beantwoord

zwartrijders

Waarom wordt er zo slecht gecontroleerd op het traject  Maarheeze - Eindhoven, op Maarheeze stappen altijd asielzoekers in die 100 % zeker niet hebben ingecheckt.  Dat moeten de conducteurs inmiddels ook wel weten, maar er wordt zelden gecontroleerd. Ik baal hiervan, mede nu extra door de Corona, waarbij elk persoon die nu in de trein stapt een potentieel besmet persoon kan zijn.. en dan zit ik niet op ongewenste zwartrijders te wachten..

icon

Beste antwoord door Jeroen 14 mei 2020, 18:42

Waarom wordt er zo slecht gecontroleerd op het traject  Maarheeze - Eindhoven, op Maarheeze stappen altijd asielzoekers in die 100 % zeker niet hebben ingecheckt.  Dat moeten de conducteurs inmiddels ook wel weten, maar er wordt zelden gecontroleerd. Ik baal hiervan, mede nu extra door de Corona, waarbij elk persoon die nu in de trein stapt een potentieel besmet persoon kan zijn.. en dan zit ik niet op ongewenste zwartrijders te wachten..

Juist vanwege de corona is ter bescherming van de medewerkers (voorkoming besmetting) van de NS het contact met mogelijk besmette reizigers geminimaliseerd.  Dat is de reden dat u op dit moment niet gecontroleerd wordt en de Hc ook alleen ziet bij de halteringen op het station.

Het is helaas even niet anders maar ook de medewerkers van het OV zijn zuinig op hun gezondheid.

Bekijk origineel

16 reacties

Badge

Juist vanwege de corona is ter bescherming van de medewerkers (voorkoming besmetting) van de NS het contact met mogelijk besmette reizigers geminimaliseerd.  Dat is de reden dat u op dit moment niet gecontroleerd wordt en de Hc ook alleen ziet bij de halteringen op het station.

Het is helaas even niet anders maar ook de medewerkers van het OV zijn zuinig op hun gezondheid.

Hallo deek2504 en welkom bij de NS Community,

Bedankt voor het antwoord, Jeroen. Ik wil daar wel aan toevoegen dat als je zeker weet dat er een zwartrijder in de trein zit je ons altijd via Facebook of Twitter kan benaderen om dit te melden. We zullen dan schakelen zodat we dit wel tegen kunnen gaan.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen 

Dit is helemaal niet voor "even".

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor het antwoord, Jeroen. Ik wil daar wel aan toevoegen dat als je zeker weet dat er een zwartrijder in de trein zit je ons altijd via Facebook of Twitter kan benaderen om dit te melden. We zullen dan schakelen zodat we dit wel tegen kunnen gaan.

Ondernemen jullie dan wel actie? Voor Corona een aantal keren via Twitter aangegeven overlast te hebben van zwartrijders in de 1e klas. Daar werd niets mee gedaan.

Wij blijven dat gewoon doorgeven. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er reizigers zijn die nu gaan zwartrijden omdat ze weten dat er weinig wordt gecontroleerd. Het is dan aan veiligheid en service om de overweging te maken of ze ingrijpen en de mogelijkheid daar toe hebben.

Badge +3

Ik zou niet te hard roepen dat asielzoekers die in Maarheeze instappen geen geldig ticket hebben, tenzij het grote groepen zijn die vervolgens ook nog 1e klas gaan zitten.

Maar ik breng er ook regelmatig vanaf het AZC Cranendonck (Budel) naar het station. Kunnen ze in principe ook in een half uurtje lopen want veel meer dan 3 km is het niet, en de dichtstbijzijnde winkels zijn verder. Maar goed, als het COA dat zo wil...

Die hebben gewoon een e-ticket of dagkaart of andere reisverklaring bij zich, meestal voor familiebezoek of bezoek aan een advocaat of de IND in Den Bosch (vlakbij het station). Minderjarigen worden in de regel niet met de trein op pad gestuurd maar krijgen deur-tot-deur taxivervoer.

Ook zullen ze vaak wel drie keer nadenken voordat ze zwart gaan reizen, want overtredingen zijn funest voor de voortgang/uitkomst van hun procedure. De meesten gedragen zich daarom voorbeeldig (uitgezonderd de kanslozen, maar die zitten niet gauw in Budel maar in de bekende aso-azc’s).

