beantwoord

€1 toeslag op internationale kaartjes uit de automaat :(

• 29 december 2019
  • 1 reactie
  • 197 Bekeken

Reputatie 2

In een eerder topic gaf ik al aan dat het zeer moeizaam is om de 100% korting binnen NL van mijn DalVrij in te zetten bij reizen naar het buitenland. Ik kan immers geen losse kaartjes van het buitenland naar Nederland uit de automaat krijgen, zodat ik al een probleem heb wanneer ik tijdens de spits vertrek maar tijdens het dal terug wil of andersom.

Tot mijn grote verbazing kwam ik er vanochtend achter dat er inmiddels ook €1 toeslag geheven wordt op kaartjes uit de automaat naar het buitenland. Dit geeft nu echt de doodssteek voor gemakkelijk internationaal reizen, aangezien iedereen die geen dief is van zijn eigen portemonnee nu altijd zijn kaartjes online moet kopen, moet zorgen voor een opgeladen telefoon (wat na een hele dag reizen een probleem kan zijn) of een printer tot zijn beschikking moet hebben (quod non, in mijn geval). Een enkele reis Maastricht-Visé met 100% korting in NL (!) kost uit de automaat inmiddels €3,60. Daar heb je dan een abonnement voor…

Ik vraag mij af of dit zomaar is toegestaan, dat er geen enkele manier is om “offline” een kaartje te kopen zonder toeslag, en ik vind het in ieder geval zeer onwenselijk. In het binnenlandse verkeer staat het iedereen vrij een, al dan niet anonieme, OV-chipkaart aan te schaffen en zonder toeslagen te reizen. Internationaal is in- en uitchecken natuurlijk niet mogelijk. Ik begrijp dus ook niet zo goed waarom de uitzonderingspositie van internationale kaartjes is opgeheven. Betekent dit nu ook dat railrunners, fietskaartjes, ICD-toeslagen, ICE-toeslagen etc. ook €1 toeslag krijgen? Zo niet, mag de toeslag dan alsjeblieft weer van de internationale kaartjes af?

icon

Beste antwoord door Mark NS 30 december 2019, 20:30

Hoi umbusko

Ik heb navraag gedaan over de toeslag. Ik begrijp dat de toeslag van een € 1,00 al enige tijd geheven wordt op kaartjes uit de automaat naar het buitenland, maar uit je topic van 5 maanden geleden begrijp ik dat dat toen nog niet het geval was. Op kaartjes binnen Nederland wordt al geruime tijd een toeslag van € 1,00 geheven. Dit is vanwege kosten voor de chip, het printen, bijvullen van de automaat en onderhoud. Deze toeslag is nu ook van toepassing op tickets naar het buitenland vanwege dezelfde redenen. De toeslag wordt niet geheven op de Dagkaart fiets, ICD-toeslag en ICE-toeslag, omdat dit al toeslagen zijn. Op dit moment zijn er geen plannen om de toeslag te gaan heffen op de Railrunner. Kaartjes zonder toeslag kunnen online aangeschaft worden. Ik zal je verzoek over het laten vervallen van de toeslag op internationale kaartjes doorzetten, maar ik kan je niks beloven. 

Bekijk origineel

1 reactie

Hoi umbusko

Ik heb navraag gedaan over de toeslag. Ik begrijp dat de toeslag van een € 1,00 al enige tijd geheven wordt op kaartjes uit de automaat naar het buitenland, maar uit je topic van 5 maanden geleden begrijp ik dat dat toen nog niet het geval was. Op kaartjes binnen Nederland wordt al geruime tijd een toeslag van € 1,00 geheven. Dit is vanwege kosten voor de chip, het printen, bijvullen van de automaat en onderhoud. Deze toeslag is nu ook van toepassing op tickets naar het buitenland vanwege dezelfde redenen. De toeslag wordt niet geheven op de Dagkaart fiets, ICD-toeslag en ICE-toeslag, omdat dit al toeslagen zijn. Op dit moment zijn er geen plannen om de toeslag te gaan heffen op de Railrunner. Kaartjes zonder toeslag kunnen online aangeschaft worden. Ik zal je verzoek over het laten vervallen van de toeslag op internationale kaartjes doorzetten, maar ik kan je niks beloven. 

Reageer