beantwoord

Amersfoort - Bad Bentheim, 1ste klas met een altijd vrij abonnement 2de klas

• 15 mei 2019
  • 31 reacties
  • 730 Bekeken

Reputatie 1
  • Reisadviseur**
  • 66 reacties
Ik ben in het bezit van een altijd vrij abonnement 2de klas. Nu wil ik graag een retourtje Amersfoort - Bad Bentheim (Duitsland) boeken via NS international. Ik selecteer op de website dan 100% korting voor het gedeelte in Nederland en daarna selecteer ik mijn gekozen reis (IC Berlijn).

Bij het verder selecteren krijg ik de optie om voor 4,50 een upgrade te nemen naar de 1ste klas. Is dit ook geldig voor het Nederlandse traject tot de Duitse grens? Ik ben namelijk niet in het bezit van een 1ste klasse altijd vrij abonnement maar een 2de klasse. Ik vind het maar een onduidelijke website helaas.
icon

Beste antwoord door Denice NS 15 mei 2019, 19:05

Jullie hebben groot gelijk hoor! Ik heb het zelf ook even bij mijn collega's van NS International moeten navragen want ook ik zou het in eerste instantie opvatten als de gehele reis 1e klas. Maar dat is dus in dit geval niet zo. Als je wel de hele rit 1e klas wilt reizen krijg je geen korting binnen Nederland aangezien je bij die 100% korting de klasse niet kan aangeven (en op die manier bijv. ook voor binnen NL het verschil 2e/1e klas zou bijbetalen). De aangegeven ritprijs is in dit geval alleen gebaseerd op het stukje vanaf de grens tot aan Bad Bentheim. Ik ga dit ook eens neerleggen bij de website beheerders van NS International!
Bekijk origineel

31 reacties

De 100% korting die je krijgt is gebaseerd op het 2e klas reizen binnen Nederland. Vanaf de grens tot aan Bad Bentheim betaal je voor je ticket. Als je daar 1e klas aangeeft dan reis je dus vanaf de grens tot aan Bad Bentheim 1e klas maar binnen Nederland 2e klas met je Altijd Vrij abonnement.
Reputatie 1
De 100% korting die je krijgt is gebaseerd op het 2e klas reizen binnen Nederland. Vanaf de grens tot aan Bad Bentheim betaal je voor je ticket. Als je daar 1e klas aangeeft dan reis je dus vanaf de grens tot aan Bad Bentheim 1e klas maar binnen Nederland 2e klas met je Altijd Vrij abonnement.

Volgens mij klopt er iets niet want dit staat dus niet duidelijk aangegeven en kan dat nergens in de productvoorwaarden vinden (waarom een dergelijke optie zo aanbieden dan?). Je krijgt er namelijk wel een automatische zitplaatsreservering bij vanaf Amersfoort tot Bad Bentheim.
Reputatie 7
Badge +3
@Denice NS Weet je dat heel zeker? Dat zou dan wel een stuk duidelijker vermeld mogen worden. Als ik die pagina zo zie, zou ik er ook van uitgaan dat de hele reis dan 1e klas is.
Reputatie 7
Badge +4
De eerste klas geldt dus niet in Nederland. Als TS dat wil, heeft hij domweg geen recht op 100 procent korting met AltiijdVrij tweede klas. Dan moet er een eerste klas kaartje Amersfoort-Bad Bentheim gekocht worden en dat is vrij duur.

Het lijkt me een bug dan wel onvolkomenheid. De programmeurs doen er wijs aan het te vermelden.

Ik zou zelf tweede klas reizen tot Bentheim, het is maar een klein stukje vanaf de grens. Het aansluitende kaartje neem je dan vanaf Bentheim, naar ik aanneem in de eerste klas.
Reputatie 1
De eerste klas geldt dus niet in Nederland. Als TS dat wil, heeft hij domweg geen recht op 100 procent korting met AltiijdVrij tweede klas. Dan moet er een eerste klas kaartje Amersfoort-Bad Bentheim gekocht worden en dat is vrij duur.
@Thom Heb je mijn printscreen gezien?

Daar staat nergens dat die +4,50 alleen voor het traject Grens - Bad Bentheim is. Ik denk dat er genoeg verwarring ontstaat bij mensen die op deze manier de grens over willen!
Reputatie 7
Badge +4
Dit heb ik echt wel gezien maar je kunt dus niet voor 4,50 extra vanaf Amersfoort eerste klas reizen. Het tarief voor het grensstukje is in die orde. Het moet het prijsverschil zijn op dit traject waarbij je de ene keer 100 procent eerste klas invult en de andere keer 100 procent korting tweede klas, maar ik ga eerst eten 😉 Neem de goede vervoerder en dus niet het lokale lijntje vanaf Hengelo. Je mag niet met een tarief voor de lokale spoorlijn in de ICBerlijn zitten.

Het zou goed kunnen dat je een bug hebt ontdekt. Het is niet goed vermeld.

