beantwoord

Abellio tussen Arnhem - Emmerich-Elten

• 13 maart 2020
  • 25 reacties
  • 677 Bekeken

Ik heb tijdelijk een studententicket in de NRW en in Nederland. Echter, moet ik nog steeds 6 euro betalen voor de reis van Arnhem naar de Duitse grens.

Ook heb ik een keer gehad dat ik het NRW ticket had en een voordeelurenticket in Nederland. Maar dit laatste ticket kon slechts tot en met Zevenaar. Wat dus betekende dat ik geen ticket had voor het laatste station in Nederland en het eerste station in Duitsland(Emmerich-Elten), en wat zou betekenen dat ik nog steeds het volle tarief zou moeten betalen voor dit stukje van 7 minuten.

Kan iemand mij hiermee verder helpen?

icon

Beste antwoord door Danny NS 13 maart 2020, 10:14

Hoi Oguh, welkom bij de NS Community!

Heb je een Studentenreisproduct? Dan mag je al reizen tot de grens met Duitsland. Ik ben niet heel bekend met het studentenproduct in Duitsland, mag je daarbij ook niet gewoon vanaf de grens reizen?

Bekijk origineel

25 reacties

Hoi Oguh, welkom bij de NS Community!

Heb je een Studentenreisproduct? Dan mag je al reizen tot de grens met Duitsland. Ik ben niet heel bekend met het studentenproduct in Duitsland, mag je daarbij ook niet gewoon vanaf de grens reizen?

Klopt inderdaad. Ja daarmee ook. Het probleem is dan ook nog: waar moet ik uitchecken…?

Dat hoef je niet, als je in de trein stapt die Internationaal gaat reizen check je uit in Nederland. Dus start je jouw reis te Arnhem? Dan check je in bij de poortjes, en check je uit op het perron bij de overstapzuil. 

Reputatie 7
Badge +4

Heeft u een Semesterticket? Het normale NRW-ticket is geldig van en naar Arnhem. Met de combinatie Semeserticket en de Nederlandse studentenkaart kunt u vrij reizen zonder bij te betalen, gesteld dat de kaarten geldig zijn. Ik doel hier op het tijdstip van reizen.

Gilt das Semesterticket als Fahrkarte für den RE 19 nach Arnhem Centraal und zurück?

• Für Nutzer von VRR-SemesterTickets mit zusätzlichem SemesterTicket NRW gilt das SemesterTicket von / nach Arnhem Centraal / Zevenaar.
  • VRR-SemesterTickets mit dem Geltungsbereich VRR Süd und OHNE SemesterTicket NRW benötigen je Fahrt ein gültiges VRR-ZusatzTicket.
  • VRR-Semestertickets mit dem Geltungsbereich VRR Nord (derzeit ausschließlich Hochschule Rhein-Waal / mit und ohne zusätzliches SemesterTicket NRW) gelten auch in den Abellio-Zügen nach Arnhem Centraal.
  • Nutzer von VRS- oder AVV-SemesterTickets (mit und ohne zusätzliches SemesterTicket NRW) benötigen je Fahrt von / nach Arnhem Centraal / Zevenaar ein gültiges EinfachWeiterTicket. 
  • Nutzer von NWL-SemesterTickets (mit und ohne zusätzliches  SemesterTicket NRW) benötigen je Fahrt von / nach Arnhem Centraal /Zevenaar ein Ticket des regulären VRR-Tarifs.

Bron: https://www.abellio.de/de/nordrhein-westfalen/linien-netze/niederrhein-netz/tickets-tarife/reisen-die-niederlande

Er hoeft dus geen extra ticket vanaf Arnhem C. naar het VRR-gebied gekocht worden in de Abelliotrein. Bij DB treinen geldt dit ticket niet zonder extra kosten vanaf Arnhem en in Duitsland kunnen hier ook in bepaalde gevallen extra kosten overheen komen. 

Ik ben afgelopen dagen beetje aan het googlen, maar kom er niet helemaal uit. Ik woon sinds paar dagen in Duitsland en moet de trein naar Arnhem nemen vanuit Emmerich voor mijn studie. Nu heb ik gewoon een Studenten OV-Chipkaart. Weet iemand of ik een extra abonnement moet nemen of kan ik inchecken of dergelijke in Emmerich?

Reputatie 7
Badge +4

U kunt niet inchecken in Emmerich, ook niet met uw studentenkaart. Uw kaart is binnen Nederland geldig tot de grens. Abelio rijdt daar, kijkt u eens op de Duitse site.

