beantwoord

10 ritten voor reizen in België

• 18 september 2020
  • 8 reacties
  • 506 Bekeken

Reputatie 5

Van de klantenservice had ik begrepen dat er een 10 ritten kaart van de GOPASS is. De gopass is de kaart voor een vast bedrag naar België. Het werd niet helemaal duidelijk of het echt voordelig is. Ik weet dat er een gopass Roosendaal is en dat je die ook als retour kan kopen bij de automaat in Roosendaal. Maar is die 10 ritten kaart ook geldig tussen Roosendaal en Essen (België)? 

De weekendretour geeft 50% of een normale retour maar hoe kan je snel zien wat het goedkoopste kaartje is?

Hebben de Belgen zo iets als dalvoordeel abonnementen? Voor mij is voor 9 uur toch niet echt haalbaar.

Ja voor de vaste mensen hier ja ik zei dat ik voorlopig niet meer naar België ga maar ja ik houd van België ondanks alles blijft het een leuk land.

icon

Beste antwoord door Ferdinand Delasoie 18 september 2020, 17:42

De principes zijn wat anders.

Er is geen verschil tussen piek of dal. Tot op heden heeft de SNCB geen beleid om mensen uit de spits te krijgen, dus voor de meeste kaartjes gelden er geen tijdsbeperkingen. De uitzondering is het weekendretour waarbij het interessante is dat je zaterdag (of zelfs vrijdagavond) heen kan en zondag weer terug.

Ze hebben ook veel forfataire kaarten zoals de Gopass waarbij je 10 enkele reizen voor een vaste prijs koopt. Je moet - als je een reisje wilt maken - wel altijd de prijs van een enkele reis voor normaal tarief bekijken. Het loont immers  pas als de prijs van 1 regel op de Gopass lager is - en dat is zeker niet altijd het geval.

Houd er ook rekening mee, dat er een geldigheidsdatum op zit. Ik dacht 1 jaar. Je voordeel is natuurlijk helemaal weg als je je pas niet hebt kunnen gebruiken. Zo ben ik het bokje, omdat mijn Keypass is verlopen tijdens de lockdown.

Voor wat betreft de grenspunten: daar moet je inderdaad even de website over bekijken, want dat is inderdaad ingewikkeld.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7

De principes zijn wat anders.

Er is geen verschil tussen piek of dal. Tot op heden heeft de SNCB geen beleid om mensen uit de spits te krijgen, dus voor de meeste kaartjes gelden er geen tijdsbeperkingen. De uitzondering is het weekendretour waarbij het interessante is dat je zaterdag (of zelfs vrijdagavond) heen kan en zondag weer terug.

Ze hebben ook veel forfataire kaarten zoals de Gopass waarbij je 10 enkele reizen voor een vaste prijs koopt. Je moet - als je een reisje wilt maken - wel altijd de prijs van een enkele reis voor normaal tarief bekijken. Het loont immers  pas als de prijs van 1 regel op de Gopass lager is - en dat is zeker niet altijd het geval.

Houd er ook rekening mee, dat er een geldigheidsdatum op zit. Ik dacht 1 jaar. Je voordeel is natuurlijk helemaal weg als je je pas niet hebt kunnen gebruiken. Zo ben ik het bokje, omdat mijn Keypass is verlopen tijdens de lockdown.

Voor wat betreft de grenspunten: daar moet je inderdaad even de website over bekijken, want dat is inderdaad ingewikkeld.

Reputatie 5

Ik heb contact opgenomen met de klantenservice van de NMBS. De 10 rittenkaart is alleen geldig tussen Belgische stations en dus niet al vanaf Roosendaal.

Ik heb dus een los kaartje nodig van Roosendaal naar Essen met 100% korting in Nederland aangezien ik voorlopig nog studenten OV en weekendvrij heb. Volgens mij kan je dat kaartje met 100% korting in Nederland bij de NS automaat in Roosendaal.

Zou @Thom kunnen bevestigen dat alles klopt als hij dat wilt doen.

