beantwoord

Zwartgereden

Dit zal waarschijnlijk niet vaak voorkomen, maar ik realiseer me later dat mijn actie onverantwoordelijk was. Wat kan ik doen om de schuld die ik heb bij de NS voor zwartrijden kwijt te schelden?
icon

Beste antwoord door Thom 8 mei 2017, 21:25

Uw boete was volkomen terecht en rechtvaardig. U krijgt een acceptgiro thuis. Als u die heeft, staat daar een boetekenmerk op in de vorm van een letter met zes cijfers. Als u die bij de hand houdt, kunt u Klantenservice bellen. In het geval dat het een eerste boete is, wordt er gekeken wat de conducteur over uw gedrag heeft geschreven. Was dit grof, of gaf u aan hem minderwaardig te vinden of was u agressief, dan wel u riep hem ter verantwoording in plaats van andersom, dan krijgt mogelijk uw geld niet terug. Heeft de conducteur vriendelijk over u geschreven, dan is er een kans op coulance wat de boete betreft. De reiskosten moet u uiteraard wel betalen. Zwartrijden is natuurlijk gewoon diefstal, want u betaalt niet voor uw reis. U verwacht van uw werkgever tenslotte ook dat hij u betaalt als u werkt. Zie het als een waarschuwing. U heeft nooit recht op kwijtschelding, het is hooguit een gunst als coulance en als het gebeurt, kan dat niet nog een keer. Het is once in a lifetime. Koop gewoon een kaartje, ook om het te voorkomen.
Bekijk origineel

14 reacties

Je hebt bewust zwart gereden en nu een boete en wil die ook nog kwijtgescholden krijgen?

Of wil je achteraf ondanks dat je geen boete gehad hebt toch nog je rit prijs betalen? Dan kan je gewoon op het station een kaartje kopen uit de automaat en die daarna verscheuren 🙂
Als er blijkt dat je hebt zwart gereden moet je € 50,00 boete betalen plus de ritprijs. Je krijgt dan binnen een paar weken een acceptgiro op je deurmat. Maar anders lijkt mij dat u slapende honden heeft wakker gemaakt.
Reputatie 7
Badge +4
Uw boete was volkomen terecht en rechtvaardig. U krijgt een acceptgiro thuis. Als u die heeft, staat daar een boetekenmerk op in de vorm van een letter met zes cijfers. Als u die bij de hand houdt, kunt u Klantenservice bellen. In het geval dat het een eerste boete is, wordt er gekeken wat de conducteur over uw gedrag heeft geschreven. Was dit grof, of gaf u aan hem minderwaardig te vinden of was u agressief, dan wel u riep hem ter verantwoording in plaats van andersom, dan krijgt mogelijk uw geld niet terug. Heeft de conducteur vriendelijk over u geschreven, dan is er een kans op coulance wat de boete betreft. De reiskosten moet u uiteraard wel betalen. Zwartrijden is natuurlijk gewoon diefstal, want u betaalt niet voor uw reis. U verwacht van uw werkgever tenslotte ook dat hij u betaalt als u werkt. Zie het als een waarschuwing. U heeft nooit recht op kwijtschelding, het is hooguit een gunst als coulance en als het gebeurt, kan dat niet nog een keer. Het is once in a lifetime. Koop gewoon een kaartje, ook om het te voorkomen.
Bedankt voor uw reacties. Ik bedoel voor de duidelijkheid dat ik het terug wil betalen. Ik heb geen boete gehad.
Dan kom je er goed vanaf. Afkopen achteraf is niet nodig, maar bewust zwartrijder is gewoon niet netjes. Laat dit een waarschuwing zijn en ik raad je aan om dit niet meer te doen. Mensen maken fouten, en mensen maken in de hectiek weleens verkeerde keuzes. Gewoon niet meer doen.
Reputatie 6
Badge
Je hebt geluk gehad en hoeft helemaal niets te betalen. Dat je hier op het forum toegeeft is al heel wat, waarvoor respect.
Reputatie 7
Badge
Dit zal waarschijnlijk niet vaak voorkomen, maar ik realiseer me later dat mijn actie onverantwoordelijk was. Wat kan ik doen om de schuld die ik heb bij de NS voor zwartrijden kwijt te schelden?

