Zwolle - utrecht sprinter

• 13 maart 2015
  • 23 reacties
  • 1043 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Beste NS, waarom rijden er op het traject Zwolle - Amersfoort opeens oude treinen (met de groene bankjes) als sprinter?

23 reacties

Reputatie 3
Wat betreft optreksnelheid: Het is pertinent onjuist dat de oude langzamer zijn dan de nieuwe. DDZ is in de trein die om 06:53 vertrekt uit Zwolle niet in staat op tijd in Amersfoort aan te komen, meestal met +5 in de spits. Bij de oude treinen lukt het vrijwel altijd.
Ik moet toch even glimlachen van de manier waaorp Lucky144 schrijft en kan me de opmerking best voorstellen.

Kijk, Henk begrijpt mij. En snapt ook wel de insteek waarom ik dit hier post en gniffelt ook wel mee om de reacties.
Maar DDietzen snapt mij ook en het siert zijn gedrevenheid om te proberen zijn uitgebreide kennis aan mij over te dragen. Niet dat ik er op zit te wachten, maar het is wel leuk. Een trein is voor mij een trein, meestal is die van de NS, vaak gaat het goed en soms even niet. Dat calculeer je in en je maakt je er verder niet druk over. Ik ben al lang blij dat ik niet 2x per week in de file naar Amsterdam hoef te staan en daar 25 euro parkeergeld per dag af moet tikken.
Het allerleukst aan dit draadje vind ik toch wel het beeld dat ik nu heb bij DD. Als zijn profielinfo klopt is het een 17-jarige (of student die meerdere dagen per week naar Tilburg komt vanuit Eindhoven. Wat studeert hij dan? Werktuigbouwkunde bij Avans? Econometrie aan de Universiteit? Met een meer dan bovenmatige interesse voor treinen, gezien het feit dat hij gedurende de 663 dagen dat hij geregistreerd is op het forum een gemiddelde van 1.32428355958 posts per dag heeft. Kijkend naar zijn uiterst correcte taalgebruik en brede kennis en interesse zou je bijna gaan twijfelen of zijn profiel wel helemaal juist is.

Fora zijn leuk en leerzaam. Niet alleen vanwege de inhoud maar zeker ook vanwege het gedrag en de inhoud van de deelnemers. Er zitten mensen bij die ik best graag een keer zou willen leren kennen, maar net zo goed ook mensen waar ik vermoedelijk geen enkele klik of gezamenlijke interesse mee zou hebben. De veelzijdigheid maakt de wereld leuk en uitdagend.
Ja, ik vind er ook zo het mijne van, dat zal je vast niet ontgaan zijn. Maar dat is iets wat ik niet in dit topic weer tevoorschijn wilde halen, die discussie voeren we al op allerlei andere plekken 😃
Reputatie 7
Badge
Dit forum is uiteindelijk ook het eerste klantenservicekanaal wat NS presenteert, en de andere kanalen zijn veel lager verstopt op de klantenservice-pagina op NS.nl. Reizigers komen hier in de veronderstelling te communiceren met een NS klantendienst :D
dit forum is onbetaalde dienst van NS klanten, een 1,5 miljoen euro per jaar besparende verzamelbak voor externe contactpogingen met NS van hoog tot laag. Alle vingers wijzen naar Kwatta het NS Forum. Of je nu een vraag, klacht, idee of probleem hebt... drop het op het NS forum, en NS heeft er geen last van. Andre van Duin had er 40 jaar geleden een radioprogramma en typetje voor: heeft u vragen of problemen, schrijf naar Ome Joop
Ach, ik vond reactie #13 wel verhelderend. Het gaat volgens mij enkel om de constatering dát het topic van een eenvoudige vraag naar een, voor een buitenstaander, onnavolgbaar verhaal gaat met allerlei nummers en afkortingen. Daar kan ik Lucky geen ongelijk in geven 🙂
Badge
Tja. Kanttekening. Ik plaats een reactie met enkele serienummers, oké, was misschien niet gepast. Lucky144 klaagt dat die serienummers niet duidelijk zijn, kan best. Maar als ik zo vriendelijk wil zijn om het te verduidelijken, hoeft Lucky144 het al niet te horen. Beetje struisvogelpolitiek?
Ik moet toch even glimlachen van de manier waaorp Lucky144 schrijft en kan me de opmerking best voorstellen. Dit forum is uiteindelijk ook het eerste klantenservicekanaal wat NS presenteert, en de andere kanalen zijn veel lager verstopt op de klantenservice-pagina op NS.nl. Reizigers komen hier in de veronderstelling te communiceren met een NS klantendienst, en krijgen ineens een hele lijst van codes en verkortingen op het scherm. Kan me de verwarring wel voorstellen :D

