beantwoord

Bahn.de heeft geen directe knopje voor geld terug vrage bij vertraging

• 12 maart 2019
  • 42 reacties
  • 833 Bekeken

Dag mensen,
Ik heb jullie hulp nodig omdat alle 3 mensen van de NS mij op verkeerde richting zetten.

Het is namelijk dat ik probeer een claim in te dienen bij bahn.de

Mijn ouders hadden hier voor 06-03-2019 een trein geboekt om naar een begravenis tegaan in duitsland.
De trein kwam veel te laat aan in utrecht, waardoor mijn ouders niet bij de begravenis konden zijn.

Me ouders zijn een paar dagen gebleven omdat me zus er woont, maar de terugweg was niet veel beter, omdat er op 10-03 een boom op het spoor viel, waardoor ze heel lang in de kou moesten wachten.

Bahn.de hebben een telefoon nummer (0032 (0) 70 654 321) op hun website staan, maar die gaat niet over.
Ik probeer dus het geld terug te eisen bij bahn.de maar ze hebben geen contact pagina.

Weet iemand of ik de claim heel makkelijk kan indienen via een simpele pagina?
Ze maken het de klant wel heel moeilijk.

Alvast bedankt voor jullie hulp
icon

Beste antwoord door Emma NS 26 maart 2019, 18:13

Het lijkt erop dat het opsturen van je tickets de enige manier is om je geld terug te krijgen. Ik heb mijn uiterste best gedaan, maar helaas. Ik wil Secuur aanraden om toch middels dit formulier het geld terug te vragen.
Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Badge +4
NS en DB zijn beide niet aansprakelijk te stellen voor vervolgschade. Uw claim heeft geen zin. Met een bij NS-kaartje komt u zo mogelijk in aanmerking voor Geld terug bij vertraging.

Het is inderdaad tragisch in het geval van uw ouders, maar het is niet zo dat alles wat door een vertraging bij de spoorwegen ontstaat, te verhalen is.
Bij NS toch wel? Zij hebben een hele simpele pagina waar je dit in kan dienen?
Reputatie 7
Badge +4
Vervolgschade niet, geld terug bij vertaging wel. Die pagina kan er ook niet zijn, omdat NS het aansprakelijk zijn voor vervolgschade juridisch heeft dichtgetimmerd.

Zie verder de prima aanvulling hieronder.
Badge +3
Als ik @Secuur was, zou ik ook eens navragen of de ouders misschien een doorlopende reisverzekering hebben. Mogelijk zijn extra kosten die gemaakt zijn op de verzekering te verhalen.

De pagina voor Geld terug bij vertraging voor een reis met NS International is te vinden op: https://mail.nsinternational.nl/optiext/optiextension.dll?ID=Y78%2B3XexTq1Br8CKvzqhh2KnOliBSmtdFHV1Bq8w_haAq3I7zUALCKctoh9uCDYy6uluY_vhwWkeYe
Als ik @Secuur was, zou ik ook eens navragen of de ouders misschien een doorlopende reisverzekering hebben. Mogelijk zijn extra kosten die gemaakt zijn op de verzekering te verhalen.

De pagina voor Geld terug bij vertraging voor een reis met NS International is te vinden op: https://mail.nsinternational.nl/optiext/optiextension.dll?ID=Y78%2B3XexTq1Br8CKvzqhh2KnOliBSmtdFHV1Bq8w_haAq3I7zUALCKctoh9uCDYy6uluY_vhwWkeYe

Helaas niet. Het was gewoon een enkele reis van heen en terug voor de begravenis.
Maar ik vindt dit wel raar. Hoe kan het zo slecht geregeld zijn? Hoe kunnen mensen dit pikken? Zo'n service is toch juist wat je wil mocht het verkeerd gaan? Hoe kunnen mensen dan nog kiezen voor bahn.de ? Ik snap dat echt niet. Hoe kan dat anno 2019 zo slecht geregeld zijn. Onbegrijpelijk.
Reputatie 4
Ik heb ooit door vertraging tussen Amsterdam en München mijn aansluitende trein naar Traunstein gemist. Ik moest toen naar een loket van bahn.de op station München en kreeg daar een vergoeding van een x percentage het bedrag dat ik voor ticket had betaald ter compensatie. Soort geld terug bij vertraging. Weet niet of dit achteraf ook kan.
Badge +3
Ik kan uit je berichten niet opmaken hoe de treinkaartjes gekocht zijn. Was dat via de website van bahn.de of NS International?

