beantwoord

Zwartrijders tussen Zaandam en Amsterdam Centraal

  • 15 augustus 2014
  • 49 reacties
  • 2685 Bekeken

Sinds 1986 reis ik vrijwel dagelijks 1e klasse woon werk met de NS. De laatste 20 jaar tussen Alkmaar en Amsterdam.
Eigenlijk nooit echte klachten gehad. De laatste 2 jaar echter wel en de irritatie neemt toe.
De 1e klasse wordt in de spits en kort er na, vanaf zaandam bevolkt met reizigers met een ongeldig vervoersbewijs. Ze zijn luidruchtig ( in de stiltecoupe) en trekken zich in het geheel niets aan van opmerkingen over hun gedrag. Tussen Zaandam en Amsterdam CS heb ik de laatste 2 kaar geen controle van een conducteur meegemaakt. Ik neem aan dat dit gedrag dus bekend is en dat het beleid is niet te controleren om conflicten te voorkomen. Daar heb ik wel begrip voor want ik zit niet te wachten op vertragingen vanwege ingrijpen spoorwegpolitie. Maar aan de andere kant betaal ik wel 40% meer en krijg ik dus niet de service waarvoor ik betaal. Volgens mij is dit probleem eenvoudig op te lossen door de hele maand september (drukste maand) de 1e klasse te laten controleren door een groep controleurs.
Toestemming aan mij persoonlijk om voortaan met een 2e klasse kaartje in de 1e klasse te mogen reizen vind ik ook goed, dat scheelt mij meer dan 1000 euro per jaar.
icon

Beste antwoord door Inge NS 15 augustus 2014, 19:03

Welkom op het forum gkohler1!

Niet controleren om conflicten te voorkomen, is absoluut niet het beleid dat we voeren. Naast controle heeft de conducteur vele andere werkzaamheden te verrichten. Ik verwijs je voor een uitgebreide uitleg van onze huisconductrice Loes graag naar dit topic. Als buitengewoon opsporingsambtenaar hebben conducteurs verder de bevoegdheid om een boete uit te schrijven of het bij een waarschuwing te laten. Zij mogen naar eigen inzicht handelen.

P.s. Ik heb de titel van je topic iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

49 reacties

Reputatie 7
Badge
@Reisleider, oh jee ik zie dat je een trol bent. Sorry voor mijn aan jou besteedde energie🆒

Pardon? Ik vind dit niet zo netjes wat je nu tegen mij zegt hoor. En ik ben helemaal geen trol trouwens. Mijn bedragen zijn gewoon serieus hoor.
En nog even iets anders, voor de duidelijkheid ik heet helemaal geen Reisleider maar ik heet Trein-D potverdikkie. 😠
@Reisleider, oh jee ik zie dat je een trol bent. Sorry voor mijn aan jou besteedde energie🆒
Reputatie 7
Badge
De beste oplossing is dat standaard een bandje tijdens de spits wordt afgespeeld waarin gemeld wordt dat het hebben van een ongeldig vervoersbewijs bestraft wordt met een boete en dat coulance niet kogelijk is. Zet een maand lang een controleteam in, herhaal dat nog een paar keer en het probleem is opgelost.

Ik heb het nu even niet over het zwartrijden. Ik heb het over dat filmpje wat je daarnet liet zien en waar een ruzie in voor kwam.
Ruzie in de trein kan namelijk ook ontstaan tussen 2 witrijders en hoeft niet perse de schuld te zien van een zwartrijder.
Dus mijn vraag was. Hoe kan je het beste de situatie oplossen als er ruzie ontstaat in de trein??
De beste oplossing is dat standaard een bandje tijdens de spits wordt afgespeeld waarin gemeld wordt dat het hebben van een ongeldig vervoersbewijs bestraft wordt met een boete en dat coulance niet kogelijk is. Zet een maand lang een controleteam in, herhaal dat nog een paar keer en het probleem is opgelost.
Dat de hc een keer op dat traject een serviceronde loopt.
Reputatie 7
Badge


Dat lijkt mij ook niet de oplossing.


