Andere trein dan geboekt nemen | NS Community
beantwoord

Andere trein dan geboekt nemen


Wij gaan begin mei naar Hamburg met de trein. Nu zagen wij dat het stukje tussen Hengelo en Osnabruck gedeeltelijk met de bus moet worden afgelegd ivm werkzaamheden.

Als wij vanuit onze opstapplaats 16 minuten eerder vertrekken kunnen we wel de hele reis met de trein maken met met een andere route. We zouden dan alleen een ticket moeten kopen van Munster naar Osnabruck.

Kunnen wij gewoon een andere NS/blauwnet trein en een andere regionale trein nemen dan ons oorspronkelijke plan? En dan een los kaartje kopen voor Munster-Osnabruck? Omdat dat het stukje is wat we dan extra reizen met de ICE. Normaal zouden we in Osnabruck op de ICE naar Hamburg stappen. Vanaf daar hebben we ook zitplaatsreservering. Als we boeken via DB kunnen we dezelfde plekken al vanaf Munster pakken.

 

 

icon

Beste antwoord door Thom 17 April 2022, 18:58

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U zult een kaartje moeten kopen van Enschede via Munster naar Osnabruck, en uw kaartje is op het traject Munster- Osnabruck niet geldig in de ICE. Dat is pas vanaf Osnabruck. U gaat ook niet met een Blauwnettrein naar Munster maar met een reguliere Duitse trein.

Ik denk dat u er beter aan doet de vervangende bus van Hengelo tot Rheine toch maar te nemen. Dan heeft u ook geen extra kosten. Het is ook nog sneller dan via Munster. Wel vervelend die bus, dat is zo.

Nee ik snap dat we niet met de blauwnet trein naar Duitsland gaan. Het gaat dan om een regionale Duitse trein van Enschede naar Munster. En dan een los ICE kaartje van Munster naar Osnabruck.

Volgens de voorwaarden moet je je ICE trein nemen maar mag je zelf kiezen welke Nederlandse trein of Duitse regionale trein je neemt.

Qua reistijd is het maar 15 minuten meer. Dus dat maakt niets uit.

 

Reputatie 7
Badge +1

Heb je al een ticket voor deze reis en zo ja, op basis van welke dienstregeling was dat dan geboekt? Dat laatste is bepalend voor wat je rechten zijn.

De reis is:

Raalte-hengelo

Hengelo-osnabruck

Osnabruck-hamburg deze is met zitplaatsreservering

Ticket is paar weken geleden geboekt.

Reputatie 7
Badge +4

Als u het kaartje van Munster naar Osnabruck daadwerkelijk koopt, dan is de enige trein vanuit Nederland via Enschede. Die voorwaarden zoals u die stelt  zouden dan wel gelden tot Munster maar niet tot Osnabruck. Enschede is ook geen Duitsland, wel een Duits tariefpunt. Ik vraag me dan af hoe het precies werkt in deze omstandigheden. U heeft in deze trein ook niet het recht op de zitplaatsreservering, ook die is vanaf Osnabruck. De toevoerroute is tot Munster dan wel zonder extra kosten maar het ICE kaartje van Munster naar Osnabruck moet u toch betalen en dat is relatief veel voor een korte afstand.  Maar goed die keuze maakt u zelf. Zorg wel dat de Duitse conducteurs zien dat het naar een ICE trein in Munster gaat, dus koop het ICE kaartje Munster Osnabruck vooraf. Dan is het verhaal helder.

Nogmaals ik zou het niet doen, maar dat maakt u uiteraard zelf uit. Het kost meer en levert geen tijdwinst op. Integendeel. Rheine-Osnabruck is een half uur na het busreisje en naar Munster vanaf Enschede is mijl op zeven, ook niet in een toptrein, en dan komt Munster-Osnabruck plus aansluitingstijd er nog achteraan. U vermijdt natuurlijk de busreis maar of dat tegen zoveel gedoe opweegt, vraag ik me ernstig af. Als u tweede klas reist, zijn de reserveringskosten voor het kleine stukje naar Osnabruck misschien niet de moeite waard.

Ik reis vrij veel in Dld en ben mogelijk wat kostenbewuster. ;-)

Reputatie 7
Badge +1

De reis is:

Raalte-hengelo

Hengelo-osnabruck

Osnabruck-hamburg deze is met zitplaatsreservering

Ticket is paar weken geleden geboekt.

