zwartrijders en conducteurs die de zieligdoeners matsen

• Anonymous
  • 0 reacties
Hallo ik ben Peter,

Ik vind het belachelijk dat de zogenaamde `zwartrijders` altijd hun zin krijgen Ik hoop dat jullie er wat aan doen.

Alvast bedankt!

35 reacties

Welkom op het NS serviceforum peter van hal.

Waar doel je precies op?
Reputatie 6
Badge
Aan de titel en zijn reactie te lezen heeft Peter last van conducteurs die mensen die bewust zwartrijden matsen wanneer zij door middel van een zielige smoes proberen onder een boete uit te komen.

Populair voorbeeld ter verduidelijking: ik klim over de poortjes heen, maar als de conducteur mijn kaartje controleert zeg ik dat ik instapte op een station zonder poortjes/open poortjes en ben vergeten de kaart er tegenaan te houden.
Reputatie 4
Ik vertrouw op t personeel dat ze zelf een goede afweging kunnen maken over al dan niet bekeuren.
Als er Veiligheid en service aan boord is wordt er vaak wel veel strenger gecontroleerd.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben het wel met Peter van Hal eens dat NS te goed gelovig en te coulant is.
Coulance vind ik prima, maar doe dan minimaal even een check via handcomputer hoe vaak iemand al betrapt is. De huidige situatie is inderdaad erg gevoelig voor willekeur. Ik ben voor het eerst uitdelen van een waarschuwing en dan pas beboeten voor simpele vergrijpen (zeker als je die per ongeluk kunt begaan, zoals het niet inchecken), maar dat werkt alleen indien er een persoonlijke band is tussen conducteur en reiziger, als je elke dag een ander treft die niet weer dat jij al 3 waarschuwingen hebt gehad heeft het simpelweg geen effect. De tijd dat de wijkagent iedereen kende en precies wist wie er braaf was en wie niet is al lang voorbij.
Reputatie 7
Badge +3
Die coulance regeling is er in ontaard dat iedereen één keer per jaar gratis mag reizen. En dat lijkt me niet de bedoeling.
Reputatie 7
Badge +4
De conducteur controleert. Geen geldig kaatje, dan een boete. Het is nu zo dat veelal met een eerste boete vaak vriendelijk wordt omgegaan. Je kunt het als een waarschuwing beschouwen.Dat moet een soort uitzondering zijn. Het is nu al iets van je krijgt je eerste boete toch wel terug. De formele regel en die behoort toegepast te worden. Angst voor agressie is begrijpelijk met het normloze deel van Nederland maar daar aan toegeven en maar niet bekeuren gaat veel te ver.

De oplossing ligt wat mij betreft meer in een hoge pakkans dan een hoge boete. De calculerende reiziger, zeker het type dat een bak, al dan niet verbale agressie klaar heeft liggen, moeten een andere berekening gaan maken. Consequente controle en sanctionering voorkomt wel degelijk ongewenst gedrag. Een waarschuwing wordt door de calculerende reiziger beschouwd als geen boete.
Niet controleren en niet beboeten is nu eenmaal een structuur, die ongewenst gedrag stimuleert. De boetes moeten wel veel efficiënter gegeven kunnen worden maar NS lijkt daar aan te werken. Mogelijk wachten de spoorwegen tot dat systeem klaar is.
Reputatie 7
Ikzou graag een registratiesysteem hebben op de ov waat een eerdere waarschuwing zichtbaar op is. Verder maken we een afweging, ikzelf ben heel makkelijk, een uvb en de rest regel je maar met de klantenservice..
Zelfde Slidestops, ik zou ook graag een systeem voor waarschuwingen hebben. Maakt het een stuk simpeler mijn inziens.
Reputatie 7
Badge +4
De beste waarschuwing is een boete. Zwartrijden is veelal gecalculeerd eigenbelang. Als mensen die zich vergissen in hun voordeel, dan is dat een goede indicatie dat het niet deugt.
Reputatie 4
Wat ik wel slecht vind is dat een reguliere klant veel zwaarder gestraft wordt dan een zakelijke klant. Dat zorgt voor rechtsongelijkheid.
Zoals bij het in de 1e klas gaan zitten met een 2e klas vervoerbewijs, de naheffing is maar maximaal €20 terwijl een reguliere klant dan €50 + de prijs van een verhoging moet betalen. http://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarieven.html
Reputatie 7
Badge +4
Zelfde Slidestops, ik zou ook graag een systeem voor waarschuwingen hebben. Maakt het een stuk simpeler mijn inziens.