De pagina met het formulier voor terugbetalingen (Entschädigung) bij DB is te vinden op: https://www.bahn.de/p/view/service/auskunft/fahrgastrechte/entschaedigung.shtml
Het is een nogal ingewikkelde procedure. Je moet eerst het formulier afdrukken en invullen en daarna opsturen, met de originele tickets bijgevoegd.
De adresgegevens zijn te vinden op: https://www.bahn.de/p/view/mdb/bahnintern/agb/befoerderungsbedingungen/mdb_25423_fahrgastrechte-formular_291110_umschlag_229x114mm.pdf

Duitsland heeft een andere traditie dan Nederland wanneer het gaat om het digitaliseren van bureaucratische procedures. Dat kan de reden zijn waarom het bij DB niet mogelijk is om zaken online te regelen en bij NS wel. Zo wordt er in Duitsland ook nog veel meer contant betaald dan bij ons.
Reputatie 7
Badge +3
Dat vervolgschade niet te verhalen valt is gewoon wettelijk zo geregeld. En dat is ook wel logisch omdat de kosten van de aansprakelijkheid in extreme gevallen bij bijv. zakenmensen door gemiste deadlines tot in de vele miljoenen zouden kunnen oplopen en in geen enkele verhouding tot de prijs van het treinkaartje staan. Bedenk dat als u met de auto of het vliegtuig gaat u vervolgschade door vertragingen ook nergens kunt declareren.
Beste Secuur, welkom bij onze Community!

Allereerst gecondoleerd, ik vind het heel erg om te lezen dat jullie een naaste zijn verloren. Uiteraard wilden je ouders naar de begrafenis. Ik heb wat speurwerk gedaan en ik heb een telefoonnummer voor je gevonden: 0049 (0) 180 6 99 66 33. Laat je wat van je horen, ik zou graag willen weten hoe het uiteindelijk is afgelopen! 🙂
Ik kan uit je berichten niet opmaken hoe de treinkaartjes gekocht zijn. Was dat via de website van bahn.de of NS International?

De pagina met het formulier voor terugbetalingen (Entschädigung) bij DB is te vinden op: https://www.bahn.de/p/view/service/auskunft/fahrgastrechte/entschaedigung.shtmlHet is een nogal ingewikkelde procedure. Je moet eerst het formulier afdrukken en invullen en daarna opsturen, met de originele tickets bijgevoegd.
De adresgegevens zijn te vinden op: https://www.bahn.de/p/view/mdb/bahnintern/agb/befoerderungsbedingungen/mdb_25423_fahrgastrechte-formular_291110_umschlag_229x114mm.pdf
Duitsland heeft een andere traditie dan Nederland wanneer het gaat om het digitaliseren van bureaucratische procedures. Dat kan de reden zijn waarom het bij DB niet mogelijk is om zaken online te regelen en bij NS wel. Zo wordt er in Duitsland ook nog veel meer contant betaald dan bij ons.

Maar dit is wel vreselijk oldskool dan. Dat zij nog zo ouderwets dingen verwerken.. dat is wel heel vreemd.
Lopen wij dan zo voor? Vergeleken hun? Maar wat ik ook raar vindt, is dat zij een nummer op hun pagina zetten, die niet wordt opgenomen

Beste Secuur, welkom bij onze Community!

