beantwoord

Apeldoorn > Praag met lange overstap in Berlijn

Badge
Van de zomer wil ik per trein van Apeldoorn naar Praag (in één dag). Ik zou onderweg graag wat langer in Berlijn willen verblijven om ook die stad even te kunnen bezichtigen.

In de reisplanners van NSI, DB en CD krijg ik voor Apeldoorn > Praag enkel reisadviezen met een overstap in Berlijn van circa anderhalf uur. Logisch, want dat is de snelste aansluiting, maar voor mij is anderhalf uur om door Berlijn te wandelen te kort.
Als ik losse tickets Apeldoorn > Berlijn en Berlijn > Praag zou boeken, ben ik sowieso één of meerdere tientjes duurder uit dan met een doorgaand ticket. Ik zou dus het liefst een doorgaand ticket willen hebben.

Kan ik een doorgaand ticket Apeldoorn > Praag kopen met overstap van meer dan 2 uur in Berlijn? Zo ja, hoe?

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Julian 6 april 2019, 10:34

Ja hoor, gewoon via de site van de Deutsche Bahn. Kies bij het reisadvies voor het aanpassen van de overstaptijd en kies daarna de tijd die je wilt besteden. Je kan zo de overstap met vele uren uitstellen (ik geloof tot maximaal 10 uur, zo uit mijn hoofd).

Bekijk origineel

11 reacties

Ja hoor, gewoon via de site van de Deutsche Bahn. Kies bij het reisadvies voor het aanpassen van de overstaptijd en kies daarna de tijd die je wilt besteden. Je kan zo de overstap met vele uren uitstellen (ik geloof tot maximaal 10 uur, zo uit mijn hoofd).
Badge
Dank voor de tip! Ik zou graag kijken of het werkt, maar ik krijg al de hele dag een 500 Internal Server Error als ik een reis wil plannen op bahn.de. 😕
Badge +3
Ik zag dat gisteren ook.

Overigens kun je volgens de website een oponthoud van maximaal 48 uur plannen op een tussengelegen station. Je zou zelfs een rondreis kunnen plannen door op de terugreis een ander via-station op te geven dan voor de heenreis.
Reputatie 3
Zoiets dus? Werkt gewoon via Bahn.de

Nu wel, gisteren kreeg iedereen dus een internal server error 😉
Reputatie 3
Zeker als je toch al vrij reizen in NL hebt, is het vaak nog voordleiger om via cd.cz (dat is de Tsjechische NS) te boeken vanaf Bentheim, Dan koop je er enkel nog een kaartje grens-Bentheim bij voor enkele €. Meestal heb je dan enkel ''treinbinding'' op de laatste trein Berlin-Praha en vrije keus tot Berlin.
Verder stopt die trein in Berlin op meer stations, zoals Spandau en Zoo, vooral ZOO ligt vlakbij het westers centrum, het nog vrij nieuwe HBF is gebouwd op wat ooit de muur en de sperrzone was, dus verder weg van de bekende sight-see-dingetjes.
Het gaat vlugger door in Hannover over te stappen op de ICE (meestal perron ernaast) die met minder stops en veel vlotter doorsnelt naar Berlin-als ie op tijd is, wat lang niet altijd het geval is.
Als je blijft zitten in de IC uit NL en in Berlin overstapt, heb je doorgaans (beide zijn 2-uursdiensten) ruim 1,5 uur overstaptijd.
Badge
De optie via DB met Zwischenhalt werkt eindelijk, dank!

@bahnrider CD leek inderdaad al stukken goedkoper, ik ga mogelijk bij hen een kaartje lospeuteren vanaf Bad Bentheim.
Zeker weten dat er dan geen Zugbindung zit op de trein Bentheim - Berlijn? Het klinkt mij wel vreemd in de oren voor hun lage bedragen, dat riekt naar Sparpreis en dat betekent bij mijn weten automatisch Zugbindung.

