beantwoord

Zwartrijders tussen Zaandam en Amsterdam Centraal

• 15 augustus 2014
  • 49 reacties
  • 2684 Bekeken

Toon eerste bericht

49 reacties

Precies, je pikt ze er zo uit en met chique heeft dat niks te maken. Overigens is deze discussie wel vaker gevoerd en steeds met deze vooroordelen. En dat je mensen dat steeds hoort zeggen dat je wel in de eerste klas mag gaan zitten, is precies het probleem.
De karaktertrekken die u noemt kunt u nergens uit afleiden, behalve vanuit uw eigen houding om dermate snel met een waardeoordeel te komen. Iedereen die me tegenspreekt of aanspreekt, scheld ik dan gewoon uit als arrogant, heetgebakerd of als iemand die u kennelijk niet chique genoemd vindt, toch? Hoezo agressief en heetgebakerd om over chique nog maar niet te spreken als het gewoon om het aangeven van onjuist gedrag gaat? Wie van ons beiden voldoet aan die typering? Uw grove wijze van typeren ontbeert elke grond en zeggen meer over u dan over mij. Geen wonder dat mensen er maar mee stoppen medeburgers aan te spreken als ze dit naar het hoofd geslingerd krijgen.
Maar het is al vooruitgang als u dit soort opmerkingen zoals hier op dit forum niet plaatst, en dat is in de tweede klas even ongewenst en bevooroordeeld als in de eerste, dat maakt echt niet uit. Het gaat om de omgangsvorm dat iemand die een ander aanspreekt op aantoonbaar (on)juist gedrag, niet op een dergelijke wijze met denigrerende typeringen wordt uitgescholden en bij voorkeur kennelijk van de menselijke waardigheid ontroofd moet worden.

De gedachte: 'Maar je mag toch met je tweede klasse kaartje reizen in de eerste klasse als de tweede klasse helemaal vol is??' ontkracht ik, dat is helder. Uw typeringen hebben geen grond, zijn onredelijk en ongepast.

Het is triest dat mensen klaarblijkelijk alleen met boetes tot ander gedrag te bewegen zijn. En het gedrag tijdens de reis wijst ze inderdaad veelal aan. Gelukkig maar dat er tegenwoordig wel meer wordt opgetreden. De conducteurs moeten dit soort gescheld uiteraard maar accepteren, inderdaad zijn typeringen als heetgebakerd en arrogant dan soms zelfs nog gematigd, want ja degene die fout zit en wordt beboet, heeft het recht te beledigen kennelijk. Een conducteur heeft bevoegdheid dus dan mogen verwijzingen naar het Fascisme toch? Wat meent een conducteur of medereiziger wel niet, tenslotte. Het is de omgekeerde wereld.

Waar haal je die onzin vandaan? Uw gedachte is totaal fout, helaas. Uw 'gedachte' leidt tot grote irritatie.

