open. Na korte conversatie meld ik het bij instappen aan conducteur. Hij reageert met dat gebeurt regelmatig op dit tijdstip en beste is uw mond te houden en zo in te checken dat niemand mee kan. Tot daar aan toe geen probleem, ik heb het gemeld en wat conducteur is zijn pakkie an. 

Maar wat scherts mijn verbazing... Meneer zei vervolgens: mocht u daar regelmatig last van hebben kunt u beter op ander tijdstip reizen!!!???? Wat denkt men dat ik na mijn werk nog even paar uur rond ga lopen om dit te kunnen voorkomen? Dit antwoord vind ik eigenlijk ronduit onbeschoft. Het is niet mijn taak om te voorkomen dat mensen zwartrijden maar ik ben zo vriendelijk om te melden. Maar om mij te zeggen dat ik dan maar niet op dat tijdstip moet reizen (daar komt het feitelijk op neer) is tonduit belachelijk

Het tekent helaas de houding van een deel van het spoorwegpersoneel. 

Reputatie 4

Bij NS denken ze veel te makkelijk dat mensen die naar hun werken gaan zomaar op een ander tijdstip, of met ander vervoer kunnen reizen. 
Vooral in deze tijd hebben zwartrijders vrij spel, en de betalende reiziger zonder auto wordt gestraft.

Pieter-jan

Waar slaat dit op? Of er nu beperking is of niet dit behoort niet gezegd te worden.

En als je goed leest kom ik van mijn werk en als ik auto had had ik ook niet geschreven dat ik rond zou lopen. Ik werk in essentiële branche en het is niet mogelijk voor mij om vanaf huis te werken. En om nu 2x per week 42 km vice versa te gaan lopen of fietsen met hooikoorts is ook geen pretje Het zou fijner zijn als je eerst beter zou lezen. En wat Autisme ermee te maken heeft weet ik niet. 

Reputatie 4

NS adviseert veel te makkelijk dat mensen die naar hun werk moeten zomaar eerder of later kunnen reizen of op een andere manier. Dat vindt ik ook niet goed maar het gebeurd wel.

Jij behoord dus tot de reizigers met een essentieel beroep, en je hebt dus ook geen auto. Dus dan moet jij veilig met de trein kunnen reizen. Maar ja, door gebrek aan controle hebben zwartrijders vrij spel, dat heb je zelf dus ervaren. Ik vindt dat het ov nu vooral beschikbaar moet zijn voor mensen die geen auto of ander vervoer hebben maar wel moeten werken. dus ook voor jou. Ik heb nergens gezegd dat jij niet met de trein mag reizen. Daarom vindt ik het beter dat mensen die een auto hebben niet vrijwillig met het ov gaan reizen maar wel met de auto en zo de zitplaatsen vrijlaten voor mensen die geen auto hebben en wel met het ov moeten reizen.
En de tekst onder het streepje onder mijn berichten staat standaard onder al mijn berichten.
En is bedoeld voor mensen met een auto die toch vrijwillig met het ov reizen.

Pieter-Jan. 

Toen ik keek gaf hij alleen het onderste deel weer waardoor de verwarring. Erg vreemd maar daardoor was ik zo verbaasd. Er word nu nergens op gecontroleerd. Ik zag namelijk diverse mensen zitten zonder mondkapje. Maar sommige medewerkers lijken liever lui dan moe. Daarbij is de temperatuur in de trein bij warmte erg onaangenaam. Toevallig vrijdag proefdraaien met mondkapje en blij dat ik 2x max 10 minuten hoefde te reizen. Kreeg gewoon ademnood. Er was er 1 die een uur moest reizen in diezelfde trein, dat is gewoonweg niet te doen. Het is gewoon triest hoe NS hier mee omgaat. nieuwste treinen kunnen geen ramen open en de airco staat nauwelijks aan en er is gebleken dat juist klimaatcontrol (=ook airco) juist zo belangrijk is tegen bestrijden van ziektekiemen jn welke vorm dan ook. Het haalt namelijk fijnstof deeltjes uit de lucht

Reputatie 4

Vreemd dat je mijn bericht niet kon zien, maar wel het standaard bericht onder al mijn berichten. Het probleem met zwartrijders dat was er al voor de coronacrisis, maar dat wordt nu steeds erger. Daar hebben betalende reizigers last van, ik zie dat ook al een langere tijd gebeuren. Ik heb zelf 14 jaar gewerkt in de gezondheidszorg en ik weet hoe benauwd het is als je met niet weer een mondkapje op moet. Maar ja dat is nu wel verplicht in het ov, dat is vervelend maar dat is nu niet anders. Ik dacht dat daar wel op gehandhaafd werd.
Vorig jaar was het ook een hete zomer, en het was ook erg heet in de trein.

Hallo Believer en welkom bij de NS Community,

Het spijt me dat je dit moest meemaken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er misbruikt wordt gemaakt van de situatie. Ook is het niet de bedoeling dat mijn collega's dit tolereren. We proberen hier op te handhaven. Het is voor de meeste collega's moeilijk om hun weg hierin te vinden. Ik weet dat @Loes al haar ronde maakt met een mondkapje op en haar werkzaamheden als vanouds probeert op te pakken. Net als dat de reizigers aan de mondkapjes en overige regels moeten wennen moeten mijn collega's dat ook. Ik hoop dat je snel verbetering ziet. Om nog de vraag van dit topic te beantwoorden: nee een zwart rijder heeft uiteraard niet meer recht dan een betalende reiziger.

