beantwoord

Aansluitende abonnementen NS en NMBS inchecken???

• 21 september 2017
  • 20 reacties
  • 553 Bekeken

Hallo,

Ik studeer sinds kort in België (Antwerpen) maar ik woon in Rotterdam. In Nederland heb ik vrij reizen t/m Roosendaal (studenten-OV). In België reis ik met een abonnement vanaf Roosendaal t/m zone Antwerpen.
Nu is mijn vraag of ik in Rotterdam in moet checken en dan in Roosendaal er uit moet om uit te checken (met de kans dat ik de trein mis)? Ik zou ook op Rotterdam met de OV door te poortjes kunnen en dan vervolgens op het perron weer uitchecken maar dan heb ik geen 'geldig' vervoersbewijs.
Via NS international kan ik geen ticket boeken met beide kortingen er op (100% korting in NL en traject vrij in BE).
icon

Beste antwoord door Thomas NS 22 september 2017, 10:37

@Tamzin Na een aantal keer vergeten uit te checken, ook met een abonnement, kan de kaart geblokkeerd worden, deze blokkade is bij de Servicebalie weer op te heffen.

@Antwerpsestudent Welkom op het NS Serviceforum. Het is een lastig probleem, maar een tekortkoming van de poortjes en het inchecksysteem in Nederland t.o.v. België. Een omwerkmethode, om extra reistijd te voorkomen door het uitchecken op Roosendaal en de trein dreigen missen, is het aanschaffen van een kaartje via NS International. Als je daar een ticket bestelt met 100% korting in Nederland en vrij reizen op een traject in België, krijg je een vrij zielig kaartje voor €0,00 maar deze heeft wel een QR-code waarmee je het poortje op Rotterdam kunt openen, en vervolgens zorgeloos kunt reizen. Is lastig en vervelend, maar wel de beste manier zonder teveel poespas op station Roosendaal.

Edit: Excuses, dit is niet meer mogelijk. Het onderstaande advies zal moeten worden opgevolgd.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3
U moet op het Nederlandse stuk ingecheckt zijn.
Reputatie 7
Badge +4
U mist de trein niet bij het eventueel uit- en inchecken in Roosendaal. Er staan paaltjes op het perron waar de trein aankomt en vertrekt. Ze bevinden zich ter hoogte van de ingang van het station Roosendaal.
U kunt als u beide biljetten bezit, kunt u daarmee echter gewoon reizen, het zijn dan zichtkaarten. Uit- en inchecken in Roosendaal is niet nodig. NSInternational verstrekt inderdaad geen biljetten tegen nultarief. Inchecken in Rotterdam, in Roosendaal blijven zitten, terug ook en uitchecken in Rotterdam. In de Beneluxtrein kennen de conducteurs deze manier van doen. Uw reis is zowel in Nederland als in België gedekt.
Als ik dat zou doen, dan blijf ik de gehele dag ingecheckt rondlopen in Antwerpen? Geeft de ovchipkaart dan geen foutmelding wanneer ik weer wil uitchecken?
Ik heb het net aan de conducteur voorgelegd. Hij zei dat ik op het Nederlandse deel niet ingecheckt hoef te zijn (ik heb dus op Rotterdam cs uitgecheckt met een van de perronpalen). Ik kan me wel voorstellen dat niet elke conducteur er zo over denkt.
Reputatie 7
Badge +4
Je moet wel inchecken in Rotterdam, anders kun je niet door de poortjes. Uitchecken bij de internationale trein is ook een optie. Je reist, omdat je voor beide trajecten afgekocht reisrecht hebt, in dezelfde uitzonderingspositie die bijvoorbeeld mensen met DalVrij, AltijdVrij of een keuzedag hebben. Je reis is betaald en normaal wordt dat geregeld met in- en uitchecken. Dat kan nu eenmaal niet in Antwerpen en elke keer in Roosendaal de trein uit moeten is ook niet werkbaar. Het is helemaal geen probleem om de hele dag ingecheckt rond te lopen, zolang je afgekocht reisrecht hebt. Het uitzonderlijke aan jouw situatie is dat je geen internationaal kaartje kunt krijgen tegen nultarief en dat maakt het reizen op deze wijze noodzakelijk. Je hebt betaald, dat is de realiteit en dan gelden de regels die bedoeld zijn om te kijken of je wel hebt betaald, niet zo strak. Er is ook geen andere reële oplossing voor.

