beantwoord

Arnhem - Düsseldorf vliegveld


Hallo!

Woensdag wil ik van Arnhem naar Düsseldorf vliegveld reizen met de trein. Dit is vanaf Arnhem een directe VIAS stoptrein. Vanaf de Duitse grens kan je met het 9eu ticket reizen in deze stoptrein, en voordat je bij deze grens aankomt kan ik met mijn studenten OV reizen. Omdat het een directe trein is kan ik niet uitchecken met mijn OV op de grens. 

Weet iemand hoe je dit moet aanpakken?

 

icon

Beste antwoord door Robert B 11 July 2022, 17:13

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Je kunt op Elten, Emmerich of Praest uitchecken met je ov-chipkaart. Vanaf daar is uiteraard je 9-euroticket geldig. Ik meen dat Elten het handigst is, en dan zover mogelijk achteraan in de trein gaan zitten. Het (Arriva/Breng) paaltje staat op het perron.

Vind je dat te riskant (bagage en mogelijk dezelfde trein missen dus een uur wachten), kan je in de VRR app een e-ticket Zevenaar - Elten kopen voor € 2,90 (Preisstufe A1). Blijkbaar vindt die dat Zevenaar en Elten één gemeente zijn 🤣

Via de NMBS kan je Arnhem - Emmerich kopen voor € 4,50 (100% korting in NL).

NS International heeft geen zinnige opties, tenzij je telefonisch boekt (van ergens in NL naar Elten) via 030 230 00 23. Dat zou dan voor een student (of alles met 100% NL korting) € 1,70 kosten meen ik.

Reputatie 7
Badge +1

Heb dit nu 2x gedaan en echt: Emmerik is NAAR DE het beste-ga ook achterin zitten-2 palen naast de trap.

Vorige week terug na vele jaren weer eens het genoegen mogen smaken ook nog 30 min te lang in Emm me op te houden en kon zo de boel weer eens wat grondiger nalopen. Op die terugrit waren ook 2 stellen die de truc met OV-sjip hadden gelezen-en in Elten 1 met 2 kaarten zsm naar de paal rende-maar toen ie terugkwam was de laatste deur al weer vergrendeld. Als je dat dus daar probeert, dan spreek je even met de KiN (kundenbetreuer) of je partner houdt die deur open=dat mag eigenlijk niet.

Als je doordeweeks UIT DE aankomt, eind v.d. middag, dan zijn er 2 extra voortreinen die 10-15 min voor de Arnhemmer uitrijden en je dus volop kans bieden in Emm=eindpunt, te sjekken. Die komen op spoor 1=kopspoor oostzijde aan. Op deze rit een pront kiN-type werkstudent, die ook vlot engels sprak en ieder met 9€ eropwees dat dat dus niet zo kon en voor terug een ticket Stufe B bijgekocht moeten worden.

Ik heb overigens nog nergens kunnen ontdekken wat de prijs op de sjip is tot Elten of Emmerik.

Badge +3

Ik heb overigens nog nergens kunnen ontdekken wat de prijs op de sjip is tot Elten of Emmerik.

Dat ligt natuurlijk aan je abonnement en waar je vandaan komt, maar goede vraag.

Voor Zevenaar - Elten zal het een handjevol tariefeenheden zijn, en van/naar Emmerich een handjevol erbij.

Zal het eens navragen. Wordt vervolgd.

Reputatie 5

Tarieven staan gewoon in de NS reisplanner/App. Bv. €3,42 voor Elten - Arnhem met 40% korting

 

Badge +3

Cool, thanks!

Dan is Elten - Arnhem voltarief € 5,70 en daar het basistarief van € 1,01 vanaf blijft er € 4,69 over aan ‘kilometers/tariefeenheden’. Ik meen dat Arnhem - Emmerich via NS International ook € 5,70 kost (voltarief).

Met een prijs van € 0,19 is dat dus 25 TE. Arnhem - Zevenaar is 14 TE dus naar Elten komen er dan 11 bij.

Met een prijs van € 0,18 zijn het 26 TE. Dan is Zevenaar - Elten dus 12 TE.

Iets meer dan het handjevol dat ik dacht 😅 Zal wel kunstmatig hoog zijn (grenstarief) want hemelsbreed is het niet ver.

Arnhem - Emmerich was volgens mij € 6,10 dus dat is maar een paar TE extra, terwijl Zevenaar - Elten ongeveer even lang is als Elten - Emmerich.

Badge +3

Overigens, op de heenreis kun je het uitchecken met je SRP achterwege laten, kost je toch niets en je reist tot Praest geldig met een incheck op Arnhem.

Reputatie 7
Badge

Afgelopen zaterdag 9 juli ben ik een dagje naar Duitsland geweest en heb de chipkaart gebruikt. Heen in Emmerich uitchecken gaat zonder problemen. Maar terug wordt een hele uitdaging. Het is allerminst gezegd dat je in Elten snel uitstapt, incheckt en tijdig weer in de trein zit. Ook al zit je achteraan dan nog moet je een stukje lopen. En ook belangrijk: er vallen wel eens treinen uit tussen Wesel en Arnhem. Als je pech hebt dan moet je niet één maar twee uur op de volgende trein wachten als je niet tijdig in de trein terug bent.

Reputatie 7
Badge +4

Het is drie a vier meter als u achterin zit en in de praktijk gaat het moeiteloos. Als iemand in de deur staat vertrekt de trein niet. U kunt het rustig zo doen. Het is mij al drie keer zonder problemen gelukt en ik ben 68. 

Reputatie 7
Badge +1

Met een prijs van € 0,19 is dat dus 25 TE. Arnhem - Zevenaar is 14 TE dus naar Elten komen er dan 11 bij.

Met een prijs van € 0,18 zijn het 26 TE. Dan is Zevenaar - Elten dus 12 TE.

Iets meer dan het handjevol dat ik dacht 😅 Zal wel kunstmatig hoog zijn (grenstarief) want hemelsbreed is het niet ver.

Je zit er niet ver naast. De tariefeenheden staan op de tariefeenhedenkaart van Nederland (link onderaan op die pagina).

Aan Nederlandse kant zijn er bij mijn weten geen geïnflateerde kilometers. Aan Duitse kant wel. Volgens het Deutschlandtarif is Emmerich - Emmerich(Gr) immers maar 12 km en geen 17, zie deze pagina, onder het kopje Entfernungswerk des Deutschlandtarifs het bestand met de Grenzbahnhöfe.

Badge +3

Dank @rvdborgt,

Voor het gemak een uitsnede uit de kaart. Het staat er ingetekend als Arriva traject maar op de paaltjes in Duitsland staat dus ook Breng vermeld (maakt verder wieinig uit).

Breng was het met me eens, “als we daar ov-chipkaart paaltjes hebben, ga je gang”!

 

Reageer