Abellio-automaten Arnhem en Zevenaar langdurig kapot | NS Community
beantwoord

Abellio-automaten Arnhem en Zevenaar langdurig kapot

  • 13 December 2021
  • 15 reacties
  • 533 Bekeken

Op Arnhem Centraal (stationshal en Sonsbeekzijde) en Zevenaar staan er automaten van Abellio. Deze zijn al enkele weken kapot en Abellio verwijst daarvoor inmiddels naar NS (want betreffende automaten zouden NS-eigendom zijn).

Iemand enig idee wanneer deze gemaakt zullen worden, want telkens uitleggen aan de info-zuil in Arnhem waarom je er door wilt en ze niet op de hoogte zijn van deze problematiek begint me een beetje op mijn zenuwen te helpen.

icon

Beste antwoord door Laura NS 13 December 2021, 12:20

Bekijk origineel

15 reacties

Het is inderdaad een dochterbedrijf van NS, dus ik vermoed dat wij deze wel in beheer hebben. Ik zet graag de melding door. Kun je me vertellen wat er precies mis mee is?

Reputatie 7
Badge

Het is einde verhaal voor Abellio. Ik denk dat ze niet meer naar deze automaat omkijken. Er komt straks een andere vervoerder en die zal het wel moeten oplossen. Die vervoerder zou wel eens VIAS kunnen worden.

Het is inderdaad een dochterbedrijf van NS, dus ik vermoed dat wij deze wel in beheer hebben. Ik zet graag de melding door. Kun je me vertellen wat er precies mis mee is?

Je kunt in de automaten zover komen dat je bestemming en soort kaartje kunt uitkiezen, maar zodra je wilt betalen gaat de automaat in een storing. Het betreft de automaten NL001, NL002, NL003. Via servicemedewerkers zou het een printprobleem zijn of een netwerkstoring, maar dat is dus van horen zeggen.

 

Het is einde verhaal voor Abellio. Ik denk dat ze niet meer naar deze automaat omkijken. Er komt straks een andere vervoerder en die zal het wel moeten oplossen. Die vervoerder zou wel eens VIAS kunnen worden.

Nog ruim anderhalve maand dat Abellio gewoon rijdt, er moet ook voor na 1 februari een oplossing komen om de poortjes te openen. De automaten die VRR/Transdev door het hele VRR-gebied heeft geplaatst kunnen geen dergelijke QR-code voor de poortjes in Arnhem creëren, dat konden deze automaten wel.

Het is inderdaad een dochterbedrijf van NS, dus ik vermoed dat wij deze wel in beheer hebben. Ik zet graag de melding door. Kun je me vertellen wat er precies mis mee is?

En dankjewel voor het doorzetten Laura, hou je me op de hoogte van de uitkomst alsjeblieft?

Reputatie 7
Badge +1

Het zal zeker wel met de nu zeer spoedig vertrek van ABL wegens te hoge verliezen uit Duitsland te maken hebben.

MAAR/aber: het is wat gecompliceerder. Ze zijn dus niet van ABL, ze worden georgansieerd door de verantwoordelijke kaartjes en tariefbepaler=VRR. Die hebben dat, wegens grote ontevredenheid over de in hun ogen veels te dure '’service'’ van groot-duitse DB een jaar of wat geleden aanbesteed en het is gewonnen door; TransDEV. (De uiteindelijke eigenaar van bvb ook de Connexxion en dus BRENG bussen in Arnhem). Op grote duitse bahnhoefe, zoals Duisburg/DÜsseldorf zijn dus 2 aparte kaartverkoopcounters, DB=Fern=naar buiten VRR en elders, vaak de boekhandel, voor lokaal.

Het antw op de vraag hier stond uiteraard al gemeld in het duitse forum: je kan zo lang dit duurt kaartjes kopen, enkel met echt geld, geen pasjes, bij de '’Zugbegleiter'’=de mens die we meestal kondukteur noemen en die in die treinen wel echt langskomt. Hoe ruim dat ticketassortiment is weet ik niet.

Als je dus zo het bepoorte station binnen moet: je melden bij de infozuil. OF het NS/Conx=Breng personeel in Arnhem inmiddels hiervan op de hoogte is? Probeer maar uit-blijkbaar is dit soort voor de hand liggende info nog niet tot Utrecht doorgedrongen?

Ik heb het gemeld! Een update wordt lastig, aangezien ik deze zelf ook niet krijg, maar uit ervaring worden dit soort zaken redelijk snel opgepakt. Zeker als je de zuil moet gebruiken om toegang te krijgen.

Bedankt voor het aangeven Tom77!

Het is inderdaad een dochterbedrijf van NS, dus ik vermoed dat wij deze wel in beheer hebben. Ik zet graag de melding door. Kun je me vertellen wat er precies mis mee is?

Een moederbedrijf gaat niet over de operationele zaken van een dochterbedrijf. Wettelijk dient dat strikt gescheiden te zijn, er is alleen jaarlijks een consolidatie van winst/verlies. Verder zijn de automaten sowieso van het VRR (die over inkomsten en kaartverkoop gaat), dus niet van de vervoerder. 

Het is inderdaad een dochterbedrijf van NS, dus ik vermoed dat wij deze wel in beheer hebben. Ik zet graag de melding door. Kun je me vertellen wat er precies mis mee is?

Een moederbedrijf gaat niet over de operationele zaken van een dochterbedrijf. Wettelijk dient dat strikt gescheiden te zijn, er is alleen jaarlijks een consolidatie van winst/verlies. Verder zijn de automaten sowieso van het VRR (die over inkomsten en kaartverkoop gaat), dus niet van de vervoerder. 

Vanuit Abellio begrijp ik dat deze 3 automaten juist niet van de VRR zijn, maar van de maatschappij zelf. Mogelijk dat de kostenverdeling wel wordt doorgerekend naar VRR.

Update vandaag: automaten zijn nog steeds kapot. :dizzy_face:

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat dit zo blijft tot 1 februari.

Vanuit personeel in Ah zou het gaan of om een storing aan het netwerk of een printstoring. Hopen dat ze niet wachten tot 1 februari :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat dit zo blijft tot 1 februari.

Geen idee waarom? Er is eerder geroepen dat de VRR de verantwoordelijke is die ze in beheer heeft via TransDev.

Reputatie 7
Badge

Ik denk gewoon dat er pas iets gedaan wordt als de nieuwe vervoerder er is. Maar hopelijk krijg ik ongelijk.

Ik denk dat dit zo blijft tot 1 februari.

Geen idee waarom? Er is eerder geroepen dat de VRR de verantwoordelijke is die ze in beheer heeft via TransDev.

Helaas ook eerder geroepen dat uitgerekend deze 3 automaten juist niet onder beheer van Transdev vallen, maar Abellio zelf (zojuist bevestigd door Abellio zelf) :grin:

Abellio heeft het voornemen om ze alsnog te repareren, want ze lopen vooral nu veel inkomsten mis.

Reputatie 5

Het viel mij trouwens op dat het logo van Abellio bij de NS servicewinkel nu ook is afgeplakt.

Maar goed nieuws als de automaten worden gerepareerd. Ze zijn idd in beheer van Abellio zelf, ook duidelijk zichtbaar op je bankafschrift na een pinbetaling. Ik ben van plan volgende week naar Düsseldorf te reizen met Abellio. Ik koop het VRR ticket van te voren online, maar zal eens kijken of ik dan de 1e klas zusatztickets weer uit de Abellio-automaat kan plukken.

Reageer