beantwoord

Beneluxtrein 2018 vanuit Zeeland

• 28 augustus 2017
  • 47 reacties
  • 1682 Bekeken

Reputatie 4
Wanneer gaat de Beneluxtrein rijden via Breda?

Als dat gebeurt is de stoptrein naar Antwerpen dan nog sneller als je vanuit vlissingen komt?
icon

Beste antwoord door iMark 28 augustus 2017, 11:32

Er is nog geen besluit genomen wanneer er via de HSL en Breda gereden gaat worden. Zie bijvoorbeeld dit bericht: http://www.bndestem.nl/regio/trein-van-breda-naar-antwerpen-weer-uitgesteld~a5fccc62/

Als de aansluiting in Roosendaal van de trein uit Vlissingen goed is op de stoptrein naar Antwerpen dan zou dat best eens sneller kunnen zijn dan omreizen via Breda. Maar met de huidige overstap van 29 minuten is het niet erg aantrekkelijk.

De Benelux via de HSL zal niet harder rijden dan 160 km/u.
Bekijk origineel

47 reacties

Badge +3
Er is nog geen besluit genomen wanneer er via de HSL en Breda gereden gaat worden. Zie bijvoorbeeld dit bericht: http://www.bndestem.nl/regio/trein-van-breda-naar-antwerpen-weer-uitgesteld~a5fccc62/

Als de aansluiting in Roosendaal van de trein uit Vlissingen goed is op de stoptrein naar Antwerpen dan zou dat best eens sneller kunnen zijn dan omreizen via Breda. Maar met de huidige overstap van 29 minuten is het niet erg aantrekkelijk.

De Benelux via de HSL zal niet harder rijden dan 160 km/u.
Reputatie 4
Wat is de reden om in Breda te stoppen? In Antwerpen centraal is er lang aan een tunnel gewerkt zodat treinen niet hoeven kop te maken.
Ik denk dat met 160km/u rijden ook nauwelijk sneller is dan de huidige trein.
Reputatie 7
Badge +3
De reden om in Breda te stoppen is omdat er anders geen verbinding meer is tussen Brabant en Belgie. De extra stop in Noorderkempen komt er omdat NMBS dan de pendeltrein Antwerpen-Noorderkempen kan opheffen. De tunnel in Antwerpen is trouwens niet aangelegd voor de Benelux want die zou in de oorspronkelijke plannen worden opgeheven.

Wel is het mijn inziens een fundamentele fout geweest om uit te gaan van een stop met kopmaken in het centrum van Breda. Je had beter een station kunnen aanleggen aan de westkant van Breda op de kruising van de HSL met de lijn Breda-Roosendaal.
Badge +3
De route via Breda zat dan ook niet in de oorspronkelijke plannen voor de exploitatie van de HSL. Het is het zoveelste lapmiddel en de zoveelste erfenis van het Fyra-fiasco. Een staton Breda HSL aan de westkant van Breda was natuurlijk een goed idee geweest. Maar in de oorspronkelijke plannen was helemaal geen plaats voor een stop in Breda. Rotterdam - Antwerpen non-nonstop was voor zowel Thalys als Fyra het idee.
Reputatie 5
De route via Breda zat dan ook niet in de oorspronkelijke plannen voor de exploitatie van de HSL. Het is het zoveelste lapmiddel en de zoveelste erfenis van het Fyra-fiasco.[...]
Niet helemaal. In 2005 kwamen Nederland en België overeen dat er een Fyra-dienst Den Haag-Breda-Brussel zou komen. Later zag de NMBS in dat deze dienst erg onrendabel zou zijn en weigerde een extra Fyra-treinstel te bestellen.
Reputatie 4
Oke lijkt me duidelijk voorlopig kan ik nog met een lange overstap naar Belgie.