Ja maar wat is dan wel de oplossing? :?
...
Je had beter gewoon even naar een conducteur kunnen lopen en het kunnen melden.


Dat lijkt mij ook niet de oplossing.
Reputatie 7
Badge
@cosworth, wellicht even vanaf begin lezen? Dit topic is al jaren oud en de ns doet niets. Wat je op het filmpje ziet maak ik ongeveer 1 x per maand mee. Ben het zelf zat te schoolmeesteren. Ga voortaan filmen en kwak het op dumpert, waar ik inmiddels ruim 200000 views heb.

Ik vind het ook jammer dat je het op deze manier doet. En al helemaal dat je het ook nog eens op dumpert gooit. Dit is totaal de oplossing niet.
Je had beter gewoon even naar een conducteur kunnen lopen en het kunnen melden.
@cosworth, wellicht even vanaf begin lezen? Dit topic is al jaren oud en de ns doet niets. Wat je op het filmpje ziet maak ik ongeveer 1 x per maand mee. Ben het zelf zat te schoolmeesteren. Ga voortaan filmen en kwak het op dumpert, waar ik inmiddels ruim 200000 views heb.
Jammer dat je het gefilmd hebt ipv je medereiziger te helpen
Sinds de afgelopen 3 jaar heb ik 4x een controle tussen sloterdijk en Asd meegemaakt. Allen buiten de spits. Gisteren heb ik maar eens wat vastgelegd http://www.dumpert.nl/mediabase/7257775/659508ac/iek_wil_niet_stil_zijn.html
Een hele trein controleren in 13 minuten gaat inderdaad niet, en met slechts één conducteur in een VIRM-VI zeker niet. Die norm is ook wat krom, want een trein bestaande uit twee ICM-IV treinstellen krijgt wel twee conducteurs mee, terwijl deze combinatie globaal evenveel zitplaatsen kent. Wat kan helpen is dat de conducteur niet vooraan of achteraan begint maar bij een willekeurig gekozen plek halverwege de trein. Als je bij de achterste deur begint, vervolgens vanuit de onbediende cabine de reizigers via de omroepinstallatie welkom heet, vervolgens concludeert dat je al bijna bij station Sloterdijk bent en eerst hier de deuren sluit voor je begint met controleren vanaf de achterste bak, is de kans dat je de 1e klas bereikt voor Zaandam vrij klein (alleen bij een hele rustige trein). Begin je ergens halverwege dan is de kans voor alle coupés even groot.
Reputatie 3
Badge
Ik reis dagelijks Haarlem-Den Haag Centraal retour in de spits. Denk dat ik eens in de twee weken gecontroleerd word. Dat is eens in de twintig ritten (heen en terug) ofwel eens in de 11 uur reistijd. Ik heb wel eens een richtlijn gelezen dat de reiziger gemiddeld eens in de 45 minuten een HC moet langs zien komen (voor controle- of serviceronde). Ik geloof werkelijk niet dat dit gehaald wordt.

Ik vrees dat er inderdaad sprake is van chronische onderbezetting. Het zou kunnen helpen om mobiele controleteams steekproefsgewijs op drukke trajecten in te zetten. Gewoon een team van tien man heen en weer laten pendelen tussen Sloterdijk en Zaandam, of tussen Leiden en Den Haag, of tussen Amsterdam en Haarlem. En die mensen dan buiten de spits andere taken geven.
Reputatie 3
Conclusie na het lezen van dit en vergelijkbare topics:Misdaad loont en dus koop ik geen eerste klas upgrade meer!
We zijn nu 2 jaar verder. Ik heb nadat ik dit bericht indertijd postte een paar x een controle in 1e klas meegemaakt. Een keer door een heel team zelfs. Maar dat was altijd buiten de spits. In de spits wordt er tussen sloterdijk en zaandam nog steeds niet gecontroleerd in de 1e klas. Dat kan niet anders dan beleid zijn.
Hoi gkohler1,



Ik hoop dat dit traject op de aanpaklijst komt, scheelt ook weer voor ons als HC en de eerlijk betalende reiziger.


