beantwoord

Abonnement icm interrail in buurland

  • 17 October 2022
  • 46 reacties
  • 924 Bekeken

Reputatie 6

Hoi! 

 

Ik ben van plan om van Amsterdam naar Berlijn te gaan donderdag. Binnen Nederland reis ik met Dal vrij 1e klas en ik heb een interrail dag vanaf de grens bij Oldenzaal tot Berlin. Ik wil met de IC Berlijn van +/- 09:00 uur dus die is in mijn vrij reizen periode.

Volgens de klantenservice moet ik dan inchecken in Amsterdam en uitchecken in Hengelo maar dat ga ik nooit halen en dan mag ik 2 uur wachten op Hengelo. Het meenemen van je ov-chipkaart met abonnement erop zou toch voldoende moeten zijn? 

icon

Beste antwoord door rvdborgt 17 October 2022, 17:54

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7
Badge +1

De klantenservice heeft het mis. Je moet nergens in- of uitchecken, ook niet voor eventuele aansluitende  binnenlandse treinen. Zie bv. dit artikel:

https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/9043/related/1

Omdat ook het treinpersoneel het wel eens mis heeft, zou ik dit artikel bij de hand houden.

In- en uitchecken is inderdaad niet nodig, ervan uitgaande dat je een internationaal ticket hebt aangeschaft waarmee ook het Nederlandse deel van de reis gedekt is. Doe je dat niet, dan heb je geen geldig vervoerbewijs voor het Nederlandse gedeelte en in dat geval is in- en uitchecken wél nodig.

Je kunt in dit geval het beste een Internationaal ticket aanschaffen tot aan Oldenzaal, vanaf welk punt het Interrail ticket geldig is (wat ik begrijp uit je bericht). Geen dan aan dat je 100% korting krijgt en je betaalt enkel nog voor het deel vanaf de grens tot aan Oldenzaal.

Reputatie 6

In- en uitchecken is inderdaad niet nodig, ervan uitgaande dat je een internationaal ticket hebt aangeschaft waarmee ook het Nederlandse deel van de reis gedekt is. Doe je dat niet, dan heb je geen geldig vervoerbewijs voor het Nederlandse gedeelte en in dat geval is in- en uitchecken wél nodig.

Je kunt in dit geval het beste een Internationaal ticket aanschaffen tot aan Oldenzaal, vanaf welk punt het Interrail ticket geldig is (wat ik begrijp uit je bericht). Geen dan aan dat je 100% korting krijgt en je betaalt enkel nog voor het deel vanaf de grens tot aan Oldenzaal.

 

Kan je uitleggen waarom ik dat moet doen als in de link van @rvdborgt dit staat:

 

"Reist u met een NS-abonnement dat op moment van reizen recht geeft op 100% korting of een Traject Vrij met grenspunten abonnement in combinatie met een aansluitend abonnement of ticket dat geldig is vanaf de grens (landencoupon, Eurail, Interrail, NMBS- of DB-abonnement etc.)? Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken."

Reputatie 7
Badge +2

Een Interrail ticket is geldig vanaf de grens (als het een one country pass voor Duitsland is of een global pass waarvan de in-/outbound al verbruikt is). Dal Vrij is geldig tot de grens, dus met die combi heeft TS wel degelijk een geldig vervoerderbewijs.

In en uitchecken is dan zoals @rvdborgt aangeeft inderdaad niet nodig. Kan ook niet eens, want op de grens staat geen paaltje. En een ticket met 100% korting in Nederland (want DalVrij) en Duitsland (want Interrail) kun je nieteens kopen, dus het advies van @Stijn NS is fysiek onmogelijk. NSI verkoopt geen 0 euro tickets namelijk.

Gelukkig is het personeel op de trein doorgaans wel beter op de hoogte van wat je internationaal moet doen dan de webcare hier.

In- en uitchecken is inderdaad niet nodig, ervan uitgaande dat je een internationaal ticket hebt aangeschaft waarmee ook het Nederlandse deel van de reis gedekt is. Doe je dat niet, dan heb je geen geldig vervoerbewijs voor het Nederlandse gedeelte en in dat geval is in- en uitchecken wél nodig.

Je kunt in dit geval het beste een Internationaal ticket aanschaffen tot aan Oldenzaal, vanaf welk punt het Interrail ticket geldig is (wat ik begrijp uit je bericht). Geen dan aan dat je 100% korting krijgt en je betaalt enkel nog voor het deel vanaf de grens tot aan Oldenzaal.

Kan je uitleggen waarom ik dat moet doen als in de link van @rvdborgt dit staat:

"Reist u met een NS-abonnement dat op moment van reizen recht geeft op 100% korting of een Traject Vrij met grenspunten abonnement in combinatie met een aansluitend abonnement of ticket dat geldig is vanaf de grens (landencoupon, Eurail, Interrail, NMBS- of DB-abonnement etc.)? Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken."

