beantwoord

Zwartrijders tussen Zaandam en Amsterdam Centraal

  • 15 augustus 2014
  • 49 reacties
  • 2674 Bekeken

Sinds 1986 reis ik vrijwel dagelijks 1e klasse woon werk met de NS. De laatste 20 jaar tussen Alkmaar en Amsterdam.
Eigenlijk nooit echte klachten gehad. De laatste 2 jaar echter wel en de irritatie neemt toe.
De 1e klasse wordt in de spits en kort er na, vanaf zaandam bevolkt met reizigers met een ongeldig vervoersbewijs. Ze zijn luidruchtig ( in de stiltecoupe) en trekken zich in het geheel niets aan van opmerkingen over hun gedrag. Tussen Zaandam en Amsterdam CS heb ik de laatste 2 kaar geen controle van een conducteur meegemaakt. Ik neem aan dat dit gedrag dus bekend is en dat het beleid is niet te controleren om conflicten te voorkomen. Daar heb ik wel begrip voor want ik zit niet te wachten op vertragingen vanwege ingrijpen spoorwegpolitie. Maar aan de andere kant betaal ik wel 40% meer en krijg ik dus niet de service waarvoor ik betaal. Volgens mij is dit probleem eenvoudig op te lossen door de hele maand september (drukste maand) de 1e klasse te laten controleren door een groep controleurs.
Toestemming aan mij persoonlijk om voortaan met een 2e klasse kaartje in de 1e klasse te mogen reizen vind ik ook goed, dat scheelt mij meer dan 1000 euro per jaar.
icon

Beste antwoord door Inge NS 15 augustus 2014, 19:03

Welkom op het forum gkohler1!

Niet controleren om conflicten te voorkomen, is absoluut niet het beleid dat we voeren. Naast controle heeft de conducteur vele andere werkzaamheden te verrichten. Ik verwijs je voor een uitgebreide uitleg van onze huisconductrice Loes graag naar dit topic. Als buitengewoon opsporingsambtenaar hebben conducteurs verder de bevoegdheid om een boete uit te schrijven of het bij een waarschuwing te laten. Zij mogen naar eigen inzicht handelen.

P.s. Ik heb de titel van je topic iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

49 reacties

Reputatie 3
Badge
Ik reis dagelijks Haarlem-Den Haag Centraal retour in de spits. Denk dat ik eens in de twee weken gecontroleerd word. Dat is eens in de twintig ritten (heen en terug) ofwel eens in de 11 uur reistijd. Ik heb wel eens een richtlijn gelezen dat de reiziger gemiddeld eens in de 45 minuten een HC moet langs zien komen (voor controle- of serviceronde). Ik geloof werkelijk niet dat dit gehaald wordt.

Ik vrees dat er inderdaad sprake is van chronische onderbezetting. Het zou kunnen helpen om mobiele controleteams steekproefsgewijs op drukke trajecten in te zetten. Gewoon een team van tien man heen en weer laten pendelen tussen Sloterdijk en Zaandam, of tussen Leiden en Den Haag, of tussen Amsterdam en Haarlem. En die mensen dan buiten de spits andere taken geven.
Gewoon regelmatig van die groepen BOA's inzetten :D

Dat is wel de oplossing.
Gelukkig heb ik dit nooit mee gemaakt. Mijn oom neemt vanaf Zaanstad de bus naar Sloterdijk die rechtstreeks gaat. Ik hoor mijn oom altijd over klagen dat in de trein gewoon niet te doen is.
Ik heb zitten twijfelen om op dit topic te reageren en heb toch besloten het te doen. Graag wil ik wat feiten op een rijtje zetten.


maar in perspectief zetten, want elke reiziger verdiend dezelfde hoeveelheid aandacht en het komt vaak voor dat juist op deze korte stukken wij met regelgeving te maken hebben en dat we het stuk al gehad hebben met controle.

Hoe dan ook, het is ons bekend dat er veel mensen zo redeneren en wij hebben wel de taak meegekregen meer aandacht aan de eerste klas te gaan schenken.