(hierboven heb ik uw post beantwoord met uw eigen aanvallende tekst. Nogmaals Ik.Stelde.Alleen.Een.Vraag! Een simplel "Ja/Nee" met een eventuele bron had volstaan ipv de tirade die ik kreeg)
Vaak zijn het de mensen die reizen met de goedkoopste kaartjes (Kruidvat/Groepsretour/Spoordeelwinkel) die verkrijgbaar zijn, die denken dat je zomaar eerste klasse mag reizen als de tweede klasse te vol is. Dat als 'vol' bestempelen doen ze dan ook naar eigen oordeel. Een trein is dan bijvoorbeeld vol als ze niet met z'n vieren bij elkaar kunnen zitten kletsen. Ik hoop dan ook altijd dat de conducteur snel verschijnt. Als dat al gebeurt, dan doen ze er meestal niets aan. Dan leggen ze uit dat ze een volgende keer in de tweede klasse moeten gaan zitten, dat zij er niets aan gaan doen maar misschien een collega wel en soms gaan ze zelfs helemaal mee in de 'gezelligheid' van de huisvrouwtjes. Werkelijk iedereen die met een tweede klasse kaartje reist, weet dat hij/zij in de eerste klasse verkeerd zit. Het zal de conducteurs dan ook sieren als ze die mensen nou eindelijk eens massaal op de bon gaan slingeren. Dat is werkelijk het enige wat zal helpen!
Reputatie 7
Badge +4
Precies, je pikt ze er zo uit en met chique heeft dat niks te maken. Overigens is deze discussie wel vaker gevoerd en steeds met deze vooroordelen. En dat je mensen dat steeds hoort zeggen dat je wel in de eerste klas mag gaan zitten, is precies het probleem.
De karaktertrekken die u noemt kunt u nergens uit afleiden, behalve vanuit uw eigen houding om dermate snel met een waardeoordeel te komen. Iedereen die me tegenspreekt of aanspreekt, scheld ik dan gewoon uit als arrogant, heetgebakerd of als iemand die u kennelijk niet chique genoemd vindt, toch? Hoezo agressief en heetgebakerd om over chique nog maar niet te spreken als het gewoon om het aangeven van onjuist gedrag gaat? Wie van ons beiden voldoet aan die typering? Uw grove wijze van typeren ontbeert elke grond en zeggen meer over u dan over mij. Geen wonder dat mensen er maar mee stoppen medeburgers aan te spreken als ze dit naar het hoofd geslingerd krijgen.
Maar het is al vooruitgang als u dit soort opmerkingen zoals hier op dit forum niet plaatst, en dat is in de tweede klas even ongewenst en bevooroordeeld als in de eerste, dat maakt echt niet uit. Het gaat om de omgangsvorm dat iemand die een ander aanspreekt op aantoonbaar (on)juist gedrag, niet op een dergelijke wijze met denigrerende typeringen wordt uitgescholden en bij voorkeur kennelijk van de menselijke waardigheid ontroofd moet worden.

De gedachte: 'Maar je mag toch met je tweede klasse kaartje reizen in de eerste klasse als de tweede klasse helemaal vol is??' ontkracht ik, dat is helder. Uw typeringen hebben geen grond, zijn onredelijk en ongepast.

Het is triest dat mensen klaarblijkelijk alleen met boetes tot ander gedrag te bewegen zijn. En het gedrag tijdens de reis wijst ze inderdaad veelal aan. Gelukkig maar dat er tegenwoordig wel meer wordt opgetreden. De conducteurs moeten dit soort gescheld uiteraard maar accepteren, inderdaad zijn typeringen als heetgebakerd en arrogant dan soms zelfs nog gematigd, want ja degene die fout zit en wordt beboet, heeft het recht te beledigen kennelijk. Een conducteur heeft bevoegdheid dus dan mogen verwijzingen naar het Fascisme toch? Wat meent een conducteur of medereiziger wel niet, tenslotte. Het is de omgekeerde wereld.
Reputatie 1
9 Van de 10 keer is het overduidelijk als mensen met een tweede klas kaartje, eerste klas gaan zitten. Eerst een keer door de wagon lopen, dan weer terugkomen, beetje rondkijken en dan gaan zitten met de blik constant op de deur. En dan heb je ook nog de personen die het gewoon hardop zeggen: 'hier is plek zat, we gaan gewoon hier zitten'. Ik heb het bijna altijd goed als ik denk dat er iemand zit zonder eerste klas kaartje en er wordt gecontroleerd. En dat heeft niks met uiterlijk te maken, dat heeft puur met gedrag te maken.
Maar je mag toch met je tweede klasse kaartje reizen in de eerste klasse als de tweede klasse helemaal vol is??
(wat denk ik ook zo is aangezien u het over de spits heeft).

Waar haal je die onzin vandaan? Je mag alleen met een geldig eerste klas kaartje in de eerste klas reizen en in een enkel geval als de conducteur het nadrukkelijk en van te voren aangeeft. Dat kan bij calamiteiten of uitgevallen treinen en is zeker geen regel.

Uw gedachte is totaal fout, helaas. Als je wordt beboet liegt het er ook niet om, het is 35 euro plus de kosten van de eerste klas reis. Met name in de spits loopt dat snel op, gemiddeld is het ongeveer 70 procent duurder. Er wordt wel rekening gehouden met een geldig kaartje voor de tweede klas, dat wordt verrekend.

Weer een voorbeeld dat duidelijk maakt dat NS te kort schiet in het controleren van vervoersbewijzen, al verbetert het sterk en wordt er tegenwoordig wel meer beboet als mensen zwartrijden met een tweedeklaskaartje.