Ik doe het zonder 'morren' hoor. Alle beetjes helpen.  Maar heb zelf (inspannings) astma en dan is het met dat warme weer al benauwend zonder mondkapje. Maar als ik dan denk aan mensen die verder weg werken en langer in benauwde trein met mondkapje moeten zitten, dan denk ik dat er trammelant op komst is. Het moet natuurlijk wel haalbaar zijn. Met mondkapje in sauna is ook onmogelijk en met warme weer lijkt het in de trein vaak op een sauna. Erg triest 

@Erryt NS 

Kleine wijziging, ik maak zelf gebruik van het gelaatsscherm, dat de OV-medewerker mag dragen ipv het mondkapje. Dat is toegestaan door de overheid en is niet voor reizigers toegestaan helaas.

@Erryt NS het gaat mij er voornamelijk om dat er gezegd wordt dat als ik er veel last van heb ik maar op andere tijdstip moet reizen! Hoe zou jouw directe leidinggevende reageren als je aangeeft dat je op bepaalde tijdstip niet kan beginnen ivm overlast op perron of trein? Ik word als reiziger gewoon in de steek gelaten met die opmerking. En de weg nog vinden met mondkapjes kan im mij wel war bij indenken. Maar nietbt zwartrijder waar her in beginsel over gaat. En hoop ook dat kwaliteit tijdens warme dagen verbeterd zelf ben ik bijna onderuit gegaan afgelopen vrijdag. Het is dat mondkapje nog niet verplicht was, maar maakt mij angstig om met flink warme dagen met ov ov gaan

Dat snap ik volkomen. Je bent uiteraard vrij om daar een klacht over in te dienen. We willen onze reizigers niet de trein uit jagen hierdoor.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem met zwartrijders dat was er al voor de coronacrisis, maar dat wordt nu steeds erger. Daar hebben betalende reizigers last van, ik zie dat ook al een langere tijd gebeuren. 

Ik denk dat je daar een punt hebt. We gaan zien dat mensen die alternatieven hebben niet met de trein reizen. De zwartrijders hebben die alternatieven waarschijnlijk niet en stappen gewoon de trein in.

Reputatie 2

Ik heb hetzelfde meegemaakt in Utrecht, buiten het feit dat de zwartrijders profiteren van reizigers die wel op correcte wijze inchecken houden ze zich ook nog een keer niet aan de 1,5 mtr regel, toen ik op Utrecht centraal daar een conducteur over aansprak was zijn reactie die pakken we wel met een controle in de trein. Welke controle? Er wordt niet of nauwelijks gecontroleerd. En op mijn vraag of er dan niets gedaan kon worden aan het feit dat de 1,5 mtr niet werd aangehouden, kreeg ik een boze reactie waar ik me mee bemoeide dat waren niet mijn zaken..... Nee dat was zijn zaak maar daar wilde hij niets aan doen schijnbaar.

Reputatie 6
Badge

Zelf vandaag een positieve ervaring meegemaakt: Sinds 10 weken überhaupt een controle gezien. Nabij Roermond: V&S was daar driftig in de weer en deelde ook een boete uit aan een zwartrijder. Half uur later liep een conductrice door de trein om te kijken of iedereen zich aan de mondkapjes-regel hield.

De mevrouw die net een boete had gekregen, werd ook aangesproken door de conductrice op het niet correct dragen van een mondkapje.

Hoop dat er meer gecontroleerd gaat worden; ook als corona weer over is mag/moet het echt intensiever.

Badge

Ik heb hetzelfde meegemaakt in Utrecht, buiten het feit dat de zwartrijders profiteren van reizigers die wel op correcte wijze inchecken houden ze zich ook nog een keer niet aan de 1,5 mtr regel, toen ik op Utrecht centraal daar een conducteur over aansprak was zijn reactie die pakken we wel met een controle in de trein. Welke controle? Er wordt niet of nauwelijks gecontroleerd. En op mijn vraag of er dan niets gedaan kon worden aan het feit dat de 1,5 mtr niet werd aangehouden, kreeg ik een boze reactie waar ik me mee bemoeide dat waren niet mijn zaken..... Nee dat was zijn zaak maar daar wilde hij niets aan doen schijnbaar.

De 1,5 mtr is geen zaak van de Hc maar van de reizigers zelf. Verder komt het controleren weer ene beetje op gang echter zijn veel collega's nog voorzichtig omdat ze niet besmet willen worden, net zoals iedereen.

En de Hc die onderweg is naar zijn trein of in een korte pauze naar het toilet loopt in het vebrlijf heeft ook geen tijd om een tailgater te bekeuren. Tuurlijk wil je dat graag anders zien maar wij hebben vaak maar kort tijd tussen de verschillende treinen en het toilet bezoeken is dan vaak erg gewenst.

Reageer