Allereerst gecondoleerd, ik vind het heel erg om te lezen dat jullie een naaste zijn verloren. Uiteraard wilden je ouders naar de begrafenis. Ik heb wat speurwerk gedaan en ik heb een telefoonnummer voor je gevonden: 0049 (0) 180 6 99 66 33. Laat je wat van je horen, ik zou graag willen weten hoe het uiteindelijk is afgelopen! :)

Bedankt Emma,

Is 0049 (0) 180 6 99 66 33 een duitse nr?
Mn duits is zelf niet zo goed.
Hebben ze geen nederlandse nr die ik kan bellen?
Dat vervolgschade niet te verhalen valt is gewoon wettelijk zo geregeld. En dat is ook wel logisch omdat de kosten van de aansprakelijkheid in extreme gevallen bij bijv. zakenmensen door gemiste deadlines tot in de vele miljoenen zouden kunnen oplopen en in geen enkele verhouding tot de prijs van het treinkaartje staan. Bedenk dat als u met de auto of het vliegtuig gaat u vervolgschade door vertragingen ook nergens kunt declareren.
Dat is zo onzin wat je zegt. Sorry hoor maar denk je dit of weet je het zeker? Ik durf er namelijk 1000 euro op te leggen dat dit niet zo is. Je kwakt het er nogal snel op waardoor het extreem ongeloofwaardig overkomt. Je doet het misschien niet expres, maar misschien een tip om voortaan eerst na te denken wat je typt. Een echt grote bedrijf bied dekking. Als jij iets koopt in de winkel heb je ook altijd een dekking. Dat is gemaakt om de klant meer vertrouwen te geven. NS heeft dit wel. Als het waar is wat je zegt, dan kan Emma vast wel bevestigen of het klopt wat je zegt.
Maar voor mij komt het in ieder geval erg ongeloofwaardig over.
Badge +3
0049 is een nummer in Duitsland. Dat andere nummer, beginnend met 0032, is een Belgisch nummer.

Ik zie nu net dat er ook informatie over schadevergoedingen (vertraging) in het Nederlands op de website van DB staat: https://www.bahn.de/nl/view/boekingsinformatie/passagiersrechten/reizigersrechtenformulier.shtml
Het formulier is dan in het Engels te downloaden en af te drukken.
https://www.bahn.de/nl/view/mdb/bahnintern/international/redaktion_bahn.com/pdf-datein/pdf_2018/mdb_281742_a4-fahrgastrechte_formular_2018_fgr-en-20181015.pdf

Ik hoop dat dit een en ander wat eenvoudiger maakt.

In Duitsland is het heel gebruikelijk dat je in geval van vertraging of andere problemen naar het Servicecentrum op het station gaat en daar de zaken regelt. Dan hoef je helemaal niets online te regelen.

Overigens heeft Tamzin volkomen gelijk. Vervoerders (spoorwegmaatschappijen, luchtvaartmaatschappijen) kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor vervolgschades door vertragingen. Reizigers kunnen de risico's beperken door zelf een reisverzekering af te sluiten en vervolgschades op de reisverzekering claimen. Wel zijn vervoerders in de EU gebonden aan de regelgeving met betrekking tot het terugbetalen van tickets in geval van vertraging of treinuitval. Verder moeten spoorwegmaatschappijen hulp bieden wanneer je grote vertraging oploopt of dreigt te stranden. Dat laatste wordt in Nederland helaas niet altijd goed uitgevoerd. Zo hadden de tickets gewaarmerkt moeten worden.

Wanneer vervoerders aansprakelijk gesteld zouden kunnen worden voor vervolgschades zouden die kosten moeten worden doorberekend aan alle reizigers en dat zou de tickets onbetaalbaar maken.
Reputatie 4
0049 is een nummer in Duitsland. Dat andere nummer, beginnend met 0032 is een Belgisch nummer.

Ik zie nu net dat er ook informatie over schadevergoedingen (vertraging) in het Nederlands op de website van DB staat: https://www.bahn.de/nl/view/boekingsinformatie/passagiersrechten/reizigersrechtenformulier.shtmlHet formulier is dan in het Engels te downloaden en af te drukken.https://www.bahn.de/nl/view/mdb/bahnintern/international/redaktion_bahn.com/pdf-datein/pdf_2018/mdb_281742_a4-fahrgastrechte_formular_2018_fgr-en-20181015.pdfIk hoop dat dit een en ander wat eenvoudiger maakt.