Het zou mooi zijn als er op dit forum een topic komt met veel gestelde vragen over reizen naar België en bijvoorbeeld Duitsland want ik zie dezelfde vragen vaak terug komen.

De antwoorden kan je gewoon en simpel vinden op de site van de vervoerder. Type het kaartsoort in op Google en de productvoorwaarden kom zo te voorschijn @Melvinhage 

Reputatie 6
Badge

https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/crossborder/roosendaal-gopass1

en

https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/overview-products/young-child

Heel makkelijk te vinden! :)

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb dus een los kaartje nodig van Roosendaal naar Essen met 100% korting in Nederland aangezien ik voorlopig nog studenten OV en weekendvrij heb. Volgens mij kan je dat kaartje met 100% korting in Nederland bij de NS automaat in Roosendaal.

Je kan zowel bij de NS automaat als de NMBS automaat een ticket kopen voor richting België. Of je bij de NMBS automaat ook op kan geven dat je 100% korting in Nederland hebt weet ik niet zo zeker, bij de NS automaat kan het in ieder geval wel. Doorgaans zijn de kaartjes bij de NMBS automaat wel goedkoper, omdat Roosendaal ook als Belgisch tariefpunt wordt gerekend, maar bij 100% korting in Nederland voor zo'n korte rit is het goedkoper het Nederlandse tarief tot de grens te betalen.

Het kaartje is ook online te koop bij NS International voor €2,60 (2e klas, 100% korting in NL). B-Europe verkoopt ook kaartjes, maar berekent deze volgens Belgisch tarief en is de 100% korting in NL niet toepasbaar, dus kost het €4,50 (2e klas). De prijzen aan de automaten zullen wel hetzelfde zijn denk ik.

Reputatie 7
Badge +1

De antwoorden kan je gewoon en simpel vinden op de site van de vervoerder. Type het kaartsoort in op Google en de productvoorwaarden kom zo te voorschijn @Melvinhage 

@Deventer Waarom moet jij altijd zoveel kritiek hebben elke keer als @Melvinhage een vraag stelt, iets post of een opmerking maakt? Het is toch de kracht van deze community dat we elkaar helpen en niet dat we elkaar iedere keer afbranden als iemand een vraag stelt?

Veel vragen die hier op de community gesteld worden zijn ergens wel online te vinden. Maar misschien kunnen mensen het niet zo makkelijk vinden, omdat ze niet zo handig zijn met de websites, willen ze het nog een keer voor de zekerheid navragen ook al staat het overduidelijk op de website of ze willen het gewoon niet opzoeken en de makkelijke weg kiezen, dat mag toch ook? Vragen staat toch vrij? Als een ander een vraag stelt over of de spitsbeperking voor het VDU uitgesteld kan worden ga je die toch ook niet afbranden met het antwoord dat dat al duizend keer gevraagd is en je dit gewoon makkelijk op kan zoeken op Google of in de community. Waarom dan wel bij @Melvinhage als hij een vraag stelt?

Als je volgens jouw redenering wilt werken kan je net zo goed de hele community verbieden om nieuwe posts te maken, want bijna alles is in de afgelopen 6 jaar wel eens langsgekomen en op te zoeken.

De vraag is trouwens best terecht. Roosendaal wordt door de NMBS gezien als Belgisch tariefpunt, er rijdt een trein van NMBS en er staat een kaartautomaat van NMBS dus mogelijk dat de Go Pass 10 dan ook vanaf Roosendaal geldig is. In de voorwaarden wordt gesproken over ‘tussen 2 Belgische stations of stopplaatsen’, maar met de redenering van hiervoor kan ik goed begrijpen dat die verwarring mogelijk ontstaat.

@Melvinhage en ik zijn het misschien niet altijd met elkaar eens over bepaalde zaken die zich in de wereld afspelen, maar dit gaat om het hebben van respect naar elkaar toe en elkaar helpen waar dat nodig is. Dat heet het hebben van fatsoen en is hoe je elkaar op een normale manier behandeld. Dus, constructive criticism en niet destructive criticism, dat geldt voor beide personen.

