beantwoord

Abonnement Belgie - Delft als Belgische student

• 29 september 2019
  • 15 reacties
  • 445 Bekeken

Normaal gezien neem ik 1 keer per week de trein van Delft naar Herentals(Belgie)
en soms (meestal om de 2 weken) vanuit Breda naar Delft.

Tot nu toe heb ik steeds een enkel internationaal ticket gekocht naar Belgie (€31), en een enkel ticket van Breda naar Delft(€12). Dat komt echter heel duur uit en is waarschijnlijk niet de beste manier om dit aan te pakken.

Ik kan er echt niet goed aan uit welke combinatie van Nederlandse en Belgische abonnement(en)/kaartje(s) het beste uitkomt, en ben dus al een tijdje geld aan het verspillen aan enkele kaartjes.

Is er iets voor de hand liggend dat ik over het hoofd zie?
icon

Beste antwoord door gekke_henkie 30 september 2019, 00:28

@Casper Teirlinck,

Je hebt tot nu toe inderdaad betaalt meer dan je moest. Dit kan je niet terug krijgen.

Vanuit Herentals zie ik twee opties.

Als je zo veel mogelijk met de trein wil reizen, dan raad ik een Campus kaart van Herentals tot Hazeldonk grens aan. Je betaalt dan iets meer dan een euro per rit tot de grens. Aan het NMBS-loket of online kan de NMBS je helpen wat de prijs is.

Je moet dan wel aan de voorwaarden voldoen. Als student van 18 t.e.m. 25 jaar mag je niet (fulltime) werken, zelfstandige zijn of een werkloosheidsuitkering ontvangen. Je school moet ook een attest afleveren dat je studeert.

Vanaf 26 jaar kan je enkel een "gewoon" trajectabonnement tot de grens kopen. Dit bestaat in een halftijdse versie en een onbeperkte versie voor een maand, kwartaal of jaar.

https://www.belgiantrain.be/nl/international/just-outside-belgium/roosendaal kan je meer info geven over de Campus kaart. Er is nog geen pagina voor Hazeldonk grens.

Het beste ticket/abonnement voor Nederland hangt een beetje af van wanneer je wilt reizen.

Wil je van maandag tot vrijdag 18u30 reizen? Dan kan je geld besparen met een Dal Vrij abonnement. https://www.ns.nl/abonnementen/dal-vrij.html

Kan je de reis wat uitstellen tot een check in in Nederland vanaf 18u25 op vrijdag in Delft en een terugreis naar Nederland voor maandagochtend 4u00, dan kies je beter voor Weekend Vrij. https://www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij.html

Je gaat dan wel een persoonlijke OV chipkaart moeten regelen. Met iDeal en een Nederlands adres moet dit binnen de week lukken. Je kan dan zelfs direct kiezen voor de Flex versie.

Heb je (of je kennissen of vrienden) geen iDeal, dan kan je de kaart enkel met PayPal bij https://www.ov-chipkaart.nl/home.htm#/ kopen. Dan duurt het wel langer voor je het abonnement hebt.

De tweede optie is een Keycard https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/key-card of een Campus kaart tot Turnhout. En dan met de Lijnbus naar Tilburg. Voor een enkele rit op een Lijnkaart (bestaat ook digitaal) betaal je dan 1,60 euro.

Vanaf Tilburg kan je dan verder met Dal Vrij (met 100% korting in de daluren) of Weekend Vrij (met 100% korting bij een check in tussen vrijdag 18u25 en maandagochtend 4u00.

Als je voor de bus kiest, hou er dan rekening mee dat het station van Turnhout momenteel verbouwd wordt met omlooproutes en last minute spoorwijzigingen.

De bus kan druk zijn. In het slechtste geval moet je de hele rit staan.
Bekijk origineel

15 reacties

@Casper Teirlinck,

Je hebt tot nu toe inderdaad betaalt meer dan je moest. Dit kan je niet terug krijgen.

Vanuit Herentals zie ik twee opties.

Als je zo veel mogelijk met de trein wil reizen, dan raad ik een Campus kaart van Herentals tot Hazeldonk grens aan. Je betaalt dan iets meer dan een euro per rit tot de grens. Aan het NMBS-loket of online kan de NMBS je helpen wat de prijs is.

Je moet dan wel aan de voorwaarden voldoen. Als student van 18 t.e.m. 25 jaar mag je niet (fulltime) werken, zelfstandige zijn of een werkloosheidsuitkering ontvangen. Je school moet ook een attest afleveren dat je studeert.

Vanaf 26 jaar kan je enkel een "gewoon" trajectabonnement tot de grens kopen. Dit bestaat in een halftijdse versie en een onbeperkte versie voor een maand, kwartaal of jaar.

https://www.belgiantrain.be/nl/international/just-outside-belgium/roosendaal kan je meer info geven over de Campus kaart. Er is nog geen pagina voor Hazeldonk grens.