Overigens kan een tijdelijke Bahncard25 voor drie maanden mogelijk uit voor het hele traject naat Berlijn, vooral interessant als u op kortere termijn meerdere reizen maakt. Uw kaartje naar Bentheim zou dan nog een kwart goedkoper zijn. De korting geldt ook voor de Sparpreis en de Supersparpreis.
Jullie hebben groot gelijk hoor! Ik heb het zelf ook even bij mijn collega's van NS International moeten navragen want ook ik zou het in eerste instantie opvatten als de gehele reis 1e klas. Maar dat is dus in dit geval niet zo. Als je wel de hele rit 1e klas wilt reizen krijg je geen korting binnen Nederland aangezien je bij die 100% korting de klasse niet kan aangeven (en op die manier bijv. ook voor binnen NL het verschil 2e/1e klas zou bijbetalen). De aangegeven ritprijs is in dit geval alleen gebaseerd op het stukje vanaf de grens tot aan Bad Bentheim. Ik ga dit ook eens neerleggen bij de website beheerders van NS International!
Badge +3
Als je ook in NL 1e klas wilt reizen dan zal je een klassewissel moeten laden bij een automaat. Dat kost €25,- (spits), €9 (dal) of €5 (weekend). In jouw geval (de getoonde reis) dus de duurste optie...

Je zult dan wel moeten inchecken (1e klas) maar dat kan geen kwaad (je instaptarief is €0).

Mensen met Weekend Vrij moeten bij reizen op vrijdagavond (na 18:30) de upgrade van €9 kiezen.
Reputatie 6
Badge
Grappig dat dit nu 'al', na jaren door NS wordt ontdekt. Voor de IC Brussel geldt hetzelfde; kan misschien ook gelijk worden meegenomen.

TS zou eigenlijk een vrijkaartje verdienen...
Een Klassewissel laden bij de automaat is in dit geval niet mogelijk. Je dient namelijk in- en uit te checken met je OV-chipkaart. Aangezien de rit naar het buitenland gaat is in/uitchecken niet van toepassing.
Badge +3
Ik heb het er maar even bij gezet in mijn vorige bericht. Inchecken kan gewoon, zonder kosten voor gemiste uitcheck.
Reputatie 1
Ik heb dit ticket nu al gekocht. Wat is dan handig om te doen? Kan ik mijn geld terug krijgen of een andere oplossing? Vind het echt niet duidelijk aangegeven zo.
Om eerlijk te zijn ben ik zelf niet heel erg thuis in het NS International gebeuren 😅 Daarvoor kan je het beste even contact opnemen met mijn collega's van NS International, Ludi. Bij Full Flex zou annuleren mogelijk moeten zijn. 🙂
Reputatie 1
Om eerlijk te zijn ben ik zelf niet heel erg thuis in het NS International gebeuren 😅 Daarvoor kan je het beste even contact opnemen met mijn collega's van NS International, Ludi. Bij Full Flex zou annuleren mogelijk moeten zijn. 🙂
Ja leuk dit. Ze zien me al aankomen, heb al eens vaker gebeld met ns international, dat gaat niet soepel als ze al snappen wat je bedoeld. Daarnaast zit de fout toch echt bij Nsinternational en niet bij mij.

Als je ook in NL 1e klas wilt reizen dan zal je een klassewissel moeten laden bij een automaat. Dat kost €25,- (spits), €9 (dal) of €5 (weekend). In jouw geval (de getoonde reis) dus de duurste optie...

Je zult dan wel moeten inchecken (1e klas) maar dat kan geen kwaad (je instaptarief is €0).

Mensen met Weekend Vrij moeten bij reizen op vrijdagavond (na 18:30) de upgrade van €9 kiezen.

En hoe zou je dit voor je terug reis moeten doen de volgende dag?
Reputatie 7
Badge +4
Ik moest even in mijn geheugen graven maar dit is al eens eerder gemeld, meer dan drie jaar geleden. De fout zit er dus nog steeds in. Het betrof toen een reis Groningen-Antwerpen. Ik kan het niet meer vinden.

Zo te zien geeft NSInternational de korting, ongeacht de klasse, en dat klopt dus niet en dat moet uitgesplitst worden.

Niet 100 procent korting in Nederland maar:

100 procent korting in de tweede klas
100 procent korting in de eerste klas.

Niet vreemd, want er is bijvoorbeeld ook voor Duitsland sprake van Bahncard 25 of Bahncard 50. Bij deze kaarten is wel een klasseindeling.

Bij het bestellen zie je het dus meteen.

Bij NSInternational gaat men kennelijk nog steeds uit van de klasseneutrale korting bij Dalvoordeel of VDU.
@Denice NS,

Kan het zijn dat de pagina voor internationaal reizen met een NS-kortingsabonnement recent aangepast werd?

Daarnet kreeg ik een andere pagina dan https://www.nsinternational.nl/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen. Daar stond wel op wanneer er welke korting er wanneer geldig is. Maar redelijk weinig anders.