Het werkt sterk preventief. De techniek is er wel, de wetgeving kan nog wel een punt zijn.
Reputatie 4
Is niet mogelijk binnen de huidige privacywetgeving en vind ook niet dat zoiets mogelijk gemaakt moet worden. Dat soort systemen hoort niet thuis bij een commerciële instelling maar bij justitie.
Reputatie 6
Badge
Met Volvo eens, ik wil niet dat iedere conducteur maar kan zien wie hoeveel x aangesproken is. Het lijkt dan net een ''Wanted'' bord en voor je het weet krijg je roddelende conducteurs die erom gaan lachen. Nee bedankt, geef mij maar direct een boete waarbij maar 1 conducteur met mij te maken krijgt.
Reputatie 6
Afgelopen jaar meerdere keren met de trein in Spanje gereisd. Bij stations met poortjes staat de hele dag beveiliging/controle (waarvan sommigen zonder uniform zodat ze niet opvallen). Diegenen die over poortjes klimmen of snel meelopen met een ander, zijn de pineut bij niet kunnen aantonen van geldig vervoerbewijs. Op regionale lijnen gelijk na instappen een conducteur die langskomt. Je krijgt niet eens kans om zwart te rijden. Op sommige stations eerst langs een loket bij de ingang naar ieder perron om personeel je ticket/kaart te laten scannen/afstempelen/controleren vóór je het perron op kan. Soms behoorlijke rijen, kost even wat tijd maar dat calculeer je in. In de trein vervolgens relaxed reizen zonder onveiligheid, bedelaars e.d. en geen controle meer. Ik dacht; zo kan het ook.
Reputatie 6
Badge
Ja, en waar in Spanje stond je? Het centrale station van Barcelona? Hier in Zuid-Holland staan ook altijd mannetjes bij de poortjes op de grote stations, maar toch doen mensen aan tailgaten.
Reputatie 1
Coulance vind ik prima, maar doe dan minimaal even een check via handcomputer hoe vaak iemand al betrapt is. De huidige situatie is inderdaad erg gevoelig voor willekeur. Ik ben voor het eerst uitdelen van een waarschuwing en dan pas beboeten voor simpele vergrijpen (zeker als je die per ongeluk kunt begaan, zoals het niet inchecken), maar dat werkt alleen indien er een persoonlijke band is tussen conducteur en reiziger, als je elke dag een ander treft die niet weer dat jij al 3 waarschuwingen hebt gehad heeft het simpelweg geen effect. De tijd dat de wijkagent iedereen kende en precies wist wie er braaf was en wie niet is al lang voorbij.

Ik zou heel graag willen dat ik via m'n handcomputer (Railpocket) kon zien hoe vaak iemand al 'betrapt' is. Helaas is dat niet mogelijk. Hierdoor is het voor ons ook vaak gissen of iemand daadwerkelijk vergeten is om in te checken of dat deze dit expres doet.

We kunnen wél een (beperkt) deel van de reisgeschiedenis op een OV-chipkaart zien, hierdoor kan je een beetje een beter beeld krijgen of er bewust niet ingecheckt is. Al weet je dit uiteraard nooit zeker. Als ik in de recente reisgeschiedenis geen enkele andere NS-reizen zie staan dan zal ik over het algemeen meestal overgaan tot het schrijven van een UVB. Dan kan de reiziger hierna altijd nog kijken samen met de NS of er een mogelijkheid tot coulance bestaat.

Overigens zijn er ook situaties waarbij je ervoor kiest om iemand niet te beboeten. Zo nu en dan kom je in een situatie terecht waarbij je moet kiezen voor het schrijven van een UVB van iemand die er (toevallig?) bij het volgende station uit moet, of het tijdig kunnen vertrekken van de trein waardoor de andere reizigers hun eventuele overstap kunnen halen. Persoonlijk kies ik dan (bijna altijd) voor de laatste optie waarbij je iemand zonder UVB laat lopen, omdat ik de wél betalende reizigers niet wil duperen.
Zwartrijden bestaat alleen maar omdat je goedkoper naar parijs vliegt dan dat je ff een uurtje naar amsterdam reist met de trein.
Reputatie 5
Badge
Zwartrijden bestaat alleen maar omdat je goedkoper naar parijs vliegt dan dat je ff een uurtje naar amsterdam reist met de trein.

Ik ben het met je eens dat losse kaartjes of reizen op saldo prijzig kan zijn. Met een actie-kaartje of een abonnement kom je echter al een stuk verder.

Daarnaast, NS levert je een dienst. Daar moet je nou eenmaal voor betalen. Als je dat niet wilt zul je een andere vorm van transport moeten vinden.
Badge +3
Waar is dat op gebaseerd dan? Als vliegen twee keer zo duur was (en de trein wat goedkoper) kom je precies dezelfde zwartrijders tegen want die willen helemaal niet naar Parijs, maar gewoon voor niets naar Amsterdam.

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die zeggen "Ik reis zwart want € 7,60 voor Utrecht - Amsterdam is me te duur, maar als het € 5,- zou kosten zou ik braaf betalen" (nou ja, zeggen misschien, maar dat dan ook echt doen...?)

Ik geef toe dat ik vroeger (dan spreken we over eind jaren '80) ook gewoon in de trein stapte (meestal Eindhoven - Amsterdam) en bij controle gewoon een kaartje kocht bij de conducteur (al dan niet met 40% korting, want ik had een stamkaart) voor ƒ 2,50 (later werd dat ƒ 3,50) extra bovenop de ritprijs. Dat was al een flinke verhoging, met de prijzen van toen.