Beste Loes,
Bedankt voor dit sympathieke antwoord. Maar het roept toch wel wat vragen op. Welke regelgeving refereer je aan? Mag er maar 1x per traject gecontroleerd worden?

Mijn tweede vraag, het moet bij NS toch echt bekend zijn dat het op dit traject stijf staat vande zwart en grijsrijders. Waarom zetten ze dan maar 1 controleur in op dit traject? Dat kan welhaast niet anders zijn dan dat NS conflicten wil vermijden.
Het is echt iets van de laatste 2 jaar. Ik reis al bijna 20 jaar elke dag dit traject 1e klas en heb het misbruik enorm zien toenemen. Bij elke balkondeur staat tegenwoordig op cs wel een zwartrijder te gluren waar de conducteur instapt. Dat zijn dan misschien nog de braveriken, of degenen die echt niet willen worden aangehouden. In Zaandam stappen in de 1e klas tijdens de spits echt hordes zonder geldig bewijs in. Dat zijn studenten, die kun je het wat minder aanwrijven omdat ze hun kaart niet per rit kunnen upgraden. Maar daarnaast zijn het ook veel calculerenden. De ergste groep is echter die van de babyboomers, een generatie opgegroeid met uitsluitend "rechten" . Die zijn nu zo'n beetje allemaal met pensioen, reizen buiten de spits en misdragen zich geregeld behoorlijk in de trein.
Hoi gkohler1,

Ik mag helaas niet alle regelgevingen op een openbaar forum zetten. Dan zou ik zwartrijders helpen en dat is nu net hetgene wat ik niet wil. De regelgeving betreft veiligheid.

Wij worden volgens een planningsnorm gepland op een trein. Als je een VIRM pakt, een enkel stel, zit ik daar alleen op. Soms krijg ik hulp, maar normaliter zijn we alleen. NS zet op dat stuk geen extra HC in, denk dat dat met kostenplaatje te maken heeft.

Dit signaal zorgt er wel voor dat ik zelf meer nadruk zal leggen op dat traject op de eerste klas. De beste oplossing is inderdaad extra controleploegen. Dan worden de zwartrijders goed aangepakt en andere acties als stop and go werken ook zeer goed om hier iets mee te doen.

Wij krijgen bij treinen met veel agressie wel een extra collega HC mee, maar dan moet men wel melding hebben gemaakt van agressie.

Ik hoop dat dit traject op de aanpaklijst komt, scheelt ook weer voor ons als HC en de eerlijk betalende reiziger.
Hoi gkohler1,



Ik hoop dat dit traject op de aanpaklijst komt, scheelt ook weer voor ons als HC en de eerlijk betalende reiziger.


