beantwoord

Antwerpen-Hazeldonk-Delft

• 6 maart 2019
  • 4 reacties
  • 379 Bekeken

Hey! Ik ben een Antwerpse Belg, studerende in Delft. Geregeld (wekelijks tot maandelijks) reis ik heen en weer tussen de twee. Als student heb ik voor Belgie een 'campuskaart' van Antwerpen tot Hazeldonk-Grens (wat geen fysiek station is maar tussen Noorderkempen(BE) en Breda(NL) ligt).

Eerder nam ik de trein van Antwerpen richting Breda, checkte ik daar in met mijn NS kaart en checkte ik dan uit als ik in Delft aankwam. Hier is meerdere keren geen probleem van gemaakt (ook aan het loket in Antwerpen werd mij verteld dat dit geen probleem was) maar de laatste keer rekende de conducteur mij aan voor Breda->Hazeldonk-Grens.

Ik begrijp dus nog steeds niet volledig of ik nu een ticket nodig heb van Noorderkempen naar Breda (omdat ik dus naar Hazeldonk-Grens kan en de rit dus grotendeels 'legaal' is). Hoe zit het hier dus mee?

Ervan uit gaande dat dit dus niet kan:
Met de computer of bij een internationaal loket is het mogelijk om een ticket van Noorderkempen naar Delft te kopen met 100% korting in Belgie (omdat ik die campuskaart heb) (of dit is toch wat die conducteur mij vertelde). Dit is echter een enorm ongemak aangezien ik dan altijd mijn ticket op voorhand met de computer moet kopen, of anders er mee rekening moet houden dat het internationaal loket open moet zijn als ik naar Delft reis (en ik dus niet in de avond of bepaalde andere momenten kan reizen) (verder is er in Delft geen internationaal loket dus zou ik dit in Breda moeten regelen en daar is mijn overstap slechts 5min wat het geheel een beetje onmogelijk maakt). Is er dus een mogelijkheid om ergens op de een of andere manier in te checken met mijn NS-kaart zodat ik van dit alles geen last heb en toch zou betalen voor de rit tussen Hazeldonk-Grens en Breda?

Alvast bedankt voor een antwoord.
icon

Beste antwoord door Tamzin 6 maart 2019, 16:34

U betaalt nu het stuk Hazeldonk Grens-Breda niet dus terecht als u een boete daarvoor krijgt. De juiste procedure is een kaartje Noorderkempen - Delft kopen met 100% korting voor het Belgische deel. Die conducteur heeft dus volledig gelijk.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3
U betaalt nu het stuk Hazeldonk Grens-Breda niet dus terecht als u een boete daarvoor krijgt. De juiste procedure is een kaartje Noorderkempen - Delft kopen met 100% korting voor het Belgische deel. Die conducteur heeft dus volledig gelijk.
Alright, daar kan ik wel mee leven. Valt er nog iets te zeggen over het tweede deel van mijn vraag: is er dus een mogelijkheid om ergens op de een of andere manier in te checken met mijn NS-kaart zodat ik van alles, eerder beschreven, geen last heb en toch zou betalen voor de rit tussen Hazeldonk-Grens en Breda?

Als student is het namelijk heel beperkend om tickets altijd op voorhand te moeten kopen of met het loket rekening te moeten houden? Want ik zou verwachten dat er met het hele systeem van de NS-kaart e.d. hier wel iets op is gevonden.

Ik dacht bijvoorbeeld aan de mogelijkheid van bij de conducteur in/uit te checken of op weg van Delft naar Antwerpen gewoon niet uit te checken en later telkens online aan te geven dat ik tot Hazeldonk-Grens moet betalen.
Reputatie 6
Badge
Je hebt geen NL Studenten OV denk, want dan zou dit probleem niet moeten spelen, omdat die (binnen de gestelde tijden) tot de grens geldt.

Als je in het weekend reist, zou je nog kunnen overwegen om NS Flex weekendvrij te nemen (van vrijdag 18.30 tot maandag 04.00). Ook dan heb je, binnen die uren een afgekocht reisrecht in NL tot de grens en reis je voor iets meer dan 30 eur door heel NL in het weekend.

Je zou nog kunnen kijken wat het kost om een kaartje in de automaat te kopen van NS of NMBS en dan met 100 pct vrij voor Belgie, als dat kan. Anders vrees ik, dat het toch online kaartjes kopen wordt, al is dat natuurlijk irritant. In de automaat zou eigenlijk een grenspuntstation moeten worden ingebouwd.

Alternatief is de boemel via Roosendaal.
Reputatie 6
Het gevraagde kaartje kan elektronisch worden gekocht in de NS App. Dat maakt het ietsje gemakkelijker - je kan dat nog tijdens de rit van Delft naar Breda doen.

Reageer