Als je in Emmerich woont en dagelijks naar Arnhem reist, dan kun je dat het beste doen met de RE19 trein van NS-dochter Abellio. Abellio verzorgt het lokale treinverkeer in het tariefgebied dat VRR heet. Je kunt het vergelijken met een soort concessie zoals in Nederland. 

Nederlandse reisproducten naar Emmerich zijn niet geldig.Er zijn geen OV-chipkaartpoortjes in Emmerich en ook geldt uw NL OV-studentenproduct niet tussen Arnhem en Emmerich.

Wat nu? 

Op www.bahn.de vindt je de tarieven voor je reis.

1. Een enkele reis met RE19 Emmerich-Arnhem kost € 6,00 en vice versa uiteraard ook;
  2. Je kunt ook een 4er-Ticket kopen voor € 22,10 (dus 2 retourreizen) 
  3. Je kunt ook een 10-er Ticket kopen voor € 45,14 (5 retourreizen) 
  4. Een maandkaart kost € 111,40 bij Deutsche Bahn en € 98,90 op de VRR-site (naam: 30 Tage Ticket 1000 bij DB en naam: Ticket100Abo bij het VRR)

Dus hoe vaak ga je reizen? Daar pas je het VRR-Ticket op aan. Tickets kunnen in Arnhem of Emmerich in de automaat gekocht worden, in de DB Navigator App (VRR Tickets alleen te koop via een verbinding met een Duits GSM-netwerk in Elten/Emmerich/VRR-gebied) of overal via de website van de VRR: 

https://www.vrr.de/de/tickets-tarife/ticketuebersicht/#frequentTravellers

Het makkelijkst is om gewoon je reis te plannen via de VRR website:

https://www.vrr.de/de/startseite/

Vul in bij van/naar: Arnhem respect. Emmerich. 

Succes! En welkom in Duitsland. 

Badge +3

Prijzige situatie, want een kaartje van/naar Zevenaar - Emmerich (nog niet de helft van de afstand) is ook € 6,00 en de abonnementen zijn ook even duur.

Reputatie 7
Badge +1

Dat komt omdat kaartjes en abonnementen van Emmerich naar Zevenaar/Arnhem v.v. beiden onder Preisstufe B vallen. Je kiest een centrumzone en het kaartje/abonnement is geldig voor een reis in de centrumzone en alle aangrenzende zones die onder het VRR tarief vallen. Net als in Nederland bij het sterabonnement.

Reizigers naar Zevenaar kiezen dus als centrumzone Emmerich (71) en reizigers naar Arnhem kiezen centrumzone Zevenaar (87)

Als je over een SRP beschikt kan je in wezen een kaartje/abonnement kopen met als centrumzone 71 en op Zevenaar inchecken met je SRP om verder richting Arnhem te reizen. Je hebt dan een groter geldigheidsgebied dan als je centrumzone 87 kiest.

• Een maandkaart kost € 111,40 bij Deutsche Bahn en € 98,90 op de VRR-site (naam: 30 Tage Ticket 1000 bij DB en naam: Ticket100Abo bij het VRR)

Er zitten wel een paar verschillen tussen de verschillende typen Ticket 1000:

• Ticket 1000 en Ticket 1000abo hebben allebei een vaste begin- en einddatum waarop het abonnement geldig is. Bijv. 30-09-2020 t/m 02-11-2020 (Oktober 2020). Data 2020.
  • Bij het 30 Tage Ticket 1000 mag je zelf de startdatum kiezen en geldt daarna voor 30 aaneengesloten dagen.
  • Ticket 1000 is een maandabonnement (€111,40) en Ticket 1000abo is een jaarabonnement (€98,90 p/m).
  • Het 30 Tage Ticket is enkel beschikbaar als Handyticket of via de VRR App en kost €111,40
  • Voor alle abonnementen is er ook een 9-uur versie beschikbaar die goedkoper is, maar op weekdagen enkel vanaf 9 uur geldig is en in het weekend de gehele dag. 
Badge +3

Duidelijk, maar ik bedoelde eigenlijk dat een zone/ster abonnement van rond de €100 per maand toch best prijzig is voor aleen maar van/naar Emmerich met vrij reizen tot de grens binnen NL.

Geen studentenabonnementen dus in DE, zoals een campus kaart in BE?