Reizigers met een keuzedag checken in in Rotterdam, gaan naar Antwerpen en hoeven in Rotterdam ook pas weer uit te checken. Formeel moet het voor hen op het eerste overstapstation. Jouw situatie of een vergelijkbare komt dus wel meer voor.
Reputatie 7
Badge +3
Het is helemaal geen probleem om de hele dag ingecheckt rond te lopen, zolang je afgekocht reisrecht hebt.

Dat vraag ik me af want na een uur of zes wordt aangenomen dat je vergeten bent uit te checken. En na een aantal keren niet uitchecken wordt de kaart automatisch geblokkeerd. Als je dagelijks op en neer gaat ben je daar snel aan toe.
Reputatie 7
@Tamzin Na een aantal keer vergeten uit te checken, ook met een abonnement, kan de kaart geblokkeerd worden, deze blokkade is bij de Servicebalie weer op te heffen.

@Antwerpsestudent Welkom op het NS Serviceforum. Het is een lastig probleem, maar een tekortkoming van de poortjes en het inchecksysteem in Nederland t.o.v. België. Een omwerkmethode, om extra reistijd te voorkomen door het uitchecken op Roosendaal en de trein dreigen missen, is het aanschaffen van een kaartje via NS International. Als je daar een ticket bestelt met 100% korting in Nederland en vrij reizen op een traject in België, krijg je een vrij zielig kaartje voor €0,00 maar deze heeft wel een QR-code waarmee je het poortje op Rotterdam kunt openen, en vervolgens zorgeloos kunt reizen. Is lastig en vervelend, maar wel de beste manier zonder teveel poespas op station Roosendaal.

Edit: Excuses, dit is niet meer mogelijk. Het onderstaande advies zal moeten worden opgevolgd.
@Thomas NS
Dat is dus niet mogelijk want dan krijg je een foutmelding!
Reputatie 7
Correctie: het kan makkelijker.

Je kunt een passagepas aanvragen, die je van een QR-pas voorziet, waarmee je de poortjes kunt openmaken zonder in te checken met jouw OV-chipkaart.
Stuur een e-mail met een kopie van uw NMBS- of DB-abonnement en het nummer van uw OV-chipkaart naar keycard@ns.nl. Geef in deze e-mail ook aan hoeveel reizen je denkt te gaan maken. (in jouw geval heel vaak, geef een frequentie per maand op en voor hoe lang dit zal duren). Je ontvangt dan binnen 5 werkdagen een e-mail met een QR-code daarin, deze kun je zelf uitprinten en voilá.
@Thomas NS

Maar dan is het dus ook mogelijk dat ik de poortje passeer met mijn OV-chipkaart(incheck) en vervolgens uitcheck bij de perronpalen? Datzelfde kan ook wanneer ik terug in Rotterdam ben.
Reputatie 6
Badge +2
@Thomas NS
Dat is dus niet mogelijk want dan krijg je een foutmelding!

Ik krijg ook een foutmelding. Wel eerst een reis van € 0, maar in de volgende stap:

''Er is een storing...

Het boekingsysteem reageert niet. U kunt op dit moment online geen tickets boeken. We lossen het zo snel mogelijk op. Probeer de pagina te herladen of boek uw tickets telefonisch
Bel ons op 030 - 230 00 23
Opnieuw beginnen
Deze code vertelt ons wat er mis ging, zodat we de site kunnen verbeteren: 20170922101429-500.007-error.BNDS.D-OFFER.CAT_BE0001-f39cbc98-7279-4efe-b0d7-1c69a0490b2a''

''U kunt op dit moment online geen tickets boeken.'' is waarschijnlijk niet waar voor tickets in het algemeen, want alleen bij € 0 krijg je dit.

@Thomas NS:

Misschien heb je na het zien van de reismogelijkheid van € 0 de volgende stap niet uitgeprobeerd? bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +4
Er is een verschil in telling. Mensen die tegen nultarief reizen, frauderen er niet mee en dan wordt het niet-uitchecken niet aangerekend. Zodra er een betaling had moeten plaatsvinden en er niet wordt uitgecheckt, verandert de zaak en kan wel blokkade plaatsvinden. De oplossing van Antwerpsestudent lijkt me legaal als je een geldig kaartje hebt van en tot Rotterdam.