Dat er met dagkaartjes soms niet ingecheckt wordt zal best wel, want daar staat geen datum op (zijn tot een jaar geldig) en is natuurlijk een leuk handeltje...

Ik weet 100% zeker dat zij zwartrijden, en in Budel zitten wel degelijk veel kanslozen uit voornamelijk noord Afrika en dat zijn nu net diegene die ik eigenlijk altijd betrap op zwartrijden, dit is niet incidenteel, maar gewoon altijd als ik daar op de trein stap, 2, 3 x per week. Moet gezegd worden dat het nu wel heel erg druk is, met zwartrijders aldaar..ze zullen in de gaten hebben dat er niet of nauwelijks wordt gecontroleerd.

ik werk zelf op het AZC, dus ik weet het zeker, wat betreft die kansloze..

Reputatie 5

En dat heb je gezien omdat ze te EHV allemaal over die poortjes heen springen? Het beleid van NS voor plaatsen behoorlijk dure poorten is om tenminste 80/90% van de reizigers (uiteraard in normale tijden) tenminste 1x op hun reis via poortjes te leiden.

Dank taxisjofeur Robert voor je uitleg. Heel af en toe zijn die dagkaarten/hele dag nog wel we via tersluikse kanalen over te nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Altijd interessant dat er mensen zijn die feiten als zwartrijden kunnen constateren zonder zelf gecontroleerd te hebben. Meneer of mevrouw @deek2504 beweert zelfs mensen betrapt te hebben op zwartrijden. Dat is nogal wat.

Zoals @Robert B aangeeft reizen veel mensen met e-tickets. Daarmee hoef je helemaal niet in te checken in Maarheeze. 

Reputatie 2

Ondernemen jullie dan wel actie? Voor Corona een aantal keren via Twitter aangegeven overlast te hebben van zwartrijders in de 1e klas. Daar werd niets mee gedaan.

@MoDe Hoe heb je dat kunnen constateren? Misschien hadden ze wel een kaartje voor de 1e klas...

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Hoe heb je dat kunnen constateren? Misschien hadden ze wel een kaartje voor de 1e klas...

Als een groep door de 1e klas loopt en een wil daar gaan zitten want er is plaats en anderen zeggen dat ze daar niet mogen zitten omdat het 1e klas is en ze kaartjes voor de 2e hebben en diezelfde groep komt terug en gaat daar zitten, lijkt mij dat duidelijk dat ze geen kaartje voor de 1e klas hebben. Waren ze maar gaan zitten, helaas ze besloten te gaan voetballen in de coupé met een flesjes. Die 2 met 1e klaskaartje op de terugweg van een crematie hadden ze geen boodschap aan. NS_online ook niet.

Reputatie 2

@MoDe,

Omdat iMark nogal fel reageerde op de reactie van deek2504 vroeg ik mij af wat er nu eigenlijk anders was qua interpretatie en beoordeling ten opzichte van die van jou. Beetje op basis van:

https://www.rtvoost.nl/nieuws/310778/Keolis-na-mishandeling-Borne-Los-problemen-met-zwartrijdende-asielzoekers-op

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/14/nationale-ombudsman-ziet-etnisch-profileren-in-alle-lagen-van-de-overheid-a3999711

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/14/verwijt-van-etnisch-profileren-niet-nieuw-a3999814

Nieuwe leden op de community worden namelijk met regelmaat vrij ongepast neergezet als 'fout'. Persoonlijk vind ik dat niet wenselijk. 

Reputatie 7
Badge +3

De problemen rond het profileren, of dat nou etnisch of anderszins gebeurt, is dat niemand iets zinnigs kan zeggen zonder dat er met enige regelmaat 100% controles worden uitgevoerd. 

Ik heb ooit een groep marechaussees gesproken over de controles op Schiphol en in de internationale treinen. Zij hebben het idee dat ze op basis van ervaring heel goed kunnen inschatten wie er onwettig de grens wil passeren. Dat is een groot misverstand. Wanneer je geen controlegroep hebt die je regelmatig 100% controleert valt er geen zinnig woord te zeggen. Iedereen die etnisch profileert overschat de eigen kennis en kunde. 