Reputatie 7
Badge +1

Zowel Arnhem als Zevenaar vallen onder het VRR tarief. Kies je dus Zevenaar als centrumzone, dan mag je van Arnhem tot aan Emmerich, Praest bf reizen.

Studentenabonnementen zijn er ook in Duitsland met de keuze uit abonnementen die geldig zijn in Produktklasse ICE of Produktklasse IC/EC welke bij DB te koop zijn onder de Schülerwochen-/monatskarte. Of als regionaal abonnement te koop in een select aantal Verkehrsverbunden, welke vaak enkel geldig zijn in treinen uit Produktklasse C, maar zijn daarentegen  ook meestal geldig in lokaal vervoer.

Voor de VRR zijn er ook studentenabonnementen beschikbaar onder de naam Semesterticket voor studenten die naar een van de vormen van het vervolgonderwijs gaan. Scholieren (tot het laatste jaar van de middelbare school) kunnen gebruik maken van het SchokoTicket. Alleen is het zo dat beide abonnementen alleen beschikbaar zijn voor studenten en scholieren die ingeschreven staan bij een Duitse school/opleiding. Bij het Schokoticket dient de school een contract te hebben met de lokale vervoerder en bij het Semesterticket is deze inbegrepen bij de betaling van het collegegeld.

Reputatie 7
Badge +3

Duidelijk, maar ik bedoelde eigenlijk dat een zone/ster abonnement van rond de €100 per maand toch best prijzig is voor aleen maar van/naar Emmerich met vrij reizen tot de grens binnen NL.

Geen studentenabonnementen dus in DE, zoals een campus kaart in BE?

Dat valt wel mee want de zones in het VRR zijn veel groter dan de zones die je vroeger in Nederland had met de sterabonnementen. Het hele traject van de grens tot Arnhem ligt bij het VRR in dezelfde zone, in Nederland was dat vroeger iets van 5 zones. Het effect is alleen dat reizen over hele korte afstanden daardoor relatief duur is, maar dat is doelbewust omdat hele korte ritten voor het Verkehrsverbund (dat is de exploitant, niet de vervoerder) qua kosten ook relatief duur zijn. Overigens is Arnhem-Emmerich 31 km, NS vervoert je echt niet voor ruim €100 per maand over zo'n afstand. 

Duitsland kent geen goedkopere kaartjes voor studerenden. Wel is er het SemesterTicket dat in het algemeen binnen een Verkehrsverbund of binnen een deelstaat geldig is. Studenten van een bepaalde universiteit of hogeschool stemmen of ze dat wel/niet willen hebben. Als de meerderheid vóór stemt moet iedereen verplicht meedoen, de kosten moet iedere student dan halfjaarlijks samen met het collegegeld aan de school betalen. De prijs van het SemesterTicket kan nog al behoorlijk verschillen afhankelijk van de grootte van het geldigheidsgebied en de hoeveelheid subsidie die de deelstaat geeft. Voordeel is wel dat ook buitenlandse studenten een SemesterTicket krijgen en niet uitgesloten worden zoals in Nederland. 

Badge +3

Dank voor alle info maar nu even terug naar de openingspost..

Ik heb tijdelijk een studententicket in de NRW en in Nederland. Echter, moet ik nog steeds 6 euro betalen voor de reis van Arnhem naar de Duitse grens.

Ook heb ik een keer gehad dat ik het NRW ticket had en een voordeelurenticket in Nederland. Maar dit laatste ticket kon slechts tot en met Zevenaar.

Met een studententicket NRW tot de grens dus?

Dan ben je toch ook klaar met een NS (grens) abonnement voor binnen NL?

Voordeeluren abonnement is gewoon geldig tot de grens (ook al kan je daar niet in/uitchecken). Studentenreisproduct ook prima!

Zolang je 100% vrij reist (dus geen spitsbeperkingen e.d.) binnen NL én DE is in/uitchecken niet eens nodig (op Zevenaar of zo).

Bij de NS gaat dat nog niet altijd vlekkeloos (de incheckplicht bij 100% vrij die niet nodig is) maar neem aan dat ze dat op de RE19 van Abellio ook wel weten?