Jammer dat de conducteur je gesnapt heeft. Ik zal verder niet oordelen over je actie hoor. Ik heb vroeger ook best vaak zwart gereden en een enkele keer werd ik idd ook gecontroleerd...heb toen eerlijk mijn boete in ontvangst genomen en gewoon betaalt zonder te klagen verder.

Trouwens....ik had volgens mij gisteren nog zwart gereden in de 1e klasse. Mag eigenlijk niet want ik heb vervoersbewijs voor 2e klasse, maar uuhm...ik heb het er toch maar op gewaagd.
Heb verder een heerlijke reis gehad in de 1e klas dus heb zeker geen spijt gehad van mijn actie. Het was een genot om te ervaren dat ik op een heerlijk zachte stoel kon zitten helemaal in mijn eentje en ook nog eens veel beenruimte had. 😉
Reputatie 7
Badge
Bedankt voor uw reacties. Ik bedoel voor de duidelijkheid dat ik het terug wil betalen. Ik heb geen boete gehad.

oowh? Ik dacht in je OP gelezen te hebben dat je juist wel een boete had gekregen.
Reputatie 4
Doneer de ritprijs anders aan een goed doel naar keuze zoals bijv
Rode Kruis,Stichting Heppie, WNF, Spoorwegmuseum enz.
Welkom op het forum, Mo3456!

Ik waardeer je eerlijkheid 🙂 Maar je hoeft het niet achteraf alsnog te betalen. Mocht je vol schuldgevoel zitten, dan kun je het advies van marv87 of volvo8700 opvolgen.

Als je de volgende keer wel gewoon een kaartje koopt of incheckt, dan is deze ene keer je helemaal vergeven 😉

Jammer dat de conducteur je gesnapt heeft. Ik zal verder niet oordelen over je actie hoor. Ik heb vroeger ook best vaak zwart gereden en een enkele keer werd ik idd ook gecontroleerd...heb toen eerlijk mijn boete in ontvangst genomen en gewoon betaalt zonder te klagen verder.

Trouwens....ik had volgens mij gisteren nog zwart gereden in de 1e klasse. Mag eigenlijk niet want ik heb vervoersbewijs voor 2e klasse, maar uuhm...ik heb het er toch maar op gewaagd.
Heb verder een heerlijke reis gehad in de 1e klas dus heb zeker geen spijt gehad van mijn actie. Het was een genot om te ervaren dat ik op een heerlijk zachte stoel kon zitten helemaal in mijn eentje en ook nog eens veel beenruimte had. ;)

En wat wil je hiermee zeggen?
Reputatie 7
Badge

En wat wil je hiermee zeggen?

Daarmee wil ik zeggen dat ik mij daar nu achteraf heel erg voor schaam en dat ik het nooit meer zal doen.

Ik heb nu gelukkig een traject vrij abonnement en daar ben ik heel blij mee.
Doneer de ritprijs anders aan een goed doel naar keuze zoals bijv
Rode Kruis,Stichting Heppie, WNF, Spoorwegmuseum enz.

Hoe doe ik dit?
Reputatie 4
De website van het goede doel naar keuze bezoeken en dan zoeken naar doe een gift of donatie. Hieronder heb ik een paar voorbeelden gezet hoe het eruit ziet, maar voel je vrij om een goed doel naar keuze te kiezen.

https://steun.hetvergetenkind.nl/donatieheppie
https://www.wnf.nl/doe-mee/geef-een-gift/eenmalige-gift.htm
https://www.rodekruis.be/wat-kan-jij-doen/steun-financieel/doe-een-gift/

Reageer