Het beste ticket/abonnement voor Nederland hangt een beetje af van wanneer je wilt reizen.

Wil je van maandag tot vrijdag 18u30 reizen? Dan kan je geld besparen met een Dal Vrij abonnement. https://www.ns.nl/abonnementen/dal-vrij.html

Kan je de reis wat uitstellen tot een check in in Nederland vanaf 18u25 op vrijdag in Delft en een terugreis naar Nederland voor maandagochtend 4u00, dan kies je beter voor Weekend Vrij. https://www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij.html

Je gaat dan wel een persoonlijke OV chipkaart moeten regelen. Met iDeal en een Nederlands adres moet dit binnen de week lukken. Je kan dan zelfs direct kiezen voor de Flex versie.

Heb je (of je kennissen of vrienden) geen iDeal, dan kan je de kaart enkel met PayPal bij https://www.ov-chipkaart.nl/home.htm#/ kopen. Dan duurt het wel langer voor je het abonnement hebt.

De tweede optie is een Keycard https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/key-card of een Campus kaart tot Turnhout. En dan met de Lijnbus naar Tilburg. Voor een enkele rit op een Lijnkaart (bestaat ook digitaal) betaal je dan 1,60 euro.

Vanaf Tilburg kan je dan verder met Dal Vrij (met 100% korting in de daluren) of Weekend Vrij (met 100% korting bij een check in tussen vrijdag 18u25 en maandagochtend 4u00.

Als je voor de bus kiest, hou er dan rekening mee dat het station van Turnhout momenteel verbouwd wordt met omlooproutes en last minute spoorwijzigingen.

De bus kan druk zijn. In het slechtste geval moet je de hele rit staan.
Bedankt voor de uitgebreide reactie! De optie van het nmbs campusabonnement en dan een ns abonnement lijkt mij het beste (iDeal is geen probleem).

Klopt het dat Hazeldonk grens geen station is, maar het punt tussen Antwerpen en Breda?
Dus als ik dan een campuskaart Herentals-Hazeldonk-grens heb, en een NS abonnement dat vrij reizen geeft op het Nederlandse gedeelte (zoals dal vrij), moet ik dan nog steeds een ns-international kaartje kopen voor het gedeelte van het grenspunt tot het eerste Nederlandse station? Of zit dat bij in een van de twee abonnementen dan?
Klopt het dat Hazeldonk grens geen station is, maar het punt tussen Antwerpen en Breda?
Ja, dit is enkel een tariefpunt.

Dus als ik dan een campuskaart Herentals-Hazeldonk-grens heb, en een NS abonnement dat vrij reizen geeft op het Nederlandse gedeelte (zoals dal vrij), moet ik dan nog steeds een ns-international kaartje kopen voor het gedeelte van het grenspunt tot het eerste Nederlandse station? Of zit dat bij in een van de twee abonnementen dan?

Bij de Campus Kaart tot Hazeldonk grens zit het gedeelte van het laatste station tot de grens.
De Nederlandse Vrij-abonnementen zijn ook geldig tot de grens. Met een Vrij-abonnement ga je wel moeten inchecken op je eerste (overstap)station in Nederland.

Je moet dus geen internationaal kaartje meer kopen als je in de daluren kunt inchecken in Nederland of in de daluren de grens oversteekt.
Oke, bedankt. Ik denk dat ik het begrijp nu. Ik zal dan een campus kaart zien te verkrijgen en dan eens zien wat het beste uitkomt voor het ns gedeelte.
@Casper Teirlinck,

Voor een Campus Kaart moet je even naar een Belgisch loket. Daar koop je voor 5 euro een moederkaart.

Als je liever niet in- of uitcheckt in Breda of Rotterdam, dan bestaat er een abonnement waarbij je de OV-chipkaart enkel gebruikt om poortjes te openen.

Met een grensabonnement moet je niet inchecken, maar het is niet goedkoop.

Een maandabonnement Delft - Hazeldonk grens kost 420 euro. Neem je het jaarabonnement? Dan betaal je per maand nog 339 euro. Je krijgt dan wel een Traject Vrij-abonnement tot de grens, waarop je onbeperkt mag reizen.

Bij de normale Traject Vrij-abonnementen kan je niet met 100% korting tot de grens. Dit is de uitzondering op de Vrij-abonnementen die ik hierboven vergeten was.

Als je echt niet wil in- of uitchecken, dan kan je als alternatief een internationaal ticket bestellen voor de volledige rit op www.b-europe.com met 100% korting BE en 100% korting NL. Dan betaal je enkel de euro extra die de NMBS aanrekent voor internationale tickets. Het is maar wat je prioriteiten zijn. ☺
Bij de normale Traject Vrij-abonnementen kan je niet met 100% korting tot de grens. Dit is de uitzondering op de Vrij-abonnementen die ik hierboven vergeten was.