Relax, adem in, adem uit. Ik haal nog een koffie 😃
Badge
Als u dat wilt, prima. Aan uw persoonlijke aanvallen heb ik geen boodschap. Nog een prettige dag.
Beste NS, waarom rijden er op het traject Zwolle - Amersfoort opeens oude treinen (met de groene bankjes) als sprinter?

TS vraagt - let op, vraagt, niet klaagt - waarom er opeens "oude treinen (met de groene bankjes)" - dit is DDAR - rijden in de sprinterdienst Zwolle - Amersfoort. De volgens u "die-hard forumgebruikers" geven vervolgens antwoord op die vraag. Dat dat antwoord enige ingewikkeldheid bevat, is gewoon nodig. De verdeling van reizigersmaterieel over het land is immers niet simpel.

Enne... als u "ook echt geen uitleg" hoeft, waarom stelt u dan überhaupt een vraag op een forum? Dat is juist de essentie van een forum, dat u uitleg krijgt van anderen over uw vragen

Oei ik lijk iemand op zijn treintenen getrapt te hebben. Dat komt niet meer goed. En dat bij een topic dat al 2 jaar oud is. Maar nog steeds actueel blijkbaar. Een forum is niet enkel om vragen te stellen trouwens; ook een platform voor discussie en kennisvergaring. En sommige forumbezoekers intrigeren me. Ik kan me daar van alles en nog wat bij voorstellen, maar dat houd ik dan liever voor mezelf of ik schrijf het een keer in een column, voordat het hier ontspoort.
Badge

TS vraagt - let op, vraagt, niet klaagt - waarom er opeens "oude treinen (met de groene bankjes)" - dit is DDAR - rijden in de sprinterdienst Zwolle - Amersfoort. De volgens u "die-hard forumgebruikers" geven vervolgens antwoord op die vraag. Dat dat antwoord enige ingewikkeldheid bevat, is gewoon nodig. De verdeling van reizigersmaterieel over het land is immers niet simpel.
Die nummers zijn gemakkelijk terug te vinden, maar ik zal ze wel even noteren:
  • 3400 = IC Alkmaar - Haarlem (spitsrichting)
  • 4500 = IC Enkhuizen - Amsterdam C (spits)
  • 5600 = SP Utrecht C - Zwolle
  • 7000 = SP Apeldoorn - Almelo (- Enschede)
DDAR, SLT, SGM en DDM zijn de namen van de materieeltypes. NH is Noord-Holland.

Enne... als u "ook echt geen uitleg" hoeft, waarom stelt u dan überhaupt een vraag op een forum? Dat is juist de essentie van een forum, dat u uitleg krijgt van anderen over uw vragen.

Beste DDTZN, ik stel geen vraag. Ik merk alleen op dat sommigen er een ander jargon, kennisniveau en interessegebied op na houden. Prima, ieder zijn ding. Ik lees van de topicstarter alleen dat deze klaagt over oud materieel. Vervolgens gaat het een kant op met reacties van die-hard forumgebruikers, die ik niet meer volg.
Badge
Die nummers zijn gemakkelijk terug te vinden, maar ik zal ze wel even noteren:
  • 3400 = IC Alkmaar - Haarlem (spitsrichting)
  • 4500 = IC Enkhuizen - Amsterdam C (spits)
  • 5600 = SP Utrecht C - Zwolle
  • 7000 = SP Apeldoorn - Almelo (- Enschede)
DDAR, SLT, SGM en DDM zijn de namen van de materieeltypes. NH is Noord-Holland.

