Zwartrijders R-net-trein vanaf Alphen | NS Community
beantwoord

Zwartrijders R-net-trein vanaf Alphen

  • 9 December 2021
  • 22 reacties
  • 775 Bekeken

Reputatie 1

Vandaag met zekerheid twee zwartrijders in de R-net-trein vanaf Alphen richting Gouda om 17:54.

Een stel asielzoekers naar het er naar uit zag.

 

Ik heb de waarschijnlijke machinist gewaarschuwd. Een vrouw in gele NS-jas.

Haar reaktie was ongeveer ‘Oja?’, maar ik heb geen verdere aktie gezien.

Ook geen conducteur.

 

De zwartrijders stapten uit toen zij bij hen instapte.

En stapte daarna vrolijk weer in door een andere deur.

Hoe duidelijk wil je het hebben?

 

Gaat de NS (of R-net, waarom al die flauwekulnamen?) de volgende keer wèl wat doen?

Of gewoon kontroleren? Of is dat te duur?

 

Ik heb gehoord dat dat ooit wel eens gebeurde in treinen. Ook in de spits.

Iets van vroeger waarschijnlijk.

 

icon

Beste antwoord door Robert B 9 December 2021, 19:11

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 5

Kaartcontrole bij NS was vóór corona al karig, maar vanaf het begin van de crisis zie je bijna geen conducteur meer, tenminste niet controlerend in de trein. De laatste maanden echter wordt er wel weer af en toe gecontroleerd gelukkig, maar nog steeds veel en veel te weinig om zwartrijders af te schrikken.

Badge +3

Op de lijn Alphen a/d Rijn - Gouda is helemaal geen conducteur aanwezig (eenmansbediening) dus de persoon die je sprak was de machinist waarschijnlijk.

Er wordt daar (af en toe) gecontroleerd door boa-teams, zelfde principe als in bus/tram/metro.

Ik weet dat er station Gouda meestal op perron 11, bij de trap, de OV-politie controleert op geldig OV-Chipkaart. In de trein zelf heb ik het nog nooit gezien dat er wordt gecontroleerd.

Reputatie 7
Badge +1

Mochten de personen in kwestie je een onveilig gevoel geven, dan kun je altijd nog een WhatsApp bericht, of SMS sturen naar het noodnummer van NS: 06 13 18 13 18. Dan kan er, afhankelijk van de ernst van de zaak, gehandeld worden.

https://www.ns.nl/reisinformatie/voorzieningen/veiligheid-in-de-trein-en-op-het-station.html

Reputatie 7

Ik snap het wel: je wilt als netjes betalende en je goed gedragende reiziger graag dat er gecontroleerd wordt, zodat anderen niet kunnen profiteren en/of de regels aan hun laars lappen. Dat is frustrerend. Je wilt dat als jij netjes betaalt voor wat je gebruikt, de ander dat óók doet en niet dat de ander er achteloos mee wegkomt en kan denken boven de wet te staan. Maar  in de praktijk is controle meestal afwezig, waardoor steeds meer mensen zich min of meer onaantastbaar voelen en het risico zeker durven nemen. Zie hiervoor de talloze andere topics over ontbrekende controle/handhaving en alle reacties en uitleg daarop.

Badge +3

Mochten de personen in kwestie je een onveilig gevoel geven, dan kun je altijd nog een WhatsApp bericht, of SMS sturen naar het noodnummer van NS: 06 13 18 13 18. Dan kan er, afhankelijk van de ernst van de zaak, gehandeld worden.

https://www.ns.nl/reisinformatie/voorzieningen/veiligheid-in-de-trein-en-op-het-station.html

Nee, dat sms/whatsapp nummer is voorbehouden voor acute onveilige situaties in een trein.

Voor de rest (mondkapjes gedrag of als iemand zit te roken of zo) is het ‘eigen verantwoordelijkheid’, en zoek zelf de HC maar’.

Reputatie 7
Badge +1

Mochten de personen in kwestie je een onveilig gevoel geven, dan kun je altijd nog een WhatsApp bericht, of SMS sturen naar het noodnummer van NS: 06 13 18 13 18. Dan kan er, afhankelijk van de ernst van de zaak, gehandeld worden.

https://www.ns.nl/reisinformatie/voorzieningen/veiligheid-in-de-trein-en-op-het-station.html

Nee, dat sms/whatsapp nummer is voorbehouden voor onveilige situaties in een trein. Voor de rest (mondkapjes gedrag of als iemand zit te roken of zo) is het ‘eigen verantwoordelijkheid, en zoek zelf de HC maar’.

Mijn formulering was enigszins ongelukkig. Dit was inderdaad wat ik bedoelde. 