Mooi dank! Dat van die agressie heb ik natuurlijk ook wel om me heen zien toenemen, maar in alle jaren dat ik met de trein reis heb ik zelf nooit agressie in de trein meegemaakt. Maar ik reis dan ook in de forensenuurtjes. Nu even een maandje niet, en heb ik zomaar tijd op al dat gereis te reflecteren.
Overigens, dat moet ik wel kwijt: ik ben een zeer tevreden klant en moet er niet aan denken dit traject elke dag met de auto af te leggen. Ook de HI speed 1e klasse wachtruimte op spoor 2 CS ben ik zeer tevreden gebruiker van. Laat soms zo een stuk of wat treinen lopen!
We zijn nu 2 jaar verder. Ik heb nadat ik dit bericht indertijd postte een paar x een controle in 1e klas meegemaakt. Een keer door een heel team zelfs. Maar dat was altijd buiten de spits. In de spits wordt er tussen sloterdijk en zaandam nog steeds niet gecontroleerd in de 1e klas. Dat kan niet anders dan beleid zijn.
Reputatie 3
Conclusie na het lezen van dit en vergelijkbare topics:Misdaad loont en dus koop ik geen eerste klas upgrade meer!
Een hele trein controleren in 13 minuten gaat inderdaad niet, en met slechts één conducteur in een VIRM-VI zeker niet. Die norm is ook wat krom, want een trein bestaande uit twee ICM-IV treinstellen krijgt wel twee conducteurs mee, terwijl deze combinatie globaal evenveel zitplaatsen kent. Wat kan helpen is dat de conducteur niet vooraan of achteraan begint maar bij een willekeurig gekozen plek halverwege de trein. Als je bij de achterste deur begint, vervolgens vanuit de onbediende cabine de reizigers via de omroepinstallatie welkom heet, vervolgens concludeert dat je al bijna bij station Sloterdijk bent en eerst hier de deuren sluit voor je begint met controleren vanaf de achterste bak, is de kans dat je de 1e klas bereikt voor Zaandam vrij klein (alleen bij een hele rustige trein). Begin je ergens halverwege dan is de kans voor alle coupés even groot.
Sinds de afgelopen 3 jaar heb ik 4x een controle tussen sloterdijk en Asd meegemaakt. Allen buiten de spits. Gisteren heb ik maar eens wat vastgelegd http://www.dumpert.nl/mediabase/7257775/659508ac/iek_wil_niet_stil_zijn.html
Jammer dat je het gefilmd hebt ipv je medereiziger te helpen
@cosworth, wellicht even vanaf begin lezen? Dit topic is al jaren oud en de ns doet niets. Wat je op het filmpje ziet maak ik ongeveer 1 x per maand mee. Ben het zelf zat te schoolmeesteren. Ga voortaan filmen en kwak het op dumpert, waar ik inmiddels ruim 200000 views heb.
Reputatie 7
Badge
@cosworth, wellicht even vanaf begin lezen? Dit topic is al jaren oud en de ns doet niets. Wat je op het filmpje ziet maak ik ongeveer 1 x per maand mee. Ben het zelf zat te schoolmeesteren. Ga voortaan filmen en kwak het op dumpert, waar ik inmiddels ruim 200000 views heb.

Ik vind het ook jammer dat je het op deze manier doet. En al helemaal dat je het ook nog eens op dumpert gooit. Dit is totaal de oplossing niet.
Je had beter gewoon even naar een conducteur kunnen lopen en het kunnen melden.
...
Je had beter gewoon even naar een conducteur kunnen lopen en het kunnen melden.


Dat lijkt mij ook niet de oplossing.
Reputatie 7
Badge


Dat lijkt mij ook niet de oplossing.


Ja maar wat is dan wel de oplossing? :?
Dat de hc een keer op dat traject een serviceronde loopt.
De beste oplossing is dat standaard een bandje tijdens de spits wordt afgespeeld waarin gemeld wordt dat het hebben van een ongeldig vervoersbewijs bestraft wordt met een boete en dat coulance niet kogelijk is. Zet een maand lang een controleteam in, herhaal dat nog een paar keer en het probleem is opgelost.
Reputatie 7
Badge
De beste oplossing is dat standaard een bandje tijdens de spits wordt afgespeeld waarin gemeld wordt dat het hebben van een ongeldig vervoersbewijs bestraft wordt met een boete en dat coulance niet kogelijk is. Zet een maand lang een controleteam in, herhaal dat nog een paar keer en het probleem is opgelost.

Ik heb het nu even niet over het zwartrijden. Ik heb het over dat filmpje wat je daarnet liet zien en waar een ruzie in voor kwam.
Ruzie in de trein kan namelijk ook ontstaan tussen 2 witrijders en hoeft niet perse de schuld te zien van een zwartrijder.
Dus mijn vraag was. Hoe kan je het beste de situatie oplossen als er ruzie ontstaat in de trein??
@Reisleider, oh jee ik zie dat je een trol bent. Sorry voor mijn aan jou besteedde energie🆒
Reputatie 7
Badge
@Reisleider, oh jee ik zie dat je een trol bent. Sorry voor mijn aan jou besteedde energie🆒