Maar is het nog steeds mogelijk om met een normaal (dus geen grens-) abonnement, zoals bv weekend vrij of dal vrij, mijn traject af te leggen op het Nederlandse gedeelte? Want de ns grensabonnementen zijn op zich al duurder dan wat ik met enkele kaartjes betaal.

Of is het dan gewoon beter om een ns-international kaartje te kopen met enkel 100% vrij op het Belgische gedeelte(met de campuskaart), om in orde te zijn met het hele traject.
Badge +3
Weekend/Dal Vrij is wél gewoon geldig tot de grens en mag je als 100% opgeven bij een internationaal ticket. Bij een Traject Vrij naar Roosendaal zit je volgens mij ook goed, want dat is een Belgisch tariefpunt.
Weekend/Dal Vrij is wél gewoon geldig tot de grens en mag je als 100% opgeven bij een internationaal ticket.
Maar dat gaat dan weer niet lukken op NS International als je voor beide trajecten 100% korting ingeeft.

Er zijn hier meerdere topics van Nederlandse studenten die met de Campus kaart en Weekend Vrij of het studentenreisprodukt zo de grens oversteken.

Bij de oude route via Roosendaal moesten ze dan nog strategisch gaan zitten om na het in- of uitchecken op tijd in dezelfde trein te zitten. 😀

Je gaat zelf naar je verwachte reizen moeten kijken. Gaat het de moeite lonen om voor een Weekend of Dal Vrij te kiezen? Een grensabonnement gaat enkel de kosten waard zijn als je 4 of 5 retours per week maakt.
Badge +3
Nee, maar die 100%/100% voor een internationaal ticket zonder te hoeven in/uit/overchecken kan toch voor €1 bij de NMBS?

Ik vind dat een hele nette oplossing, zouden de NS ook moeten aanbieden!
Ja, ik vind dat 1 euro ticket ook een goede vonst van @Chvk.

Maar ik denk niet dat de NS er aan wil meedoen.
Vraagje voor @Loes of @Slidestops,

De internationale daluren wijken af van de gewone daluren. Van maandag tot vrijdag is alles na 09u00 daluren.

Als je dan bij controle een 1-euro internationaal ticket met Campus Kaart en Dal Vrij voor de 100% korting laat zien om 17u00 op maandag, krijg je dan een uitstel van betaling? Of wordt dit als een geldige combinatie gezien?
De daluren wijken op een internationaal ticket af, zoals je al aangaf, dus nee, maar garanties kan ik niet geven voor andere collega's. Ik zou dan altijd de IC Brussel tot Rotterdam nemen, ivm het personeel daarop van de NMBS of NS Internationaal is, die hebben hier veel vaker mee te maken en die zijn hier goed van op de hoogte.
Nee, maar die 100%/100% voor een internationaal ticket zonder te hoeven in/uit/overchecken kan toch voor €1 bij de NMBS?

Ik vind dat een hele nette oplossing, zouden de NS ook moeten aanbieden!

Dus een internationaal ticket kopen met 100%/100% werkt enkel op nmbs-international en niet ns-international?

Is dat hetzelfde geval met bv 100%belgie/40%nederland?
Dus een internationaal ticket kopen met 100%/100% werkt enkel op nmbs-international en niet ns-international?

Is dat hetzelfde geval met bv 100%belgie/40%nederland?

100% BE en 100% NL kan je alleen bij België kopen. De NS verkoopt geen gratis tickets online. 🙂

Een ticket met 100% korting België en 40% Nederland koop je best op nsinternational. Zij rekenen per rit 1 euro minder dan b-europe.com

Als het kan, koop je een ticket best minstens een week op voorhand. Bij een early bird ticket (met reisdatum meer dan een week in de toekomst) kan het zijn dat je sowieso meer korting krijgt dan de 40% korting van een abonnement.

Bij een normaal ticket (gekocht binnen de week voor reisdatum) ga je wel een verschil zien met de 40% korting.
Zoals hierboven gemeld, maak ik gebruik van een 100% korting BE / 100% korting NL kaart. Ik reis enkel gedurende het weekend, dus alleen daarover kan ik je informeren.
Dit ticket, natuurlijk in combinatie met een campuskaart/Belgisch abonnement en een NL abbo, is in mijn ogen het gemakkelijkste als je echt niet wil in of uitchecken.
Dit ticket kan je inderdaad enkel kopen op de Belgische NMBS site omdat dit eigenlijk geen winstgevend ticket zou zijn voor de NS (voor de NMBS waarschijnlijk ook niet, maar goed, dat is ons probleem niet). Dit kost je 1 euro, maar als je met kortingskaarten reist besef je wel dat dit nog steeds goedkoper uitkomt dan gewone tickets.
Als je een gewoon internationaal ticket (zonder korting) zou kopen op de NMBS site, betaal je geloof ik 1 euro meer verwerkingskosten. Een ticket met bv 100% korting BE en 40% korting NL kan je wel op beide sites kopen.

Reageer