Reputatie 7
Badge +4

Incidenteel gaat er nog wel eens een groep van V en S door de trein. Als ik van Gouda naar Leiden moet, ga ik inmiddels via Den Haag. Dan is er op dit traject ruimte in de eerste klas voor een deel van de Goudse jeugd,  en uiteraard heb ik daarbij geen aannames. 😉 

 

In Gouda is Veiligheid en Service overigens zeer actief en daar is het enorm van opgeknapt.

 

Vertrauen ist gut, Kontrolle ist besser.

 

 

Reputatie 1
 

Nee, dat sms/whatsapp nummer is voorbehouden voor acute onveilige situaties in een trein.

Voor de rest (mondkapjes gedrag of als iemand zit te roken of zo) is het ‘eigen verantwoordelijkheid’, en zoek zelf de HC maar’.

 

En dan is er dus niet eens een conducteur op die lijn.

Of die zit in het andere treinstel.

Of in een of andere cabine, of de eerste klas.

In de praktijk is het vrij spel voor aso's.

 

Badge +3

In de praktijk is het vrij spel voor aso's.

Dat klopt, en daarmee heeft u het (tein, maar de bussen en trams zijn ook goed bezet!) maar mee te doen!

Blijf thuis (indien mogelijk)… of verspreid je werktijden (nou nee, dat kan niet!) :sleeping:

Reputatie 7
Badge +4

ZwartrijdeR-Net

Reputatie 1

Zelfde trajekt, andere kant op.

Deze keer 2 ‘jongeren’, in de eerste klas, zonder maskers.

Of ze nog iets betaald hebben is ook maar de vraag.

Kontrole: NUL.

De machinist sluit zichzelf lekker op, wat er achter hem/haar gebeurt maakt niet uit en kan die persoon alleen toch niet aan.

Dit zal alleen maar erger worden.

Zelfde trajekt, andere kant op.

Deze keer 2 ‘jongeren’, in de eerste klas, zonder maskers, of ze ook maar iets betaald hebben is ook maar de vraag.

Kontrole: NUL.

De machinist sluit zichzelf lekker op, wat er achter hem/haar gebeurt maakt niet uit en kan die persoon alleen toch niet aan.

Dit zal alleen maar erger worden.

Verwacht je dan dat de machinist zich hier mee bezig houdt? De machinist heeft geen mogelijkheid om kaartjes uit te lzen of er reisrecht op staat of niet. De machinist kan geen boete uitschrijven en zou er dan voor moeten kiezen om de trein te laten staan tot er een ploeg V&S is.

De machinist wordt geacht de trein te rijden, als hij/zij dat niet doet dan blijft de trein gewoon staan waardoor het treinverkeer ontregelt wordt.

Reputatie 7
Badge +1

De machinist sluit zichzelf lekker op, wat er achter hem/haar gebeurt maakt niet uit en kan die persoon alleen toch niet aan.

De machinist kan moeilijk tijdens het rijden de even de cabine uit om alles te controleren. Tijdens stops op de stations gaat dat ook lastig worden.

Reputatie 7

 @StoomBob  geeft slechts aan dat frequente controle ook bij R-Net hoognodig is. Wie het uitvoert doet er niet toe, als er maar iemand is die dat doet. Het is noodzaak tegenwoordig. Ik snap de frustratie heel goed. De tijd en maatschappij zijn er niet naar om iedereen maar te vertrouwen en te laten gaan, daar wordt gigantisch misbruik van gemaakt. 

 @StoomBob  geeft slechts aan dat frequente controle ook bij R-Net hoognodig is. Wie het uitvoert doet er niet toe, als er maar iemand is die dat doet. Het is noodzaak tegenwoordig. Ik snap de frustratie heel goed. De tijd en maatschappij zijn er niet naar om iedereen maar te vertrouwen en te laten gaan, daar wordt gigantisch misbruik van gemaakt. 

Hij heeft het toch echt nadrukkelijk over de machinist die zich lekker opsluit.

 

Daarnaast kun je je als passagier daar heel druk over gaan maken maar als het bedrijf zelf zich hier totaal niet druk over maakt, bespaar je dan de ergernis en ga elders zitten.  Zodra iedereen zwart rijdt dan dringt het misschien door tot de directie.

Reputatie 3

Controles kunnen helpen, maar lossen ook niet alles op. Je kunt hele pelotons BOA's en agenten op pad sturen, maar er zijn bepaalde groepen die het helemaal niets interesseert of ze een boete krijgen.

Sterker nog, na een boete hebben ze vaak een geldig vervoersbewijs waarmee ze verder mogen reizen. Bij GVB wordt er daarom vaak voor gekozen om mensen uit station/voertuig te verwijderen zonder boete, omdat ze met een boete + bijbehorend vervoersbewijs een legaal verblijf van meer dan een uur faciliteren. Boetes zijn vaak altijd oninbaar en wat ze dan feitelijk zouden doen is gratis kaartjes uitdelen.