Als een moderator deze post off-topic vindt mag hij/zij dit best verwijderen, maar ik wilde gewoon even mijn frustratie van mij af schrijven. Want keer op keer is het weer gedoe en geruzie tussen @Deventer en @Melvinhage, waarbij de ene het dan weer uitlokt voor de ander en dat vind ik nu best wel irritant worden langzamerhand.

Reputatie 5
Badge

Aanvulling op lokx2: IN BE kan je enkel binnenlandse tiketjes aankopen en, door eerst de betr. toets een te klikken, speciaal beperkt aanbod naar de net over de grens liggende plaatsen Roosendaal, Maastrciht en Aken. OOit waren er, net na begin van deze verruimd aanbod, ook 10-ritjeskaarten naar die plaatsen, door de minimale afzet is dat niet meer. Behalve dit aanbod kan je in BE bij NMBS automaten geen enkel ander ticketje naar buitenland aanschaffen. Het tarief daarheen is het normale binnenlandse tot de laatste BE-plaats met een speciale opslag voor de last mile.

IN deze 3 steden staan ook NMBS-automaten, in Mstr zelfs 2, die enkel uitsluitend en alleen vanaf DIE plek tiketjes bieden.

Als je dus perse online die tiketjes wenst te kopen via b-rail, dan moet je dus NIET B-Europe nemen, maar b-rail/BE en dan, nhet als op de automaat, de betr. aparte klasse aanklikken.

Tiketjes uit de NS-automaat zijn nu ruim 1 jaar ook met die extra 1 eur afzetterstoeslag belast.

Vwb Rdl-Essen: het maakt in de praktijk niet uit welke je koopt, want het is precies even duur: met NMBS voor het hele traject, of met NS-int met aangeven 100% NL. Het is nl gewoon de bodem in het tarievenhuis: van 1-8 (of 10?) KM. Dito overigens voor Wezet=Visé Dus zoek maar uit bij wie je je over deze afzetterij kan beklagen. Dit is sinds dit jaar nu de vorige R+ korting is afgeschaft voor BE. Je kan 10 ct besparen door tenminste 7 dag tevoren het voordeeltarief te benutten. Naar Noorderkempen liggen vanwege afwezigheid doorgaand tarief en langer stuk in BE de totaalprijzen hoger, maar de reductie is ook groter.

Opgelet! de 10ritkaarten komen hetzij als GO-pass voor junior <26 of als (ik meen) Railpass voor die van 27-64. Vanaf 65=senior is het seniorenretour, dat WEL een tijdbeperking kent-pas na 9.00 ma-vr, aan 7,20 voordeliger, zelfs als een enkel rit op de Railpass.

Voor die jeugd is er ook GO-1, die iets duurder is, maar t.o.v. NS stukken voordeliger.

Beide passes zijn 6 of 12 mnd geldig en je moet heel precies in priegelschrift erop invullen welke rit je gaat maken en wanneer.

Studeer je aan een BE-unief, dan zijn er nog vele andere nog veel voordeliger mogelijkheden, vooral de campuskaart.

Reputatie 5

Oke een 10 ritten kaart kost 53 euro voor 10 enkele reizen. Dan moet je dus ook nog een retour Roosendaal - Essen kopen.  5,20 voor een retour minimaal er bij dus elke keer als ik naar België zou gaan.

53:10= 5,30 per enkele reis dus 10,60 per retour dan komt dat grens kaartje er nog bij dus van 5,20.

Dan ben je dus 15,60 per retour kwijt.  Een gopass Roosendaal was iets van 17 euro dus het is niet de moeite in mijn ogen.

Het zou alleen voordelig zijn als ik west Vlaanderen ga reizen namelijk via Vlissingen met de boot en bus naar Brugge en dan verder met de trein maar de plaatsen in die regio zijn vrij dicht bij elkaar en dat is het voordeel voor zo een 10 ritten kaart natuurlijk minder. Ik ben 23 bijna 24. Die voordelige tarieven zijn zeker alleen tot 26. Daarna alleen weekendretour want ik wil wel een keer een vriend meenemen die wat ouder is.

Reageer