Als je dan pas na Den Bosch gecontroleerd werd was dat (iets)goedkoper, en na Utrecht had je behoorlijke winst. Maar goed, toen werd je op Eindhoven - Amsterdam minstens twee en vaak ook wel drie keer gecontroleerd, dus heel veel heb ik er niet aan verdiend.

Dat mocht gewoon, en mag nog steeds dus, alleen kost een kaartje in de trein tegenwoordig € 50,- extra, dus 40 keer meer dan vroeger, en dat haal je er niet zomaar meer uit.

Dus als er gewoon net zo veel controle is als vroeger (minimaal één keer tussen Eindhoven en Utrecht en ook nog een keer tussen Utrecht en Amsterdam) dan is het snel afgelopen. NS wil daar alleen geen personeel voor aannemen/inzetten. Een verplichte serviceronde zou ook al veel schelen, want de meeste conducteurs pikken 'verdachte types' of bekende zwartrijders er vaak feilloos uit, hoe geloofwaardig of zielig hun verhaal ook is.

Bij twee conducteurs op in ieder geval één treinstel kan de ene fluiten/sluiten terwijl de ander(en) op hun gemak alle UvB's kunnen uitschrijven. Ik denk dat de personeelskosten daarvoor best eens volledig gecompenseerd konden worden door de mensen die er nu mee weg komen of bewust niet betalen omdat ze weten dat er toch bijna nooit gecontroleerd wordt. Snel kunnen overdragen (met name grotere groepen) aan V&S op een perron is ook nog een optie, en in ieder geval beter dan de trein uit sturen want dan nemen ze gewoon de volgende.

De cijfers weet ik niet maar het gebeurt zo te horen/lezen best veel. Kijk maar naar de hoeveelheid topics over 1e klas waar mensen bewust gaan zitten terwijl ze weten dat het niet mag.

Ik ga het er niet op wagen, maar als ik mijn treinkosten (als ik voltarief zou reizen) uitzet tegen het aantal controles zou die € 50,- af en toe op zich best haalbaar zijn om alsnog te besparen uiteindelijk.
Reputatie 7
Badge +3

Ik ga het er niet op wagen, maar als ik mijn treinkosten (als ik voltarief zou reizen) uitzet tegen het aantal controles zou die € 50,- af en toe op zich best haalbaar zijn om alsnog te besparen uiteindelijk.

Dat is iets wat ik al vaker bedacht heb (en nee, nooit serieus overwogen), maar je kan ook pech hebben. Zo heb ik deze maand al 3 keer controle gehad. Dit wel nadat ik de voorgaande 4 maanden geen controle heb gehad.
Ik weet niet er of nu daadwerkelijk meer wordt gecontroleerd of dat het komt dat het vanwege de vakantieperiode rustiger is waardoor een HC eerder door een trein is. Zo had ik bv ook gedurende de laatste weken van december vaker controle.
Hoe kan een conducteur "HOOFDconducteur" zijn als er niemand is om leiding aan te geven, dat wil zeggen, een gewone conducteur die onder zijn supervisie werkt? Is dat niet net zo belachelijk als een eenmanszaak hebben zonder personeel en jezelf dan Directeur noemen?
Reputatie 7
Badge +3
En in hoe verre is dat in deze discussie over controle relevant?

Zie anders even het antwoord wat Loes 4 jaar geleden al gaf op die vraag:
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/wat-is-het-verschil-tussen-een-conducteur-en-een-hoofdconducteur-1232/index1.html#post7200
Badge +3
Ik zie trouwens geen/weinig (privacy)beperkingen om veelplegers te registeren, en op een zwarte lijst te zetten, met als uiterste maatregel een treinverbod? Kan in Duitsland ook, tot (forse) gevangenisstraffen aan toe.

Een HC is in principe BOA dus mag dat. Hulpconducteurs schakelen dan de HC of V&S in. Is bij beginnende automobilisten (puntenrijbewijs) niet anders.

Om op die personeelskosten voor 100% controle tegen zwartrijders terug te komen... Als je dat een half jaartje volhoudt weten ze allemaal dat je 100% geen winst kan behalen door zwartrijden, en heb je daarna ook minder personeel nodig om het 'gevoel' in stand te houden.

De pakkans moet gewoon flink omhoog dus, om de betalende reiziger niet de dupe te laten zijn.
Reputatie 7
Ik zie trouwens geen/weinig (privacy)beperkingen om veelplegers te registeren, en op een zwarte lijst te zetten, met als uiterste maatregel een treinverbod? Kan in Duitsland ook, tot (forse) gevangenisstraffen aan toe.
Reisverboden voor veelplegers worden inderdaad uitgedeeld. Er is gewoon een lijst waar ze opstaan dus registratie is er zeker.

Reageer