NS en NMBS stellen het elk jaar op de valreep uit. Ik denk dat er meer aan de hand is dan de late levering van beveiligingsoftsware.
Reputatie 7
Badge +3
Het is gedoseerd tijdrekken. Pas geleden bleek dat de software zelfs nog ontwikkeld moest worden en dat eerder afgegeven data dus totale onzin waren.
Reputatie 4
Kan je die pendel trein van noorderkempen niet doortrekken naar Breda?
Reputatie 7
Badge +3
Ja, mis je het materieel aanpast. Maar de NMBS wil vanwege de kosten en de toch al verliesgevende Benelux geen twee treinen per uur.
Reputatie 6
Kan de Benelux dan niet om de 2 uur gaan rijden? Met op de meest gevraagde momenten toch nog 1x per uur? Scheelt al kosten en beperkt het verlies, of niet? Heb er een hard hoofd in dat deze trein ooit nog probleemloos via Breda gaat rijden. Gedoemd om een problematische verbinding te blijven.
Reputatie 4
Tamzin NS betaald alle verliezen van de beneluxtrein als de belgen ook graag via Breda willen dan moeten ze ook meedenken. De huidige beneluxtrein zou ook kunnen worden ingekort tot mechelen of antwerpen als je alleen naar de kosten kijkt.
Reputatie 7
Badge +3
De Belgen willen eigenlijk maar één ding en dat is dat de Benelux verdwijnt. De hebben geen enkele behoefte aan meedenken over uitbreidingen. Nederland wil liever via Breda dan via Roosendaal omdat dat fors meer inkomsten oplevert (kortere rijtijden vanuit de grote Brabantse/Gelderse steden en de extra reizigers uit Noorderkempen) zodat de huidige verliezen op de Benelux wat beperkt kunnen worden. De paar reizigers uit Zeeland naar Belgie kunnen dan altijd nog met de stoptrein via Essen.
Reputatie 2
Als ze in Belgie van de Benelux afwillen dan kort je toch gewoon in tot Breda. Via de HSL daar zijn locs voor. Kan ICd met zijn toeslag en vertragingen ook meteen opgeheven worden.
Reputatie 4
Het Nederlandse deel inkorten tot Rotterdam lijkt mij een voldoende besparing.
Reputatie 6
Badge
De IC vanuit Brussel / Essen verlengen tot Roosendaal en een pendel tussen Antwerpen en Breda. Grote besparing en Antwerpen goed bereikbaar vanuit Nederland.

De NS icr rijtuigen en locomotieven kunnen dan naar NMBS.
Reputatie 4
De IC vanuit Brussel / Essen verlengen tot Roosendaal en een pendel tussen Antwerpen en Breda. Grote besparing en Antwerpen goed bereikbaar vanuit Nederland.

De NS icr rijtuigen en locomotieven kunnen dan naar NMBS.

Als de Belgen die trein willen verlengen dan moet die wel aangepast worden. Het mag de grens niet over. Alleen die oude rode trein en de Benelux trein en Thalys mogen over de grens.
Reputatie 7
Badge +4
Maastricht - Liège - Hasselt ook.
Reputatie 7
Badge
Een tiental treinen geschikt maken voor 3000V en TBL. En de IC Amsterdam > Roosendaal en IC Zwolle > Roosendaal kunnen beurtelings doorrijden naar Essen (B), 600 meter over de grens NL/BE. Daar is niet veel "wegleren"voor nodig ;-)
In Essen (B) kan op perron 2/3 simpel worden overgestapt op de gereedstaande IC Essen > Brussel.
Met overstap opgeteld ben je dan eerder in Brussel dan nu.
Reputatie 7
Badge +4
Essen - Brussel - Charleroi is nog comfortabeler ook. Ik verwacht niet dat het gebeurt.
Reputatie 7
Badge
Misschien sponsort Ryanair (home base in Charleroi) het stukje Essen - Roosendaal voor de Nederlandse klanten 😉
Reputatie 4
Die IC van Amsterdam kan niet naar essen die rijdt namelijk verder als stoptrein naar Vlissingen.
Reputatie 4
Zijn de gewone belgische IC treinen tussen antwerpen en brussel sneller? Ik merkte dat met een belgische trein veel sneller was in antwerpen dan met de benelux.
Reputatie 7
Badge +4
Als je in Antwerpen uit de Benelux stapt en oversteekt naar de andere kant van het perron, dan komt daar een trein naar Brussel/Charleroi-Sud die een paar minuten eerder aankomt op Brussel-Noord, ondanks dat hij later uit Antwerpen vertrekt. Dit kan voor sommige aansluitingen, waaronder richting Luik, uitmaken. Brussel-Noord is voor veel overstappers van belang.
De Benelux is langzamer, omdat hij een omweg maakt via Brussel-Airport. Bedenk dat de treinen richting Namen over Brussel-Noord naar het zuiden gaan 😉
Reputatie 4
Thom ik zie dat de app van NS international vaak Antwerpen Berchem aangeeft bijvoorbeeld voor Leuven. Is het meestal niet beter om op centraal te overstappen? Die trein naar Leuven stopt ook in Centraal. Ik bedoel qua overstap tijd.

Het is nu nog speculeren hoe het gaat worden en het is niet eens zeker of het nog wel een keer komt. Over een paar jaar verloopt de concessie.
Reputatie 4
Essen - Brussel - Charleroi is nog comfortabeler ook. Ik verwacht niet dat het gebeurt.
De stoptrein van Roosendaal naar Essen kan ook gewoon aansluiten met die de intercity van Essen.

Reageer