Uw 'gedachte' leidt tot grote irritatie onder de eerste klas reizigers, al neem ik aan dat u gaat staan als iemand wel een eersteklas kaartje heeft en u zijn zitplaats ten onrechte inneemt.

Nou nou Thom, doe eens rustig, ik stel alleen maar een vraag!
dat is namelijk wat ik de mensen in de trein altijd hoor zeggen: 2e klas vol, dan naar 1e klas want die is leeg.

Ik zelf heb nog nooit in de eerste klasse gezeten, die probeer ik altijd sterk te vermijden omdat daar veel mensen zoals u zitten; arrogante heetgebakerde mensen..
Hoe weet je trouwens dat die mensen zwartrijden? Ze worden toch nooit gecontroleerd? Of zien je er niet "sjiek" genoeg uit voor een kaartje in de eerste klasse?
Reputatie 7
Badge +4
Dat gaat me te ver. Ik vind niet dat je tegen reizigers kunt zeggen er komt een trein achteraan en die neemt u maar als deze vol is. Trouwens die is wellicht net zo vol. Zo kun je niet met reizigers omgaan. Mensen zijn mensen en eerste of tweede klas maakt dan niet uit. De treinen zijn te kort of rijden niet frequent genoeg, dat is het echte probleem. NS heeft onvoldoende capaciteit en hoewel een verdeling spitsuren/daluren tot een betere spreiding leidt, afdoende is het niet.

Als de conducteur de eerste klas vrijgeeft, is dat al een noodoplossing en de man heeft die bevoegdheid dat naar zijn oordeel te doen. Dan schik ik me daarin want er zal aanleiding toe zijn. Of het vaak gebeurt of niet is een kwestie van beleving.

Ik heb geen probleem met een conducteur die dat besluit. Het probleem wordt gevormd door mensen die maar zwart gaan rijden en de zitplaatsen van betalende reizigers innemen. Als betalende reiziger te moeten staan omdat een dief is gaan zitten vind ik de omgekeerde wereld. En dit soort mensen vormt in de omgang doorgaans niet het prettigste deel van Nederland. De belangrijkste taal die men spreekt is die van de eigen geldbuidel en die moet niet op deze wijze gespekt worden maar belast met een boete en de de meerprijs.
Maar je mag toch met je tweede klasse kaartje reizen in de eerste klasse als de tweede klasse helemaal vol is??

Waar haal je die onzin vandaan? Je mag alleen met een geldig eerste klas kaartje in de eerste klas reizen en als de conducteur het nadrukkelijk aangeeft.

.

Maar het zijn wel de conducteurs die schuldig zijn aan dit misverstand. Nu ze zich van hun werkgever als serviceverlener, met overbodige servicerondjes op forensentrajecten, moeten gedragen . Zo zijn er geregeld die aangeven dat bij een beetje volle treinen, als er een treinstel te weinig is bijvoorbeeld, aangeven dat er 1e klasse mag worden gereisd. Dat is service aan de 2e klasse ten koste van de 1e klasse reiziger. Een conducteur moet dit gewoon niet aanbieden en aangeven dat er een trein vlak achter de huidige zit, waar je kunt instappen om een zitplaats te hebben. Dat is service die niet ten koste van andere reizigers gaat.
Reputatie 7
Badge +4

Waar haal je die onzin vandaan? Je mag alleen met een geldig eerste klas kaartje in de eerste klas reizen en in een enkel geval als de conducteur het nadrukkelijk en van te voren aangeeft. Dat kan bij calamiteiten of uitgevallen treinen en is zeker geen regel.

Uw gedachte is totaal fout, helaas. Als je wordt beboet liegt het er ook niet om, het is 35 euro plus de kosten van de eerste klas reis. Met name in de spits loopt dat snel op, gemiddeld is het ongeveer 70 procent duurder. Er wordt wel rekening gehouden met een geldig kaartje voor de tweede klas, dat wordt verrekend.

Weer een voorbeeld dat duidelijk maakt dat NS te kort schiet in het controleren van vervoersbewijzen, al verbetert het sterk en wordt er tegenwoordig wel meer beboet als mensen zwartrijden met een tweedeklaskaartje.