In Duitsland is het heel gebruikelijk dat je in geval van vertraging of andere problemen naar het Servicecentrum op het station gaat en daar de zaken regelt. Dan hoef je het helemaal niets online te regelen.

Precies. Dat laatste hebben we ook toen moeten doen met onze reis. We moesten bij het loket sowieso zijn omdat we onze "zugbindung" niet meer konden volgen want de trein was allang weg en toen wezen ze ons ook erop dat je via het loket je vertraging vergoeding kon laten uitbetalen. Ik spreek trouwens ook zeer slecht Duits maar gelukkig konden ze Engels 🙂
Conclussie is dus nooit meer met bahn.de reizen? Dat gevoel heb ik nu een beetje.
Reputatie 4
Conclussie is dus nooit meer met bahn.de reizen? Dat gevoel heb ik nu een beetje.

Vanwege de vertraging en het gegeven dat het nu eenmaal per post moet om percentage te krijgen van je ticket?

Conclussie is dus nooit meer met bahn.de reizen? Dat gevoel heb ik nu een beetje.Vanwege de vertraging en het gegeven dat het nu eenmaal per post moet om percentage te krijgen van je ticket?

Ehm ja? Je zegt het zo dat dat stukje niet belangrijk is? Wat voor jou niet belangrijk is, kan voor een ander wel belangrijk zijn. Ik heb geen eens een printer, en dan weet ik nog steeds niet of ik het geld terug krijg. Als ik het aangetekend zou versturen tenminste. Wat ook nog 8,60 kost. Want ja je gaat het toch niet versturen zonder verzekering. En duitsland valt onder het buitenland, dus aangetekend versturen zou dan nog meer zijn. Het is teveel gezeik om in gang te zetten.
Badge +3
De conclusie kan zijn dat verstandiger is om tickets bij NS International te kopen in plaats van DB omdat dat je dan in het Nederlands met de klantenservice kunt communiceren. Voor de treinreis zelf maakt het niets uit omdat je met dezelfde treinen reist.

Verder is het natuurlijk altijd verstandig om een reisverzekering te hebben wanneer je naar het buitenland gaat. Bij de meeste reisverzekeringen kun je ook gebruik maken van een alarmservice wanneer er problemen zijn tijdens de reis.
Ik snap het Mark. Bedankt voor je goeie reacties. Maar zovaak komt het niet voor dat ze na duitsland moeten. En je koopt de ticketjes met de intentie dat de reis verloopt zonder mankementen.
Dit is de 1ste keer voor mij dat ik hierin verstrikt raak.
Maar dan gebeurt het toch en dan kom je tot de conclussie dat het je niet zo makkelijk wordt gemaakt.
Ongeacht waar je het gekocht hebt. Ik neem aan de duitsers ook hersens hebben, en alles in werking stellen het de klant zo makkelijk mogelijk te maken. Maar je moet papieren uitprinten en dan aangetekend opsturen..en dan weet je nog steeds niets. Dat is echt wel bagger.

Kijk voor de volgende keer weet je het wel dat je het bij NS moet kopen, maar nu heb ik daar niet zoveel aan. Het meeste wat je 1ste keer doet, kan mislukken. Dat is met alles zo. En dan probeer je het op te lossen, en wordt het je moeilijk geemaakt. Ik haat zulke mensen/bedrijven. Als NS het kan, kunnen hun het toch ook.

Ik vindt het echt bagger dat je die dingen moet uitprinten ze gaan er dus vanuit dat iedereen een printer heeft. Ja ik weet ook dat het bij supermarkten kan, maar ja dan stel je het jele proces in werking en ben je geld kwijg aan aangetekende verzending..want ja je moet die 2 tickets erbij doen. Dat ga je niet versturen zonder aangetekende verzending. Want de kans dat ze zeggen dat ze niets ontvangen hebben, terwijl dat wel zo is, is groot. Niemand is te vertrouwen. Heb dit al een keer eerder meegemaakt dat een bedrijf zei we hebben de papieren niet ontvangen hebben terwijl dat wel zo was.
Badge +3
Ik begrijp heel goed dat je voor het eerst tegen problemen aanloopt waarvan je niet had verwacht ze te krijgen. Wanneer de reis zonder problemen was verlopen dan hadden we dit hele topic niet gehad.

