beantwoord

Abonnement Antwerpen-Breda: geen Nederlands abonnement mogelijk?

• 24 februari 2020
  • 7 reacties
  • 261 Bekeken

Hallo,

Vraagje: ik moet vanaf morgen tot 5 juni heen en weer tussen Antwerpen en Breda doordeweeks (3 keer, maar wellicht iets vaker). Ik heb al een trajectabonnement van Antwerpen tot Hazeldonk grens.

Ik bel zojuist naar de klantenservice van de NS om een abonnement van Hazeldonk tot Breda af te sluiten, maar daar weten ze me te vertellen dat dat niet gaat. Ai, want ik heb nu al wel een abonnement afgesloten van ca. 400 euro bij de NMBS. Moet ik nu een trajectabonnement (Traject Vrij Maandabonnement) van Etten-Leur tot Breda aankopen en het stukje van de Noorderkempen tot Etten-Leur iedere dag zelf kopen, of wat kan ik nu het beste doen?

Alvast dank!

icon

Beste antwoord door Danny NS 24 februari 2020, 09:38

Hoi Crossingborders en welkom bij de NS Community!

Ik vrees dat je onjuiste informatie hebt ontvangen of dat mijn collega het niet goed begreep. Gelukkig mag ik je mededelen dat er een Grensabonnement bestaat waarmee je vanaf Hazeldonk grens naar ieder station in Nederland mag reizen. Het is te vergelijken met een Traject Vrij abonnement.

Met het Grensabonnement hoef je op je eigen traject niet in-en uit te checken. Start je jouw reis te Breda, dan hoef je niet in te checken. Gezien Breda poortjes heeft is dat natuurlijk wel noodzakelijk.

Bekijk origineel

7 reacties

Ik lees nu dat ik blijkbaar een grensabonnement kan aanschaffen van Breda-Hazeldonk grens, dit heet een Grensabonnement. Maar de mevrouw aan de telefoon vertelde me dat er voor internationale reizigers dus nog geen mogelijkheden waren abonnementen af te sluiten.

Klopt het dus wel, dat ik voor € 83,30 maandelijks tussen Hazeldonk grens en Breda heen en weer kan reizen, en zo ja, waar moet ik dan precies inchecken? Of is enkel het uitchecken bij Breda en ook weer inchecken bij Breda bij terugreizen dan voldoende?

En ook: dit is dan alleen van Breda naar Hazeldonk grens, of is het dan ook voor van Hazeldonk grens tot Breda?

Hoi Crossingborders en welkom bij de NS Community!

Ik vrees dat je onjuiste informatie hebt ontvangen of dat mijn collega het niet goed begreep. Gelukkig mag ik je mededelen dat er een Grensabonnement bestaat waarmee je vanaf Hazeldonk grens naar ieder station in Nederland mag reizen. Het is te vergelijken met een Traject Vrij abonnement.

Met het Grensabonnement hoef je op je eigen traject niet in-en uit te checken. Start je jouw reis te Breda, dan hoef je niet in te checken. Gezien Breda poortjes heeft is dat natuurlijk wel noodzakelijk.

Reputatie 5
Badge

Dus wat moet @crossingborders nou doen, wel of niet inchecken. En als hij incheckt, wordt er dan geld afgeschreven omdat hij niet na X uur weer uitcheckt?

Dus wat moet @crossingborders nou doen, wel of niet inchecken. En als hij incheckt, wordt er dan geld afgeschreven omdat hij niet na X uur weer uitcheckt?

Hoef niet, mag wel.

Reputatie 5
Badge

Cr borders moet eens duidelijk maken of hij/zij nou naar Breda of door wil, met NS en niet met BBA/BraVO, naar E-Leur. Dat kan net zo goed in 1 ABO. Pakt meestal goedkoper uit. MAAR-in het algemeen is het zo dat een ABO in NL pas winst oplevert vanaf 4x per week, alleen, helaas, kan je inmiddels geen losse tickets meer kopen van/tot grenspunten.

Naar wat ik heb onthouden moet dat grens-abo telefonisch worden besteld, omdat het geheel ontbreekt in de online mogelijkheden. Ik vermoed dat D bedoelt dat je kan kiezen of je na een INcheck door poorten in Breda helemaal zelf mag kiezen of je die dan annuleert door iemand de kans te geven er uit te gaan met een UITcheck aan die poorten of dat maar niet doet of eventueel pas op het perron. Er zijn wel berichten van de zeer schaarse mensen die zoń ABO hebben dat toch na zoveel x missers in UIt/Incheck het ding gereset moet worden aan de balie. Kom je vanzelf wel achter, dunkt me.

Onze gewaardeerde echte expert RvdB/henkje komt vast nog wel langs met het verlossende juiste woord.

Badge +3

Om problemen met te veel gemiste in/uitchecks te voorkomen kan je in Breda inderdaad het beste meteen weer uitchecken aan binnenkant van het poortje of bij een overstappaaltje op het perron (met de witte kubus erboven). Kom je uit Etten-Leur dan gebruik het paaltje op het perron.

Omgekeerd ook (komende vanuit België), inchecken op het perron en dan door de poortjes naar buiten (incheck annuleren) in Breda, of gewoon uitchecken op een ander station (Etten-Leur).

Het grensabonnement kan je inderdaad telefonisch bestellen maar dan duurt het meen ik 10 dagen voordat het actief is, dit wegens controle van de incassomachtiging. Als je het bij de servicebalie op het station regelt kan het direct ingaan.

Het beste kies je voor de jaarvariant van het grensabonnment en dan tot Etten-Leur (€ 121,80 per maand, i.p.v. € 152,30 voor de maandvariant) want zodra je het niet meer nodig hebt kan je het altijd per direct omzetten naar NS Flex Basis, of een ander Flex abonnement naar keuze.

@crossingborders,

Met een grensabonnement kan je niet inchecken. Dit werkt alleen als een keycard die de poortjes opent. Koop dan wel een grensabonnement vanaf je effectieve vertrekstation.

Daarom ook dat, als je buiten je traject met 40% korting wil reizen, je gebruik moet maken van een e-ticket met 40% korting.

Je mag dus 1000 keer alleen in- of uitchecken met je grensabonnement. De kaart gaat nooit geblokkeerd worden.

P.S. zoals blijkt uit de link van Danny NS kan je het abonnement ook met iDeal bestellen als je al een persoonlijke kaart hebt.

Reageer