Uw 'gedachte' leidt tot grote irritatie onder de eerste klas reizigers, al neem ik aan dat u gaat staan als iemand wel een eersteklas kaartje heeft en u zijn zitplaats ten onrechte inneemt.
Zwart en grijsrijden is natuurlijk gewoon diefstal en zou altijd zo afgehandeld moeten worden. Als de goedkope prikwijn op is mag je voor hetzelfde geld een fles champagne meenemen? Je koopt recht op vervoer in de 2e klasse, dat betekent niet dat je als daar geen zitplaats is je in de 1e klasse mag zitten. Dat kan, maar dan moet je ff 40% bijbetalen of de volgende trein nemen. Tussen Sloterdijk en Zaandam gaat er elke 5 minuten een trein.

Regelmatige controle en consequent beboeten is het enige dat werkt, vrees ik.

IK ben dit topic 3 maanden geleden gestart. Vandaag verzeilde ik weer bij " mijn ns" vanwege de onhandige checks op Amstelstation. Las m'n topic nogmaals en realiseer me dat er in die 3 maanden nog steeds geen controle tussen Amsterdam Sloterdijk en Zaandam heeft plaatsgehad. Het kan niet anders dan dit is bewust beleid. Net zoals er in Amsterdam door Parkeerbeheer niet ingegrepen wordt op de vrijplaats aan de Dijksgracht. En zo zijn er nog talloze voorbeelden van wegkijkbeleid op te noemen. Amsterdam Zaandam vv is dus zo' n voorbeeld. Het zou makkelijk op te lossen zijn een paar weken een vast team in de 1e klasse tussen Zaandam en Sloterdijk lop en neer laten reizen en alle gevallen gewoon beboeten en niet legitimeren in de boeien slaan. Moet je eens opletten.
Beste luchtmacht is reis pas 35 jaar met de trein. Het is zeer ongebruikelijk dat mensen in de 1e klasse hun kaart niet tonen aan de reizigersonderzoekers. Muv van het traject Amsterdam - Zaandam vv dus.

Pas sinds kort moeten mensen die voorheen een zichtabonnement hadden verplicht in- en uitchecken. Ik kan me goed voorstellen dat deze mensen vervolgens geen zin hebben om hun kaart ook nog eens tevoorschijn te halen voor reizigersonderzoek, de NS heeft die informatie immers al via de in/uitcheckgegevens.
Reputatie 7
Badge +4
Het heeft met bevoegdheid te maken. Reizigersonderzoekers zijn geen volledig bevoegde controleurs in tegenstelling tot conducteurs. Verder valt het reizigersonderzoek niet onder sociale werkverschaffing.

Zwartrijders hoeven hun vervoersbewijs ook niet te tonen en het is plausibel waarom deze groep dat in de eerste klas niet doet.

Frequente controle en consequent beboeten is het enige dat werkt, vrees ik.
Niemand is verplicht mee te werken aan een reizigersonderzoek. Ik reis over het algemeen ook eerste klasse en weiger soms ook mee te doen.
Beste luchtmacht is reis pas 35 jaar met de trein. Het is zeer ongebruikelijk dat mensen in de 1e klasse hun kaart niet tonen aan de reizigersonderzoekers. Muv van het traject Amsterdam - Zaandam vv dus.
Het allervreemdste van het roodjasonderzoek is natuurlijk dat NS niet gewoon de controleapparaten van de conducteurs laat uitlezen. Mat dat zal wel iets met vakbonden, arbeidsethiek en moraal te maken hebben.
Het kan natuurlijk ook sociale werkverschaffing zijn.
De personen met zo'n rood jasje doen een reizigersonderzoek en voeren geen controle uit (en zijn ook geen uitzendkrachten). Je bent totaal niet verplicht daaraan mee te werken. Dat de mensen hun vervoersbewijs niet toonden, is dus niet zo vreemd.
Op lijnen waar structureel meer incidenten worden gemeld, reist extra personeel en in sommige gevallen Spoorwegpolitie mee.

Dat is een mooie catch 22 dooddoener. Natuurlijk worden er nooit incidenten gemeld vanuit 1e klasse tussen zaandam en Amsterdam. Er wordt nooit gecontroleerd, dus volkomen risicoloos en incidentloos ritje. Toevallig werd ik recent gecontroleerd door een uitzendkracht reizigersvervoer in zo'n rood jasje tussen zaandam en asd. De helft van de reizigers in klasse 1 tussen zaandam en Amsterdam liet zijn kaart niet aan haar zien!
Dus elke dag klagen TS !!!
Op lijnen waar structureel meer incidenten worden gemeld, reist extra personeel en in sommige gevallen Spoorwegpolitie mee.
Welkom op het forum gkohler1!