Excuus, ik las dat met de randvoorwaarde in het achterhoofd dat daarvoor ook sprake moet zijn van een ticket met 100% korting in Nederland en in Duitsland, maar dat staat niet vermeld.

Badge +3

Hi Sander!

Als je Interrail gebruikt zonder outbound vanuit Amsterdam dan moet je wel degelijk inchecken met je Dal Vrij abonnement, zeker als dat rond 9:00 is. Je riskeert anders een correctie van 50 euro, omdat Dal Vrij geen 100% afgekocht reisrecht geeft op een doordeweekse dag.

Uitchecken doe je uiteraard niet, je reist gewoon ingecheckt de grens over. Mocht daar toch een correctietarief op volgen dan kan je die (laten) corrigeren, want bij Dal Vrij zou er geen instaptarief horen te zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Als je Interrail gebruikt zonder outbound vanuit Amsterdam dan moet je wel degelijk inchecken met je Dal Vrij abonnement, zeker als dat rond 9:00 is.

Nee dat hoeft niet. De tekst van NSI lijkt me duidelijk:

  • Reist u met een NS-abonnement dat op moment van reizen recht geeft op 100% korting of een Traject Vrij met grenspunten abonnement in combinatie met een aansluitend abonnement of ticket dat geldig is vanaf de grens (landencoupon, Eurail, Interrail, NMBS- of DB-abonnement etc.)? Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken.
Badge +3

Nee dat hoeft niet. De tekst van NSI lijkt me duidelijk:

  • Reist u met een NS-abonnement dat op moment van reizen recht geeft op 100% korting of een Traject Vrij met grenspunten abonnement in combinatie met een aansluitend abonnement of ticket dat geldig is vanaf de grens (landencoupon, Eurail, Interrail, NMBS- of DB-abonnement etc.)? Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken.

Laat ik het dan zo zeggen… een conducteur zal een afwijking te zien krijgen en al gauw (vaak onbewust) een registratie maken, waarbij dan gezegd wordt “het is goed zo”.

Toch maar inchecken dan, om dat te voorkomen (en als bewijs dat je na 9:00 bent gaan reizen), het kan een hoop gedoe voorkomen.

Reputatie 7
Badge +1

Nee dat hoeft niet. De tekst van NSI lijkt me duidelijk:

  • Reist u met een NS-abonnement dat op moment van reizen recht geeft op 100% korting of een Traject Vrij met grenspunten abonnement in combinatie met een aansluitend abonnement of ticket dat geldig is vanaf de grens (landencoupon, Eurail, Interrail, NMBS- of DB-abonnement etc.)? Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken.

Laat ik het dan zo zeggen… een conducteur zal een afwijking te zien krijgen en al gauw (vaak onbewust) een registratie maken, waarbij dan gezegd wordt “het is goed zo”.

Toch maar inchecken dan, om dat te voorkomen (en als bewijs dat je na 9:00 bent gaan reizen), het kan een hoop gedoe voorkomen.

Je kunt dat doen maar het moet zeker niet, zoals je eerst schreef. En in de middagspits is inchecken af te raden want dat kost dan geld.

Badge +3

Je hebt helemaal gelijk, ik wist niet van de uitzondering voor tickets die geldig zijn vanaf de grens en was dus in de veronderstelling dat je een internationaal ticket moest hebben vanaf je vertrekstation (met 40% of 100% korting in Nederland afgekocht, of eventueel de outbound/inbound van Interrail).

Voor de terugweg (zonder inbound) is het helder, want je kunt op de grens niet inchecken dus dat mag bij 100% korting ook op een overstapstation (vanuit België via Noorderkempen mag je dus gewoon zonder incheck naar Breda, Rotterdam of verder).

@Sander-VH,

Hou er rekening mee dat de IC Berlijn tot 24 oktober niet binnen Nederland rijdt. 

Actuele reisinformatie | NS International

Om discussie te vermijden zou je tot Apeldoorn op je Dal Vrij kunnen reizen. 

Bij een vertrek rond 09u00 op een dag met spits- en daluren zou je om dezelfde redenen in Amsterdam kunnen inchecken met Dalvrij en dan op het perron uitchecken. 

Maar zoals eerder gezegd. Dit is niet nodig, maar kan discussie vermijden. 

Als je tot de grens ingecheckt blijft, dan gaat je kaart na 12 keer inchecken zonder uitchecken blokkeren. 