Op bepaalde trajecten, ik zal ze uit politieke correctheid maar niet benoemen 🙄🙄, verdwijnt vrijwel elke boete uiteindelijk in de prullenbak. Dat zijn problemen die enkel vanuit Den Haag en/of Brussel op te lossen zijn, maar die hebben wel wat belangrijkers te doen dan zich druk te maken om problemen (met controle) in de trein. 😅😅 Gaat niet veranderen.

Reputatie 4

Waarom doet het management daar dan niks aan? Of is hun baan gewoon een leuke middagbesteding, waarbij het nemen van moeilijke beslissingen uit de weg wordt gegaan?

Je zou toch mogen verwachten dat directieleden furieus zijn en per direct eisen dat het afgelopen is met de slechte controles en het massale zwartrijden in de treinen, maar blijkbaar is het in de directiekamer gewoon een gezellig samenzijn, en helaas ook niet meer dan dat.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het idee dat het management geen enkel idee heeft hoe het echt op de werkvloer gaat. Die hebben niet zomaar een pakje boter op hun hoofd, maar een hele boterberg. Plus wellicht een geld issue, het zal wellicht meer kosten om meer te controleren met meer HC's op een trein en/of meer V&S teams dan NS denkt dat het oplevert. Wat men hierbij vergeet is dat het imago van NS hier onder leidt en het dus nog moeilijker wordt om reizigers die nu vanwege Corona niet meer met de trein reizen weer terug de trein in te krijgen. 

Badge +3

Verwacht je dan dat de machinist zich hier mee bezig houdt? De machinist heeft geen mogelijkheid om kaartjes uit te lzen of er reisrecht op staat of niet. De machinist kan geen boete uitschrijven en zou er dan voor moeten kiezen om de trein te laten staan tot er een ploeg V&S is.

De machinist wordt geacht de trein te rijden, als hij/zij dat niet doet dan blijft de trein gewoon staan waardoor het treinverkeer ontregelt wordt.

Ik heb dat ooit eens meegemaakt (trein stond vlak voor Den Bosch stil, geen omroep)

Kwartiertje later aan het perron, met excuses over inzet politie want zakkenrollers in de trein ‘en die wilden we er natuurlijk graag even uit halen’

Klein applaus. De reizigers met oortjes en zo vroegen zich af ‘wat nou waarom hier halteren?’ :tired_face:

Reputatie 7

Je zou toch mogen verwachten dat directieleden furieus zijn en per direct eisen dat het afgelopen is met de slechte controles en het massale zwartrijden in de treinen

In de 21e eeuw kunnen we zo ongeveer alles, maar zwart/grijsrijders (bijna) 100% weren is blijkbaar iets onmogelijks (lees: te kostbaar en te tijdsintensief)

Je zou bijna verlangen naar zoals het in Spanje veelal gaat op middelgrote en grote stations met simpelweg menselijke toegangscontrole naar ieder perron. Eerst je kaartje laten zien, dan het perron op. Bij verlaten van het aankomststation ook nog even je kaartje laten zien graag! De 2e klassers die 1e klas gaan zitten haal je er helaas niet uit.

In Zweden zijn er nog steeds op grotere stations poortjes bij iedere perrontoegang, maar midden tussen de poortjes  is een wachtruimte waarin ook de hele dag personeel zit om op te letten en advies te geven. In de trams in Stockholm loopt de hele dag controlerend personeel rond, vaak in onopvallende kleding.

En dan nog Portugal waar zwartrijden schier onmogelijk is. Die conducteurs controleren zich suf, heen en weer en op en neer door de trein en maken op het eindpunt soms ook nog even wat ramen schoon met een sopje 😉

Overal is het anders, maar Nederland blijft naar mijn gevoel luilekkerland in het ov. Zoals ik iedere dag weer ervaar. Ik vraag me altijd weer af waar die nonchalance en de "ik doe toch waar ik zelf zin in heb /dat bepaal ik zelf wel en waag het niet iets te zeggen" mentaliteit toch vandaan komt🤨

Vorige week was er perroncontrole in Breda bij de trappen. Dat had ik al eens eerder meegemaakt, helaas is het steeds in de latere avonduren als er vrijwel niemand is. Overdag heb ik ze nooit gezien.

Badge +3

Perroncontrole was er tot een tijdje (jaren?) terug in Eindhoven, toen de poortjes nog open stonden op last van de gemeente (vrije toegang tot station).

Dat werkte in zoverre dat het station vrij toegankelijk was, maar er bij veel aankomende treinen gecontroleerd werd door een 'mannetje’ of 4 aan V&S of ingehuurd (G4S) personeel.

Dan namen de zwartrijders gewoon de lift, mochten die nog ergens naar toe willen of een pakketje drugs overhandigen op het perron.

Voor dat laatste (dealen op stations) verplaatst dat zich toch alleen maar naar vlak buiten het station. De camera’s en poortjes houden dat niet tegen.

Reageer