beantwoord

Ander vertrekstation bij Eurostar ticket toegestaan?

Ik heb een boeking vanaf Breukelen naar Londen. Volgens het reisadvies moet je dan vanaf Breukelen naar Rotterdam met de sprinter en dan de ic naar Brussel pakken. Bij nader inzien is het handiger om vanaf Schiphol te vertrekken, je kan dan rechtstreeks de trein naar Brussel pakken, scheelt weer een overstap. Op het ticket staat wel geldig vanaf ieder station in Nederland, maar dat heeft misschien meer met het tarief te maken wat altijd gelijk is. Ook een toeslag in de IC direct is niet nodig. Als vertrekstation staat immers gewoon Breukelen vermeld. Weet iemand of het is toegestaan om alsnog vanaf Schiphol te vertrekken? Of moet je dan het ticket laten aanpassen?
icon

Beste antwoord door Danny NS 6 februari 2019, 19:41

Hoi Alex206,

Als je met de Intercity Brussel naar Brussel-Zuid reist ben je niet afhankelijk welke trein je pakt zolang het maar een trein is op die specifieke dag. Staat er 'geldig vanaf elk station in Nederland' op het ticket? Dan mag je ook een andere route nemen richting de Belgische grens zolang je maar opstapt op de Intercity Brussel op Amsterdam, Schiphol, Rotterdam of Breda.

Reis je vanaf Nederland met de Eurostar of Thalys naar Brussel-Zuid? Dan gaat dit helaas niet op en zal je je moeten houden aan de geboekte route.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 3
Er staat dat de ticket geldig is vanaf ieder station in Nederland? Dan zal dat wel zo zijn.
Reputatie 3
Is gewoon geldig en geen probleem. Prettige reis (U zou ook vanaf Groningen of Maastricht kunnen vertrekken' (immers elk station in Nederland)
Reputatie 6
Badge
Staat er op je ticket Breukelen, dan zul je toch vanaf Breukelen of een station op het traject tussen Breukelen en Londen moeten vertrekken. Geldig vanaf ieder station betekent als je een vertrekstation hebt moeten invullen, dat je bij het boeken voor ieder station kunt kiezen.
Reputatie 3
MoDe schreef:

Staat er op je ticket Breukelen, dan zul je toch vanaf Breukelen of een station op het traject tussen Breukelen en Londen moeten vertrekken. Geldig vanaf ieder station betekent als je een vertrekstation heb moeten invullen, dat je bij het boeken voor ieder station kunt kiezen.

Bij Breukelen Londen ligt Schiphol sowieso op het traject Breukelen-Londen, derhalve is opstappen op schiphol geen probleem.
Bedankt voor alle reacties. Vanaf Breukelen vertrekken zorgt er in ieder geval niet voor dat we langs Schiphol komen.
Badge +3
Het lijkt me overigens dat het eenvoudiger is om vanaf Breukelen via Rotterdam naar Brussel te reizen dan via Schiphol. Je zult altijd een keer moeten overstappen en de reis is sneller via Rotterdam dan via Schiphol. Je zit in dezelfde trein naar Brussel.
We zitten ergens in het midden van Schiphol en Breukelen, dus als we vanaf Breukelen gaan, dan is het via Woerden en Gouda naar Rotterdam. Vanaf Schiphol kun je rechtstreeks naar Rotterdam. Het duurt ongeveer net zo lang om op Schiphol of Breukelen te komen, maar Breukelen - Rotterdam duurt wat langer dan Schiphol - Rotterdam, dus vandaar de afweging.
Reputatie 3
Waarom reageert er geen moderator op dit topic?

@Jouke NS @Sivan NS @Iris NS
Reputatie 1
Hoi Alex206,

Als je met de Intercity Brussel naar Brussel-Zuid reist ben je niet afhankelijk welke trein je pakt zolang het maar een trein is op die specifieke dag. Staat er 'geldig vanaf elk station in Nederland' op het ticket? Dan mag je ook een andere route nemen richting de Belgische grens zolang je maar opstapt op de Intercity Brussel op Amsterdam, Schiphol, Rotterdam of Breda.

Reis je vanaf Nederland met de Eurostar of Thalys naar Brussel-Zuid? Dan gaat dit helaas niet op en zal je je moeten houden aan de geboekte route.
Hallo Danny,

Dank voor de reactie! Volgens mij ben ik er dan uit. Eurostar geldt pas vanaf Brussel, tot Brussel is het inderdaad binnenlandse treinen en/of Intercity Brussel. We gaan vanaf Schiphol dan, rechtstreeks naar Brussel in plaats vanaf de sprinter vanaf Breukelen.
Reputatie 1
Dan komt dat helemaal goed, Alex206!

Alvast veel plezier in het Verenigd Koninkrijk 😀.
Badge +3
Haha, laat me raden. Je komt vanuit omgeving Ronde Venen (Abcoude/Mijdrecht/Vinkeveen)?

Dan is (gratis) parkeren in Breukelen wel goedkoper dan Schiphol, maar als dat geen probleem is neem je gewoon een IC Brussel en dan verder.

Eurostar nemen vanaf Amsterdam Centraal is dan geen optie natuurlijk (dat wordt dan Rotterdam en met de Thalys). Veel sneller, want hoe dan ook moet iedereen toch de trein uit in Brussel voor de douane.

https://www.seat61.com/trains-and-routes/direct-eurostar-london-to-amsterdam.htm#Any-Dutch-Station
Voor parkeren is Breukelen inderdaad de beste optie denk ik (daarom ook dat als vertrekstation opgegeven oorspronkelijk). Ga alleen normaal nooit met het OV, dus geen idee of die parkeerplaatsen vol zijn overdag. En een paar dagen daar de auto laten staan lijkt me ook niet heel relaxed. Dus toch maar besloten om gewoon helemaal met het OV te gaan, vanuit Uithoorn kan je naast rechtstreeks naar Breukelen (blijkbaar) ook zo rechtstreeks naar Schiphol met de bus tegenwoordig, kost amper meer tijd dan met de auto.

Nogmaals dank voor alle adviezen.
egeerling schreef:

Waarom reageert er geen moderator op dit topic?

@Jouke NS

Deze community is vooral opgezet voor klant-helpt-klant topics. De bedoeling is dan ook dat wij als moderators zo weinig mogelijk ingrijpen/reageren. Ik zie wel dat er een aantal verschillende antwoorden worden gegeven waardoor het vanuit ons wel goed was geweest te reageren. Waarom dit niet is gedaan is mij onduidelijk. Inmiddels heeft Danny NS dit opgepakt zie ik.

Reageer