Op basis van welke dienstregeling geboekt? Met of zonder de vervangende bus? Wat waren de geplande vertrektijd in Raalte en aankomsttijd in Hamburg toen je boekte en op welke dag?

Niet aan beginnen zou ik zeggen, dit geeft alleen maar problemen.

Reputatie 7
Badge

Ik neem aan dat het ticket via Bad Bentheim geldig is, dan kan je niet zomaar via Gronau reizen. Verder zie ik de meerwaarde niet in van een omweg via Enschede-Münster. Ik zou gewoon de vervangende bus nemen tussen Hengelo en Osnabrück.

Reputatie 7
Badge +1

Ik neem aan dat het ticket via Bad Bentheim geldig is, dan kan je niet zomaar via Gronau reizen.

Dat hangt van het geval af. Maar daarvoor moet ik eerst antwoorden hebben op mijn vragen.

Reputatie 7
Badge +4

TS is er erg stellig over maar wat mij uit het hoofd bekend is dat het allleen niet uitmaakt met welk type trein je komt met uiteraard een geldig kaartje. Er is vervangend vervoer, en dan kun je niet zomaar op basis daarvan een andere route nemen met als truc het extra kaartje vanaf Munster.

Hengelo-Enschede is al een probleem als het niet Hengelo-Munster wordt. Het komt bij mij binnen als een niet gerechtvaardigde omweg. Het is gewoon niet noodzakelijk om zo te reizen van Hengelo naar Hamburg vanwege het vervangend traject en dat heet niet voor niets zo. De omweg vanaf Hengelo naar Munster is gewoon niet betaald met het kaartje Hengelo-Hamburg en is niet geldig. 

Dat zou alleen zo zijn als alle vervoer op het oorspronkelijke traject niet mogelijk is. Daar is echter geen sprake van. Op basis daarvan denk ik dat wat TS wil niet kan en ook het stuk naar Munster moet betalen. Het is geen overmacht waardoor je wel anders moet en mag reizen en dat kan altijd binnen het redelijke. Ik kan het ook niet terugvinden dat dit zou mogen en ik heb ook geen zin dat nu uit te pluizen.  Wat ik wel gevonden heb, is al genoemd.

Ik neem aan dat het ticket via Bad Bentheim geldig is, dan kan je niet zomaar via Gronau reizen.

Dat hangt van het geval af. Maar daarvoor moet ik eerst antwoorden hebben op mijn vragen.

Het lijkt me totale onzin dat zo'n omrit zou mogen als er gewoon vervangend vervoer is. En wetende dat het woord coulance bij onze oosterburen niet bestaat is het vragen om problemen.

Reputatie 7
Badge +1

Dat hangt van het geval af. Maar daarvoor moet ik eerst antwoorden hebben op mijn vragen.

Het lijkt me totale onzin dat zo'n omrit zou mogen als er gewoon vervangend vervoer is. En wetende dat het woord coulance bij onze oosterburen niet bestaat is het vragen om problemen.

Een omweg komt überhaupt eventueel pas in aanmerking als de dienstregeling is gewijzigd na boeken. Coulance heb ik in Duitsland overigens al vaak meegemaakt. Maar je mag daar niet van uitgaan.

Reputatie 7
Badge +1

Hangt ervan af of dit al bekend en dus aangegeven was toen je boekte. Dat zeg je niet duidelijk. Bij DB/bahn zou dit enkele weken vooraf toch al duidleijk hebben moeten wezen.

Die grenspunten zijn wel heel erg bepalend voor hoe je mag/kan reizen en hiervan afwijken geeft in de praktijk-als er al controle komt-grote problems.

Ensch is GEEN Duits tariefpunt voor DeutschlandTarif )neu ab 1/1/22), aber nur für das Westfalentarif. Genau so für Arnheim-im VRR/NRW ja, im DB-tarif nicht.

Badge +3

Ik neem aan dat men het prima vindt als je op eigen gelegenheid naar Münster reist en daar in een ICE stapt waar je pas vanaf Osnabrück een reservering voor hebt.

Uiteraard moet je wel een los kaartje Raalte - Almelo/Hengelo - Osnabrück hebben. Deze reis kan je rechtstreeks maken met de IC 140/240 naar Berlijn/Hannover.

Reageer