Gewoon je beide abonnementen kunnen tonen is voldoende. Grensabonnement Arnhem tot de grens voorbij Zevenaar zou ook nog wel kunnen denk ik, maar of dat alleen bij NS of ook Abellio (is in feite ook NS) kan of geldig is weet ik niet.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B

Nee, deze treinen rijden onder verantwoordelijk van het VRR en er gelden de tariefsvoorwaarden van het VRR. En die bepalen dat binnenlandse Nederlandse kaartjes in hun treinen uitsluitend geldig zijn tussen Arnhem en Zevenaar. Bij het gebruik van een OV-chipkaart is daarnaast inchecken in Arnhem of Zevenaar altijd verplicht. Voor het stuk vanaf Zevenaar richting Duitsland is een VRR-kaartje nodig omdat Nederlandse kaartjes daar dus niet meer geldig zijn. 

Reputatie 7
Badge +1

Zolang je 100% vrij reist (dus geen spitsbeperkingen e.d.) binnen NL én DE is in/uitchecken niet eens nodig (op Zevenaar of zo).

Bij de NS gaat dat nog niet altijd vlekkeloos (de incheckplicht bij 100% vrij die niet nodig is) maar neem aan dat ze dat op de RE19 van Abellio ook wel weten?

Die coulanceregeling geldt voor zover ik weet alleen bij NS. Hoewel Abellio een dochteronderneming is van NS is het een aparte vervoerder, net als dat Arriva een dochteronderneming is van DB maar ook een aparte vervoerder is en mogen zij dus beiden hun eigen regels hanteren.

Badge +3

Suf zeg, f**ked vanaf Zevenaar tot de grens dus in dit geval, met een NL (studenten) abonnement.

Omdat je dan dus de prijs voor Emmerich - Zevenaar (of van/naar Arnhem, zelfde prijs) betaalt voor grens - Zevenaar, die paar kilometer terwijl je dus echt wel met een NS of studentenreisproduct tot de grens mag (alleen niet met Abellio).

Reputatie 7
Badge +3

@loklok8 

Het gaat hierbij sowieso over Abellio Duitsland, dat is een Duitse dochter van NS en die heeft niets te maken met de club die bij Gouda rijdt. 

Verder heeft Abellio niets te vertellen over de tarieven, dat is een zaak van de exploitant van de treindienst en dat is het VRR. Abellio rijdt alleen in opdracht van het VRR de treinen en wordt daarvoor betaald door het VRR. Dat is heel anders dan in Nederland waar de vervoerder de exploitant is en dus ook het exploitatierisico loopt.

Nu met de corona crisis heeft Abellio dus ook geen probleem met minder reizigers, zij krijgen gewoon voor hun diensten betaald. De tekorten komen voor rekening van het VRR omdat dat de exploitant is. 

Reputatie 7
Badge +3

Suf zeg, f**ked vanaf Zevenaar tot de grens dus in dit geval, met een NL (studenten) abonnement.

Omdat je dan dus de prijs voor Emmerich - Zevenaar (of van/naar Arnhem, zelfde prijs) betaalt voor grens - Zevenaar, die paar kilometer terwijl je dus echt wel met een NS of studentenreisproduct tot de grens mag (alleen niet met Abellio).

Als de Provincie Gelderland graag had dat Nederlandse kaartjes geldig waren tot de grens of tot Emmerich hadden ze dat natuurlijk kunnen afspreken (net als bij Heerlen-Aachen) maar dan was uiteraard de prijs van hun contract met het VRR (Gelderland moet aan deze verbinding meebetalen) ook fors hoger geworden want dat scheelt een hoop inkomsten. 

Overigens is het vreemd dat die OV-studentenkaart in principe tot de grens geldt want hij is bedoeld voor binnenlands vervoer en niet om mee naar het buitenland te gaan. Het was verstandiger geweest de geldigheid te beperken tot het laatste station voor de grens. Dat zou ook een hoop discussies over tarieven voorkomen. Ik denk dat daar destijds bij de invoering niet goed over na is gedacht. 

Badge +3

Overigens is het vreemd dat die OV-studentenkaart in principe tot de grens geldt want hij is bedoeld voor binnenlands vervoer en niet om mee naar het buitenland te gaan. 

Elk NS kortings- of vrij abonnement is geldig tot de grens, dus als een studenten-abonnement (in feite een netkaart voor NL) dat ook is… 

Heb het ook niet bedacht.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens is het vreemd dat die OV-studentenkaart in principe tot de grens geldt want hij is bedoeld voor binnenlands vervoer en niet om mee naar het buitenland te gaan. 