Ga er overigens maar vanuit dat dat je door DB gewoon volgens de geldende regels gerestitueerd wordt wanneer je je papieren correct en volledig instuurt. Het kan nog best de moeite zijn om daar wat tijd en moeite in te steken, afhankelijk natuurlijk van hoe duur de treinkaartjes waren.

Omdat er zowel op de heen- als de terugreis vertraging was zal er twee keer geclaimd moeten worden. Maar de stukken kunnen uiteraard in dezelfde envelop naar Duitsland.

Overigens gaat DB er helemaal niet vanuit dat iedereen een printer heeft. De formulieren zijn op ieder station met een Servicecentrum verkrijgbaar en je levert daar je spullen zonder extra kosten in. Wanneer alles klopt krijg je direct alles terugbetaald, zoals @Lies87 ook al meldde. Ik ga niet zeggen of het Duitse systeem beter of slechter is dan het Nederlandse. Wel dat beide systemen passen bij de gewoontes van het betreffende land. Een groot verschil is natuurlijk dat binnenlandse reizen in Duitsland lijken op onze internationale reizen omdat het een veel groter land is. Er zijn ook veel tarieven met verplichte reserveringen en allerlei andere beperkingen. Dat maakt de bureaucratische afhandeling totaal anders dan die van een ritje bij NS en is er op stations in Duitsland veel meer mogelijk en noodzakelijk dan in Nederland.

Veel succes met de verdere afhandeling.
Reputatie 7
Badge +2
@Secuur De trein kwam te laat in Utrecht waardoor de begrafenis gemist werd.
ik ben benieuwd naar hoeveel de trein te laat kwam in Utrecht en of er tijdens de reis meer vertraging ontstaan is, een overstap gemist is en hoelang de vertraging totaal was.

Het lijkt mij namelijk niet om een vertraging van een half uurtje te gaan maar van uren, klopt dat?
ik ben benieuwd naar hoeveel de trein te laat kwam in Utrecht en of er tijdens de reis meer vertraging ontstaan is, een overstap gemist is en hoelang de vertraging totaal was.

Het lijkt mij namelijk niet om een vertraging van een half uurtje te gaan maar van uren, klopt dat?

Ja dat klopt. Meer dan 2 uur hebben me ouders op station moeten wachten. Dat is incl. De tijd dat me ouders extra vroeg gingen om dit te kunnen voorkomen. Maar die vertraging tijd was een beetje teveel.
Reputatie 7
Badge +2

Ja dat klopt. Meer dan 2 uur hebben me ouders op station moeten wachten. Dat is incl. De tijd dat me ouders extra vroeg gingen om dit te kunnen voorkomen. Maar die vertraging tijd was een beetje teveel.

Wat was de oorspronkelijke aankomsttijd op de plaats van bestemming in Duitsland en hoe laat kwamen ze uiteindelijk aan?
En wat was de oorspronkelijke aankomsttijd Op de Nederlandse bestemming terug en hoe laat kwamen ze aan?
Op het formulier moet je het verschil tussen oorspronkelijke aankomsttijd en uiteindelijke aankomsttijd zetten.
Je kunt dan zelf uitrekenen wat je van DB terug zou kunnen krijgen en of het alle moeite waard is om de formulieren ergens uit te printen (kan oa bij servicepunten NS en bij bibliotheken), op te sturen en eventueel kosten te maken voor het aantekenen.
Mensen, even zonder gein..
Ik kom net van het station..en heb dus gevraagd naar die papieren..
En tot mn grote verbasing zei die vrouw dat ze me daarmee niet konden helpen omdat ik dit zelf doen uit te printen.
Ik vindt dit echt heel raar. En ik begin echt flink chaggerijnig te worden.
Is er geen moderator die wat voor min kan betekenen? Dit is toch geen service ?
Stuur me maar even een privé bericht Secuur!

Reageer