Enne... als u "ook echt geen uitleg" hoeft, waarom loopt u dan überhaupt rond op een forum? Dat is juist de essentie van een forum, dat u uitleg krijgt van anderen over vraagstukken, am I right?
Tja, dus de Veluwe (5600 en 7000) wordt 'gepakt' ivm de inzet van DDAR? Als we het zouden omwisselen met SLT in de Randstad, zou men dáár weer gaan klagen dat dat "toch geen gezicht is in het economische hart van Nederland". Zo valt er altijd wel wat te klagen. Er moeten gewoon keuzes gemaakt worden, und es kann nicht immer Kaviar sein.

Daarnaast: in de 7000 rijdt al jaren DDAR rond. Sinds enkele maanden verschijnt er ook wel eens moderner materieel (meestal SGM), en juist dan steekt de klachtenstorm op dat enkeldekkers weer te weinig capaciteit bieden. Het is ook nóóit goed zo...

Verder wordt er in dit topic van vandaag juist weer geklaagd dat DDAR verdwijnt. Niet iedereen is er dus ontevreden mee, grotendeels zal het een kwestie van smaak zijn.

Tot slot: in NH rijdt er weliswaar geen DDAR rond, maar wel DDM (3400, 4500). Dat is vrijwel zelfde kwaliteit. Dus klagen dat alleen de perifere delen van het land het oude materieel krijgen, gaat er bij mij niet in.

Heerlijk abracadabra voor mensen die geen benul hebben van wat die nummers en afkortingen betekenen, anders dan dat het iets met soort trein en regio of zo te maken heeft. 😳 EN: dank je wel, maar nee ik hoef ook echt geen uitleg.
Reputatie 5
DDAR is alles behalve prima. Het is een schande om met zulk oud materieel (ookal zijn ze net 20 jaar oud) te rijden. Het hele imago van NS wordt teniet gedaan door dit (terecht genoemde) Oostblokmaterieel.

Die dingen zijn lawaaiig, maken zeer veel geluid als ze rijden, zijn zeer oncomfortabel en het optrekken gaat helemaal niet snel. Die locs zijn krachtig, maar trekken zeker niet snel op. Daarnaast zijn ze zeer storingsgevoelig.

Echt. De DM90 en de DDAR's zijn naast de Fyra de grootste miskopen ooit van NS.
Wees blij met DD-AR, prima treinen met een loc ervoor of erachter waardoor ze snel optrekken. Ik weet wel dat sommige banken hard zitten, maar de banken in de koprijtuigen zitten zacht. Datzelfde geldt voor mensen die klagen dat een bepaalde trein lawaaiig is. Wat blijkt: ze zijn in een treinstel (en dan bedoel ik niet de DD-AR) boven de motoren gaan zitten. tsja, dat moet je dan ook niet gaan doen.
Badge
Tja, dus de Veluwe (5600 en 7000) wordt 'gepakt' ivm de inzet van DDAR? Als we het zouden omwisselen met SLT in de Randstad, zou men dáár weer gaan klagen dat dat "toch geen gezicht is in het economische hart van Nederland". Zo valt er altijd wel wat te klagen. Er moeten gewoon keuzes gemaakt worden, und es kann nicht immer Kaviar sein.

Daarnaast: in de 7000 rijdt al jaren DDAR rond. Sinds enkele maanden verschijnt er ook wel eens moderner materieel (meestal SGM), en juist dan steekt de klachtenstorm op dat enkeldekkers weer te weinig capaciteit bieden. Het is ook nóóit goed zo...

Verder wordt er in dit topic van vandaag juist weer geklaagd dat DDAR verdwijnt. Niet iedereen is er dus ontevreden mee, grotendeels zal het een kwestie van smaak zijn.