Mooi dank! Dat van die agressie heb ik natuurlijk ook wel om me heen zien toenemen, maar in alle jaren dat ik met de trein reis heb ik zelf nooit agressie in de trein meegemaakt. Maar ik reis dan ook in de forensenuurtjes. Nu even een maandje niet, en heb ik zomaar tijd op al dat gereis te reflecteren.
Overigens, dat moet ik wel kwijt: ik ben een zeer tevreden klant en moet er niet aan denken dit traject elke dag met de auto af te leggen. Ook de HI speed 1e klasse wachtruimte op spoor 2 CS ben ik zeer tevreden gebruiker van. Laat soms zo een stuk of wat treinen lopen!
Hoi gkohler1,

Ik mag helaas niet alle regelgevingen op een openbaar forum zetten. Dan zou ik zwartrijders helpen en dat is nu net hetgene wat ik niet wil. De regelgeving betreft veiligheid.

Wij worden volgens een planningsnorm gepland op een trein. Als je een VIRM pakt, een enkel stel, zit ik daar alleen op. Soms krijg ik hulp, maar normaliter zijn we alleen. NS zet op dat stuk geen extra HC in, denk dat dat met kostenplaatje te maken heeft.

Dit signaal zorgt er wel voor dat ik zelf meer nadruk zal leggen op dat traject op de eerste klas. De beste oplossing is inderdaad extra controleploegen. Dan worden de zwartrijders goed aangepakt en andere acties als stop and go werken ook zeer goed om hier iets mee te doen.

Wij krijgen bij treinen met veel agressie wel een extra collega HC mee, maar dan moet men wel melding hebben gemaakt van agressie.

Ik hoop dat dit traject op de aanpaklijst komt, scheelt ook weer voor ons als HC en de eerlijk betalende reiziger.
Ik heb zitten twijfelen om op dit topic te reageren en heb toch besloten het te doen. Graag wil ik wat feiten op een rijtje zetten.


maar in perspectief zetten, want elke reiziger verdiend dezelfde hoeveelheid aandacht en het komt vaak voor dat juist op deze korte stukken wij met regelgeving te maken hebben en dat we het stuk al gehad hebben met controle.

Hoe dan ook, het is ons bekend dat er veel mensen zo redeneren en wij hebben wel de taak meegekregen meer aandacht aan de eerste klas te gaan schenken.


Beste Loes,
Bedankt voor dit sympathieke antwoord. Maar het roept toch wel wat vragen op. Welke regelgeving refereer je aan? Mag er maar 1x per traject gecontroleerd worden?

Mijn tweede vraag, het moet bij NS toch echt bekend zijn dat het op dit traject stijf staat vande zwart en grijsrijders. Waarom zetten ze dan maar 1 controleur in op dit traject? Dat kan welhaast niet anders zijn dan dat NS conflicten wil vermijden.
Het is echt iets van de laatste 2 jaar. Ik reis al bijna 20 jaar elke dag dit traject 1e klas en heb het misbruik enorm zien toenemen. Bij elke balkondeur staat tegenwoordig op cs wel een zwartrijder te gluren waar de conducteur instapt. Dat zijn dan misschien nog de braveriken, of degenen die echt niet willen worden aangehouden. In Zaandam stappen in de 1e klas tijdens de spits echt hordes zonder geldig bewijs in. Dat zijn studenten, die kun je het wat minder aanwrijven omdat ze hun kaart niet per rit kunnen upgraden. Maar daarnaast zijn het ook veel calculerenden. De ergste groep is echter die van de babyboomers, een generatie opgegroeid met uitsluitend "rechten" . Die zijn nu zo'n beetje allemaal met pensioen, reizen buiten de spits en misdragen zich geregeld behoorlijk in de trein.
Gelukkig heb ik dit nooit mee gemaakt. Mijn oom neemt vanaf Zaanstad de bus naar Sloterdijk die rechtstreeks gaat. Ik hoor mijn oom altijd over klagen dat in de trein gewoon niet te doen is.
Gewoon regelmatig van die groepen BOA's inzetten :D