Pardon? Ik vind dit niet zo netjes wat je nu tegen mij zegt hoor. En ik ben helemaal geen trol trouwens. Mijn bedragen zijn gewoon serieus hoor.
En nog even iets anders, voor de duidelijkheid ik heet helemaal geen Reisleider maar ik heet Trein-D potverdikkie. 😠
Reputatie 7
Badge +4
Het wordt tijd dat NS wakker wordt. Wat je wel meer ziet zijn groepje conducteurs van het minder inschikkelijke type die ingezet worden rond de grote steden. Iemand die zwart reist in de eerste klas weet echt wel wat hij doet en zul je in de portemonnee moeten raken. Dat kan alleen met een grote pakkans en consequent beleid. Het is jammer dat het zo moet maar in een dichtbevolkt land kan dit autonome gedrag niet. Het is natuurlijk altijd met het verhaal van ik reis wel zwart maar het komt door een ander, maar je moet nu eenmaal betalen voor de reis die je maakt, Iedereen mag eerste klas reizen met een eersteklaskaartje en dat moet je er dan maar voor over hebben. Overigens is de prijs vaak meer dan 40 procent hoger, het nadert in veel gevallen de 70. (Dalvrij: tweede klas 99, eerste klas 172)
Publieksvriendelijk is goed maar het slaat nu om naar publieksonvriendelijk voor de reiziger die wel betaalt en dat gaat wel erg ver. Mensen die er zonder kaartje gaan zitten, rekenen er kennelijk al op dat ze na een te vaak incidentele controle alleen maar naar de tweede klas verwezen worden. Dat zouden we niet normaal moeten vinden. Feitelijk betaal je voor meer dan de helft meer alleen maar voor meer kans op een zitplaats, betere stoelen en een in de praktijk rustiger werkomgeving.
Ik houd het aantal controles sinds maart 2013 bij op het traject Alkmaar-Amsterdam. Gemiddeld word ik 1,8 van de 10 keer gecontroleerd.
Reputatie 7
Badge +4
Ja en dan verlaat de zwartrijder de trein met het gevoel dat het toch weer mooi gelukt is, hij flink minder heeft uitgegeven en dat conditioneert vanzelf tot herhaling van dit gedrag. De weinige keren dat je beboet wordt, heb je er dan zo uit. Het beleid van NS is niet effectief genoeg om dit te voorkomen. Regelmatig een gorillaploeg van een aantal stevige medewerkers en het zal snel afnemen. Een goede moraal van de reiziger is nog beter. Iedere reizigerWe zouden het ook niet normaal moeten vinden dat het gebeurt.



Vertrauen ist gut, Kontrolle ist besser, zeggen ze in een land niet ver hier vandaan en daar werkt het ook. Dat het publiek bij de oosterburen in het algemeen mensen minacht die zwartrijden in plaats er solidair mee te zijn in de vorm van het ridiculiseren van de conducteur, helpt ook.

En wat vind u hiervan:

https://forum.ns.nl/de-trein-11/zit-eerste-klas-en-4971
Welkom op het forum gkohler1!

Niet controleren om conflicten te voorkomen, is absoluut niet het beleid dat we voeren. Naast controle heeft de conducteur vele andere werkzaamheden te verrichten. Ik verwijs je voor een uitgebreide uitleg van onze huisconductrice Loes graag naar dit topic. Als buitengewoon opsporingsambtenaar hebben conducteurs verder de bevoegdheid om een boete uit te schrijven of het bij een waarschuwing te laten. Zij mogen naar eigen inzicht handelen.

P.s. Ik heb de titel van je topic iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Welkom op het forum gkohler1!

Niet controleren om conflicten te voorkomen, is absoluut niet het beleid dat we voeren. Naast controle heeft de conducteur vele andere werkzaamheden te verrichten. Ik verwijs je voor een uitgebreide uitleg van onze huisconductrice Loes graag naar dit topic. Als buitengewoon opsporingsambtenaar hebben conducteurs verder de bevoegdheid om een boete uit te schrijven of het bij een waarschuwing te laten. Zij mogen naar eigen inzicht handelen.

P.s. Ik heb de titel van je topic iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.


Maar op bepaalde lijnen moeten gewoon groepen BOA's worden ingezet tegen dergelijke overlast.

Al zal de NS er wel vanuit gaan dat de poortjes alles oplossen.

Reageer