beantwoord

Antwerpen-Heerenveen

• 24 oktober 2017
  • 10 reacties
  • 230 Bekeken

Geregeld reis ik van Antwerpen naar Heerenveen en weer terug. Behalve dat dit een ellendig lange reis is waarin ik amper word gecontroleerd wat de nodige frustraties geeft (waarom koop ik dan een kaartje) heb ik nu een kleine situatie.

Ik heb recht op een studenten reisproduct alleen deze is nog niet geactiveerd. Mag ik nu via de NS/NMBS app een kaartje kopen van Antwerpen naar Heerenveen met 100% korting in Nederland en pas in Rotterdam m'n OV kaart activeren of moet dit anders?

Als ik in Roosendaal uitstap om daar m'n kaart te activeren duurt dat te lang om met dezelfde trien verder te reizen.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 24 oktober 2017, 22:12

Hallo Maaikita en welkom op het NS Serviceforum.

Als het Studentenreisproduct nog niet geactiveerd is, is het niet geldig. Je kunt nog geen aanspraak maken op 100% gratis reizen voordat het Studentenreisproduct is geactiveerd.
Je kunt in dit geval een ticket kopen van naar Roosendaal of Rotterdam Centraal met vrij reizen op traject in Belgie (link). Vervolgens kan je in Roosendaal of Rotterdam Centraal jouw product activeren en gelijk inchecken en er verder mee reizen. Je zult óf meer moeten betalen en doorreizen naar Rotterdam Centraal of een trein moeten wachten en in Roosendaal al kunnen inchecken, dat is jouw afweging. Nadat jouw Studentenreisproduct is geactiveerd kan je Internationale tickets boeken, en ook bij NS 100% korting aangeven.
Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3
Welkom op het forum!

Uiteraard loop je de kans op een boete als je zonder geldig SRP reist tussen de grens en Rotterdam. Maar je zegt dat er amper gecontroleerd wordt dus dat is een keuze.

Is er geen mogelijkheid om een trein eerder te nemen zodat je in Roosendaal (overigens dan reis je eigenlijk al zwart vanaf de grens) je SRP kan activeren?

Of (ik weet niet of het zo is) zijn er in Antwerpen geen NS kaartautomaten maar alleen NS in/uitcheckpunten?
Reputatie 7
Waarom koop je een kaartje? Omdat je de reis maakt en daarvoor hoort te betalen?!

Verder kun je niet 100% korting pakken als je geen geldig product hebt. Je zult deze moeten activeren en dus een trein later nemen vanaf Roosendaal eventueel.
Badge +3
Ik las ergens dat je in Antwerpen kan in- en uitchecken met een ov-chipkaart?

Maar is dat bij een paaltje of een automaat? Wellicht kan je dan bij die automaat ook je SRP even activeren (bestelling ophalen) en ben je klaar.
Reputatie 4
In Antwerpen kan er alleen ingecheckt worden in Lijn 19 Breda-Hulst via Antwerpen (Noorderplaats). (Gratis voor studenten) De voertuigen zijn voorzien van een oplaadkastje voor reisproducten en saldo.

De treinstations in Antwerpen zijn niet voorzien van incheckpalen of automaten die de OV chipkaart accepteren.
Reputatie 7
Badge +4
Ik las ergens dat je in Antwerpen kan in- en uitchecken met een ov-chipkaart?

Nee hoor, van beide is geen sprake. Ik begrijp ook niet goed waar je dit vandaan haalt.
Reputatie 4
Onderstaand stuk tekst toevallig gelezen en verkeerd geïnterpreteerd :?:? In het treinvervoer is er nooit sprake geweest van het accepteren van de ov chipkaart in België.

OV-chipkaart

Je kunt in de bus ook gewoon blijven betalen met de OV-chipkaart. Ook kun je per 22 oktober in- en uitchecken op lijn 19 naar Antwerpen. Dat geldt voor zowel reizen op saldo als met een abonnement. Met een anonieme kaart kun je reizen op saldo, op de persoonlijke kaart kun je ook reisproducten, zoals abonnementen, plaatsen. Lees meer over betalen met de OV-Chipkaart en bekijk welk abonnement bij jou past!
https://www.connexxion.nl/reizen/1190/betalen-in-zeeland/4896
Reputatie 7
Hallo Maaikita en welkom op het NS Serviceforum.

Als het Studentenreisproduct nog niet geactiveerd is, is het niet geldig. Je kunt nog geen aanspraak maken op 100% gratis reizen voordat het Studentenreisproduct is geactiveerd.
Je kunt in dit geval een ticket kopen van naar Roosendaal of Rotterdam Centraal met vrij reizen op traject in Belgie (link). Vervolgens kan je in Roosendaal of Rotterdam Centraal jouw product activeren en gelijk inchecken en er verder mee reizen. Je zult óf meer moeten betalen en doorreizen naar Rotterdam Centraal of een trein moeten wachten en in Roosendaal al kunnen inchecken, dat is jouw afweging. Nadat jouw Studentenreisproduct is geactiveerd kan je Internationale tickets boeken, en ook bij NS 100% korting aangeven.
Reputatie 6
Als je reist, willen veel mensen blijkbaar nog altijd graag controle daarop. Dat het gezien is. Net zoals in vroeger tijden het geval was. Wat doet de conducteur? Die blaast op z'n fluitje en knipt (of leest of scant tegenwoordig) dan het treinkaartje, leer je al op school. Zeker bij lange reizen zoals hier genoemd, is het daarom niet vreemd dat mensen de afwezigheid van controle vreemd vinden. Het komt over alsof de conducteur niets doet, tenminste niet dat wat nog altijd als eerste verwacht wordt.
Rene71 dat is precies war ik bedoel! Ik betaal nu veel geld voor een kaartje en niemand die er naar om kijkt, geldverspilling! In mijn ogen. Ookal weetik natuurlijk heel goed dat je betaald voor de rit en niet voor de controle alleen toch vond ik het raar dat ik op een rit van 4 uur geen enkele keer gecontroleerd word!

Enfin, ik zal een kartje kopen tot aan Rotterdam, daar m'n OV activeren en dan verder gratis reizen. Bedankt voor de info ?

Verder zou het voor al die Hollanders die in het weekend Antwerpen komen ontdekken volgens mij echt een uitkomst zijn om een check in/uit paal te hebben in Antwerpen ?
Reputatie 7
Badge +4
Vanuit de Beneluxtrein heb je ruim een kwartier om geldig te maken op Roosendaal en dan weer verder te reizen naar Rotterdam, het totale tijdverlies is ongeveer een half uur.

Het is niet aan te nemen dat er een in- en uitcheckpaal in Antwerpen komt, In Roosendaal is dat normaal al totaal te vermijden, in Antwerpen helemaal. Die mogelijkheid zal naar ik verwacht niet worden aangeboden, evenmin als dat er een NS-automaat komt, dat er ook nooit is geweest bij mijn weten.

Het is inderdaad geldverspilling als u niet in Roosendaal activeert. Ik neem aan dat u daarmee bedoelt dat het abonnement geldig gemaakt moet worden. In- en uitchecken hoeft bij een goede voorbereiding helemaal niet.

Meer controle op een rit naar Heerenveen lijkt me een prima idee. U betaalt een kaartje voor de dienst die u wordt geboden, maar zeker als u het met moeite opbrengt, voelt controle beter.

Als uw studenten-ov geldig is, koopt u een mobiele ticket met 100 procent korting in Nederland en betaalt u alleen voor het Belgische deel. U opent het poortje in Heerenveen met uw smartphone en hoeft zich nergens meer druk te maken over in- en uitchecken.

Reageer