Dat is wel de oplossing.
Gewoon regelmatig van die groepen BOA's inzetten 😃
Ik heb zitten twijfelen om op dit topic te reageren en heb toch besloten het te doen. Graag wil ik wat feiten op een rijtje zetten.

Traject Amsterdam Centraal - Amsterdam Sloterdijk - Zaandam > totale reistijd is 13 minuten. Vaak worden op dit traject VIRM, danwel ICM ingezet.In die 13 minuten hebben we een stop na 6 minuten op Sloterdijk.

Nu mijn grote vraag, hoe kan veelal 1 HC een hele trein controleren in 13 minuten op dat traject? Het heeft niets te maken met niet willen controleren. Ik heb laatst op de 800 gezeten (Maastricht - Alkmaar) en heb gewoon gecontroleerd op dat traject. Kreeg een VIRM6 dubbeldekker mee en als alles klopt kan ik 2 bakken controleren. Een VIRM6 heeft voor ons 12 bakken, waarvan ik er twee kan controleren. Dan moet echt alles kloppen, geen UVB te schrijven en ik heb ook de taak om te roepen voor Zaandam.

Het is niet bedoeld als verdediging, alleen maar in perspectief zetten, want elke reiziger verdiend dezelfde hoeveelheid aandacht en het komt vaak voor dat juist op deze korte stukken wij met regelgeving te maken hebben en dat we het stuk al gehad hebben met controle.

Hoe dan ook, het is ons bekend dat er veel mensen zo redeneren en wij hebben wel de taak meegekregen meer aandacht aan de eerste klas te gaan schenken.
Op zich maakt het mij allemaal niet uit wie er in de 1e klas zit. Ik betaal graag 40% meer voor ruimte en rust omdat ik elke dag op en neer forens. Het stoort me alleen dat er met 2 maten gemeten wordt, en dat de NS te laf is om tussen Sloterdijk en Zaandam te controleren op zwart en grijsrijders. Dat was ook de reden om dit topic te starten. De NS ontkent dit wegkijkbeleid bij monde van de forumbeheerder, maar mijn waarneming is dat ze er gewoon een potje over zitten te liegen. Ik denk dat ik maar eens een ingezonden brief naar de Volkskrant ofzo ga sturen. Ik zal daarvoor een tijdje een dagboekje gaan bijhouden. Wel jammer want rond Zaandam ben ik 's ochtend net altijd op de forumpagina van de krant en 's middags lig ik altijd lekker languit tot Zaandam met mijn benen op de stoel tegenover me .Daar krijg ik wel opmerkingen over van surveillerende, (want op dit traject niet controlerende ) conducteurs. :?
Reputatie 1
Gelukkig ga ik me niet zitten opvreten, zonde van mijn tijd en energie. Ik ga gewoon door waar ik mee bezig was. Het valt me alleen op als de mensen binnen komen, dan kijk ik altijd even naar die mensen. En wat voor mensen maakt mij niet uit, vind het leuk om naar mensen te kijken.
Vanochtend heb ik trouwens voor de grap een 1e klasse kaartje gekocht en geroepen na het instappen "Zo ik ga lekker hier zitten, beter dan in de te volle tweede klasse", daarvoor had ik een beetje door de wagon gelopen en tijdens de rit heb ik met een constante blik op de deur gelet. Hahahaha geweldig, 2 mensen waren zich echt op aan het vreten.. Het waren de extra kosten zeker waard!! Jammer dat ik geen controle had 😞

Reageer