Niet controleren om conflicten te voorkomen, is absoluut niet het beleid dat we voeren. Naast controle heeft de conducteur vele andere werkzaamheden te verrichten. Ik verwijs je voor een uitgebreide uitleg van onze huisconductrice Loes graag naar dit topic. Als buitengewoon opsporingsambtenaar hebben conducteurs verder de bevoegdheid om een boete uit te schrijven of het bij een waarschuwing te laten. Zij mogen naar eigen inzicht handelen.

P.s. Ik heb de titel van je topic iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

Maar op bepaalde lijnen moeten gewoon groepen BOA's worden ingezet tegen dergelijke overlast.

Al zal de NS er wel vanuit gaan dat de poortjes alles oplossen.
Welkom op het forum gkohler1!

Niet controleren om conflicten te voorkomen, is absoluut niet het beleid dat we voeren. Naast controle heeft de conducteur vele andere werkzaamheden te verrichten. Ik verwijs je voor een uitgebreide uitleg van onze huisconductrice Loes graag naar dit topic. Als buitengewoon opsporingsambtenaar hebben conducteurs verder de bevoegdheid om een boete uit te schrijven of het bij een waarschuwing te laten. Zij mogen naar eigen inzicht handelen.

P.s. Ik heb de titel van je topic iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Reputatie 7
Badge +4
Ja en dan verlaat de zwartrijder de trein met het gevoel dat het toch weer mooi gelukt is, hij flink minder heeft uitgegeven en dat conditioneert vanzelf tot herhaling van dit gedrag. De weinige keren dat je beboet wordt, heb je er dan zo uit. Het beleid van NS is niet effectief genoeg om dit te voorkomen. Regelmatig een gorillaploeg van een aantal stevige medewerkers en het zal snel afnemen. Een goede moraal van de reiziger is nog beter. Iedere reizigerWe zouden het ook niet normaal moeten vinden dat het gebeurt.

Vertrauen ist gut, Kontrolle ist besser, zeggen ze in een land niet ver hier vandaan en daar werkt het ook. Dat het publiek bij de oosterburen in het algemeen mensen minacht die zwartrijden in plaats er solidair mee te zijn in de vorm van het ridiculiseren van de conducteur, helpt ook.

En wat vind u hiervan:

https://forum.ns.nl/de-trein-11/zit-eerste-klas-en-4971
Ik houd het aantal controles sinds maart 2013 bij op het traject Alkmaar-Amsterdam. Gemiddeld word ik 1,8 van de 10 keer gecontroleerd.
Reputatie 7
Badge +4
Het wordt tijd dat NS wakker wordt. Wat je wel meer ziet zijn groepje conducteurs van het minder inschikkelijke type die ingezet worden rond de grote steden. Iemand die zwart reist in de eerste klas weet echt wel wat hij doet en zul je in de portemonnee moeten raken. Dat kan alleen met een grote pakkans en consequent beleid. Het is jammer dat het zo moet maar in een dichtbevolkt land kan dit autonome gedrag niet. Het is natuurlijk altijd met het verhaal van ik reis wel zwart maar het komt door een ander, maar je moet nu eenmaal betalen voor de reis die je maakt, Iedereen mag eerste klas reizen met een eersteklaskaartje en dat moet je er dan maar voor over hebben. Overigens is de prijs vaak meer dan 40 procent hoger, het nadert in veel gevallen de 70. (Dalvrij: tweede klas 99, eerste klas 172)
Publieksvriendelijk is goed maar het slaat nu om naar publieksonvriendelijk voor de reiziger die wel betaalt en dat gaat wel erg ver. Mensen die er zonder kaartje gaan zitten, rekenen er kennelijk al op dat ze na een te vaak incidentele controle alleen maar naar de tweede klas verwezen worden. Dat zouden we niet normaal moeten vinden. Feitelijk betaal je voor meer dan de helft meer alleen maar voor meer kans op een zitplaats, betere stoelen en een in de praktijk rustiger werkomgeving.

Reageer