22 maart staking Franse Spoorwegen

  • 26 februari 2018
  • 1 reactie
  • 551 Bekeken

Reputatie 7
Badge
Franse regering zet tanden in verlieslatend nationale spoorbedrijf
Het Franse nationale spoorwegbedrijf SNCF gaat gebukt onder een torenhoge schuld en levert steeds slechtere diensten voor een steeds hogere prijs. Volgens premier Édouard Philippe is ingrijpen onvermijdelijk. Zo'n 90% van de 150.000 medewerkers van SNCF heeft de status van ambtenaar en kan daarom rekenen op een baan voor het leven, een korte werkweek en een vroeg pensioen.
Philippe onthulde maandagochtend de eerste elementen van een plan dat een eind moet maken aan een ‘onhoudbare toestand’ bij de SNCF. De schuldenlast bij het staatsbedrijf loopt elk jaar op, ondanks de ongeveer €15 mrd subsidie die het jaarlijks ontvangt. Tussen 2010 en 2016 groeide de schuld met €15 mrd tot een astronomisch bedrag van €45 mrd.
Omringende landen zoals Nederland hebben hun bijdrage aan spoorwegbedrijven al decennia geleden drastisch verminderd. In Frankrijk durfde nooit iemand de koe werkelijk bij de horens te vatten, uit angst voor stakingen. Daarom heeft 90% van de ongeveer 150.000 medewerkers nog steeds de status van ambtenaar. Zij kunnen rekenen op een baan voor het leven, een korte werkweek en een vroeg pensioen (50 jaar voor rijdend personeel). De overige 10% werkt tegen marktconforme arbeidsvoorwaarden. Volgens Philippe moet deze uitzondering de regel worden. ‘Tegen iedereen die bij de SNCF wil werken’, zei Philippe met nadruk, ‘zeggen wij dat ze dat voortaan onder dezelfde voorwaarden zullen doen als alle andere Fransen.’ De datum waarop deze historische wending een feit wordt, zal ‘in overleg’ worden vastgesteld. 'Tegen iedereen die bij de SNCF wil werken, zeggen wij dat ze dat voortaan onder dezelfde voorwaarden zullen doen als alle andere Fransen.’
In ruil voor deze maatregel laat Philippe de vele onrendabele treinverbindingen voorlopig ongemoeid, ook al lopen de kosten ervan uit de hand. De bezettingsgraad van regionale treinen bedraagt 25%. Een commissie onder leiding van Jean-Cyril Spinetta, de gewezen topman van Air France-KLM, adviseerde vorige week zo veel mogelijk kleine lijnen op te heffen.
De regering wil de gevoelens van veel Fransen in de provincie ontzien. Buiten de grote steden klinkt nu al de klacht dat het voorzieningenniveau (scholen, ziekenhuizen en postkantoren) er achteruitgaat. ‘Wij gaan geen lijnen sluiten’, zei Philippe dan ook. ‘Wij kunnen vanuit Parijs niet zomaar even met een boekhoudersblik naar 9000 kilometer spoor kijken.
De vakbonden hebben een staking op 22 maart aangekondigd: de 45 mrd. schuld heeft niets te maken met de ambtenaarstatus, zegt hun voorman.
Uit: FD 26-2-2018

1 reactie

Reputatie 7
Badge +3
De Franse spoorwegen zijn al sinds jaar en dag een sociale werkplaats, net als in België

Reageer