Tot slot: in NH rijdt er weliswaar geen DDAR rond, maar wel DDM (3400, 4500). Dat is vrijwel zelfde kwaliteit. Dus klagen dat alleen de perifere delen van het land het oude materieel krijgen, gaat er bij mij niet in.
Reputatie 7
Badge +4
Hoeveel DDars zijn er in de Randstad? De lijn over de Veluwe is ook druk. Toeval natuurlijk.
Badge
Voor de klagers over DDAR: NS kan geen treinen bijtoveren (feit). Dus heeft u liever een oude trein, of géén trein?
Reputatie 7
Badge +4
Het is wel een vreemde gang van zaken. Het is traject is zeer druk, en enkele jaren geleden reden er ook Oostbloktreinen. Die zijn toen - na veel protest - vervangen door de moderne DDZ en dat werd hoog tijd. Nu is dat kennelijk weer teruggedraaid. Het feit dat deze oude rottreinen nog rijden, is een schande op zich. Maar ja NS heeft alle materieel nodig omdat het nieuwe te laat komt, en waarschijnlijk te laat is besteld. Op de Veluwe maakt met minder verbaal lawaai dan in de Randstad en dat is toch een nadeel. De DDZ is wel bedoeld voor Intercityverbindingen maar was hier, gezien de drukte, meer dan op zijn plaats.

De DDAR het land uit, om te beginnen uit de Veluwe en naar de schroothoop er mee. Je zit je rug kapot, zelfs in de eerste klas, die die aanduiding daar al helemaal niet verdient.
Reputatie 7
Badge
En kunt u misschien ook aangeven wanneer op dit traject weer nieuwere treinen / sprinters gaan rijden? Op de kaart zie ik staan dat dit voor dit traject gepland is tussen 2018 en 2020. Dat is een nogal ruime tijdrange, vandaar de vraag.;-) .

zoals u op uw dezelfde vraag in andere posts al weet:
Nee.

Dat "schrootmaterieel met de tweede klas is van voormalig oostblokniveau" heeft afgelopen jaren mijn regio Brabant gereden, en nu bent u weer aan de beurt.
Reputatie 7
Badge +3
De dubbeldekkers die er eerst reden waren intercity-treinstellen die nu nodig zijn voor intercity-diensten.
Ik reis sinds 25 jaar meerdere keren per week met de trein van Harderwijk naar Amersfoort. Voornamelijk in de 2e klas.

(En sinds ruim 2,5 jaar ook vanaf Amersfoort / Amersfoort Schothorst door naar Amsterdam Zuid. (Met helaas een dikke 20 minuten overstaptijd, maar daar kunt u niks aan veranderen, dat weet ik.))

In 2017 (of misschien zelfs al wel eerder) gingen er tot mijn grote vreugde nieuwe(re) dubbeldekkers rijden tussen Zwolle en Utrecht. Vooral vreugde omdat je daarin meer beenruimte hebt en je (net als in de IC's naar Schiphol) ook two seats banken hebt, met een tafeltje bij elke stoel.

Helaas was het een paar maanden geleden ineens afgelopen met die nieuwere dubbeldekkers op dit traject. Inmiddels rijdt er alweer lange tijd van dat stokoude materieel: de dubbeldekkers met de groene bankjes, waarbij je tijdens de spits als haringen in een ton zit op die four seats bankjes. (Zeker als je ruim 1.80m bent;-) .

Waarom is ervoor gekozen om op dit drukke traject toch weer die oude dubbeldekkers in te zetten, daar ben ik wel benieuwd naar?

En kunt u misschien ook aangeven wanneer op dit traject weer nieuwere treinen / sprinters gaan rijden? Op de kaart zie ik staan dat dit voor dit traject gepland is tussen 2018 en 2020. Dat is een nogal ruime tijdrange, vandaar de vraag.;-)

Alvast hartelijk dank voor uw reactie.
Reputatie 7
Badge +4
Er loopt al een topic over het onderwerp. Reizigers op dit traject hebben jaren met dit schrootmaterieel gereden, zaten met de DDZ even goed en nu wordt het 'elders' ingezet. De tweede klas is van voormalig oostblokniveau en de eerste klas is weliswaar krap - maar de stoel is tenminste nog te vergelijken met een normale in de tweede klas.
Ik erger me er buitengewoon aan dat er nog met deze rommel gereden wordt en vind dat de reizigers op dit traject na jarenlange ellende ook wel eens normaal mogen zitten. Maar ja de Veluwenaar moppert niet en in andere delen doet men dat wel - of meer.

https://forum.ns.nl/de-trein-11/stoptrein-zwolle-utrecht-waarom-weer-oude-veel-korte-materieel-10005

Reageer