9 Euro Ticket Enschede-Gronau | NS Community
beantwoord

9 Euro Ticket Enschede-Gronau


Hallo,

Ik had een vraag wat betreft het 9-euro ticket. Is het kaartje geldig van station Enschede tot station Gronau, of dient men hier in te checken met een OV-Chipkaart?

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Thom 26 June 2022, 09:58

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U dient in Enschede in te checken en in Gronau uit te checken. Terug andersom. Het negeneuroticket is geldig vanaf het eerste station in Duitsland en niet op dit stuk Nederlands gebied.

Reputatie 3

Het negeneuroticket is geldig vanaf het eerste station in Duitsland en niet op dit stuk Nederlands gebied.

Even voor de duidelijkheid (en vooral omdat ik nogal wat tegenstrijdige informatie tegen kom), klopt het dat het 9-Euro-Ticket wel geldig is vanaf Hengelo?

Reputatie 7
Badge +4

Ja, dat klopt helemaal. U kunt vanaf Hengelo wel met het negeneuroticket reizen. Bundesland Niedersachsen heeft dit zo geregeld, maar NRW (Gronau, Emmerich, Kaldenkirchen) doet het niet. Let wel, dit geldt niet vanaf Nieuweschans, ook al grenst dat aan Niedersachsen. Het ticket is in deze regio vanaf Weener geldig.

Mensen met een vrij-abonnement (Weekendvrij, Dalvrij, AltijdVrij)of keuzedag kunnen daarmee zonder verder kosten reizen tot Leer, Gronau, Emmerich en Aachen. Daarna kan het goedkope Duitse ticket worden benut.

Reputatie 7

U dient in Enschede in te checken en in Gronau uit te checken. Terug andersom. Het negeneuroticket is geldig vanaf het eerste station in Duitsland en niet op dit stuk Nederlands gebied.

Daar kijkt lang niet iedereen naar en denk ook dat lang niet iedereen zich ervan bewust is. Ik was gisteren in Enschede, moest naar Glanerbrug en trof een bomvol perron 4 in Enschede met heel veel Duitsers ( en Nederlanders) waarvan er heel wat dat 9 euroticket hadden en geen aanvullend apart kaartje. Er stond ook een rij mensen voor de Duitse kaartautomaat. De trein kwam ook behoorlijk vol aan in Enschede. In de trein later geen controle. In de trein zat ik bij twee Nederlanders die met uitsluitend het 9 euroticket naar Hamburg gingen.

Reputatie 7
Badge +4

Ik geef aan hoe het formeel werkt. Dat er mensen zijn die het gewoon proberen met het negeneuroticket is me echt wel bekend. De meesten zijn zich echt er wel van bewust dat het kaartje in Duitsland geldig is en niet in Nederland. Vanaf Hengelo is de enige echte uitzondering.

Reputatie 7
Badge

Volgens mij is er ook amper controle tussen Enschede en Gronau en terug. Dan kom je er mee weg.

Reputatie 7
Badge +3

Ik geef aan hoe het formeel werkt. Dat er mensen zijn die het gewoon proberen met het negeneuroticket is me echt wel bekend. De meesten zijn zich echt er wel van bewust dat het kaartje in Duitsland geldig is en niet in Nederland. Vanaf Hengelo is de enige echte uitzondering.

Er zijn nog meer uitzonderingen in het grensoverschrijdend verkeer. Zoals de bussen voor het Aachener Verkehrsverbund (AVV) naar Nederland rijden. Lijn SB3 naar Geilenkirchen kan voor Nederlanders interessant zijn omdat die vanaf station Sittard rijdt. Het 9-Euro-Ticket kun je bij de chauffeur kopen.
In Geilenkirchen kun je dan verder reizen met de RE 4 (Wupper-Express) richting Aachen of Dortmund. Of met de RB 33 richting Aachen of Essen.
 

Bron: https://avv.de/de/aktuelles/9-euro-ticket

Hallo,

Ik had een vraag wat betreft het 9-euro ticket. Is het kaartje geldig van station Enschede tot station Gronau, of dient men hier in te checken met een OV-Chipkaart?

Alvast bedankt!

Helaas, dat dacht ik ook. Klopt niet meer. Blijkbaar is een apart kaartje nodig van Enschede naar Gronau via DB, Westfalentariv

Reputatie 7
Badge +4

U kunt ook inchecken in Enschede en uitchecken in Gronau. Paaltje is op het midden van het perron en er is tijd. Terug staat de trein al helemaal lang stil. Met keuzedag of vrij-abonnement is het zonder verdere kosten

 

@HL68,

Ik ben er vorige week nog geweest.

Komende van de tunnel zie je eerst de DB-ticketautomaat. Achter de automaat (kant van Enschede) staat de paal.

Zoek in Google Afbeeldingen maar naar "Gronau bahnhof". De link wil spijtig genoeg niet plakken.

Reageer