Op de link hierboven staat een interessante zin:

Als je voor het Nederlandse deel ook in 1ste klas wil reizen, moet je dus een 1ste klas abonnement hebben of een upgrade kopen (of krijgen van NS).
@herrie dat zou dan wel vlot zijn aangepast! Ik heb op mijn bericht dat ik naar website beheer van NS International gestuurd heb nog geen reactie gekregen. Uiteraard goed dat het daar staat al leek het mij handiger dat zo'n melding komt te staan op de pagina waar je je reis boekt onder de optie 'reisklasse'. Althans, dat is ook de suggestie die ik meegestuurd heb.
Reputatie 7
Badge +4
Goed werk Herrie, daar staat het al. Maar ja dat leest niet iedereen. Zoals ik hierboven aangaf behoort dat bij het bestellen aangegeven worden. Mogeljik veranderde men niet omdat het om kleine aantallen gaat maar het klopt natuurlijk van geen kanten.
@Ludi Niet zo'n beste ervaring zo te lezen! Zou je mij via een privébericht je voorletters, achternaam en het nummer van je boeking willen sturen? Zelf kan ik de bestelling niet voor je annuleren maar ik kan wel even kijken of ik een collega van NS International voor je kan aanschieten 🙂
Reputatie 1
Goed werk Herrie, daar staat het al. Maar ja dat leest niet iedereen. Zoals ik hierboven aangaf behoort dat bij het bestellen aangegeven worden. Mogeljik veranderde men niet omdat het om kleine aantallen gaat maar het klopt natuurlijk van geen kanten.
Leuk dat het daar staat, maar het diend toch echt goed bij de boeking aangegeven te worden. Vraag me af hoeveel mensen hierdoor al een boete voor hebben gekregen?
Reputatie 7
Badge +4
Ik schreef het al. 😉 Het is niet te zeggen hoeveel mensen inderdaad met een boete te maken hebben gekregen. De controle op de ICBrussel is nauwgezet, in de trein naar Berlijn is die minder precies. U moet bij controle uw bewijs van korting tonen en dat is toch echt een tweede klas abonnement, dus niet geldig in de eerste klas. Het is ook wel logisch dat het toch niet kan, imho, al staat het er gewoon fout.

Ik heb hierboven een suggestie aangegeven hoe het ondubbelzinnig bij bestelling opgelost kan worden en dan hoef je niet eens voorwaarden te lezen. Een extra vermelding dat het in Nederland alleen geldig is in de tweede klas moet dus gewoon. Ongebruikelijk is dit niet. Wie een kaartje met de lokale trein Hengelo - Bentheim koopt, krijg ook de melding dat het kaartje niet geldig is in de ICBerlijn.
Reputatie 3
die 4,50 is ook de prijs van de reservering-vrijwillig, dacht ik.
Juist in deze trein vind ik de 1e klas niks extra bieden-het is 1 wagon, helemaal achteraan (als die niet andersom rijdt) en nogal stoffig, wel ruim, maar met aparte coup'e's voor 6 personen. Vanwege de populariteit van deze trein in het seioen vooral vol met EUrail etc. passholders, dus vooral van die schreeuwerige amerikanen-dat is nl. 1e klas.
Er zijn verder 7-8 wagons 2e klas, 1 ervan gedeeld met de barbistro en 1 speciaal voor invaliden etc, die zijn allemaal open ruimte met 4 stoelen naast elkaar, die verstelbaar zijn.
Dan zou 1e kl met de eurobahn vanaf Hengelo comfortabeler-en een pak goedkoper-zijn.
Badge +3
Off-topic maar grappig... voor de terugweg en zo

Je komt vanuit BE of DE en wilt vrij reizen binnen NL... Wat doe je dan?

Lekker simpel toch... https://www.youtube.com/watch?v=IlNSXKxZhw0

Je gaat naar buiten de poortjes (met de code op je internationale ticket!!!), zoekt een automaat, haalt je Keuzedag op, checkt daarmee in en mag doorreizen in NL 🤣
Badge +3
die 4,50 is ook de prijs van de reservering-vrijwillig, dacht ik.
Die kost € 4,00 en is inderdaad optioneel... De 2-1 upgrade kost € 4,50.
Badge +3
Ik vermoed dat als je je internationale ticket laat zien in NL (vanaf Amersfoort) en je toevallig 1e klas zit (dat zal ook wel op het ticket zelf staan?) en een conducteur gaat vragen naar je Altijd Vrij, die er een probleem zal van maken.

Oké, het is woensdagochtend en spits, maar je hebt in ieder geval dus een 2e klas abonnement Altijd Vrij.

Dan moet je misschien verkassen naar de 2e klas tot de grens... Want dat doen ze tenslotte ook (bijna altijd) met studenten en mensen met actiekaartjes en zo, die 'zogenaamd' niet weten dat ze onterecht 1e klas zitten...

Het mag weliswaar niet, maar mocht je (alleen @Ludi) daar een heel onwaarschijnlijke €50 'boete' voor krijgen, dan wil ik die wel op me nemen. 😴

Gevalletje theorie en praktijk dus, plus de 'super heldere' info die je (niet) krijgt bij het boeken.. ook al staat het vast wel ergens (dank @herrie).

Reageer