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het waar is dat er incidenten plaatsvinden in het OV. Maar in principe maakt het niet uit of de incidenten veroorzaakt worden door mensen die in een AZC wonen of door voetbalhooligans. Incidenten moeten onderzocht worden en tegen asociaal gedrag moet worden opgetreden. 

Bij aankomst in Brazilië heb ik ooit een veel beter systeem gezien voor controles. Je moet bij een poortje op een knop drukken. Vervolgens wordt willekeurig bepaald of je bagage gecontroleerd wordt of niet. Gaat een rode lamp branden dan wordt er volledig gecontroleerd. Gaat de groene lamp branden dan mag je doorlopen. Het grote voordeel hiervan is dat witte zakenlieden in nette pakken dezelfde kans lopen om gecontroleerd te worden als mensen met een donkere huidskleur in sjofele kledij.

Het etnisch profileren gebeurt nota bene zelfs in Afrikaanse landen. Daar worden witte mensen vaak zonder veel plichtplegingen doorgelaten terwijl zwarte mensen helemaal gecontroleerd worden.

Ik vind het het al jaren heel vreemd dat NS zo slecht controleert in de 1e klas. Juist na het invoeren van de poortjes zou het een koud kunstje moeten zijn om de 1e klas bijna 100% te controleren. In de 2e klas zul je weinig zwartrijders tegenkomen wanneer je als reiziger onderweg een poortje moet passeren.

Reputatie 3

op Maarheeze stappen altijd asielzoekers in die 100 % zeker niet hebben ingecheckt. 

Ik stoor mij grondig aan de classificatie van deze groep zwartrijders door de topicstarter.
Wie zegt dat het asielzoekers zijn? Heb je daar bewijs van?

Hou het anders gewoon op ‘lieden die zwartrijden’ of voor mijn part ‘idioten’, maar met deze uitspraak zet je goedwillende asielzoekers in een kwaad daglicht.

Altijd interessant dat er mensen zijn die feiten als zwartrijden kunnen constateren zonder zelf gecontroleerd te hebben. Meneer of mevrouw @deek2504 beweert zelfs mensen betrapt te hebben op zwartrijden. Dat is nogal wat.

Zoals @Robert B aangeeft reizen veel mensen met e-tickets. Daarmee hoef je helemaal niet in te checken in Maarheeze. 

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Je zou bijna denken dat @deek2504 helderziende is.

Reputatie 2

op Maarheeze stappen altijd asielzoekers in die 100 % zeker niet hebben ingecheckt. 

Ik stoor mij grondig aan de classificatie van deze groep zwartrijders door de topicstarter.
Wie zegt dat het asielzoekers zijn? Heb je daar bewijs van?

Hou het anders gewoon op ‘lieden die zwartrijden’ of voor mijn part ‘idioten’, maar met deze uitspraak zet je goedwillende asielzoekers in een kwaad daglicht.

Zoals @Robert B aangeeft reizen veel mensen met e-tickets. Daarmee hoef je helemaal niet in te checken in Maarheeze. 

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Je zou bijna denken dat @deek2504 helderziende is.

En wederom gaat het weer mis. Zover ik begrijp is dit het aangewezen kanaal om bij vragen anderen te raadplegen. En aan wie ligt het toch? 

Helaas pijn in de nek, dus ik ga pitten. Toco-Tholin zalf en wat lichte oefeningen. En nee... ... https://youtu.be/pmoT9SjQjsc 🙈 ik ga gewoon slapen. :) 

Ik weet 100 % zeker dat het asielzoekers zijn, waarom weet ik dat? Omdat ik zelf op het betreffende AZC werk, dus kan ik voor 100 % zekerheid zeggen dat het asielzoekers zijn, uit voornamelijk Noord Afrika, daar hoef je geen helderziende voor te zijn. 
gisteren nog een conductrice erop aangesproken en die erkende dit probleem op dit traject, maar ze mogen niet handhaven cq controleren. Dit is dus bekend onder onze azielzoekers en deze gasten stappen lachend zonder in te checken de trein in, pure minachting als je het mij vraagt. Ons wordt gevraagd om alleen te reizen als het nodig is en deze gasten gaan zonder te  betalen op ‘reis’. Kunnen hier sommige wel heel erg naïef gaan doen en de gutmensch uit hangen maar wat ik hier aanstip is gewoon een feit. Maar sluit allemaal maar jullie ogen.. dan is gebeurd het misschien niet..

Reageer