En heeft iemand enig idee hoe ik een kaartje Oldenzaal(gr) - Bad Bentheim kan krijgen? (Of desnoods rechtstreeks Oldenzaal(gr) - Berlijn/Praag?) Grenspunten zijn namelijk geen opties in de planners van NSI/DB/CD voor zover ik kan zien.
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn geen kaartjes vanaf Oldenzaal grens. De truc is uw kortingkaart in te zetten in een internationaal traject. Als u 100 procent korting heeft in Nederland kunt u een kaartje bij www.nsinternational.nl bestellen. U geeft 100 procent korting op voor Nederland en u betaalt vol voor het gedeelte van de grens naar Bentheim. Feitelijk omzeilt u hiermee het grenspostenprobleem. U kunt zo ook relatief duur Hengelo-Berlijn kopen. Met 100 procent korting maakt dat niet uit.

Ik zou als ik u was een tijdelijke Bahncard 25 overwegen voor drie maanden. Dat kost 20 euro, maar u heeft dan op de heen- en de terugweg voor het Duitse deel 25 procent korting. Ook op een Sparpreis of variant daarvan. Vergelijk de prijzen goed. U pakt die 25 procent ook nog op het grensstukje. Treinreizen is rekenen.

Niet vergeten op tijd op te zeggen.

U kunt de korting in Nederland combineren met de korting in Duitsland. Meestal is een Duits kaartje vanaf Bentheim flink goedkoper en neemt u het stukje vanaf de grens dat u moet kopen voor lief.
Reputatie 7
Wat leuk zeg. Dat moet dan toch wel een waanzinnige treinrit worden denk ik zo. 😌
Badge
Ik ben er weer! Dankzij tentamens lag de vakantieplanning helaas even stil.

1. Ik heb met mijn reispartner overlegd en we willen een ticket Bad Bentheim - Praag bij CD bestellen. Kan iemand bevestigen of er Zugbindung zit op de trein Bad Bentheim - Berlijn bij zo'n CD-ticket? Ik zou graag geloven wat @bahnrider erover zei maar het klinkt mij toch nét iets te mooi om waar te zijn, vandaar de vraag.
(CD meldt "No restrictions on the route" maar ik weet niet zeker wat daarmee wordt bedoeld. Het staat namelijk aangegeven bij álle reisopties, ook bij sommige met ICE, en het zou me stug lijken dat daar geen Zugbindung zou zijn.)

2. Daarnaast: ikzelf reis met een Interrailpas en heb dus geen zitplaatsreservering voor de hele reis. Zou die verstandig zijn op een zaterdag in juli? Het betreft de treinen IC 143 en EC 179. Kleine stukjes staan is voor mij geen issue maar meerdere uren lang wordt mij toch te gortig.

3. En mocht een zitplaatsreservering handig zijn: is het mogelijk om bij CD in één en dezelfde boeking een vervoersbewijs (incl. zitplaatsreservering) voor mijn reispartner en een losse zitplaatsreservering voor mijzelf te bestellen? Zo nee, hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik bij mijn reispartner kom te zitten?

4. Tenslotte: mijn reispartner wilde een ticket Apeldoorn - Bad Bentheim bij NSI bestellen met 100% korting in Nederland. Dat kost €6,50 voor de IC, maar slechts €2,90 voor de stoptrein. Indien de RB61 uitvalt (een reëel risico, laten we wel wezen), mag ze dan met haar stoptreinkaartje al in Hengelo in de IC instappen om te voorkomen dat ze die in Bad Bentheim mist? Of zou ze daarvoor een nieuw ticket moeten kopen?

Alvast bedankt voor de hulp!
Reputatie 7
Badge +4
Wat betreft vraag 4, dat mag dus absoluut niet, en is ook duidelijk vermeld op het kaartje. In dat geval rijden er vervangende bussen en die moet ze dan nemen.

Ik zou het kaartje voor de IC kopen, zo groot is het verschil niet als u het afzet tegen het tijdsverlies, de risico's en de stress.

Als u een zitplaatsreservering wenst, ben u altijd aan een trein gebonden. Goedkope tarieven zoals met de Duitse Sparpreisen kennen die ook. Normaal kun je die telefonisch zo bestellen dat u naast uw vriendin kunt zitten.

Ik weet niet hoe uw vriendin reist, maar een tijdelijke Bahcard 25 van 20 euro geeft ook nog eens 25 procent korting op de Sparpreisen van 25 procent.

https://www.bahn.de/p/view/angebot/sparpreis/spartickets.shtml

Reageer