Een internationaal kaartje tegen nultarief kopen kan helaas niet. Uw studenten-0v is geldig tot de grens, dus verder dan Roosendaal. Is er geen goedkoper Belgisch kaartje vanaf/tot de grens?
Reputatie 6
Badge +1
@Thom ook met een studenten OV kan je kaart wel geblokkeerd worden als je tijdens vrij reizen periode nooit uitcheckt. Dan moet je het wel wat bonter maken bij een regulier abonnement, maar het gebeurt uiteindelijk wel.
Reputatie 7
Ik heb mijn post aangepast. Ik kom er ook achter dat deze omwerkmethode niet meer toepasselijk is. Mijn laatste advies is de gewenste werkwijze.
Reputatie 7
Badge +4
Op grond waarvan zou inchecken bij het poortje en weer uitchecken op het internationale perron niet kunnen als er sprake is van een geldig kaartje van Rotterdam naar Antwerpen? Het is dan hetzelfde als een passage.

Het is er niet voor bedoeld, dat is wel zo.
Reputatie 7
Badge +4
@Thom ook met een studenten OV kan je kaart wel geblokkeerd worden als je tijdens vrij reizen periode nooit uitcheckt. Dan moet je het wel wat bonter maken bij een regulier abonnement, maar het gebeurt uiteindelijk wel.

Dat is ook te hopen, studenten springen wel eens wat ruim om met de voorwaarden en ze hebben lang niet altijd vrij reizen, dus ze vallen onder de betaalcategorie dan. Dat was ook mijn onderscheid, niet of iemand student is.
Reputatie 7
Badge
De Nederlandse grens eindigt op het begin van het emplacement van station Essen (B), 800 meter van het perron..... Dus dan zou je geen extra kaartje nodig hebben, als je in Nederland vrij reizen tot de grens hebt, en in Belgie een kaartje vanaf Essen. Toch?
Reputatie 6
Badge +1
De Nederlandse grens eindigt op het begin van het emplacement van station Essen (B), 800 meter van het perron..... Dus dan zou je geen extra kaartje nodig hebben, als je in Nederland vrij reizen tot de grens hebt, en in Belgie een kaartje vanaf Essen. Toch?

Jawel, in dat geval het je een kaartje Essen-Roosendaal Grens nodig. Het gaat er niet om waar het emplacement eindigt (Utrecht OZ eindigt ook bij Vaartsche Rijn), maar waar het gedefinieerde station ligt.

Dit is overigens in dit geval niet van toepassing, omdat het in dit topic gaat over iemand die het hele traject heeft afgekocht, en het stukje Roosendaal-Roosendaal Grens zelfs dubbel.
Reputatie 7
Badge +4
Toch mooi niet ;-)

Dat heb je wel degelijk nodig. Een Nederlands-vrij abonnement is geldig tot de grens. Zelf koop ik altijd een kaartje tot Essen en reis dan verder met mijn Belgische abonnement. Het kaartje tot Essen bestaat dan uit een international kaartje met 100 procent korting in Nederland. In mijn geval gedekt door Dalvrij.

Dit is een gebruikelijke werkwijze in deze omstandigheden.

In de Beneluxtrein wordt dit hevig gecontroleerd. Maak deze fout niet. De 800 meter kost het Belgische minimumtarief, €2,40.
Dat vraag ik me af want na een uur of zes wordt aangenomen dat je vergeten bent uit te checken. En na een aantal keren niet uitchecken wordt de kaart automatisch geblokkeerd. Als je dagelijks op en neer gaat ben je daar snel aan toe.
De counter met het aantal keren vergeten uit te checken zou je pas moeten triggeren als je na 4.00h niet uitgecheckt bent. Zolang je beide reizen op dezelfde dag maakt zou dat geen probleem moeten zijn. Anders had mijn kaart ook al lang geblokkeerd moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Het is helemaal geen probleem om de hele dag ingecheckt rond te lopen, zolang je afgekocht reisrecht hebt.

In de praktijk blijkt dat bij afgekocht reisrecht niet altijd zo te werken.

Reageer