Elk NS kortings- of vrij abonnement is geldig tot de grens, dus als een studenten-abonnement (in feite een netkaart voor NL) dat ook is… 

Klopt, maar dat betekent niet dat dat ook handig is. In Belgie en Duitsland gelden abonnementen en dagkaarten daarom ook vaak maar tot het laatste station voor de grens. 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is het een soort compensatie voor de woekertarieven die gevraagd worden voor de grenstrajecten.

Reputatie 5
Badge

Nu meen ik recent hier gelezen te hebben dat het Stud_OV opgezegd kan worden (en het geld uitbetaald) als je daadwerkelijk aantoonbaar NIET in NL woont. Maar als je bvb flinke weekendreizen naar ouders maakt, moet je zelf maar bekijken of dat opweegt.

Je KAN zelfs-niemand hierboven weet dat blijkbaar, zelfs met je SOV, want die geldt overal waar de chipkaart wordt geaccepteerd, naar Emm-maar dan met NIAG bus 58 vanaf Nijmegen, dat duurt al ruim 80 min. Je kan ook overwegen mit'’s Fahrrad gleich über Grenze naar s"Heerenberg te gaan en daar de bus+treintje naar Arnh gratis te benutten-duurt iets korter, maar toch ruim 1 uur.

In NRW zijn de zones = gemeente, incl alle busTram wat daar rijdt, dat is dus incl. bvb Elten. daar betalen die gemeentes ook mee aan de OV-uitgaven.

Dat die ABL-RE 19 het meest voor de hand ligt klopt, het is in feite dus de enige direkte verbinding en dus nogal poverbodig te melden. Ervaringsfeitje: NAAr Arnh is deze trein vaak +20, want vanwege gebrek aan in NL toegelaten treinbestuurders pendelt dan iemand lang tussen E en A-en moet dus vertr wachten totdat trein uit A weer binnen is.

Vanuit DE/NRW is het zo dat dat gedoe met imaginaire grens=tariefpunkte al lang is opgeheven, dat bewijst ook de duits-idioot-burokratische regeling die iemand citeert voor lokale Stud-Semesterkarten. je kan proberen (studenten kunnen vast wel zelfstandig iets nazoeken ipv alles maar als vraag te pleuren) door te kijken of je via de site van NS-internat wat voordeliger prijzen kan vinden met meerekenen van NS/NL gratis. Maar ik meen ergens ok dat nou net deze lijn van ABL=NS dochter, daarvan is uitgesloten-contract startte pas nadat die regeling was ingevroren oals bestaand recht.

Bij mijn beste weten kom je overigens daar niet voor in aanmerking als je in NL studeert, want ze worden uitgegeven door de Studentenbond van die Uni/Hochschule.

10-rit kaarten VRR zijn enkel online te koop en moeten voor de rit ook dusdanig worden ingewisseld. Bekijk evt. ook T-2000-daarmee mag je elke avond en het hele weekend het hele VRR bereizien-met nog iemand anders erbij-dus je kans om wat van al dat afgebroken industrieel erfgoed in de Rhein Ruhr regio te bekijken. Kost maar iets meer als T-1000.

Reputatie 7
Badge +3

Nu meen ik recent hier gelezen te hebben dat het Stud_OV opgezegd kan worden (en het geld uitbetaald) als je daadwerkelijk aantoonbaar NIET in NL woont. Maar als je bvb flinke weekendreizen naar ouders maakt, moet je zelf maar bekijken of dat opweegt.

Dat geldt alleen wanneer je bij een onderwijsinstelling in het buitenland bent ingeschreven of stage loopt in het buitenland. https://www.duo.nl/particulier/studiefinanciering-buitenland/index.jsp

Je kunt dan geen gebruik maken van het studentenreisproduct en dat krijg je dan gecompenseerd door een OV-vergoeding.

Overigens is het niet-relevant dat Abellio NRW een dochterbedrijf van NS is. Abellio NRW heeft helemaal niets van doen met de tariefstelling of de dienstregeling die door het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) worden bepaald. Abellio NRW heeft “slechts” een contract om in opdracht van het VRR de treinen te rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Bij mijn beste weten kom je overigens daar niet voor in aanmerking als je in NL studeert, want ze worden uitgegeven door de Studentenbond van die Uni/Hochschule.

Klopt, het Semester Ticket is gekoppeld aan de Uni of Hochschule waar je studeert. Je moet dus aan een Duitse instelling studeren en die moet dan ook nog een regeling voor een Semester Ticket hebben.

Gewoon tienrittenkaarten of een maandabonnement is voor Emmerich-Arnhem het meest logische.

Reageer