Reputatie 7
Badge +2

Je hebt helemaal gelijk, ik wist niet van de uitzondering voor tickets die geldig zijn vanaf de grens en was dus in de veronderstelling dat je een internationaal ticket moest hebben vanaf je vertrekstation (met 40% of 100% korting in Nederland afgekocht, of eventueel de outbound/inbound van Interrail).

Als je maar 40% korting hebt heb je natuurlijk wel een internationaal ticket met korting nodig om niet in te hoeven checken, want anders heb je niet betaald.

In dat geval wel een uitdaging om te kopen trouwens, want voor 100% korting in Duitsland biedt NSI (en DB ook) alleen de Bahncard 100 als optie maar het schijnt dat ze moeilijk kunnen doen als je geen Bahncard (maar een interrail pas) hebt.
Via de OeBB heb je daarvoor dan weer een optie “Ticket Deutschland vorhanden”, maar daar kennen ze de Nederlandse 40% korting weer niet. Voor 100% korting in Nederland zit je dan weer vast aan boeken bij NS of NMBS, want dat zijn de enigen waar je 100% korting in Nederland kunt selecteren.

Internationale kaartjes kopen blijft zo soms een puzzeltocht, afgelopen zomer zat ik zelf nog aan de drie kaartjes om de grens over te komen (interrail, ticket met 100% B en 40% NL en een niet-ingecheckte WeekendVrij)

Badge +3

Dank @Daniel

Denk dat Sander (oprichter van o.a. https://twitter.com/mijnovportaal) er wel uit komt op deze manier! 🤣

@Stijn NS nam nog aan dat een Interrail ticket voor Duitsland geldig zou (kunnen) zijn vanaf Oldenzaal? Nee dus, het ging om de grensovergang daar. Het €9 ticket was wel geldig…

De inzet van @rvdborgt is dus de tekst dat je gewoon tot de grens zou mogen zonder vervoerbewijs vanaf waar ook in Nederland (en Dal Vrij dus dan alleen als zichtbewijs)?

Poortjes moet je dan maar zien te ontwijken, of is inchecken met Dal Vrij op Amsterdam en dan meteen weer uitchecken (binnenkant poortjes of overstappaal op het perron ergens anders) dan het advies? 😴

Voor Sander is het relatief simpel dan, check in Amsterdam, check uit op perron (overstapzuil) en hup de grens over. Toon bij controle onderweg in NL je Interrail (zonder outbound) en je Dal Vrij. Succes gegarandeerd, 50 euro correctie wegens geen geldig vervoerbewijs!

Ik zou het wel weten, en de missende uitcheck voor lief nemen (want pas na 12x blokkeert er iets).

Tenzij er voor de gemiste uitcheck €20 (met incheck daluren) op je Flex factuur komt, want dat mag niet maar gebeurt soms toch.

Reputatie 7
Badge +1

De inzet van @rvdborgt is dus de tekst dat je gewoon tot de grens zou mogen zonder vervoerbewijs vanaf waar ook in Nederland (en Dal Vrij dus dan alleen als zichtbewijs)?

Dat volgt direct uit de tekst van NSI zelf. Dat is al de regeling sinds de invoering van de chipkaart.

Poortjes moet je dan maar zien te ontwijken

Gewoon met je Interrail openen of op de infoknop drukken.

Voor Sander is het relatief simpel dan, check in Amsterdam, check uit op perron (overstapzuil) en hup de grens over. Toon bij controle onderweg in NL je Interrail (zonder outbound) en je Dal Vrij. Succes gegarandeerd, 50 euro correctie wegens geen geldig vervoerbewijs!

Bij onwetend personeel de tekst van NSI laten zien. Bij correctietarief graag hier laten weten. Dan kan die onwetendheid nog eens worden aangekaart. Of moeten we dat maar accepteren?

Reputatie 7
Badge +1

Dat 9€ ticket-en ook wel het aankomend 49/mnd vervanging geldt niet in de doorgaande IC-enkel in de erg vaak uitvallende eurobahn die ook nog een erg slechte aansl. heeft op de IC naar Randstad

Heb zelf vaak genoeg met dezelfde combi die reis gedaan (maar dan niet hele stuk tot B) en het is mij altijd prima gelukt tijdens de standtijd te H de Uit/Insjek te doen. De paaltjes staan verspreid over het hele perron.

Overigens blijft m.n. deze situatie-combo van ABO/NL en ander soort (dus geen gewoon ticket) ABO/buitenland nog steeds een twijfelpunt waar theorie en praktijk nogal eens van elkaar blijken af te wijken. Zelfs na al die jaren………..

Reputatie 7
Badge +1

Overigens blijft m.n. deze situatie-combo van ABO/NL en ander soort (dus geen gewoon ticket) ABO/buitenland nog steeds een twijfelpunt waar theorie en praktijk nogal eens van elkaar blijken af te wijken. Zelfs na al die jaren………..

