beantwoord

2 verschillende beginstations

• 1 september 2019
  • 5 reacties
  • 233 Bekeken

Ik wil samen met een vriendin van mij in november een lang weekend naar Berlijn gaan. We willen op twee verschillende beginstations instappen (Amersfoort en Hengelo). Maakt het qua kosten uit? En hoe ik het invoeren?
icon

Beste antwoord door iMark 1 september 2019, 13:57

Helaas vergeet je bij dit verhaal te vermelden dat een gereserveerde zitplaats kan worden vrijgegeven door de Trainmanager wanneer die niet binnen 15 minuten na het station vanaf waar gereserveerd is ingenomen.

Het zal in de praktijk zo'n vaart niet lopen maar het blijft een klein risico.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 4
Ik zou gewoon twee boekingen doen via Bahn.de, je kunt dan zelf makkelijk je zitplaats uitkiezen op een plattegrond van de trein en zo twee plekken naast elkaar reserveren.
Goedemorgen Maaikem en welkom bij de NS Community!

Over het boekingsproces bij Bahn.de heb ik geen kennis, dus daar kan ik je helaas niet over informeren, maar ik kan wel wat informatie geven over een bestelling via NS International.

Het eenvoudigst zijn de volgende twee opties:
  • Simpelweg een boeking plaatsen voor twee tickets Amersfoort - Berlijn. Hengelo ligt op de route van dat traject, dus er mag met dit ticket ook opgestapt worden te Hengelo. Beide ticket in dezelfde boeking plaatsen zorgt ervoor dat jullie ook makkelijk een zitplaats bij elkaar kunnen reserveren. Afhankelijk van welke trein jullie pakken kan dit echter wel iets duurder zijn dan twee losse boekingen. De meeste tickets vanaf Hengelo kosten hetzelfde als die vanaf Amersfoort (€39,90), maar er zijn ook goedkopere opties vanaf Hengelo, wanneer je de reis volledig met IC Berlijn maakt bijvoorbeeld (€34,90).
  • De boeking plaatsen via onze telefonische NS International klantenservice (030 2300023). Zij kunnen dan handmatig de tickets aanpassen en plaatsen reserveren aan jullie wensen. In dit geval betaal je wel extra boekingskosten.
Je kunt uiteraard ook twee losse bestellingen plaatsen voor de goedkoopste optie, maar in dat geval heb je geen controle over een eventuele zitplaatsreservering. Deze wordt namelijk toegewezen. Je kunt uiteraard ook niet reserveren, maar dan heb je geen garantie dat je bij elkaar kunt zitten.

Hopelijk kun je hiermee iets verder!
Badge +3
Helaas vergeet je bij dit verhaal te vermelden dat een gereserveerde zitplaats kan worden vrijgegeven door de Trainmanager wanneer die niet binnen 15 minuten na het station vanaf waar gereserveerd is ingenomen.

Het zal in de praktijk zo'n vaart niet lopen maar het blijft een klein risico.
Badge +3
Heb je een ov-chipkaart, dan kan je daarmee ook naar Hengelo natuurlijk. Met een NS abonnement is de ICE overigens toeslagvrij, maar die gaat niet naar Berlijn. Je zitplaats vanaf Hengelo zal dan ook meestal gewoon al vrij zijn.

Heb je binnen Nederland recht op korting (daluren of vrij reizen of student) dan geef dat aan bij het boeken van je internationale ticket (40% of 100%). Check wel uit in Hengelo en reis verder op jullie internationale tickets.
Badge +3
@Robert B
De IC Berlijn is geen ICE dus hoeft er nooit toeslag betaald te worden.

Reageer