Ik zou dat geen twijfelpunt noemen, aangezien de regeling eenduidig is: al vanaf het begin van de chipkaart moest je met zo'n combinatie nergens in- of uitchecken en dat is nooit veranderd. Het is meer een zaak van slechte voorlichting, zowel naar personeel als naar reizigers. Daarbij helpen de misleidende bordjes bij die chippaaltjes op de perrons niet bepaald. Dat is meermaals aan NS gemeld maar er wordt niets aan gewijzigd want ze voldoen aan de ontwerpvoorschriften (of zoiets). Hoera enzo.

Reputatie 7
Badge +1

Het volgende slachtoffer van NS-personeel dat niet weet hoe het werkt, deze keer in de ICE:

https://community.eurail.com/ask-a-question-40/dutch-trajectory-with-ns-flex-dal-vrij-9595

Precies wat je schrijft, NSI drukt je een betaalterminal in de handen en eist directe betaling. Kan je daarna maar zien dat je je geld terugkrijgt. Laat ze maar een UVB schrijven inderdaad.

 

Het wordt hooguit irritant als je de grens inmiddels over bent en men haalt er Duitse assistentie bij. Ga daar maar eens mee in discussie over een Nederlands product.

 

Welke moderator regelt dat hij als de wiedeweerga zijn geld teruggestort krijgt?

Reputatie 7
Badge +1

Welke moderator regelt dat hij als de wiedeweerga zijn geld teruggestort krijgt?

Misschien moeten er wat gevallen naar de geschillencommissie om wat meer zichtbaarheid te genereren. Door de achterstand van een halfjaar bij klantenservice is dat niet zo'n probleem - na 3 maanden zijn immers alle wettelijke termijnen overschreden.

Wie stuurt hem even hiernaartoe?

Misschien moeten er wat gevallen naar de geschillencommissie om wat meer zichtbaarheid te genereren. Door de achterstand van een halfjaar bij klantenservice is dat niet zo'n probleem - na 3 maanden zijn immers alle wettelijke termijnen overschreden.

Het is vooral zoeken naar een manier om dit door alle lagen management heen bij lijnmanagement en daarna HC en V&S-personeel te krijgen. Er moet echt iets gebeuren om HC beter op te leiden hoe om te gaan met allerlei uitzonderingssituaties, want zonder @Loes en collegae tegen de schenen te willen schoppen, er is nog een te grote groep die de fout in gaat. Bewust of onbewust.

 

Ik gun TS op het Interrail-forum van harte zijn geld snel en makkelijk terug, maar het zou inderdaad interessant zijn als NSH weigert en de bal bij de geschillencommissie komt te liggen. Dat schept in ieder geval een basis.

Reputatie 7
Badge +1

Wie stuurt hem even hiernaartoe?

Ik zie dat Henk_NL dit inmiddels gedaan heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Het volgende slachtoffer van NS-personeel dat niet weet hoe het werkt, deze keer in de ICE:

https://community.eurail.com/ask-a-question-40/dutch-trajectory-with-ns-flex-dal-vrij-9595

Nou nee, de reiziger is fout, want internationale reis is geboekt vanaf Emmerich en niet vanaf Amsterdam. Zonder incheck reist in Amsterdam reist de reiziger zwart.

Dat KAN ook helemaal niet MoDe, NS weigert 0-euro tickets te verkopen voor reizigers die de complete reis dekken met abonnement en Interrail. Je mag in dat geval reizen zonder incheck of internationaal vvb.

 

Lees de link van Rian eens na: https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/9043

  • Reist u met een NS-abonnement dat op moment van reizen recht geeft op 100% korting of een Traject Vrij met grenspunten abonnement in combinatie met een aansluitend abonnement of ticket dat geldig is vanaf de grens (landencoupon, Eurail, Interrail, NMBS- of DB-abonnement etc.)? Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken.
Reputatie 5

Nou nee, de reiziger is fout, want internationale reis is geboekt vanaf Emmerich en niet vanaf Amsterdam. Zonder incheck reist in Amsterdam reist de reiziger zwart.

Er is geen reis geboekt omdat het onmogelijk is om een reis te boeken. Zoals NS International zelf op de website aangeeft, met 100% reisrecht in NL en 100% reisrecht in DE hoef je verder geen kaartje te kopen:

 

en zoals NS aangeeft hoef je dan niet in te checken op A'dam centraal, maar kan je bv een eenmalige keycard aanvragen om de poortjes door te komen (Internationaal reizen en poortjes openen en ovpay | NS International)

 

Edit: Henk_NL was me voor... 

Reageer